Kategorie

Studia podyplomowe pracowników samorządowych to szansa na szybszy rozwój gmin

Pokrzycka-Walczak Magdalena
Pracownicy samorządów powinni stale podnosić swoje kwalifikacje, bowiem od jakości ich wiedzy zależy nie tylko pozyskiwanie unijnych funduszy, lecz także sprawne zarządzanie gminą i jej rozwój z korzyścią dla mieszkańców. Najlepszym sposobem na poszerzenie wiedzy jest udział w studiach podyplomowych, które oferują nie tylko zdobycie teoretycznej wiedzy, ale też praktycznych umiejętności.
Reklama

Wielu samorządowców korzysta ze studiów podyplomowych z zakresu finansów oraz tematyki zamówień publicznych. Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji (WSEI) w Lublinie oferuje pracownikom samorządów podyplomowe studia na kierunku Rachunkowość budżetowa, a także – cieszące się bardzo dużym zainteresowaniem przedstawicieli gmin – Zamówienia publiczne oraz Nadzór, kontrola, audyt. – Dobrze prowadzona rachunkowość to podstawa dobrego funkcjonowania każdego samorządu, a znajomość zagadnień prawnych stanowi jej doskonałe uzupełnienie – tłumaczy Anna Nowacka z WSEI.

Studia z zakresu rachunkowości budżetowej przeznaczone są nie tylko dla pracowników odpowiedzialnych za finanse, lecz także kadry kierowniczej, która podejmuje kluczowe decyzje w zakresie m.in. pozyskiwania funduszy zewnętrznych. – W programie studiów poruszane są m.in. zagadnienia dotyczące gospodarowania mieniem samorządowym, dyscypliny finansów publicznych, sprawozdawczości jednostek samorządu terytorialnego, a także budżetowania zadaniowego i kontrolingu – informuje Anna Nowacka.

Ukończenie studiów podyplomowych na kierunku Rachunkowość budżetowa wiąże się z uzyskaniem przez absolwentów uprawnień do pełnienia funkcji głównego księgowego w jednostkach sektora finansów publicznych. – Nasi słuchacze mogą liczyć nie tylko na kompleksową wiedzę teoretyczną i praktyczną, przekazywaną przez najlepszych ekspertów, ale – po ukończeniu studiów – na dyplom menedżerski Fundacji OIC Poland i świadectwo ukończenia studiów podyplomowych – zapewnia Anna Nowacka.

Informatyka i ekologia to ważne tematy

Reklama

Oprócz znajomości finansów istotne miejsce w zarządzaniu gminą ma także znajomość procesów informacyjnych oraz systemów informatycznych. Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Informatyczna (WSE-I) w Warszawie proponuje pracownikom samorządów – mającym wykształcenie wyższe – studia podyplomowe z zakresu zarządzania procesami informacyjnymi oraz obsługującymi je systemami informatycznymi w gminie. Absolwenci studiów zdobywają umiejętności dotyczące teoretycznych aspektów informacji oraz praktycznego posługiwania się systemami informatycznymi, wspomagającymi procesy decyzyjne w samorządach. Dzięki wprowadzeniu systemów informacyjnych w jednostkach samorządu terytorialnego następuje zwiększenie efektywności ich funkcjonowania, co najlepiej widać na poziomie gminy lub dzielnicy. Systemy informatyczne porządkują przepływ informacji w gminie i usprawniają pracę urzędów, co pozwala zmniejszyć koszty związane z tradycyjnym obiegiem dokumentacji.

W programie studiów, obok prezentacji informacyjnego funkcjonowania samorządu terytorialnego, znajdują się także zagadnienia dotyczące skutecznego pozyskiwania i wykorzystywania funduszy europejskich oraz polityki promocji gminy i regionu. Umiejętności pozyskane w czasie studiów pozwolą samorządowcom na dokonanie efektywnych zmian w zakresie zarządzania informacją. Dzięki tym zmianom gminy będą mogły szybciej się rozwijać, a skorzystają na tym przede wszystkim mieszkańcy.

Przy wyborze studiów podyplomowych warto pomyśleć o przyszłości i tendencjach, które wskazuje choćby polityka Unii Europejskiej w zakresie ekologii. W ofercie Wyższej Szkoły Zarządzania i Prawa im. Heleny Chodkowskiej (WSZiP) w Warszawie są Menedżerskie Studia Ekologiczne dla Samorządowców. – Naszym zadaniem jest przekazanie nowoczesnej wiedzy z zakresu ochrony środowiska, zarządzania i prawa środowiskowego, co pozwoli samorządowcom podnieść konkurencyjność własnych społeczności lokalnych w aspekcie ekorozwoju i wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców – mówi Tomasz Mikołajczyk, kierownik Centrum Studiów Podyplomowych. W ramowym programie studiów przewidziano m.in. ekologiczny audyt regionu oraz tworzenie strategii ekorozwoju dla gmin. Niestety, zainteresowanie samorządowców tą tematyką jest niewielkie. – Myślę, że powodem tego jest fakt, że problematyka nie jest tak popularna, jak np. pozyskiwanie funduszy europejskich – tłumaczy Tomasz Mikołajczyk. Tymczasem niezmiernie ważne jest myślenie perspektywiczne, bo za kilka lat Unia Europejska gros funduszy będzie przeznaczać na inwestycje ekologiczne, dlatego tak istotne jest dziś kształcenie pracowników samorządów w tym zakresie.

Czytaj także: Studia podyplomowe dla samorządowców>>

Duże zainteresowanie studiami dofinansowanymi z UE

Tymczasem wielu samorządowców efektywnie wykorzystuje szansę, jaką niesie ze sobą Program Operacyjny Kapitał Ludzki (POKL), z którego dofinansowywane są studia podyplomowe. Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego (WSAiB) w Gdyni oferuje studia podyplomowe dla jednostek samorządu terytorialnego, dofinansowane z POKL pt. „Specjalistyczne studia podyplomowe dla kadr administracji samorządowej”. Projekt realizowany jest w partnerstwie z Wyższą Szkołą Zarządzania i Prawa im. H. Chodkowskiej w Warszawie. – Proponujemy podniesienie lub uzupełnienie kwalifikacji oraz kompetencji pracowników w zakresie stanowienia aktów prawa miejscowego i aktów administracyjnych – mówi Dorota Drews, kierownik studiów podyplomowych WSAiB.

Samorządowcy mogą wybrać jeden z kilku kierunków studiów:

● Regulacje prawne jednostek samorządu terytorialnego (JST) w procesie wdrażania funduszy strukturalnych UE,

● Zamówienia publiczne w Polsce i UE,

● Administracyjne prawo gospodarcze,

● Nowoczesne zarządzanie kryzysowe,

● Kontrola i audyt w JST.

Koszt studiów pokrywany jest w 95% z funduszy unijnych. – Za udział pracownika w dwóch semestrach studiów, w czasie których odbywa się 161 godzin zajęć, władze samorządowe płacą 340 zł – zachęca Dorota Drews. W czasie zajęć uczestnicy otrzymują kompleksową wiedzę z danego zakresu, zgodnie z obowiązującymi uregulowaniami UE. – Dzięki temu będą mogli samodzielnie interpretować przepisy i stosować je w swojej pracy, co jest nie bez znaczenia dla samorządów, które skutecznie pozyskują fundusze unijne bądź są zainteresowane poprawieniem efektywności w tym zakresie – tłumaczy kierownik Dorota Drews.

Zainteresowanie studiami, zwłaszcza z tematyki dotyczącej zamówień publicznych oraz kontroli i audytu, znacznie przekroczyło oczekiwania organizatorów. Zdaniem Doroty Drews wyraźnie widać zainteresowanie uczestnictwem w studiach podyplomowych wśród samorządów gminnych. – Być może w roku wyborczym władze samorządów regionalnych nie przywiązują dużego znaczenia do podwyższania kwalifikacji swoich pracowników, natomiast samorządy niewielkich gmin częściej niż dotąd korzystają z tej możliwości, słusznie upatrując w edukacji swoich pracowników szans na rozwój swoich „Małych Ojczyzn” – mówi Dorota Drews.

Czytaj także: Zwrot kosztów studiów podyplomowych dla pracownika>>

Przyszłość należy do liderów samorządowych

Od października ubiegłego roku Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) realizuje projekt Akademii Liderów Samorządowych (ALS), który ma na celu podniesienie kompetencji kadr menedżerskich w samorządzie terytorialnym. Chodzi o poprawę funkcjonowania samorządu poprzez stworzenie rozwiązania na wzór Master of Public Administration (MPA) oraz budowę wysokich kompetencji kadr administracji samorządowej.

Jest to projekt pilotażowy, ukierunkowany m.in. na rozwój umiejętności interpersonalnych, które są niezbędne liderom samorządowym – tłumaczy Rafał Sikorski, koordynator projektu z Wydziału Prawa i Administracji UW.

Akademia Liderów Samorządowych to podyplomowe studia profilowane dla liderów w samorządach, wzorowane na rozwiązaniach przyjętych w UE. Jej uczestnicy poszerzają wiedzę z zakresu stanowienia aktów prawa miejscowego, usług świadczonych przez JST, zarządzania zasobami ludzkimi, budowania wizerunku urzędu, przejrzystości funkcjonowania urzędu i praktyk antykorupcyjnych, zarządzania finansami publicznymi oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi i społecznymi.

Projekt adresowany jest do następujących grup beneficjentów: wójtów (burmistrzów lub prezydentów) i ich zastępców, starostów, marszałków województw, członków zarządów powiatów i województw, sekretarzy JST i dyrektorów urzędów marszałkowskich, odpowiadających za organizację i jakość pracy urzędu, a także skarbników JST. Oferta skierowana jest w znacznej mierze do obszarów wiejskich i miejsko-wiejskich, a rekrutacja odbywała się na zasadzie równości płci, zgodnie z wymaganiami POKL. Zajęcia prowadzą najlepsi eksperci zajmujący się tematyką JST w Polsce, z UW oraz dwóch wyższych szkół bankowych (WSB) – w Poznaniu, Wydziale Zamiejscowym WSB Poznań – w Chorzowie i Toruniu. Konsorcjum realizuje ten sam projekt, opierając się na zmodyfikowanym programie.

Obecnie w ALS (w ramach UW oraz konsorcjum dwóch szkół bankowych) bierze udział 240 słuchaczy z całej Polski. Ale zainteresowanie jest znacznie większe, zwłaszcza że projekt finansowany jest ze środków POKL, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Akademia Liderów Samorządowych kończy się we wrześniu tego roku. – Mamy nadzieję, że będziemy mogli organizować kolejne tego typu studia dla liderów samorządowych, bo doskonale widać potrzebę kształcenia w tym kierunku – zapewnia Rafał Sikorski.

Przyszli liderzy samorządowi mogą skorzystać także z oferty Wyższej Szkoły Administracji Publicznej (WSAP) w Kielcach, która proponuje – obok czterech kierunków studiów podyplomowych, dofinansowywanych z POKL – także m.in. Podyplomowe Studium Zarządzania Ochroną Środowiska w Administracji Publicznej. – W programie studiów szczególny nacisk kładziemy na zagadnienia ochrony i kształtowania środowiska w ujęciu prawnym, ekonomicznym oraz gospodarczym, zgodnie z europejskimi standardami – tłumaczy dr Andrzej Bednarz, rektor WSAP w Kielcach.

Samorządowcy najbardziej zainteresowani są jednak zajęciami w Podyplomowym Studium Administracji. – Nabór na ten kierunek prowadzimy dwa razy w roku, gdyż chętnych jest zawsze więcej niż miejsc – informuje rektor A. Bednarz. Na zajęcia do Kielc przyjeżdżają pracownicy samorządów także spoza województwa świętokrzyskiego. Dużym zainteresowaniem cieszą się studia dofinansowane z POKL, zwłaszcza Samorządu i Administracji. Jednym z wielu atutów tych studiów w Kielcach jest fakt, że kończą się one napisaniem pracy dyplomowej. – Planujemy wkrótce wydać pierwszą edycję „Zeszytów Naukowych”, w których zamieszczone zostaną najciekawsze fragmenty prac dyplomowych – informuje rektor WSAP. Zeszyty zostaną wysłane do wszystkich samorządów w Polsce.

Oprócz wymienionych studiów dotyczących administracji WSAP zaprasza także na studia w zakresie finansów publicznych, prawa pracy, zarządzania projektami oraz gospodarki przestrzennej. Od października 2010 r. zostaną uruchomione kolejne kierunki, m.in. rachunkowość zarządcza w JST. – Nie chodzi tylko o to, by wyprzedzić konkurencję z innych szkół wyższych, lecz by uświadomić samorządowcom potrzebę inwestowania w wiedzę z tego zakresu i odpowiedzieć na nią – mówi Andrzej Bednarz. – Przepisy prawa z zakresu finansów publicznych uległy zasadniczej zmianie i wymagają od pracowników samorządów nowej wiedzy i umiejętności, aby mogły być przez nich prawidłowo stosowane.

Zdaniem Andrzeja Bednarza samorządowcy powinni stale podnosić swoje kwalifikacje poprzez studia, choćby dlatego, że wielu z nich, mimo wysokich kwalifikacji i dużej wiedzy urzędniczej w poszczególnych dziedzinach, powinno poszerzać wiedzę dotyczącą funkcjonowania administracji jako całości.

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    21 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    NFZ przyjmuje wnioski od aptek, które chcą przystąpić do programu szczepień

    Apteki - szczepienia na COVID-19. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Jak zgłosić aptekę do Narodowego Programu Szczepień? Na jakich zasadach szczepienia przeprowadzają farmaceuci?

    Powrót do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) 2022

    Stabilizująca reguła wydatkowa. Rząd przyjął projekt, który zakłada, że klauzula powrotu do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) zostanie wydłużona na rok 2022 r. - poinformował resort finansów.

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?

    Brak ogłoszenia o wyniku postępowania a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

    Nowa ustawa - Prawo zamówień publicznych wprowadziła nowe rodzaje ogłoszeń m.in. w trybach zamówień poniżej progów unijnych, w tym ogłoszenie o wyniku postępowania i ogłoszenie o wykonaniu umowy. Czy podobnie jak innego rodzaju ogłoszenia będą one podlegać dyscyplinie finansów publicznych, np. przy niezamieszczeniu albo nieterminowym zamieszczeniu w Biuletynie Zamówień Publicznych?

    Nagroda jubileuszowa po przedstawieniu przez pracownika dodatkowych dokumentów

    Czy po dostarczeniu przez pracownika samorządowego dodatkowych dokumentów należy mu wypłacić nagrodę jubileuszową wyższego stopnia? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Czy należy ją oskładkować?

    Powierzenie prowadzenia określonych spraw gminy

    Czy z przepisu art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynika możliwość powierzenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) prowadzenia określonych spraw gminy w jego imieniu sekretarzowi tej gminy. W szczególności czy na podstawie tego przepisu wójt może upoważnić sekretarza gminy do podejmowania zarządzeń zmieniających budżet?