REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana wynagrodzenia głównego księgowego

Bożena Styczyńska

REKLAMA

REKLAMA


Chociaż przed zmianą rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego główny księgowy zakładu budżetowego mógł otrzymywać wynagrodzenie w wysokości 3290 zł i dodatek funkcyjny w wysokości 1280 zł, faktycznie był wynagradzany dużo niżej. Zmiana przepisów spowodowała nowy sposób ustalania tych składników wynagrodzenia, ale że w naszej jednostce mamy niskie wartości punktu w złotych oraz najniższego wynagrodzenia zasadniczego, główny księgowy nie tylko nie zyskał, ale powinien otrzymywać jeszcze niższe wynagrodzenie zasadnicze i wyższy dodatek funkcyjny. W związku z tym mamy wątpliwości:

REKLAMA

 

• czy pracodawca ma obowiązek lub prawo dokonać obniżenia płacy zasadniczej, jeśli z umowy o pracę wynika kwota wyższa (umowa jest dokumentem wiążącym)?

jeśli podwyższeniu ulegnie wartość punktu w złotych lub wartość najniższego wynagrodzenia zasadniczego, to od jakiej daty będzie można cokolwiek z tą płacą zrobić, by ją podwyższyć?

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedź: Nie, pracodawca nie obniża wynagrodzenia zasadniczego.

To od kiedy:

1) wartość jednego punktu w złotych zostanie zmieniona ustala pracodawca w porozumieniu odpowiednio z radą gminy, radą powiatu lub sejmikiem województwa lub

2) najniższe wynagrodzenie zostaje zmienione określa odpowiednio rada gminy, rada powiatu bądź sejmik województwa.

Uzasadnienie: Dotychczasowy poziom wynagrodzenia zasadniczego, podobnie jak dodatku funkcyjnego, gwarantują przepisy przejściowe, tj.:

• § 2 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 22 kwietnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego,

• § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 22 kwietnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich.

REKLAMA

Pierwszy z wymienionych aktów prawnych zlikwidował maksymalne progi kwotowe wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego głównych księgowych, jakie obowiązywały do czasu wejścia w życie zmian i które pozwalały określać te składniki na niższym poziomie niż maksymalny. Wprowadziły w to miejsce zasadę, by ich:

• miesięczne wynagrodzenie zasadnicze obliczać jako sumę najniższego wynagrodzenia zasadniczego, iloczynu liczby punktów, ustalonych dla poszczególnych kategorii w tabeli stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego) oraz wartości jednego punktu w złotych,

• dodatek funkcyjny obliczać jako procent najniższego wynagrodzenia zasadniczego.

Gdyby zatem wynagrodzenie zasadnicze i dodatek funkcyjny, obliczone zgodnie z tymi zasadami, były niższe od dotychczasowego, pracodawca pozostawia je na dotychczasowym poziomie.

Na marginesie warto zaznaczyć, że wszelkie zmiany na niekorzyść pracownika, wymagają wypowiedzenia zmieniającego. Również wtedy, gdy podstawą zmian jest akt prawny (wyrok SN z 24 lipca 2006 r., sygn. akt I PK 253/05, OSNP 2007/15-16/213).

Wartość jednego punktu w złotych ustala pracodawca w porozumieniu odpowiednio z radą gminy, radą powiatu lub sejmikiem województwa, stosownie do swoich możliwości finansowych. Tak stanowi § 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego. Najniższe wynagrodzenie określa natomiast odpowiednio rada gminy, rada powiatu lub sejmik województwa (§ 2 wymienionego rozporządzenia). A zatem to oni decydują, od kiedy wartość jednego punktu w złotych lub najniższe wynagrodzenie zostaną zmienione. Ustalenie tej daty będzie obligować poszczególnych pracodawców do przeliczenia od tego dnia wynagrodzeń.

Bożena Styczyńska

Podstawy prawne:

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 22 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 73, poz. 430)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 22 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. nr 73, poz. 431)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 146, poz. 1222; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 73, poz. 430)

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA