REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Studia podyplomowe pracowników samorządowych to szansa na szybszy rozwój gmin

Magdalena Pokrzycka-Walczak

REKLAMA

Pracownicy samorządów powinni stale podnosić swoje kwalifikacje, bowiem od jakości ich wiedzy zależy nie tylko pozyskiwanie unijnych funduszy, lecz także sprawne zarządzanie gminą i jej rozwój z korzyścią dla mieszkańców. Najlepszym sposobem na poszerzenie wiedzy jest udział w studiach podyplomowych, które oferują nie tylko zdobycie teoretycznej wiedzy, ale też praktycznych umiejętności.

REKLAMA

Wielu samorządowców korzysta ze studiów podyplomowych z zakresu finansów oraz tematyki zamówień publicznych. Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji (WSEI) w Lublinie oferuje pracownikom samorządów podyplomowe studia na kierunku Rachunkowość budżetowa, a także – cieszące się bardzo dużym zainteresowaniem przedstawicieli gmin – Zamówienia publiczne oraz Nadzór, kontrola, audyt. – Dobrze prowadzona rachunkowość to podstawa dobrego funkcjonowania każdego samorządu, a znajomość zagadnień prawnych stanowi jej doskonałe uzupełnienie – tłumaczy Anna Nowacka z WSEI.

REKLAMA

Studia z zakresu rachunkowości budżetowej przeznaczone są nie tylko dla pracowników odpowiedzialnych za finanse, lecz także kadry kierowniczej, która podejmuje kluczowe decyzje w zakresie m.in. pozyskiwania funduszy zewnętrznych. – W programie studiów poruszane są m.in. zagadnienia dotyczące gospodarowania mieniem samorządowym, dyscypliny finansów publicznych, sprawozdawczości jednostek samorządu terytorialnego, a także budżetowania zadaniowego i kontrolingu – informuje Anna Nowacka.

Ukończenie studiów podyplomowych na kierunku Rachunkowość budżetowa wiąże się z uzyskaniem przez absolwentów uprawnień do pełnienia funkcji głównego księgowego w jednostkach sektora finansów publicznych. – Nasi słuchacze mogą liczyć nie tylko na kompleksową wiedzę teoretyczną i praktyczną, przekazywaną przez najlepszych ekspertów, ale – po ukończeniu studiów – na dyplom menedżerski Fundacji OIC Poland i świadectwo ukończenia studiów podyplomowych – zapewnia Anna Nowacka.

Informatyka i ekologia to ważne tematy

Oprócz znajomości finansów istotne miejsce w zarządzaniu gminą ma także znajomość procesów informacyjnych oraz systemów informatycznych. Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Informatyczna (WSE-I) w Warszawie proponuje pracownikom samorządów – mającym wykształcenie wyższe – studia podyplomowe z zakresu zarządzania procesami informacyjnymi oraz obsługującymi je systemami informatycznymi w gminie. Absolwenci studiów zdobywają umiejętności dotyczące teoretycznych aspektów informacji oraz praktycznego posługiwania się systemami informatycznymi, wspomagającymi procesy decyzyjne w samorządach. Dzięki wprowadzeniu systemów informacyjnych w jednostkach samorządu terytorialnego następuje zwiększenie efektywności ich funkcjonowania, co najlepiej widać na poziomie gminy lub dzielnicy. Systemy informatyczne porządkują przepływ informacji w gminie i usprawniają pracę urzędów, co pozwala zmniejszyć koszty związane z tradycyjnym obiegiem dokumentacji.

W programie studiów, obok prezentacji informacyjnego funkcjonowania samorządu terytorialnego, znajdują się także zagadnienia dotyczące skutecznego pozyskiwania i wykorzystywania funduszy europejskich oraz polityki promocji gminy i regionu. Umiejętności pozyskane w czasie studiów pozwolą samorządowcom na dokonanie efektywnych zmian w zakresie zarządzania informacją. Dzięki tym zmianom gminy będą mogły szybciej się rozwijać, a skorzystają na tym przede wszystkim mieszkańcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy wyborze studiów podyplomowych warto pomyśleć o przyszłości i tendencjach, które wskazuje choćby polityka Unii Europejskiej w zakresie ekologii. W ofercie Wyższej Szkoły Zarządzania i Prawa im. Heleny Chodkowskiej (WSZiP) w Warszawie są Menedżerskie Studia Ekologiczne dla Samorządowców. – Naszym zadaniem jest przekazanie nowoczesnej wiedzy z zakresu ochrony środowiska, zarządzania i prawa środowiskowego, co pozwoli samorządowcom podnieść konkurencyjność własnych społeczności lokalnych w aspekcie ekorozwoju i wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców – mówi Tomasz Mikołajczyk, kierownik Centrum Studiów Podyplomowych. W ramowym programie studiów przewidziano m.in. ekologiczny audyt regionu oraz tworzenie strategii ekorozwoju dla gmin. Niestety, zainteresowanie samorządowców tą tematyką jest niewielkie. – Myślę, że powodem tego jest fakt, że problematyka nie jest tak popularna, jak np. pozyskiwanie funduszy europejskich – tłumaczy Tomasz Mikołajczyk. Tymczasem niezmiernie ważne jest myślenie perspektywiczne, bo za kilka lat Unia Europejska gros funduszy będzie przeznaczać na inwestycje ekologiczne, dlatego tak istotne jest dziś kształcenie pracowników samorządów w tym zakresie.

Czytaj także: Studia podyplomowe dla samorządowców>>

Duże zainteresowanie studiami dofinansowanymi z UE

Tymczasem wielu samorządowców efektywnie wykorzystuje szansę, jaką niesie ze sobą Program Operacyjny Kapitał Ludzki (POKL), z którego dofinansowywane są studia podyplomowe. Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego (WSAiB) w Gdyni oferuje studia podyplomowe dla jednostek samorządu terytorialnego, dofinansowane z POKL pt. „Specjalistyczne studia podyplomowe dla kadr administracji samorządowej”. Projekt realizowany jest w partnerstwie z Wyższą Szkołą Zarządzania i Prawa im. H. Chodkowskiej w Warszawie. – Proponujemy podniesienie lub uzupełnienie kwalifikacji oraz kompetencji pracowników w zakresie stanowienia aktów prawa miejscowego i aktów administracyjnych – mówi Dorota Drews, kierownik studiów podyplomowych WSAiB.

Samorządowcy mogą wybrać jeden z kilku kierunków studiów:

● Regulacje prawne jednostek samorządu terytorialnego (JST) w procesie wdrażania funduszy strukturalnych UE,

● Zamówienia publiczne w Polsce i UE,

● Administracyjne prawo gospodarcze,

● Nowoczesne zarządzanie kryzysowe,

● Kontrola i audyt w JST.

Koszt studiów pokrywany jest w 95% z funduszy unijnych. – Za udział pracownika w dwóch semestrach studiów, w czasie których odbywa się 161 godzin zajęć, władze samorządowe płacą 340 zł – zachęca Dorota Drews. W czasie zajęć uczestnicy otrzymują kompleksową wiedzę z danego zakresu, zgodnie z obowiązującymi uregulowaniami UE. – Dzięki temu będą mogli samodzielnie interpretować przepisy i stosować je w swojej pracy, co jest nie bez znaczenia dla samorządów, które skutecznie pozyskują fundusze unijne bądź są zainteresowane poprawieniem efektywności w tym zakresie – tłumaczy kierownik Dorota Drews.

Zainteresowanie studiami, zwłaszcza z tematyki dotyczącej zamówień publicznych oraz kontroli i audytu, znacznie przekroczyło oczekiwania organizatorów. Zdaniem Doroty Drews wyraźnie widać zainteresowanie uczestnictwem w studiach podyplomowych wśród samorządów gminnych. – Być może w roku wyborczym władze samorządów regionalnych nie przywiązują dużego znaczenia do podwyższania kwalifikacji swoich pracowników, natomiast samorządy niewielkich gmin częściej niż dotąd korzystają z tej możliwości, słusznie upatrując w edukacji swoich pracowników szans na rozwój swoich „Małych Ojczyzn” – mówi Dorota Drews.

Czytaj także: Zwrot kosztów studiów podyplomowych dla pracownika>>

Przyszłość należy do liderów samorządowych

Od października ubiegłego roku Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) realizuje projekt Akademii Liderów Samorządowych (ALS), który ma na celu podniesienie kompetencji kadr menedżerskich w samorządzie terytorialnym. Chodzi o poprawę funkcjonowania samorządu poprzez stworzenie rozwiązania na wzór Master of Public Administration (MPA) oraz budowę wysokich kompetencji kadr administracji samorządowej.

Jest to projekt pilotażowy, ukierunkowany m.in. na rozwój umiejętności interpersonalnych, które są niezbędne liderom samorządowym – tłumaczy Rafał Sikorski, koordynator projektu z Wydziału Prawa i Administracji UW.

Akademia Liderów Samorządowych to podyplomowe studia profilowane dla liderów w samorządach, wzorowane na rozwiązaniach przyjętych w UE. Jej uczestnicy poszerzają wiedzę z zakresu stanowienia aktów prawa miejscowego, usług świadczonych przez JST, zarządzania zasobami ludzkimi, budowania wizerunku urzędu, przejrzystości funkcjonowania urzędu i praktyk antykorupcyjnych, zarządzania finansami publicznymi oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi i społecznymi.

Projekt adresowany jest do następujących grup beneficjentów: wójtów (burmistrzów lub prezydentów) i ich zastępców, starostów, marszałków województw, członków zarządów powiatów i województw, sekretarzy JST i dyrektorów urzędów marszałkowskich, odpowiadających za organizację i jakość pracy urzędu, a także skarbników JST. Oferta skierowana jest w znacznej mierze do obszarów wiejskich i miejsko-wiejskich, a rekrutacja odbywała się na zasadzie równości płci, zgodnie z wymaganiami POKL. Zajęcia prowadzą najlepsi eksperci zajmujący się tematyką JST w Polsce, z UW oraz dwóch wyższych szkół bankowych (WSB) – w Poznaniu, Wydziale Zamiejscowym WSB Poznań – w Chorzowie i Toruniu. Konsorcjum realizuje ten sam projekt, opierając się na zmodyfikowanym programie.

Obecnie w ALS (w ramach UW oraz konsorcjum dwóch szkół bankowych) bierze udział 240 słuchaczy z całej Polski. Ale zainteresowanie jest znacznie większe, zwłaszcza że projekt finansowany jest ze środków POKL, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Akademia Liderów Samorządowych kończy się we wrześniu tego roku. – Mamy nadzieję, że będziemy mogli organizować kolejne tego typu studia dla liderów samorządowych, bo doskonale widać potrzebę kształcenia w tym kierunku – zapewnia Rafał Sikorski.

Przyszli liderzy samorządowi mogą skorzystać także z oferty Wyższej Szkoły Administracji Publicznej (WSAP) w Kielcach, która proponuje – obok czterech kierunków studiów podyplomowych, dofinansowywanych z POKL – także m.in. Podyplomowe Studium Zarządzania Ochroną Środowiska w Administracji Publicznej. – W programie studiów szczególny nacisk kładziemy na zagadnienia ochrony i kształtowania środowiska w ujęciu prawnym, ekonomicznym oraz gospodarczym, zgodnie z europejskimi standardami – tłumaczy dr Andrzej Bednarz, rektor WSAP w Kielcach.

Samorządowcy najbardziej zainteresowani są jednak zajęciami w Podyplomowym Studium Administracji. – Nabór na ten kierunek prowadzimy dwa razy w roku, gdyż chętnych jest zawsze więcej niż miejsc – informuje rektor A. Bednarz. Na zajęcia do Kielc przyjeżdżają pracownicy samorządów także spoza województwa świętokrzyskiego. Dużym zainteresowaniem cieszą się studia dofinansowane z POKL, zwłaszcza Samorządu i Administracji. Jednym z wielu atutów tych studiów w Kielcach jest fakt, że kończą się one napisaniem pracy dyplomowej. – Planujemy wkrótce wydać pierwszą edycję „Zeszytów Naukowych”, w których zamieszczone zostaną najciekawsze fragmenty prac dyplomowych – informuje rektor WSAP. Zeszyty zostaną wysłane do wszystkich samorządów w Polsce.

Oprócz wymienionych studiów dotyczących administracji WSAP zaprasza także na studia w zakresie finansów publicznych, prawa pracy, zarządzania projektami oraz gospodarki przestrzennej. Od października 2010 r. zostaną uruchomione kolejne kierunki, m.in. rachunkowość zarządcza w JST. – Nie chodzi tylko o to, by wyprzedzić konkurencję z innych szkół wyższych, lecz by uświadomić samorządowcom potrzebę inwestowania w wiedzę z tego zakresu i odpowiedzieć na nią – mówi Andrzej Bednarz. – Przepisy prawa z zakresu finansów publicznych uległy zasadniczej zmianie i wymagają od pracowników samorządów nowej wiedzy i umiejętności, aby mogły być przez nich prawidłowo stosowane.

Zdaniem Andrzeja Bednarza samorządowcy powinni stale podnosić swoje kwalifikacje poprzez studia, choćby dlatego, że wielu z nich, mimo wysokich kwalifikacji i dużej wiedzy urzędniczej w poszczególnych dziedzinach, powinno poszerzać wiedzę dotyczącą funkcjonowania administracji jako całości.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Dośka
    2023-08-16 15:14:34
    Mój pracodawca już kilku koleżankom polecił podyplomówki online. Dzięki temu mogą normalnie pracować 8 godzin, a uczyć się po pracy w domu. Ja też jestem zwolennikiem takiej organizacji nauki, sama nawet już ukończyłam kilka kierunków w takiej formie na WSKZ-cie. 
    0
QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

REKLAMA

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

REKLAMA

Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

REKLAMA