REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więzienna służba zdrowia bez ubezpieczeń

Prawo/ Fot. Fotolia
Prawo/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister sprawiedliwości Jerzy Kozdroń przekonuje, że jednym z powodów zniesienia obowiązku ubezpieczeń placówek więziennej służby zdrowia jest racjonalizacja wydatków. Jak mówił, koszty zawarcia umów ubezpieczenia wielokrotnie przewyższają koszty ponoszone przez Skarb Państwa z tytułu zasądzeń z powództw dotyczących działalności podmiotów leczniczych dla osób pozbawionych wolności.

Sejm/ Komisja zdrowia za zniesieniem ubezpieczeń więziennej służby zdrowia

Placówki lecznicze dla osób pozbawionych wolności nie będą musiały zawierać umów ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, ani na rzecz pacjentów z tytułu zdarzeń medycznych - zakłada projekt, który w środę poparła w pierwszym czytaniu sejmowa komisja zdrowia.

REKLAMA

Nowela ustawy o działalności leczniczej ma zrównać sytuację prawną podmiotów leczniczych dla osób pozbawionych wolności z sytuacją innych placówek o szczególnych regulacjach, np. działających w formie jednostki wojskowej. Projekt zgłosili posłowie PO.

Zobacz również: Jednorazowy dodatek do emerytur i rent w marcu 2016 r.

REKLAMA

Obowiązująca ustawa o działalności leczniczej nałożyła na podmioty lecznicze m.in. obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej oraz na rzecz pacjentów z tytułu zdarzeń medycznych. Z obowiązku tego nie zostały wyłączone utworzone przez Ministra Sprawiedliwości placówki więziennej służby zdrowia.

Przedstawiając projekt noweli tych przepisów, poseł Michał Szczerba (PO) wskazywał, że obowiązek zabezpieczenia roszczeń finansowych osób, na rzecz których zasądzono odszkodowanie w postępowaniu cywilnym lub w związku z zaistnieniem zdarzeń medycznych jest zrozumiały w przypadku podmiotów, które mogą być niewypłacalne. Jednak - jak podkreślił - sytuacja ta nie dotyczy placówek dla osób pozbawionych wolności. Te funkcjonują bowiem w ramach planu finansowego jednostek penitencjarnych (zakładów karnych i aresztów śledczych) będących jednostkami budżetowymi, więc wszelkie ich zobowiązania muszą zostać uregulowane w ramach środków budżetowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Powyższe czyni ustawowy obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej lub w związku z zaistnieniem zdarzeń medycznych nieracjonalnym wydatkiem budżetu państwa, niepopartym obiektywną potrzebą, a jednocześnie poważnie uszczuplającym budżet więziennictwa o środki, które mogłyby być przeznaczonymi na realizację zadań w sposób rzeczywisty służących ochronie zdrowia osób pozbawionych wolności" - ocenił.

Szczerba wyjaśnił, że z kolei w przypadku jednostek służby medycyny pracy Służby Więziennej nie występują przypadki konieczności wypłaty odszkodowania lub zadośćuczynienia, bo udzielanie świadczeń zdrowotnych, stanowiących najczęstsze źródło roszczeń pacjentów z tytułu błędów lekarskich, nie należy do istoty ich działalności.

Wiceminister sprawiedliwości Jerzy Kozdroń wyjaśnił, że jednym z powodów zniesienia obowiązku ubezpieczeń placówek więziennej służby zdrowia jest racjonalizacja wydatków. Jak mówił, koszty zawarcia umów ubezpieczenia wielokrotnie przewyższają koszty ponoszone przez Skarb Państwa z tytułu zasądzeń z powództw dotyczących działalności podmiotów leczniczych dla osób pozbawionych wolności.

Z przytoczonych podczas posiedzenia komisji danych wynika, że koszty zawartych na 2013 r. umów ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej podmiotów leczniczych dla osób pozbawionych wolności wyniosły ponad 2,7 mln zł, a umów zawieranych przez jednostki medycyny pracy SW - 40 tys. zł. Jednocześnie wydatki dotyczące odszkodowań z tytułu niewłaściwego leczenia w 2013 r. wyniosły 86 tys. zł., a w 2014 r. - 30 tys. zł. Dotąd nie odnotowano przypadków wypłaty roszczeń finansowych z powództwa cywilnego wobec jednostek medycyny pracy SW. (PAP)

Polecamy serwis: ZUS

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA