REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

WSA: lista zablokowanych użytkowników na Facebooku JST to informacja publiczna

WSA: lista zablokowanych użytkowników na Facebooku JST to informacja publiczna
WSA: lista zablokowanych użytkowników na Facebooku JST to informacja publiczna
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Informacja o zablokowanych użytkownikach na profilu Facebook powiatu stanowi informację publiczną – uznał WSA w Gorzowie Wielkopolskim. Zdaniem sądu działalność takiego profilu odnosi się do działań publicznych organu władzy publicznej, związanych ze sprawowaniem tej władzy.

Sprawa dotyczyła wniosku mieszkańca, który poprosił starostę o wskazanie, kto jest administratorem oficjalnej strony starostwa powiatowego na portalu społecznościowym Facebook oraz listy zablokowanych osób, instytucji i firm na tym profilu.

REKLAMA

Co to jest informacja publiczna?

Zdaniem starosty dane, o które poprosił mieszkaniec, nie stanowią informacji w publicznej, w związku z czym nie podlegają udostępnieniu. Starosta wskazał, że nie ma obowiązku udostępniania informacji publicznych przez strony, które nie są Biuletynem Informacji Publicznej. Jednocześnie zauważył, że działalność informacyjna organów władzy publicznej w mediach społecznościowych nie jest w żaden sposób uregulowana w prawie, a zasady komunikowania się podmiotowych organów z obywatelami odnoszą się tylko do BIP, a nie mediów społecznościowych.

Ostatecznie sprawa trafiła do WSA w Gorzowie Wielkopolskim, który przyznał rację mieszkańcowi, nakazując staroście udostępnienie żądanych informacji. 

Czy lista zablokowanych internautów na Facebooku, to informacja publiczna?

REKLAMA

W obszernym uzasadnieniu WSA zwrócił uwagę, że w związku z rozwojem komunikacji elektronicznej i społecznych potrzeb wymiany informacji organy administracji publicznej chętnie korzystają z mediów społecznościowych, i to zarówno w celach informacyjnych i promocyjnych czy komunikując się w ten sposób z członkami wspólnoty samorządowej i nie tylko.

„Praktykę taką trzeba więc uznać za działanie w ramach wykonywania władzy publicznej. (…) Organy świadomie i dobrowolnie podejmują aktywność w mediach społecznościowych i koncentruje się ona na informowaniu społeczeństwa o efektach i realizacji przez nie zadań własnych lub zleconych, a także do promocji samych organów czy regionu” – wskazał sąd

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WSA zwrócił uwagę, że istnienie konta w medium społecznościowym prowadzonego przez organ władzy publicznej (w tym przypadku przez starostę, działającego w imieniu powiatu), świadczy o prowadzeniu przez niego szeroko rozumianej działalności publicznej, w tym w szczególności realizacji zadania publicznego jakim jest promocja powiatu stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 21 u.s.p. 

Zdaniem sądu istotne jest też, że konto starosty na Facebooku ma status "publiczny", tj. skierowany i dostępny dla nieograniczonej liczby użytkowników, a ponadto odnośniki do niego znajdują się na oficjalnym portalu powiatu, „co wprost wskazuje na powiązanie tego konta z wykonywaną przez organ władzą publiczną”.

W ocenie sądu media społecznościowe prowadzone przez organy władzy publicznej, jako przestrzeń do informowania obywateli i forum rozmów o sprawach publicznych, podlega ochronie wolności wyrażania opinii, zagwarantowanej w Konstytucji, a także w EKPCz. Natomiast krytyka obywatelska jest działaniem społecznie pożytecznym i pożądanym, jeśli jest podjęta w interesie społecznym. Dlatego też jeżeli organ wybiera taką drogę komunikacji z obywatelami, to winien jest przestrzegać praw określonych w Konstytucji, ta zaś dopuszcza zarówno wypowiedzi aprobujące, jak i krytyczne. 

Zdaniem sądu organ powinien znosić krytykę ze strony obywateli formułowaną za pośrednictwem portali społecznościowych organu, a jej wyrażanie nie powinno wiązać się z ograniczaniem dostępu do publikowanych na tym portalu informacji i możliwością wyrażania opinii w sprawach publicznych na profilu organu. 

Mając na uwadze powyższe oraz treść art. 6 ust. 1 pkt 3 lit. a u.d.i.p., zgodnie z którym informację publiczną stanowi również informacja o zasadach funkcjonowania podmiotów, o których mowa w art. 4 ust. 1, w tym m.in. o trybie działania władz publicznych i ich jednostek organizacyjnych, zdaniem Sądu informacja dotycząca administratora - osoby odpowiedzialnej za prowadzenie strony na Facebooku, podobnie jak innych stron internetowych jednostki samorządu terytorialnego, stanowi informację publiczną. Również informacja o zablokowanych użytkownikach (co sprowadza się do podania nazw ich kont) na profilu Facebook Powiatu stanowi informację publiczną. Odnosi się ona bowiem do działań publicznych organu władzy publicznej, związanych ze sprawowaniem tej władzy w zakresie informacyjnym i promocyjnym, a jej pozyskanie służy kontroli przestrzegania przez organ zasady jawności i respektowania konstytucyjnych praw obywateli do swobody wypowiedzi i wolności myśli w sprawach publicznych” – czytamy w uzasadnieniu wyroku.

 

Sygn. II SAB/Go 113/22 - Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp.

 

 

Dodatek motywacyjny a „trzynastka” dla nauczyciela

dodatek motywacyjny trzynastka, środki unijne

Czy dodatek motywacyjny sfinansowany ze środków unijnych trzeba uwzględniać przy naliczaniu „trzynastki”?

Według wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku dodatek motywacyjny, niezależnie od źródeł finansowania, powinien być uwzględniany do naliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego. 

Dodatek motywacyjny a „trzynastka”

Regionalna Izba Obrachunkowa w odpowiedzi na wniosek dyrektora Centrum Edukacji Nauczycieli w Łomży wyjaśniła, że „dodatek motywacyjny, bez względu na to czy został sfinansowany ze środków unijnych czy nie, należy uwzględnić w podstawie naliczania nauczycielom dodatkowego wynagrodzenia rocznego”.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla nauczyciela

Zastępca prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Ewa Czołpińska powołała się art. 48 Karty Nauczyciela oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej, zgodnie z którymi ustalając nauczycielowi dodatkowe wynagrodzenie roczne, uwzględnia się „wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy.”

„Zgodnie zaś z § 1 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania wynagrodzenia oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1455) w wynagrodzeniu za urlop wypoczynkowy nauczyciela uwzględnia się, między innymi, dodatek motywacyjny” – wyjaśniła Ewa Czołpińska.

Do kiedy trzynastka dla nauczyciela?

Według obowiązujących przepisów, dodatkowe wynagrodzenie musi być wypłacone do końca marca roku następującego po tym, w którym przysługuje pracownikowi prawo do „trzynastki”. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia to 8,5% sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje „trzynastka”. Co do zasady minimalny okres zatrudnienia uprawniający do wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego to sześć miesięcy w roku kalendarzowym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zagrożenie wypłat dla: bonu energetycznego, dodatku osłonowego, świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych. I trzech świadczeń z Aktywnego rodzica?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

REKLAMA

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

REKLAMA

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

REKLAMA