REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ocena okresowa pracownika samorządowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Skrobisz

REKLAMA

Otrzymanie przez pracownika negatywnej oceny wymaga dokonania ponownej oceny nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia przeprowadzenia poprzedniej. Konsekwencją uzyskania kolejnej negatywnej oceny jest rozwiązanie umowy o pracę z zachowaniem okresów wypowiedzenia.

Podstawowym obowiązkiem pracownika samorządowego jest wykonywanie nałożonych na niego zadań publicznych oraz dbałość o środki publiczne. Pracownik musi również uwzględniać interesy państwa oraz indywidualne interesy obywateli. Decyzje podejmowane przez pracownika samorządowego muszą zabezpieczać wydatkowanie środków publicznych w sposób racjonalny i jak najmniej obciążający finanse danej jednostki samorządu terytorialnego.

REKLAMA

Obok obowiązków ogólnych ustawa o pracownikach samorządowych określiła obowiązki szczegółowe, którymi są:

• przestrzeganie prawa,

• wykonywanie zadań urzędu sumiennie, sprawnie i bezstronnie,

• informowanie organów, instytucji i osób fizycznych oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu urzędu, jeżeli prawo tego nie zabrania (nie oznacza to zwolnienia pracownika samorządowego z obowiązku konsultacji z przełożonym możliwości udzielenia określonych informacji i ich zakresu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek udzielania informacji należy rozpatrywać również na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej, a mianowicie w kontekście:

• zachowania tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie przez prawo przewidzianym,

• zachowania uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi współpracownikami oraz w kontaktach z obywatelami,

• zachowania się z godnością w miejscu pracy i poza nim.

Ponadto pracownik samorządowy musi wypełniać obowiązki wynikające z powszechnego prawa pracy.

Do wszystkich pracowników samorządowych mają zastosowanie ogólne uregulowania prawne dotyczące obowiązków pracowniczych, określone w art. 100 k.p., a w szczególności:

• przestrzegania ustalonego wymiaru i rozkładu czasu pracy,

• dyscypliny i porządku pracy,

• przestrzegania przepisów oraz zasad bhp,

• dbałości o mienie samorządowego zakładu pracy i wykorzystywanie go zgodnie z przeznaczeniem,

• wykonywanie poleceń przełożonego.

Należy pamiętać, że pracownik samorządowy nie zawsze ma obowiązek wykonania polecenia służbowego. Jeżeli wydane polecenie w przekonaniu pracownika samorządowego stanowiłoby przestępstwo bądź groziłoby niepowetowaną stratą, pracownik ma wówczas prawo odmowy jego wykonania.

Ocena okresowa

Naruszenie obowiązków pracowniczych może skutkować pociągnięciem pracownika samorządowego do odpowiedzialności porządkowej na podstawie Kodeksu pracy. Dlatego też, aby wyeliminować negatywne działania pracowników samorządowych, przede wszystkim zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych, ich praca podlega ocenie.

WAŻNE!

Okresowym ocenom podlega każdy pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, z uwzględnieniem kierowniczego.

Wśród pracowników, dla których pracodawcy mają obowiązek przeprowadzania okresowych ocen, są pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych, takich jak:

• specjalista,

• inspektor ds. bhp,

• samodzielny referent,

• księgowy,

• kasjer,

• referent.

Pracodawca samorządowy ustala sposób oceniania pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych w wydanym przez siebie zarządzeniu (art. 28 ustawy o pracownikach samorządowych). W akcie tym w szczególności określa się:

• sposób okresowej oceny,

• terminy jej dokonywania,

• okresy, za które ocena jest dokonywana,

• kryteria będące podstawą sporządzenia oceny,

• skalę oceny.

Celem wprowadzenia zarządzenia o przeprowadzaniu okresowych ocen powinno być przede wszystkim podniesienie wydajności pracy i poprawa jej jakości. Zarządzenie o okresowej ocenie powinno służyć kompleksowej ocenie wyników pracy każdego pracownika samorządowego, jak też określać jego przydatność zawodową na danym stanowisku pracy oraz jego możliwości rozwoju zawodowego. System ocen w zakresie polityki personalnej ma ułatwiać planowanie rozwoju zawodowego pracownika samorządowego oraz podejmowanie decyzji w sprawie przyznawania nagród czy też dokonywania przeszeregowań pracowników.

 

Czytaj także: Podnoszenie kwalifikacji zawodowych >>

 

Przeprowadzanie ocen pracowników

Ocena okresowa pracownika samorządowego jest sporządzana na piśmie i dokonywana nie rzadziej niż raz na 2 lata oraz nie częściej niż raz na 6 miesięcy.

REKLAMA

Przeprowadzając ocenę pracowników, bezpośredni przełożony może korzystać z opracowanego przez kierownika jednostki samorządowej arkusza oceny pracownika, w którym powinny być określone kryteria i terminy oceny. Arkusz powinien zawierać ogólne kryteria oceny, lecz może też przewidywać kryteria indywidualne. Kryteria oceny ogólne, które są jednakowe dla wszystkich pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych i według których każdy pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym będzie oceniany, powinny być zamieszczone w arkuszu. Kryteria indywidualne ustala kierownik odrębnie dla poszczególnych stanowisk pracy.

Arkusz okresowej oceny powinien także zawierać część informacyjną, w której będą zamieszczone informacje o pracowniku i o poprzedniej ocenie. Z treści arkusza powinno wynikać, ile kryteriów ocen może wybrać oceniający, np. nie mniej niż 3 i nie więcej niż 5.

WAŻNE!

Podczas dokonywania oceny kryteria nie mogą ulegać zmianom.

Ocenę na ogół poprzedza rozmowa z ocenianym pracownikiem, podczas której omawia się wykonywanie przez niego zadań w okresie, w którym podlegał ocenie, oraz spełnianie przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny.

Jeśli pracownik samorządowy nie zgadza się z wystawioną oceną, może w terminie 7 dni od jej doręczenia odwołać się do kierownika jednostki, w której jest zatrudniony.

Odwołanie rozpatruje się w terminie 14 dni od dnia wniesienia. W przypadku uwzględnienia odwołania ocenę zmienia się albo dokonuje się jej po raz drugi.

Skala ocen będzie wynikała z wydanego zarządzenia, w którym znajdzie się ocena wyróżniająca (bardzo dobra) i negatywna. Jeżeli zdarzy się, że pracownik otrzyma negatywną ocenę, wówczas ponownej oceny dokonuje się nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia zakończenia poprzedniej. Gdy pracownik uzyska ponownie negatywną ocenę, to konsekwencją tego jest rozwiązanie umowy o pracę z zachowaniem okresów wypowiedzenia.

 

Czytaj także: Zatrudnienie w sektorze samorządowym >> 

 

Podstawa prawna:

• ustawa o pracownikach samorządowych z 21 listopada 2008 r. (DzU nr 223, poz. 1458).

Joanna Skrobisz

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

REKLAMA

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

REKLAMA

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

REKLAMA