REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sposób obliczania nagrody jubileuszowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Styczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik obsługi samorządowej szkoły policealnej 25 października 2009 r. nabył prawo do nagrody jubileuszowej za 30 lat pracy. Na jego wynagrodzenie składa się: pensja zasadnicza, dodatek stażowy, miesięczna premia regulaminowa w zmiennej wysokości oraz dodatek za pracę w nocy. Otrzymuje także dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych oraz jednorazowe nagrody (raz w roku – np. za dodatkowe zadania).

Z jakiego okresu uwzględnić wynagrodzenie oraz jakie składniki wynagrodzenia będą stanowiły podstawę naliczenia nagrody jubileuszowej? Jaką zasadę naliczania podstawy nagrody jubileuszowej przyjąć – z 3 czy z 12 miesięcy? A może należy każdego pracownika rozpatrywać indywidualnie i wybierać korzystniejsze warunki?

REKLAMA

REKLAMA

 

Pracodawca nie ma dowolności w ustalaniu okresów, z których bierze pod uwagę składniki wynagrodzenia do obliczenia nagrody jubileuszowej. Okresy te wskazuje jednoznacznie (podobnie jak składniki wyłączone z podstawy nagrody) rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (dalej: rozporządzenie urlopowe).

Przepisy rozporządzenia urlopowego należy stosować za sprawą art. 38 ust. 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Przepis ten nakazuje obliczanie wynagrodzenia miesięcznego (będącego podstawą nagrody jubileuszowej) według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba jednak również pamiętać, że podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli jest to dla niego korzystniejsze – przysługujące w dniu wypłaty nagrody. Tak stanowi § 8 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

 

 Czytaj także: Koszty pracownicze przy "trzynastce" >>

 

W podstawie nagrody jubileuszowej należy uwzględnić:

• stałe składniki wynagrodzenia (tu: wynagrodzenie zasadnicze i dodatek stażowy) w wysokości przysługującej pracownikowi w miesiącu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej (§ 15 rozporządzenia urlopowego),

• zmienne składniki wynagrodzenia za okresy nie dłuższe niż miesiąc (tu: premia, dodatek za pracę w nocy i wynagrodzenie za godziny nadliczbowe) w średniej wysokości wypłaconej pracownikowi w 3 miesiącach poprzedzających miesiąc nabycia prawa do nagrody jubileuszowej (§ 16 ust. 1 rozporządzenia urlopowego),

• składniki za okresy dłuższe niż miesiąc (np. premie kwartalne) w średniej wysokości wypłaconej w ciągu 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc nabycia prawa do nagrody (§ 17 ust. 1 rozporządzenia urlopowego).

Nie zostały tu wymienione nagrody. A to dlatego, żejednorazowe lub nieperiodyczne wypłaty za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie pomijamy przy ustalaniu podstawy nagrody jubileuszowej. Znalazły się one bowiem na liście wyłączeń – wskazanej w § 6 rozporządzenia urlopowego (pkt 1). Gdyby pracownik otrzymywał premie uznaniowe, należałoby je również wykluczyć z podstawy nagrody, gdyż nie mają charakteru roszczeniowego, czyli pracownik nie może domagać się ich przyznania (zob. np. wyrok SN z 20 lipca 2000 r., sygn. akt I PKN 17/00).

PRZYKŁAD

Pracownik 25 października 2009 r. nabył prawo do nagrody jubileuszowej za 30 lat pracy w wysokości 150% wynagrodzenia miesięcznego. Na jego pobory składają się:

• wynagrodzenie zasadnicze: 1347 zł,

• dodatek stażowy: 269,40 zł (20% pensji zasadniczej),

• regulaminowa premia miesięczna, której wysokość waha się od 1 do 40% pensji zasadniczej – we wrześniu wypłacona w kwocie: 538,80 zł (40%), a w sierpniu i lipcu: po 67,35 zł (tj. po 5%).

Pracownik otrzymał również:

• dodatek za pracę w porze nocnej: we wrześniu w kwocie: 64 zł, w sierpniu: 35,04 zł, a w lipcu: 102,40 zł,

• nagrodę uznaniową za dodatkowe zadania, wypłaconą w sierpniu w kwocie: 600 zł.

W tym roku pracownik nie miał natomiast żadnych godzin nadliczbowych.

Ponieważ nagroda uznaniowa nie jest brana pod uwagę w podstawie nagrody jubileuszowej, wyliczenia będą wyglądać następująco:

• podstawa nagrody:

– ze składników stałych: 1347 zł + 269,40 zł = 1616,40 zł,

– ze składników zmiennych miesięcznych: (538,80 zł + 67,35 zł + 67,35 zł) + (64 zł + 35,04 zł + 102,40 zł) = 874,94 zł : 3 = 291,65 zł,

– razem: 1616,40 zł + 291,65 zł = 1908,05 zł,

• wartość nagrody: 1908,05 zł × 150% = 2862,08 zł brutto.

 

Czytaj także: Wynagrodzenia w samorządach - ramy prawne i praktyka >>

 

PodstawY prawnE

• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458)

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. Nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 174, poz. 1353)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 50, poz. 398)

Bożena Styczyńska

Poznajpierwszą w Polsce PlatformęRachunkowości Budżetowej przygotowaną z myślą o księgowych w budżecie.
Skorzystaj z bezpłatnegodostępu przez 30 dni! Szczegóły promocji znajdziesz na www.inforrb.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

Jakie konto do ewidencji zobowiązań inwestycyjnych [Przykład]

Rozrachunki z kontrahentami z tytułu nabycia usług budowy środków trwałych siłami obcymi i zakupów inwestycyjnych gotowych środków trwałych powinny być ujmowane na koncie 201. Użycie konta 240 jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, gdy jednostka wejdzie w spór z kontrahentami co do istnienia zobowiązania lub jego wysokości.

Czy zmniejszy się liczba miesięcznych sprawozdań budżetowych?

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) dostrzegła konieczność zmniejszenia liczby miesięcznych sprawozdań budżetowych (Rb) składanych przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych.

Odpis na ZFŚS – II transza do 30 września 2025 r.

Do 30 września trzeba przekazać na wyodrębniony rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) odpis za 2025 rok. W przypadku naruszenia tego terminu kierownikowi jednostki grozi kara grzywny.

REKLAMA

Czy ośrodek sportu płaci podatek od nieruchomości, z których korzysta w ramach trwałego zarządu?

Aby ocenić status danego podmiotu na gruncie podatku od nieruchomości i określić jego obowiązki związane z tym podatkiem, nie jest wystarczające samo przeanalizowanie relacji właścicielskich. W katalogu podatników znalazły się bowiem również określone grupy posiadaczy, którymi są m.in. trwali zarządcy.

Jak gmina kwalifikuje wpłaty przez rodziny osób przebywających w domach pomocy społecznej?

Odpowiedzi na to pytanie udzieliło Ministerstwo Finansów. Jest to reakcja na interpelację nr 11804 Pani Poseł Mirosławy Stachowiak-Różeckiej w sprawie zasad kwalifikowania wpłat wnoszonych przez rodziny osób przebywających w domach pomocy społecznej.

MRPiPS: Powołanie Rzecznika Praw Pracownika wzmocni pozycję osób zatrudnionych

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej chce powołania Rzecznika Praw Pracownika. Rzecznik ma być niezależną instytucją, która wesprze pracowników m.in. poprzez pomoc prawną.

Pracownik w samorządzie bez dofinansowania z PFRON

Jednostki samorządu terytorialnego nie otrzymują dofinansowania wynagrodzenia pracownika z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Z informacji przekazanych przez resort rodziny wynika, iż przepisy te się nie zmienią ze względu zakaz podwójnego finansowania.

REKLAMA

Jakie dane na fakturze po centralizacji rozliczeń VAT?

Obecnie jednostki budżetowe nie dokonują samodzielnie rozliczenia VAT. Czy w związku z tym na fakturze powinny znaleźć się tylko dane gminy jako nabywcy, czy dane jednostki budżetowej, na rzecz której wykonano usługę?

Od 30.09 do 1.10. VI Kongres Biur Rachunkowych MKBR

Dnia 30 września 2025 r. redaktor naczelna czasopisma „Rachunkowość Budżetowa” weźmie udział w panelu dyskusyjnym organizowanym podczas VI Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych. Tematem panelu dyskusyjnego będzie: Czy media branżowe mają wpływ na decyzje ustawodawcze?

REKLAMA