REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sposób obliczania nagrody jubileuszowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Styczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik obsługi samorządowej szkoły policealnej 25 października 2009 r. nabył prawo do nagrody jubileuszowej za 30 lat pracy. Na jego wynagrodzenie składa się: pensja zasadnicza, dodatek stażowy, miesięczna premia regulaminowa w zmiennej wysokości oraz dodatek za pracę w nocy. Otrzymuje także dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych oraz jednorazowe nagrody (raz w roku – np. za dodatkowe zadania).

Z jakiego okresu uwzględnić wynagrodzenie oraz jakie składniki wynagrodzenia będą stanowiły podstawę naliczenia nagrody jubileuszowej? Jaką zasadę naliczania podstawy nagrody jubileuszowej przyjąć – z 3 czy z 12 miesięcy? A może należy każdego pracownika rozpatrywać indywidualnie i wybierać korzystniejsze warunki?

REKLAMA

 

REKLAMA

Pracodawca nie ma dowolności w ustalaniu okresów, z których bierze pod uwagę składniki wynagrodzenia do obliczenia nagrody jubileuszowej. Okresy te wskazuje jednoznacznie (podobnie jak składniki wyłączone z podstawy nagrody) rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (dalej: rozporządzenie urlopowe).

Przepisy rozporządzenia urlopowego należy stosować za sprawą art. 38 ust. 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Przepis ten nakazuje obliczanie wynagrodzenia miesięcznego (będącego podstawą nagrody jubileuszowej) według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba jednak również pamiętać, że podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli jest to dla niego korzystniejsze – przysługujące w dniu wypłaty nagrody. Tak stanowi § 8 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

 

 Czytaj także: Koszty pracownicze przy "trzynastce" >>

 

W podstawie nagrody jubileuszowej należy uwzględnić:

• stałe składniki wynagrodzenia (tu: wynagrodzenie zasadnicze i dodatek stażowy) w wysokości przysługującej pracownikowi w miesiącu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej (§ 15 rozporządzenia urlopowego),

• zmienne składniki wynagrodzenia za okresy nie dłuższe niż miesiąc (tu: premia, dodatek za pracę w nocy i wynagrodzenie za godziny nadliczbowe) w średniej wysokości wypłaconej pracownikowi w 3 miesiącach poprzedzających miesiąc nabycia prawa do nagrody jubileuszowej (§ 16 ust. 1 rozporządzenia urlopowego),

• składniki za okresy dłuższe niż miesiąc (np. premie kwartalne) w średniej wysokości wypłaconej w ciągu 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc nabycia prawa do nagrody (§ 17 ust. 1 rozporządzenia urlopowego).

Nie zostały tu wymienione nagrody. A to dlatego, żejednorazowe lub nieperiodyczne wypłaty za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie pomijamy przy ustalaniu podstawy nagrody jubileuszowej. Znalazły się one bowiem na liście wyłączeń – wskazanej w § 6 rozporządzenia urlopowego (pkt 1). Gdyby pracownik otrzymywał premie uznaniowe, należałoby je również wykluczyć z podstawy nagrody, gdyż nie mają charakteru roszczeniowego, czyli pracownik nie może domagać się ich przyznania (zob. np. wyrok SN z 20 lipca 2000 r., sygn. akt I PKN 17/00).

PRZYKŁAD

Pracownik 25 października 2009 r. nabył prawo do nagrody jubileuszowej za 30 lat pracy w wysokości 150% wynagrodzenia miesięcznego. Na jego pobory składają się:

• wynagrodzenie zasadnicze: 1347 zł,

• dodatek stażowy: 269,40 zł (20% pensji zasadniczej),

• regulaminowa premia miesięczna, której wysokość waha się od 1 do 40% pensji zasadniczej – we wrześniu wypłacona w kwocie: 538,80 zł (40%), a w sierpniu i lipcu: po 67,35 zł (tj. po 5%).

Pracownik otrzymał również:

• dodatek za pracę w porze nocnej: we wrześniu w kwocie: 64 zł, w sierpniu: 35,04 zł, a w lipcu: 102,40 zł,

• nagrodę uznaniową za dodatkowe zadania, wypłaconą w sierpniu w kwocie: 600 zł.

W tym roku pracownik nie miał natomiast żadnych godzin nadliczbowych.

Ponieważ nagroda uznaniowa nie jest brana pod uwagę w podstawie nagrody jubileuszowej, wyliczenia będą wyglądać następująco:

• podstawa nagrody:

– ze składników stałych: 1347 zł + 269,40 zł = 1616,40 zł,

– ze składników zmiennych miesięcznych: (538,80 zł + 67,35 zł + 67,35 zł) + (64 zł + 35,04 zł + 102,40 zł) = 874,94 zł : 3 = 291,65 zł,

– razem: 1616,40 zł + 291,65 zł = 1908,05 zł,

• wartość nagrody: 1908,05 zł × 150% = 2862,08 zł brutto.

 

Czytaj także: Wynagrodzenia w samorządach - ramy prawne i praktyka >>

 

PodstawY prawnE

• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458)

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. Nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 174, poz. 1353)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 50, poz. 398)

Bożena Styczyńska

Poznajpierwszą w Polsce PlatformęRachunkowości Budżetowej przygotowaną z myślą o księgowych w budżecie.
Skorzystaj z bezpłatnegodostępu przez 30 dni! Szczegóły promocji znajdziesz na www.inforrb.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA