REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie za opiekę nad zdrowym dzieckiem - czy wliczamy do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego?

Wynagrodzenie za opiekę nad zdrowym dzieckiem - czy wliczamy do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego?
Wynagrodzenie za opiekę nad zdrowym dzieckiem - czy wliczamy do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego?
Wymiaru zasiłku chorobowego

REKLAMA

REKLAMA

Czy należy wliczać do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego wynagrodzenie za opiekę nad zdrowym dzieckiem?

PROBLEM

REKLAMA

Czy należy wliczać do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego wynagrodzenie za opiekę nad zdrowym dzieckiem płatną w przypadku pracowników administracji i obsługi z art. 188 KP, a w przypadku nauczycieli z art. 67e KN? Program płacowy VULCAN oblicza wynagrodzenie z art. 188KP i 67e KN (dzieląc przez liczbę godzin do przepracowania w danym miesiącu, a następnie mnożąc przez liczbę godzin opieki u pracowników admin. i obsługi oraz dzieląc przez 30 w przypadku nauczycieli) z wszystkich składników wynagrodzenia, tj. z wynagrodzenia zasadniczego, dodatku za wysługę lat, dodatku funkcyjnego, oraz dla nauczycieli także z dodatku motywacyjnego i z godzin ponadwymiarowych, i tak ustalone wynagrodzenia dolicza nam do podstawy wymiary zasiłków. Dodatek za wysługę lat jest wypłacany obok chorobowego, zatem nie wchodzi on do podstawy wymiaru zasiłków. Jednakże w wynagrodzeniu art. 188 KP i art. 67e KN jest jakby zawarta też cześć tego dodatku za wysługę. Czy jest to prawidłowo, tzn. czy należy wliczać całe wynagrodzenia z art.188 KP i 67e KN do podstawy? Czy jednak należy z tego wynagrodzenia z art. 188 KP i art. 67e KN odjąć część dodatku za wysługę lat, aby poniekąd nie był wypłacany podwójnie?

RADA

Podstawę wymiaru zasiłku chorobowego oblicza się z przeciętnego wynagrodzenia za ostatnie 12 miesięcy, uwzględniając również wynagrodzenie wypłacone za płatne nieobecności w pracy.

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, podstawę wymiaru zasiłku chorobowego przysługującego ubezpieczonemu będącemu pracownikiem stanowi przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie stanowiące podstawę wymiaru zasiłku chorobowego ustala się przez podzielenie wynagrodzenia osiągniętego przez ubezpieczonego będącego pracownikiem za ten okres przez liczbę miesięcy, w których wynagrodzenie to zostało osiągnięte (art. 38 ust. 1 w/w ustawy).

W myśl art. 41 cytowanej ustawy, przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego nie uwzględnia się składników wynagrodzenia, do których pracownik zachowuje prawo w okresie pobierania tego zasiłku zgodnie z postanowieniami układów zbiorowych pracy lub przepisami o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacane za okres pobierania tego zasiłku. Z kolei składników wynagrodzenia przysługujących w myśl umowy o pracę lub innego aktu, na podstawie którego powstał stosunek pracy, tylko do określonego terminu nie uwzględnia się przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego należnego za okres po tym terminie.

W opisanej sytuacji chodzi o uwzględnienie wynagrodzenia, które przysługuje pracownikom za czas nieobecności w pracy. Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia MPiPS z dnia 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy, przy ustalaniu wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy oraz za czas niewykonywania pracy, gdy przepisy przewidują zachowanie przez pracownika prawa do wynagrodzenia, stosuje się zasady obowiązujące przy ustalaniu wynagrodzenia za urlop, z tym że składniki wynagrodzenia ustalane w wysokości przeciętnej oblicza się z miesiąca, w którym przypadło zwolnienie od pracy lub okres niewykonywania pracy. Wynagrodzenie na tych zasadach ustala się więc m.in. w przypadku skorzystania przez pracownika ze zwolnienia od pracy przysługującego na dziecko w weku do lat 14 (art. 188 Kodeksu pracy, art. 67e Karty Nauczyciela).

W podstawie wymiaru zasiłku chorobowego należy uwzględnić również wynagrodzenie wypłacone za płatne nieobecności w pracy w całości. Mimo tego, że w wynagrodzeniu tym uwzględniane są również składniki wypłacane w czasie choroby pracownika (dodatek za wysługę lat u pracowników samorządowych). Nie ma znaczenia, że wynagrodzenie urlopowe, które jest podstawą wyliczenia wynagrodzenia za płatne zwolnienia od pracy, zawiera średnią kwotę zmiennych składników wynagrodzenia. Nie jest także istotne, czy składniki wliczone do wynagrodzenia urlopowego w ogóle są uwzględniane w podstawie wymiaru świadczeń chorobowych.

Podstawa prawna:

art. 36 ust. 1, art. 38 ust. 1, art. 41 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. 2022 r., poz. 1732)

 

§ 5 ust. 1 rozporządzenia Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U. 2017 r., poz. 927 ze zm.)

dr Dariusz Dwojewski

Fragment artykułu pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Szukasz wiarygodnych aktualności, porad i artykułów dotyczących zmian w prawie i podatkach, komentarzy ekspertów oraz indywidualnego doradztwa? INFORLEX jest dla Ciebie! Zyskaj bezpłatny dostęp do INFORLEX >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFORLEX
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA