REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podnoszenie kwalifikacji kadry kierowniczej

Katarzyna Lipka-Szostak

REKLAMA

Jednym ze sposobów  wzmocnienia potencjału samorządu jest usprawnienie funkcjonowania struktur administracji samorządowej, a można to zrobić, uczestnicząc w cyklu szkoleń w „Akademii Liderów Samorządowych”.

Akademia Liderów Samorządowych to projekt systemowy o charakterze pilotażowym. Finansowany jest w ramach Priorytetu V Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: POKL) – w 85% są to środki unijne, pozostała kwota to wkład własny beneficjenta, czyli środki budżetowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej: MSWiA). Budżet wynosi 2 mln zł. Pracownicy samorządowi nie ponoszą kosztów uczestnictwa w szkoleniach.

REKLAMA

Od 17 sierpnia br. trwa rekrutacja pierwszej grupy uczestników projektu Akademia Liderów Samorządowych. W latach 2009/2010 w zajęciach Akademii Liderów weźmie udział 240 uczestników z jednostek samorządu terytorialnego. Projekt umożliwi wyższym urzędnikom samorządowym ukończenie studiów podyplomowych albo studium zawodowego, dotyczących m.in. zarządzania zasobami ludzkimi, stanowienia prawa miejscowego oraz finansów.

Kto może wziąć udział w zajęciach Akademii Liderów

Projekt skierowany jest do 3 grup pracowników samorządowych:

1) wójtów, burmistrzów lub prezydentów, ich zastępców, starostów i członków zarządu powiatów, a także marszałków województw i członków zarządów województw (położono szczególny nacisk na tę grupę ze względu na jej kluczową rolę w zarządzaniu administracją samorządową),

2) sekretarzy odpowiedzialnych za organizację i jakość pracy urzędu, w tym także za procedury i współpracę z organem stanowiącym,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) skarbników odpowiedzialnych za sprawy finansowe jednostek.

REKLAMA

Koniec kadencji samorządowej to istotny problem w doborze uczestników pierwszej grupy – mówi Jacek Sonta, Naczelnik Wydziału Komunikacji i Promocji MSWiA. – Dlatego zdecydowaliśmy, że w pierwszej edycji Akademii Liderów Samorządowych 2009/2010 stanowić oni będą najmniejszą grupę, a program szkoleniowy będzie miał dla nich formę pilotażu. W drugiej edycji Akademii, tj. w latach 2010/2011, nabór na szkolenia dla tej grupy zostanie zakończony po wyborach samorządowych. Dokonamy starań, aby w rezultacie przeszkolić jak najwięcej przedstawicieli tej grupy. Jak wynika z przeprowadzonych przez MSWiA badań ankietowych, zapotrzebowanie na tego typu szkolenia jest bardzo duże. Nie przewidujemy problemów w naborze uczestników.

Ministerstwo stosować będzie zasadę równego dostępu wszystkich samorządów do Akademii. Ze względu na fakt, że małe i średnie gminy stanowią większość w Polsce, zakłada się, że najwięcej kadry kierowniczej pochodzić będzie właśnie z tych jednostek.

Warunkiem przystąpienia do projektu jest udział w badaniach ankietowych prowadzonych przez Departament Administracji Publicznej MSWiA w ramach projektu systemowego „Zdiagnozowanie potencjału administracji samorządowej, opracowanie standardów kompetencyjnych oraz przeprowadzenie oceny potrzeb szkoleniowych pracowników urzędów administracji samorządowej”. Badania ankietowe już trwają. W projekcie mogą wziąć udział ci, którzy:

• już wypełnili ankietę oraz

• wypełnią ją przed rozpoczęciem naboru do Akademii Liderów.

Jaki jest cel projektu

Projekt ma na celu przygotowanie kierowniczej kadry urzędników samorządowych do poprawienia jakości w zakresie:

• stanowienia aktów prawa miejscowego,

• usług świadczonych przez jst, zwłaszcza w związku z funkcjonowaniem przedsiębiorstw,

• zarządzania zasobami ludzkimi jst,

• budowania wizerunku urzędu jst,

• przejrzystości funkcjonowania urzędu i praktyk antykorupcyjnych,

• zarządzania finansami publicznymi,

• współpracy z organizacjami pozarządowymi i społecznymi.

Cel ten zostanie osiągnięty dzięki podniesieniu umiejętności przywódczych urzędników (takich jak: motywowanie pracowników, planowanie ścieżek kariery, zarządzanie zmianą czy praca zespołowa), interpersonalnych i negocjacyjnych (poprawienie umiejętności wystąpień publicznych i protokołu biznesowego), wzbogaceniu wiedzy urzędników w zakresie zarządzania przez cele i mierzenie dokonań oraz systemów zapewniania jakości.

Efektem projektu ma być także zdynamizowanie działań jst na rzecz współpracy z przedsiębiorcami, wzmocnienie atrakcyjności dla potencjalnych inwestorów oraz udziału jst w dialogu społecznym ze szczególnym uwzględnieniem organizacji pozarządowych.

Nabycie umiejętności i wzrost wiedzy uczestników szkoleń w zakresie teorii zarządzania i zachowań organizacyjnych oraz współczesnych metod i technik zarządzania organizacją usprawnią działania kadr urzędów administracji samorządowej. Tym samym przyczynią się do zbliżenia urzędu do obywatela – dodaje Jacek Sonta. – Umiejętności związane z budowaniem zespołów i pracy zespołowej oraz umiejętności interpersonalne i polepszenie technik negocjacyjnych przyczynią się do poprawy jakości funkcjonowania i obsługi w urzędach jst. Podobne projekty realizowane są w większości krajów Unii Europejskiej, np. w Słowenii.

Zakres tematyczny

Akademia liderów składa się z:

• bloku wspólnego oraz

• 3 bloków zajęć do wyboru przez uczestników.

Blok wspólny obejmuje m.in.: zajęcia dotyczące zarządzania jakością pracy urzędów oraz wdrażania mechanizmów poprawy jakości obsługi klienta w urzędach jst, zaprezentowanie dobrych praktyk w urzędach jst i problemowe omówienie wybranych rozwiązań, warsztaty dotyczące relacji interpersonalnych, komunikacji i rozwiązywania konfliktów, a także budowy zespołu „team building”.

Bloki do wyboru:

1) zarządzanie zasobami ludzkimi, promocja, a w nim:

• zarządzanie zasobami ludzkimi,

• poszerzenie wiedzy z zakresu kultury organizacyjnej i budowy strategii zarządzania jst,

• techniki promocji i budowania pozytywnego wizerunku;

2) jakość i stanowienie prawa w jst, zwłaszcza:

• warsztaty z dobrego rządzenia (case study),

• techniki legislacji w prawie lokalnym,

• fundusz sołecki,

• procedury administracyjne,

• poprawa jakości stanowionego prawa (procedury),

• współpraca z organem stanowiącym,

• zarządzanie jakością w urzędzie;

3) finanse publiczne koncentrujące się na:

• poszerzaniu wiedzy z zakresu zarządzania finansami publicznymi, w tym wdrażaniu budżetów zadaniowych w jst,

• finansach jst w świetle prawa unijnego,

• rozliczaniu finansów w ramach dotacji unijnych.

Warunki uzyskania dyplomu

Absolwenci uzyskają świadectwo ukończenia Akademii Liderów Samorządowych w formie dyplomu ukończenia studiów podyplomowych lub studium zawodowego, poświadczonego przez uczelnię wyższą oraz MSWiA. Ci, którzy biorą udział w studiach podyplomowych, żeby uzyskać świadectwa, muszą zaliczyć wszystkie objęte programem przedmioty, a także przygotować i obronić pracę dyplomową. W przypadku studium zawodowego należy uczestniczyć w nie mniej niż 80% wszystkich zajęć i pozytywnie zaliczyć wszystkie objęte programem przedmioty.

TERMINY REKRUTACJI

Pierwsza edycji Akademii Liderów trwa:

• rekrutacja: od 17 sierpnia do 8 października 2009 r.,

• termin pierwszych zajęć: 17 października 2009 r.,

• termin ostatnich zajęć: 20 czerwca 2010 r.

Druga edycja odbędzie się w latach 2010–2011.

Katarzyna Lipka-Szostak

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA