REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmienione stawki wynagrodzenia dla wybranych grup pracowników samorządowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenia zmieniające rozporządzenia dotyczące zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego oraz w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich pozwalają podwyższyć wynagrodzenia zarówno tych osób, które dzisiaj zarabiają na poziomie minimum, jak i tych, którzy otrzymują maksymalne wynagrodzenia. Niestety, podwyżki nie objęły wszystkich.

Nowe stawki wynagrodzenia dla niektórych grup zaszeregowania pracowników samorządowych, czyli tylko dla pracowników na wybranych stanowiskach, to nie wszystkie zmiany, jakie weszły w życie od 29 kwietnia 2008 r. Zmieniono również zasady przyznawania pracownikom dodatku specjalnego oraz rozszerzono i nieco zmieniono wybrane grupy stanowisk pracowniczych.

REKLAMA

Od 30 kwietnia:

• pracownicy samorządowi nie otrzymają dodatku z tytułu pracy wykonywanej w warunkach uciążliwych, szkodliwych dla zdrowia lub niebezpiecznych,

kierowcy nie otrzymają tzw. dodatku za dodatkowe zadania.

Zmienione zostały dwa podstawowe rozporządzenia dotyczące zasad wynagradzania pracowników samorządowych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

1) rozporządzenie z 22 kwietnia 2008 r. (Dz.U. nr 73, poz. 430) zmieniło rozporządzenie z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 146, poz. 1222 z późn. zm.),

2) rozporządzenie z 22 kwietnia 2008 r. (Dz.U. nr 73, poz. 431) zmieniło rozporządzenie z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. nr 146, poz. 1223 z późn. zm).

Jakie zmiany dla pracowników jednostek samorządowych

Zmiany dotyczą wysokości stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego dla wybranych pracowników samorządowych zajmujących kierownicze stanowiska urzędnicze. Kwoty miesięcznego wynagrodzenia kierowników i zastępców kierowników wzrosły o około 2000 zł.

Nowe kwoty wynagrodzeń zasadniczych i dodatku funkcyjnego obowiązują z mocą wsteczną, bo od 1 stycznia 2008 r.

Zmiany dotyczą również wykazu stanowisk pracowniczych, w tym pracowników zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach urzędniczych. Do tej pory stanowiska te określone były w załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego, w I tabeli. Od 29 kwietnia w I tabeli znajdują się tylko stanowiska dyrektora (kierownika) jednostki, komendanta straży gminnej (miejskiej) oraz ich zastępców. Wykreślono takie stanowiska, jak:

• dyrektor (kierownik) gospodarstwa pomocniczego (czyli np. bufetów lub stołówek dla pracowników zatrudnionych w jednostkach budżetowych, warsztatów szkolnych przy szkołach zawodowych),

• zastępca dyrektora gospodarstwa pomocniczego,

• główny księgowy.

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego, stanowisko głównego księgowego uwzględniła w II tabeli załącznika nr 3 do wspomnianego rozporządzenia. Stanowisko głównego księgowego nadal jest kierowniczym stanowiskiem urzędniczym z tą jednak różnicą, że kwota wynagrodzenia zasadniczego dla tych pracowników została określona w formie kategorii zaszeregowania, a nie jak było to do tej pory - kwotowo. Według nowych tabeli główny księgowy mieści się w kategoriach zaszeregowania od XVI do XX z 9 stawką dodatku funkcyjnego.

Co to oznacza dla samych zainteresowanych? Między innymi to, że wysokość przysługujących im wynagrodzeń będzie w dużej mierze uzasadniona od decyzji pracodawcy. Miesięczne kwoty wynagrodzenia zasadniczego ustala się bowiem jako sumę:

• najniższego wynagrodzenia zasadniczego (ustalonego odpowiednio przez radę gminy, radę powiatu lub sejmik województwa, w I kategorii zaszeregowania),

• oraz iloczynu liczby punktów, ustalonych dla poszczególnych kategorii zaszeregowania (dla przykładu, kategorie zaszeregowania od XVI-XX to przedział punktów od 261 do 365) i wartości jednego punktu w złotych (wartość jednego punktu ustala pracodawca w porozumieniu odpowiednio z radą gminy, radą powiatu lub sejmikiem województwa, stosownie do swoich możliwości finansowych).

A zatem, o tym, w jakiej wysokości pracownicy otrzymają podwyżki, zdecyduje nikt inny jak radni i skarbnicy gmin oraz powiatów, zależnie od możliwości ich budżetów.

Zmiany dla pracowników urzędów i starostw

Podwyższenie dotychczasowych pensji pracowników urzędów: gminy, miasta, powiatu czy marszałkowskich nastąpi w ramach środków, jakimi będą dysponować pracodawcy. Rząd zwiększył także wynagrodzenia wójtów, burmistrzów i prezydentów.

W pierwszej kolejności podwyżki objęły miesięczne kwoty wynagrodzenia zasadniczego pracowników urzędów. Podobnie jak w przypadku pozostałych pracowników samorządowych, nowe stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego obowiązują od 1 stycznia 2008 r. Minimalne wynagrodzenia zasadnicze pracowników samorządowych z wyrównaniem od stycznia tego roku wzrosną od 310 zł do 1540 zł. Nowe rozporządzenie pozwoli podwyższyć wynagrodzenia zarówno tych osób, które dzisiaj zarabiają na poziomie minimum, jak i tych, którzy otrzymują maksymalne wynagrodzenia.

Na wniosek samorządowców wprowadzono też nowe stanowiska. Gminy będą mogły zatrudniać:

• opiekunów uczniów podczas przewożenia ich do i ze szkoły,

• pomoc administracyjną.

Według średnich danych opiekunowie będą mogli zarobić od 1100 zł do 1430 zł, a pracownicy administracyjni od 1140 zł do 1800 zł.

 

 

 

 

Magdalena Kasprzak

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA