REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

WSA: lista zablokowanych użytkowników na Facebooku JST to informacja publiczna

WSA: lista zablokowanych użytkowników na Facebooku JST to informacja publiczna
WSA: lista zablokowanych użytkowników na Facebooku JST to informacja publiczna
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Informacja o zablokowanych użytkownikach na profilu Facebook powiatu stanowi informację publiczną – uznał WSA w Gorzowie Wielkopolskim. Zdaniem sądu działalność takiego profilu odnosi się do działań publicznych organu władzy publicznej, związanych ze sprawowaniem tej władzy.

Sprawa dotyczyła wniosku mieszkańca, który poprosił starostę o wskazanie, kto jest administratorem oficjalnej strony starostwa powiatowego na portalu społecznościowym Facebook oraz listy zablokowanych osób, instytucji i firm na tym profilu.

REKLAMA

Co to jest informacja publiczna?

Zdaniem starosty dane, o które poprosił mieszkaniec, nie stanowią informacji w publicznej, w związku z czym nie podlegają udostępnieniu. Starosta wskazał, że nie ma obowiązku udostępniania informacji publicznych przez strony, które nie są Biuletynem Informacji Publicznej. Jednocześnie zauważył, że działalność informacyjna organów władzy publicznej w mediach społecznościowych nie jest w żaden sposób uregulowana w prawie, a zasady komunikowania się podmiotowych organów z obywatelami odnoszą się tylko do BIP, a nie mediów społecznościowych.

Ostatecznie sprawa trafiła do WSA w Gorzowie Wielkopolskim, który przyznał rację mieszkańcowi, nakazując staroście udostępnienie żądanych informacji. 

Czy lista zablokowanych internautów na Facebooku, to informacja publiczna?

REKLAMA

W obszernym uzasadnieniu WSA zwrócił uwagę, że w związku z rozwojem komunikacji elektronicznej i społecznych potrzeb wymiany informacji organy administracji publicznej chętnie korzystają z mediów społecznościowych, i to zarówno w celach informacyjnych i promocyjnych czy komunikując się w ten sposób z członkami wspólnoty samorządowej i nie tylko.

„Praktykę taką trzeba więc uznać za działanie w ramach wykonywania władzy publicznej. (…) Organy świadomie i dobrowolnie podejmują aktywność w mediach społecznościowych i koncentruje się ona na informowaniu społeczeństwa o efektach i realizacji przez nie zadań własnych lub zleconych, a także do promocji samych organów czy regionu” – wskazał sąd

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WSA zwrócił uwagę, że istnienie konta w medium społecznościowym prowadzonego przez organ władzy publicznej (w tym przypadku przez starostę, działającego w imieniu powiatu), świadczy o prowadzeniu przez niego szeroko rozumianej działalności publicznej, w tym w szczególności realizacji zadania publicznego jakim jest promocja powiatu stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 21 u.s.p. 

Zdaniem sądu istotne jest też, że konto starosty na Facebooku ma status "publiczny", tj. skierowany i dostępny dla nieograniczonej liczby użytkowników, a ponadto odnośniki do niego znajdują się na oficjalnym portalu powiatu, „co wprost wskazuje na powiązanie tego konta z wykonywaną przez organ władzą publiczną”.

W ocenie sądu media społecznościowe prowadzone przez organy władzy publicznej, jako przestrzeń do informowania obywateli i forum rozmów o sprawach publicznych, podlega ochronie wolności wyrażania opinii, zagwarantowanej w Konstytucji, a także w EKPCz. Natomiast krytyka obywatelska jest działaniem społecznie pożytecznym i pożądanym, jeśli jest podjęta w interesie społecznym. Dlatego też jeżeli organ wybiera taką drogę komunikacji z obywatelami, to winien jest przestrzegać praw określonych w Konstytucji, ta zaś dopuszcza zarówno wypowiedzi aprobujące, jak i krytyczne. 

Zdaniem sądu organ powinien znosić krytykę ze strony obywateli formułowaną za pośrednictwem portali społecznościowych organu, a jej wyrażanie nie powinno wiązać się z ograniczaniem dostępu do publikowanych na tym portalu informacji i możliwością wyrażania opinii w sprawach publicznych na profilu organu. 

Mając na uwadze powyższe oraz treść art. 6 ust. 1 pkt 3 lit. a u.d.i.p., zgodnie z którym informację publiczną stanowi również informacja o zasadach funkcjonowania podmiotów, o których mowa w art. 4 ust. 1, w tym m.in. o trybie działania władz publicznych i ich jednostek organizacyjnych, zdaniem Sądu informacja dotycząca administratora - osoby odpowiedzialnej za prowadzenie strony na Facebooku, podobnie jak innych stron internetowych jednostki samorządu terytorialnego, stanowi informację publiczną. Również informacja o zablokowanych użytkownikach (co sprowadza się do podania nazw ich kont) na profilu Facebook Powiatu stanowi informację publiczną. Odnosi się ona bowiem do działań publicznych organu władzy publicznej, związanych ze sprawowaniem tej władzy w zakresie informacyjnym i promocyjnym, a jej pozyskanie służy kontroli przestrzegania przez organ zasady jawności i respektowania konstytucyjnych praw obywateli do swobody wypowiedzi i wolności myśli w sprawach publicznych” – czytamy w uzasadnieniu wyroku.

 

Sygn. II SAB/Go 113/22 - Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp.

 

 

Dodatek motywacyjny a „trzynastka” dla nauczyciela

dodatek motywacyjny trzynastka, środki unijne

Czy dodatek motywacyjny sfinansowany ze środków unijnych trzeba uwzględniać przy naliczaniu „trzynastki”?

Według wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku dodatek motywacyjny, niezależnie od źródeł finansowania, powinien być uwzględniany do naliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego. 

Dodatek motywacyjny a „trzynastka”

Regionalna Izba Obrachunkowa w odpowiedzi na wniosek dyrektora Centrum Edukacji Nauczycieli w Łomży wyjaśniła, że „dodatek motywacyjny, bez względu na to czy został sfinansowany ze środków unijnych czy nie, należy uwzględnić w podstawie naliczania nauczycielom dodatkowego wynagrodzenia rocznego”.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla nauczyciela

Zastępca prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Ewa Czołpińska powołała się art. 48 Karty Nauczyciela oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej, zgodnie z którymi ustalając nauczycielowi dodatkowe wynagrodzenie roczne, uwzględnia się „wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy.”

„Zgodnie zaś z § 1 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania wynagrodzenia oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1455) w wynagrodzeniu za urlop wypoczynkowy nauczyciela uwzględnia się, między innymi, dodatek motywacyjny” – wyjaśniła Ewa Czołpińska.

Do kiedy trzynastka dla nauczyciela?

Według obowiązujących przepisów, dodatkowe wynagrodzenie musi być wypłacone do końca marca roku następującego po tym, w którym przysługuje pracownikowi prawo do „trzynastki”. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia to 8,5% sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje „trzynastka”. Co do zasady minimalny okres zatrudnienia uprawniający do wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego to sześć miesięcy w roku kalendarzowym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    REKLAMA

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
    Osoby niepełnosprawne, PFRON i JST: 33 696 zł i 37 000 zł na dofinansowania w 2024 r. Podwyżka o 1000 zł jeszcze w 2023 r. [WTZ i ZAZ]

    Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. 

    REKLAMA