REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podnoszenie kwalifikacji kadry kierowniczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Lipka-Szostak

REKLAMA

Jednym ze sposobów  wzmocnienia potencjału samorządu jest usprawnienie funkcjonowania struktur administracji samorządowej, a można to zrobić, uczestnicząc w cyklu szkoleń w „Akademii Liderów Samorządowych”.

Akademia Liderów Samorządowych to projekt systemowy o charakterze pilotażowym. Finansowany jest w ramach Priorytetu V Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: POKL) – w 85% są to środki unijne, pozostała kwota to wkład własny beneficjenta, czyli środki budżetowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej: MSWiA). Budżet wynosi 2 mln zł. Pracownicy samorządowi nie ponoszą kosztów uczestnictwa w szkoleniach.

REKLAMA

Od 17 sierpnia br. trwa rekrutacja pierwszej grupy uczestników projektu Akademia Liderów Samorządowych. W latach 2009/2010 w zajęciach Akademii Liderów weźmie udział 240 uczestników z jednostek samorządu terytorialnego. Projekt umożliwi wyższym urzędnikom samorządowym ukończenie studiów podyplomowych albo studium zawodowego, dotyczących m.in. zarządzania zasobami ludzkimi, stanowienia prawa miejscowego oraz finansów.

Kto może wziąć udział w zajęciach Akademii Liderów

Projekt skierowany jest do 3 grup pracowników samorządowych:

1) wójtów, burmistrzów lub prezydentów, ich zastępców, starostów i członków zarządu powiatów, a także marszałków województw i członków zarządów województw (położono szczególny nacisk na tę grupę ze względu na jej kluczową rolę w zarządzaniu administracją samorządową),

2) sekretarzy odpowiedzialnych za organizację i jakość pracy urzędu, w tym także za procedury i współpracę z organem stanowiącym,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) skarbników odpowiedzialnych za sprawy finansowe jednostek.

REKLAMA

Koniec kadencji samorządowej to istotny problem w doborze uczestników pierwszej grupy – mówi Jacek Sonta, Naczelnik Wydziału Komunikacji i Promocji MSWiA. – Dlatego zdecydowaliśmy, że w pierwszej edycji Akademii Liderów Samorządowych 2009/2010 stanowić oni będą najmniejszą grupę, a program szkoleniowy będzie miał dla nich formę pilotażu. W drugiej edycji Akademii, tj. w latach 2010/2011, nabór na szkolenia dla tej grupy zostanie zakończony po wyborach samorządowych. Dokonamy starań, aby w rezultacie przeszkolić jak najwięcej przedstawicieli tej grupy. Jak wynika z przeprowadzonych przez MSWiA badań ankietowych, zapotrzebowanie na tego typu szkolenia jest bardzo duże. Nie przewidujemy problemów w naborze uczestników.

Ministerstwo stosować będzie zasadę równego dostępu wszystkich samorządów do Akademii. Ze względu na fakt, że małe i średnie gminy stanowią większość w Polsce, zakłada się, że najwięcej kadry kierowniczej pochodzić będzie właśnie z tych jednostek.

Warunkiem przystąpienia do projektu jest udział w badaniach ankietowych prowadzonych przez Departament Administracji Publicznej MSWiA w ramach projektu systemowego „Zdiagnozowanie potencjału administracji samorządowej, opracowanie standardów kompetencyjnych oraz przeprowadzenie oceny potrzeb szkoleniowych pracowników urzędów administracji samorządowej”. Badania ankietowe już trwają. W projekcie mogą wziąć udział ci, którzy:

• już wypełnili ankietę oraz

• wypełnią ją przed rozpoczęciem naboru do Akademii Liderów.

Jaki jest cel projektu

Projekt ma na celu przygotowanie kierowniczej kadry urzędników samorządowych do poprawienia jakości w zakresie:

• stanowienia aktów prawa miejscowego,

• usług świadczonych przez jst, zwłaszcza w związku z funkcjonowaniem przedsiębiorstw,

• zarządzania zasobami ludzkimi jst,

• budowania wizerunku urzędu jst,

• przejrzystości funkcjonowania urzędu i praktyk antykorupcyjnych,

• zarządzania finansami publicznymi,

• współpracy z organizacjami pozarządowymi i społecznymi.

Cel ten zostanie osiągnięty dzięki podniesieniu umiejętności przywódczych urzędników (takich jak: motywowanie pracowników, planowanie ścieżek kariery, zarządzanie zmianą czy praca zespołowa), interpersonalnych i negocjacyjnych (poprawienie umiejętności wystąpień publicznych i protokołu biznesowego), wzbogaceniu wiedzy urzędników w zakresie zarządzania przez cele i mierzenie dokonań oraz systemów zapewniania jakości.

Efektem projektu ma być także zdynamizowanie działań jst na rzecz współpracy z przedsiębiorcami, wzmocnienie atrakcyjności dla potencjalnych inwestorów oraz udziału jst w dialogu społecznym ze szczególnym uwzględnieniem organizacji pozarządowych.

Nabycie umiejętności i wzrost wiedzy uczestników szkoleń w zakresie teorii zarządzania i zachowań organizacyjnych oraz współczesnych metod i technik zarządzania organizacją usprawnią działania kadr urzędów administracji samorządowej. Tym samym przyczynią się do zbliżenia urzędu do obywatela – dodaje Jacek Sonta. – Umiejętności związane z budowaniem zespołów i pracy zespołowej oraz umiejętności interpersonalne i polepszenie technik negocjacyjnych przyczynią się do poprawy jakości funkcjonowania i obsługi w urzędach jst. Podobne projekty realizowane są w większości krajów Unii Europejskiej, np. w Słowenii.

Zakres tematyczny

Akademia liderów składa się z:

• bloku wspólnego oraz

• 3 bloków zajęć do wyboru przez uczestników.

Blok wspólny obejmuje m.in.: zajęcia dotyczące zarządzania jakością pracy urzędów oraz wdrażania mechanizmów poprawy jakości obsługi klienta w urzędach jst, zaprezentowanie dobrych praktyk w urzędach jst i problemowe omówienie wybranych rozwiązań, warsztaty dotyczące relacji interpersonalnych, komunikacji i rozwiązywania konfliktów, a także budowy zespołu „team building”.

Bloki do wyboru:

1) zarządzanie zasobami ludzkimi, promocja, a w nim:

• zarządzanie zasobami ludzkimi,

• poszerzenie wiedzy z zakresu kultury organizacyjnej i budowy strategii zarządzania jst,

• techniki promocji i budowania pozytywnego wizerunku;

2) jakość i stanowienie prawa w jst, zwłaszcza:

• warsztaty z dobrego rządzenia (case study),

• techniki legislacji w prawie lokalnym,

• fundusz sołecki,

• procedury administracyjne,

• poprawa jakości stanowionego prawa (procedury),

• współpraca z organem stanowiącym,

• zarządzanie jakością w urzędzie;

3) finanse publiczne koncentrujące się na:

• poszerzaniu wiedzy z zakresu zarządzania finansami publicznymi, w tym wdrażaniu budżetów zadaniowych w jst,

• finansach jst w świetle prawa unijnego,

• rozliczaniu finansów w ramach dotacji unijnych.

Warunki uzyskania dyplomu

Absolwenci uzyskają świadectwo ukończenia Akademii Liderów Samorządowych w formie dyplomu ukończenia studiów podyplomowych lub studium zawodowego, poświadczonego przez uczelnię wyższą oraz MSWiA. Ci, którzy biorą udział w studiach podyplomowych, żeby uzyskać świadectwa, muszą zaliczyć wszystkie objęte programem przedmioty, a także przygotować i obronić pracę dyplomową. W przypadku studium zawodowego należy uczestniczyć w nie mniej niż 80% wszystkich zajęć i pozytywnie zaliczyć wszystkie objęte programem przedmioty.

TERMINY REKRUTACJI

Pierwsza edycji Akademii Liderów trwa:

• rekrutacja: od 17 sierpnia do 8 października 2009 r.,

• termin pierwszych zajęć: 17 października 2009 r.,

• termin ostatnich zajęć: 20 czerwca 2010 r.

Druga edycja odbędzie się w latach 2010–2011.

Katarzyna Lipka-Szostak

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

REKLAMA

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

REKLAMA

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

REKLAMA