REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdy pracownik odbiera dzień wolny za pracę w święto, nie powinno się zmniejszać mu ryczałtu za jazdy lokalne

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 

Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy, ryczałt za jazdy lokalne zmniejsza się o 1/22 za każdy roboczy dzień nieobecności pracownika w miejscu pracy. Czy w sytuacji gdy pracownik pracował np. w niedzielę i używał samochodu do celów służbowych, a następnie otrzymał dzień wolny w dniu roboczym w zamian za pracę w dniu świątecznym, należy zmniejszyć mu ryczałt miesięczny o 1/22 za ten dzień roboczy, w którym był nieobecny w pracy, czy należy uwzględnić, że jest to wolne za przepracowaną niedzielę i wypłacić ryczałt za ten dzień?

REKLAMA

REKLAMA

ODPOWIEDŹ

W przypadku gdy pracownik odbiera dzień wolny za pracę w święto, nie należy pomniejszać mu ryczałtu za jazdy lokalne. Pracownik „wypracował” w miesiącu określoną liczbę dni, a dodatkowy dzień wolny spośród jego zwykłych dni roboczych jest odpowiednikiem przepracowanego „ponadwymiarowo” dnia świątecznego, w którym - co istotne - wykorzystywał do pracy swój samochód prywatny.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Zwrot kosztów używania prywatnego samochodu do celów służbowych następuje co miesiąc w formie miesięcznego ryczałtu obliczonego jako iloczyn stawki za 1 kilometr przebiegu i miesięcznego limitu przebiegu kilometrów na jazdy lokalne po złożeniu przez pracownika pisemnego oświadczenia o używaniu przez niego pojazdu do celów służbowych w danym miesiącu. W oświadczeniu umieszcza się dane:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dotyczące pojazdu (pojemność silnika, marka, numer rejestracyjny),

• dotyczące liczby dni nieobecności pracownika w miejscu pracy w danym miesiącu z powodu choroby, urlopu, podróży służbowej lub innej nieobecności, a także liczbę dni, w których pracownik nie dysponował pojazdem do celów służbowych.

Kwotę ustalonego ryczałtu za jazdy lokalne zmniejsza się o 1/22 za każdy roboczy dzień nieobecności pracownika w miejscu pracy z powodu choroby, urlopu, podróży służbowej trwającej co najmniej 8 godzin lub innej nieobecności oraz za każdy dzień roboczy, w którym pracownik nie dysponował pojazdem do celów służbowych.

W odniesieniu do pracy w niedzielę lub święto możemy mieć do czynienia z którąś z dwóch sytuacji:

• jest to zwykły dzień pracy pracownika wynikający z jego rozkładu czasu pracy,

• jest to praca wykonywana dodatkowo, praca w godzinach nadliczbowych.

W przypadku pracy w dzień świąteczny lub niedzielę, który to dzień - zgodnie z rozkładem czasu pracy pracownika - jest jego zwykłym dniem pracy, jego normalnym dniem roboczym w rozumieniu, jakie nadaje mu rozporządzenie w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.

Nieobecności pomniejszające ryczałt, wymienione w par. 4 rozporządzenia ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r., odnoszą się do opuszczania dni pracy wynikających z rozkładu czasu pracy, a nie dni tradycyjnie przyjmowanych jako dni robocze. W tej sytuacji dzień wolny za pracę w święto jest dniem należnym w związku z koniecznością realizacji zasady przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy.

Praca wykonywana przez pracownika w niedziele i święta (chodzi tutaj o pracę wynikającą z rozkładu czasu pracy - pracę „zwykłą”) musi zostać zrekompensowana innym dniem wolnym od pracy:

• w odniesieniu do pracy w niedziele - w czasie 6 dni kalendarzowych poprzedzających lub następujących po tej niedzieli,

• w zamian za pracę w święto - w ciągu przyjętego okresu rozliczeniowego.

Jeżeli niemożliwe jest wykorzystanie dnia wolnego w terminie 6 dni (w przypadku niedzieli) lub okresu rozliczeniowego (w przypadku pracy w święto), pracownikowi przysługiwać będzie dodatek do wynagrodzenia w wysokości 100 proc. wynagrodzenia za każdą godzinę przepracowaną odpowiednio w niedzielę i święto. W przypadku pracy w niedzielę, żeby tak się stało, nie może być również możliwości wykorzystania dnia wolnego w przyjętym okresie rozliczeniowym. Dodatek jest więc ekwiwalentem, który zastosować można tylko w przypadku realnego braku możliwości udzielenia wolnego.

Jeżeli święto występuje w niedzielę, do pracy w tym dniu stosuje się postanowienia dotyczące pracy w niedzielę.

Dzień wolny od pracy udzielony w zamian za pracę w niedzielę lub święto traktowany jest przez przepisy tak, jak praca odpowiednio w niedzielę lub święto. Ma to znaczenie w odniesieniu do pracy w godzinach nadliczbowych. Każda godzina nadliczbowa przepracowana w tym dniu skutkuje bowiem obowiązkiem wypłaty pracownikowi 100 proc. dodatku do wynagrodzenia.

Jednak z pytania można wywnioskować, że w opisanej sprawie chodzi o drugą z wymienionych na wstępie sytuacji, czyli taką, gdy praca w niedzielę lub święto jest pracą w godzinach nadliczbowych. Pracownik, który wykonuje pracę w godzinach nadliczbowych w dniu wolnym od pracy zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, ma prawo do innego dnia wolnego przysługującego do końca okresu rozliczeniowego (art. 1513 k.p.).

U podstaw zwrotu pracownikowi kosztów używania prywatnego pojazdu do pracy leży faktyczne wykorzystywanie go w związku z wykonywaniem pracy, co nie ma miejsca wtedy, gdy pracownik jest z jakichkolwiek powodów nieobecny. Dlatego rozporządzenie ministra infrastruktury przewiduje zmniejszenie kwoty ryczałtu za każdy dzień nieobecności, bez względu na jej powód, gdyż nie może w tym dniu występować konieczność wykorzystywania samochodu prywatnego dla celów służbowych. Pracownik jednak przepracował dzień równoważny - pracował w niedzielę - w którym to dniu wykorzystywał swój samochód do celów służbowych. Zmniejszenie ryczałtu w związku z tą sytuacją spowodowałoby faktyczne przeniesienie na pracownika kosztów użytkowania samochodu w jednym dniu. Uważam, że w tej sytuacji ryczałt nie powinien być pomniejszany.

Tezę tę potwierdza pośrednio także wyrok Sądu Najwyższego z 5 grudnia 2006 r., sygn. akt II PK 94/06 (opubl. Monitor Prawa Pracy 2007/4/168), zgodnie z którym ustalony przez strony umowy o pracę ryczałt z tytułu używania własnego samochodu do przejazdów służbowych nie wyklucza żądania zwrotu kosztów realnie poniesionych.

MAREK ROTKIEWICZ

PODSTAWA PRAWNA:

• Rozporządzenie ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz.U. nr 27, poz. 271 z późn. zm.)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA