Kategorie

Trzynastka

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik jednostki budżetowej przez pewien czas nie świadczył pracy z powodu niezawinionego przestoju. Za okres przestoju pobierał wynagrodzenie. Później przeszedł na pracę zdalną. Czy wynagrodzenie za przestój należy wliczyć do podstawy dodatkowego wynagrodzenia rocznego? Czy wynagrodzenie otrzymane za pracę zdalną wlicza się do tej podstawy? - pyta Czytelnik z Katowic.
Trzynastka - jakie koszty w księgach rachunkowych jednostki budżetowej? Czy można je ująć w sposób uproszczony?
Wyliczanie trzynastki. W odpowiedzi na pytanie Dziennika Gazety Prawnej resort pracy zmienił zdanie w sprawie sposobu wyliczania trzynastki. Jak poprawnie wyliczyć trzynastkę w 2021 r.?
Nauczyciel świadczył pracę do maja 2019 r., następnie został zawieszony w prawach i w tym okresie otrzymywał część wynagrodzenia. Dopiero w połowie grudnia 2019 r. komisja dyscyplinarna przywróciła go do pracy w szkole. W 2019 r. nie przepracował więc 6 miesięcy. Czy należało mu wypłacić trzynastkę za 2019 r., skoro nieprzepracowanie uprawniającego okresu do trzynastki wynikało z zawieszenia pedagoga, po którym został on przywrócony do pracy?
Czy jeśli pracownik opieki społecznej, w związku z zastępowaniem innego pracownika, otrzymał w grudniu 2018 r. dodatek za pracę w terenie, to czy składnik ten powinien być uwzględniony w podstawie dodatkowego wynagrodzenia rocznego? Czy może jednak należy go traktować jako jednorazową wypłatę, która nie jest wliczana do podstawy trzynastki?
Pracownikowi socjalnemu, tak jak każdemu innemu pracownikowi samorządowemu, przysługuje dodatkowe wynagrodzenie roczne na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Te przepisy to ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej.
Kiedy pracownik nabędzie prawo do trzynastki? Czy urlop ojcowski lub zwolnienie lekarskie spowodują utratę tego prawa?
Pomysł likwidacji trzynastej pensji pojawia się już od dawna. Z likwidacją dodatkowego wynagrodzenia nie zgadzają się szefowie urzędów. Przeciwnicy trzynastki uważają, że te środki powinny iść na premie dla najlepszych pracowników.
W związku z nowelizacją ustawy o służbie cywilnej w 2017 roku mogą powstać problemy w ustaleniu jej wysokości. Jak zmieniły się przepisy? Na co trzeba uważać?
Dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastka) jest świadczeniem, które po spełnieniu określonych warunków, przysługuje pracownikom jednostek sfery budżetowej.
Czy możliwa jest wypłata trzynastki w ratach? Czy dyrektor szkoły powinien uwzględnić wniosek pracownika o wypłatę świadczenia w kilku ratach?
Czy nauczycielce przebywającej w 2010 r. na urlopie macierzyńskim i zasiłkach chorobowych (łącznie 244 dni) przysługuje trzynasta pensja za zeszły rok?
Czy pracownik, któremu umowa o pracę na czas określony wygaśnie 31 sierpnia 2011 r., a który jest chory od 1 marca tego roku (i prawdopodobnie będzie chory aż do końca trwania umowy), nabędzie prawo do trzynastki za 2011 r.? Czy liczy mu się czas pozostawania w stosunku pracy, czy też czas świadczenia pracy? Czy jeżeli pracodawca wie, że po okresie zatrudnienia pracownik prawdopodobnie nadal będzie chory i będzie ubiegał się o rentę, to jest zobowiązany do wypłaty odprawy rentowej takiemu pracownikowi (gdyby przedstawił on decyzję o przyznaniu renty)?
Z początkiem 2011 r. ustalamy uprawnienia pracowników do dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Jedna z pracownic korzystała w zeszłym roku z kilku zwolnień lekarskich oraz z urlopu macierzyńskiego. W 2010 r. przepracowała łącznie 6 miesięcy. Czy pracownica ta ma prawo do „trzynastki”? Jeżeli tak, to czy „trzynastka” powinna być proporcjonalnie obniżona o okresy nieświadczenia przez nią pracy
Jakie koszty pracownicze uzyskania przychodów występują przy „dodatkowym wynagrodzeniu rocznym”? Przedstawiamy wyjaśnienie mechanizmu kosztów niezbędnych przy wyliczaniu "trzynastek".
Tak zwane trzynastki, jako przychód ze stosunku pracy, stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i składki na ubezpieczenie zdrowotne. Najważniejszą zmianą w podatku dochodowym od osób prawnych z punktu widzenia płatników jest wyłączenie od 1 stycznia 2009 r. z kosztów uzyskania przychodów niewypłaconych należności pracowniczych, tj. np. wynagrodzeń i składek ZUS.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne, zwane „trzynastką”, przysługuje pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Inni pracodawcy mogą dobrowolnie wypłacać „trzynastkę”. W tym celu w wewnątrzzakładowych przepisach płacowych muszą ustalić (dowolnie) wysokość takiego świadczenia, termin jego wypłaty oraz zasady nabywania do niego prawa.
Czy dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2007 r. dla wójta gminy można wypłacić na wniosek i z podpisem przewodniczącego rady gminy? Czy też tzw. „trzynastka” dla wójta gminy powinna być przyznana przez radę gminy uchwałą?