REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdy pracownik odbiera dzień wolny za pracę w święto, nie powinno się zmniejszać mu ryczałtu za jazdy lokalne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 

Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy, ryczałt za jazdy lokalne zmniejsza się o 1/22 za każdy roboczy dzień nieobecności pracownika w miejscu pracy. Czy w sytuacji gdy pracownik pracował np. w niedzielę i używał samochodu do celów służbowych, a następnie otrzymał dzień wolny w dniu roboczym w zamian za pracę w dniu świątecznym, należy zmniejszyć mu ryczałt miesięczny o 1/22 za ten dzień roboczy, w którym był nieobecny w pracy, czy należy uwzględnić, że jest to wolne za przepracowaną niedzielę i wypłacić ryczałt za ten dzień?

REKLAMA

REKLAMA

ODPOWIEDŹ

W przypadku gdy pracownik odbiera dzień wolny za pracę w święto, nie należy pomniejszać mu ryczałtu za jazdy lokalne. Pracownik „wypracował” w miesiącu określoną liczbę dni, a dodatkowy dzień wolny spośród jego zwykłych dni roboczych jest odpowiednikiem przepracowanego „ponadwymiarowo” dnia świątecznego, w którym - co istotne - wykorzystywał do pracy swój samochód prywatny.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Zwrot kosztów używania prywatnego samochodu do celów służbowych następuje co miesiąc w formie miesięcznego ryczałtu obliczonego jako iloczyn stawki za 1 kilometr przebiegu i miesięcznego limitu przebiegu kilometrów na jazdy lokalne po złożeniu przez pracownika pisemnego oświadczenia o używaniu przez niego pojazdu do celów służbowych w danym miesiącu. W oświadczeniu umieszcza się dane:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dotyczące pojazdu (pojemność silnika, marka, numer rejestracyjny),

• dotyczące liczby dni nieobecności pracownika w miejscu pracy w danym miesiącu z powodu choroby, urlopu, podróży służbowej lub innej nieobecności, a także liczbę dni, w których pracownik nie dysponował pojazdem do celów służbowych.

Kwotę ustalonego ryczałtu za jazdy lokalne zmniejsza się o 1/22 za każdy roboczy dzień nieobecności pracownika w miejscu pracy z powodu choroby, urlopu, podróży służbowej trwającej co najmniej 8 godzin lub innej nieobecności oraz za każdy dzień roboczy, w którym pracownik nie dysponował pojazdem do celów służbowych.

W odniesieniu do pracy w niedzielę lub święto możemy mieć do czynienia z którąś z dwóch sytuacji:

• jest to zwykły dzień pracy pracownika wynikający z jego rozkładu czasu pracy,

• jest to praca wykonywana dodatkowo, praca w godzinach nadliczbowych.

W przypadku pracy w dzień świąteczny lub niedzielę, który to dzień - zgodnie z rozkładem czasu pracy pracownika - jest jego zwykłym dniem pracy, jego normalnym dniem roboczym w rozumieniu, jakie nadaje mu rozporządzenie w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.

Nieobecności pomniejszające ryczałt, wymienione w par. 4 rozporządzenia ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r., odnoszą się do opuszczania dni pracy wynikających z rozkładu czasu pracy, a nie dni tradycyjnie przyjmowanych jako dni robocze. W tej sytuacji dzień wolny za pracę w święto jest dniem należnym w związku z koniecznością realizacji zasady przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy.

Praca wykonywana przez pracownika w niedziele i święta (chodzi tutaj o pracę wynikającą z rozkładu czasu pracy - pracę „zwykłą”) musi zostać zrekompensowana innym dniem wolnym od pracy:

• w odniesieniu do pracy w niedziele - w czasie 6 dni kalendarzowych poprzedzających lub następujących po tej niedzieli,

• w zamian za pracę w święto - w ciągu przyjętego okresu rozliczeniowego.

Jeżeli niemożliwe jest wykorzystanie dnia wolnego w terminie 6 dni (w przypadku niedzieli) lub okresu rozliczeniowego (w przypadku pracy w święto), pracownikowi przysługiwać będzie dodatek do wynagrodzenia w wysokości 100 proc. wynagrodzenia za każdą godzinę przepracowaną odpowiednio w niedzielę i święto. W przypadku pracy w niedzielę, żeby tak się stało, nie może być również możliwości wykorzystania dnia wolnego w przyjętym okresie rozliczeniowym. Dodatek jest więc ekwiwalentem, który zastosować można tylko w przypadku realnego braku możliwości udzielenia wolnego.

Jeżeli święto występuje w niedzielę, do pracy w tym dniu stosuje się postanowienia dotyczące pracy w niedzielę.

Dzień wolny od pracy udzielony w zamian za pracę w niedzielę lub święto traktowany jest przez przepisy tak, jak praca odpowiednio w niedzielę lub święto. Ma to znaczenie w odniesieniu do pracy w godzinach nadliczbowych. Każda godzina nadliczbowa przepracowana w tym dniu skutkuje bowiem obowiązkiem wypłaty pracownikowi 100 proc. dodatku do wynagrodzenia.

Jednak z pytania można wywnioskować, że w opisanej sprawie chodzi o drugą z wymienionych na wstępie sytuacji, czyli taką, gdy praca w niedzielę lub święto jest pracą w godzinach nadliczbowych. Pracownik, który wykonuje pracę w godzinach nadliczbowych w dniu wolnym od pracy zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, ma prawo do innego dnia wolnego przysługującego do końca okresu rozliczeniowego (art. 1513 k.p.).

U podstaw zwrotu pracownikowi kosztów używania prywatnego pojazdu do pracy leży faktyczne wykorzystywanie go w związku z wykonywaniem pracy, co nie ma miejsca wtedy, gdy pracownik jest z jakichkolwiek powodów nieobecny. Dlatego rozporządzenie ministra infrastruktury przewiduje zmniejszenie kwoty ryczałtu za każdy dzień nieobecności, bez względu na jej powód, gdyż nie może w tym dniu występować konieczność wykorzystywania samochodu prywatnego dla celów służbowych. Pracownik jednak przepracował dzień równoważny - pracował w niedzielę - w którym to dniu wykorzystywał swój samochód do celów służbowych. Zmniejszenie ryczałtu w związku z tą sytuacją spowodowałoby faktyczne przeniesienie na pracownika kosztów użytkowania samochodu w jednym dniu. Uważam, że w tej sytuacji ryczałt nie powinien być pomniejszany.

Tezę tę potwierdza pośrednio także wyrok Sądu Najwyższego z 5 grudnia 2006 r., sygn. akt II PK 94/06 (opubl. Monitor Prawa Pracy 2007/4/168), zgodnie z którym ustalony przez strony umowy o pracę ryczałt z tytułu używania własnego samochodu do przejazdów służbowych nie wyklucza żądania zwrotu kosztów realnie poniesionych.

MAREK ROTKIEWICZ

PODSTAWA PRAWNA:

• Rozporządzenie ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz.U. nr 27, poz. 271 z późn. zm.)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.)

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA