REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Studia podyplomowe pracowników samorządowych to szansa na szybszy rozwój gmin

Magdalena Pokrzycka-Walczak

REKLAMA

Pracownicy samorządów powinni stale podnosić swoje kwalifikacje, bowiem od jakości ich wiedzy zależy nie tylko pozyskiwanie unijnych funduszy, lecz także sprawne zarządzanie gminą i jej rozwój z korzyścią dla mieszkańców. Najlepszym sposobem na poszerzenie wiedzy jest udział w studiach podyplomowych, które oferują nie tylko zdobycie teoretycznej wiedzy, ale też praktycznych umiejętności.

REKLAMA

Wielu samorządowców korzysta ze studiów podyplomowych z zakresu finansów oraz tematyki zamówień publicznych. Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji (WSEI) w Lublinie oferuje pracownikom samorządów podyplomowe studia na kierunku Rachunkowość budżetowa, a także – cieszące się bardzo dużym zainteresowaniem przedstawicieli gmin – Zamówienia publiczne oraz Nadzór, kontrola, audyt. – Dobrze prowadzona rachunkowość to podstawa dobrego funkcjonowania każdego samorządu, a znajomość zagadnień prawnych stanowi jej doskonałe uzupełnienie – tłumaczy Anna Nowacka z WSEI.

REKLAMA

Studia z zakresu rachunkowości budżetowej przeznaczone są nie tylko dla pracowników odpowiedzialnych za finanse, lecz także kadry kierowniczej, która podejmuje kluczowe decyzje w zakresie m.in. pozyskiwania funduszy zewnętrznych. – W programie studiów poruszane są m.in. zagadnienia dotyczące gospodarowania mieniem samorządowym, dyscypliny finansów publicznych, sprawozdawczości jednostek samorządu terytorialnego, a także budżetowania zadaniowego i kontrolingu – informuje Anna Nowacka.

Ukończenie studiów podyplomowych na kierunku Rachunkowość budżetowa wiąże się z uzyskaniem przez absolwentów uprawnień do pełnienia funkcji głównego księgowego w jednostkach sektora finansów publicznych. – Nasi słuchacze mogą liczyć nie tylko na kompleksową wiedzę teoretyczną i praktyczną, przekazywaną przez najlepszych ekspertów, ale – po ukończeniu studiów – na dyplom menedżerski Fundacji OIC Poland i świadectwo ukończenia studiów podyplomowych – zapewnia Anna Nowacka.

Informatyka i ekologia to ważne tematy

Oprócz znajomości finansów istotne miejsce w zarządzaniu gminą ma także znajomość procesów informacyjnych oraz systemów informatycznych. Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Informatyczna (WSE-I) w Warszawie proponuje pracownikom samorządów – mającym wykształcenie wyższe – studia podyplomowe z zakresu zarządzania procesami informacyjnymi oraz obsługującymi je systemami informatycznymi w gminie. Absolwenci studiów zdobywają umiejętności dotyczące teoretycznych aspektów informacji oraz praktycznego posługiwania się systemami informatycznymi, wspomagającymi procesy decyzyjne w samorządach. Dzięki wprowadzeniu systemów informacyjnych w jednostkach samorządu terytorialnego następuje zwiększenie efektywności ich funkcjonowania, co najlepiej widać na poziomie gminy lub dzielnicy. Systemy informatyczne porządkują przepływ informacji w gminie i usprawniają pracę urzędów, co pozwala zmniejszyć koszty związane z tradycyjnym obiegiem dokumentacji.

W programie studiów, obok prezentacji informacyjnego funkcjonowania samorządu terytorialnego, znajdują się także zagadnienia dotyczące skutecznego pozyskiwania i wykorzystywania funduszy europejskich oraz polityki promocji gminy i regionu. Umiejętności pozyskane w czasie studiów pozwolą samorządowcom na dokonanie efektywnych zmian w zakresie zarządzania informacją. Dzięki tym zmianom gminy będą mogły szybciej się rozwijać, a skorzystają na tym przede wszystkim mieszkańcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy wyborze studiów podyplomowych warto pomyśleć o przyszłości i tendencjach, które wskazuje choćby polityka Unii Europejskiej w zakresie ekologii. W ofercie Wyższej Szkoły Zarządzania i Prawa im. Heleny Chodkowskiej (WSZiP) w Warszawie są Menedżerskie Studia Ekologiczne dla Samorządowców. – Naszym zadaniem jest przekazanie nowoczesnej wiedzy z zakresu ochrony środowiska, zarządzania i prawa środowiskowego, co pozwoli samorządowcom podnieść konkurencyjność własnych społeczności lokalnych w aspekcie ekorozwoju i wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców – mówi Tomasz Mikołajczyk, kierownik Centrum Studiów Podyplomowych. W ramowym programie studiów przewidziano m.in. ekologiczny audyt regionu oraz tworzenie strategii ekorozwoju dla gmin. Niestety, zainteresowanie samorządowców tą tematyką jest niewielkie. – Myślę, że powodem tego jest fakt, że problematyka nie jest tak popularna, jak np. pozyskiwanie funduszy europejskich – tłumaczy Tomasz Mikołajczyk. Tymczasem niezmiernie ważne jest myślenie perspektywiczne, bo za kilka lat Unia Europejska gros funduszy będzie przeznaczać na inwestycje ekologiczne, dlatego tak istotne jest dziś kształcenie pracowników samorządów w tym zakresie.

Czytaj także: Studia podyplomowe dla samorządowców>>

Duże zainteresowanie studiami dofinansowanymi z UE

Tymczasem wielu samorządowców efektywnie wykorzystuje szansę, jaką niesie ze sobą Program Operacyjny Kapitał Ludzki (POKL), z którego dofinansowywane są studia podyplomowe. Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego (WSAiB) w Gdyni oferuje studia podyplomowe dla jednostek samorządu terytorialnego, dofinansowane z POKL pt. „Specjalistyczne studia podyplomowe dla kadr administracji samorządowej”. Projekt realizowany jest w partnerstwie z Wyższą Szkołą Zarządzania i Prawa im. H. Chodkowskiej w Warszawie. – Proponujemy podniesienie lub uzupełnienie kwalifikacji oraz kompetencji pracowników w zakresie stanowienia aktów prawa miejscowego i aktów administracyjnych – mówi Dorota Drews, kierownik studiów podyplomowych WSAiB.

Samorządowcy mogą wybrać jeden z kilku kierunków studiów:

● Regulacje prawne jednostek samorządu terytorialnego (JST) w procesie wdrażania funduszy strukturalnych UE,

● Zamówienia publiczne w Polsce i UE,

● Administracyjne prawo gospodarcze,

● Nowoczesne zarządzanie kryzysowe,

● Kontrola i audyt w JST.

Koszt studiów pokrywany jest w 95% z funduszy unijnych. – Za udział pracownika w dwóch semestrach studiów, w czasie których odbywa się 161 godzin zajęć, władze samorządowe płacą 340 zł – zachęca Dorota Drews. W czasie zajęć uczestnicy otrzymują kompleksową wiedzę z danego zakresu, zgodnie z obowiązującymi uregulowaniami UE. – Dzięki temu będą mogli samodzielnie interpretować przepisy i stosować je w swojej pracy, co jest nie bez znaczenia dla samorządów, które skutecznie pozyskują fundusze unijne bądź są zainteresowane poprawieniem efektywności w tym zakresie – tłumaczy kierownik Dorota Drews.

Zainteresowanie studiami, zwłaszcza z tematyki dotyczącej zamówień publicznych oraz kontroli i audytu, znacznie przekroczyło oczekiwania organizatorów. Zdaniem Doroty Drews wyraźnie widać zainteresowanie uczestnictwem w studiach podyplomowych wśród samorządów gminnych. – Być może w roku wyborczym władze samorządów regionalnych nie przywiązują dużego znaczenia do podwyższania kwalifikacji swoich pracowników, natomiast samorządy niewielkich gmin częściej niż dotąd korzystają z tej możliwości, słusznie upatrując w edukacji swoich pracowników szans na rozwój swoich „Małych Ojczyzn” – mówi Dorota Drews.

Czytaj także: Zwrot kosztów studiów podyplomowych dla pracownika>>

Przyszłość należy do liderów samorządowych

Od października ubiegłego roku Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) realizuje projekt Akademii Liderów Samorządowych (ALS), który ma na celu podniesienie kompetencji kadr menedżerskich w samorządzie terytorialnym. Chodzi o poprawę funkcjonowania samorządu poprzez stworzenie rozwiązania na wzór Master of Public Administration (MPA) oraz budowę wysokich kompetencji kadr administracji samorządowej.

Jest to projekt pilotażowy, ukierunkowany m.in. na rozwój umiejętności interpersonalnych, które są niezbędne liderom samorządowym – tłumaczy Rafał Sikorski, koordynator projektu z Wydziału Prawa i Administracji UW.

Akademia Liderów Samorządowych to podyplomowe studia profilowane dla liderów w samorządach, wzorowane na rozwiązaniach przyjętych w UE. Jej uczestnicy poszerzają wiedzę z zakresu stanowienia aktów prawa miejscowego, usług świadczonych przez JST, zarządzania zasobami ludzkimi, budowania wizerunku urzędu, przejrzystości funkcjonowania urzędu i praktyk antykorupcyjnych, zarządzania finansami publicznymi oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi i społecznymi.

Projekt adresowany jest do następujących grup beneficjentów: wójtów (burmistrzów lub prezydentów) i ich zastępców, starostów, marszałków województw, członków zarządów powiatów i województw, sekretarzy JST i dyrektorów urzędów marszałkowskich, odpowiadających za organizację i jakość pracy urzędu, a także skarbników JST. Oferta skierowana jest w znacznej mierze do obszarów wiejskich i miejsko-wiejskich, a rekrutacja odbywała się na zasadzie równości płci, zgodnie z wymaganiami POKL. Zajęcia prowadzą najlepsi eksperci zajmujący się tematyką JST w Polsce, z UW oraz dwóch wyższych szkół bankowych (WSB) – w Poznaniu, Wydziale Zamiejscowym WSB Poznań – w Chorzowie i Toruniu. Konsorcjum realizuje ten sam projekt, opierając się na zmodyfikowanym programie.

Obecnie w ALS (w ramach UW oraz konsorcjum dwóch szkół bankowych) bierze udział 240 słuchaczy z całej Polski. Ale zainteresowanie jest znacznie większe, zwłaszcza że projekt finansowany jest ze środków POKL, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Akademia Liderów Samorządowych kończy się we wrześniu tego roku. – Mamy nadzieję, że będziemy mogli organizować kolejne tego typu studia dla liderów samorządowych, bo doskonale widać potrzebę kształcenia w tym kierunku – zapewnia Rafał Sikorski.

Przyszli liderzy samorządowi mogą skorzystać także z oferty Wyższej Szkoły Administracji Publicznej (WSAP) w Kielcach, która proponuje – obok czterech kierunków studiów podyplomowych, dofinansowywanych z POKL – także m.in. Podyplomowe Studium Zarządzania Ochroną Środowiska w Administracji Publicznej. – W programie studiów szczególny nacisk kładziemy na zagadnienia ochrony i kształtowania środowiska w ujęciu prawnym, ekonomicznym oraz gospodarczym, zgodnie z europejskimi standardami – tłumaczy dr Andrzej Bednarz, rektor WSAP w Kielcach.

Samorządowcy najbardziej zainteresowani są jednak zajęciami w Podyplomowym Studium Administracji. – Nabór na ten kierunek prowadzimy dwa razy w roku, gdyż chętnych jest zawsze więcej niż miejsc – informuje rektor A. Bednarz. Na zajęcia do Kielc przyjeżdżają pracownicy samorządów także spoza województwa świętokrzyskiego. Dużym zainteresowaniem cieszą się studia dofinansowane z POKL, zwłaszcza Samorządu i Administracji. Jednym z wielu atutów tych studiów w Kielcach jest fakt, że kończą się one napisaniem pracy dyplomowej. – Planujemy wkrótce wydać pierwszą edycję „Zeszytów Naukowych”, w których zamieszczone zostaną najciekawsze fragmenty prac dyplomowych – informuje rektor WSAP. Zeszyty zostaną wysłane do wszystkich samorządów w Polsce.

Oprócz wymienionych studiów dotyczących administracji WSAP zaprasza także na studia w zakresie finansów publicznych, prawa pracy, zarządzania projektami oraz gospodarki przestrzennej. Od października 2010 r. zostaną uruchomione kolejne kierunki, m.in. rachunkowość zarządcza w JST. – Nie chodzi tylko o to, by wyprzedzić konkurencję z innych szkół wyższych, lecz by uświadomić samorządowcom potrzebę inwestowania w wiedzę z tego zakresu i odpowiedzieć na nią – mówi Andrzej Bednarz. – Przepisy prawa z zakresu finansów publicznych uległy zasadniczej zmianie i wymagają od pracowników samorządów nowej wiedzy i umiejętności, aby mogły być przez nich prawidłowo stosowane.

Zdaniem Andrzeja Bednarza samorządowcy powinni stale podnosić swoje kwalifikacje poprzez studia, choćby dlatego, że wielu z nich, mimo wysokich kwalifikacji i dużej wiedzy urzędniczej w poszczególnych dziedzinach, powinno poszerzać wiedzę dotyczącą funkcjonowania administracji jako całości.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA