REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakich sytuacjach urzędnik łamie tajemnicę skarbową

EM

REKLAMA

Dane zawarte w aktach postępowania podatkowego czy kontroli podatkowej objęte są tajemnicą skarbową. Do zachowania takiej tajemnicy zobowiązani są m.in. pracownicy urzędów skarbowych, izb skarbowych, a także pracownicy samorządowych służb finansowych. Organy podatkowe mogą ujawniać dane objęte tajemnicą skarbową tylko określonym podmiotom, w tym organom podatkowym oraz organom kontroli skarbowej. W jakich sytuacjach dochodzi do złamania tajemnicy skarbowej?

Najczęściej do naruszenia tajemnicy skarbowej dochodzi w sytuacji, gdy organ podatkowy w sposób niezamierzony i nieświadomy ujawnia dane dotyczące konkretnego podatnika. Przykładowo w trakcie kontroli podatkowej u jednego podatnika urzędnicy pracują nad protokołem dotyczącym kontroli u innego podatnika. Używają do przygotowania protokołu komputera i drukarki podatnika, u którego aktualnie odbywają kontrolę i zapominają usunąć protokół z pamięci komputera lub pozostawiają przypadkiem na drukarce egzemplarz protokołu. Taka sytuacja stanowi klasyczne naruszenie tajemnicy skarbowej skutkujące dodatkowo podważeniem zaufania do organów państwa: organ podatkowy, zamiast zajmować się aktualną kontrolą u danego podatnika, w czasie przeznaczonym na tę kontrolę pracował nad kwestiami związanymi z innym podatnikiem.

REKLAMA

REKLAMA

Inny przykład to sytuacja, w której urzędnik zobowiązany do zachowania tajemnicy skarbowej dzieli się swoją wiedzą dotyczącą konkretnych spraw z postronnymi osobami. Aby uzasadnić swoje twierdzenia, urzędnik może powoływać się na okoliczności sprawy, które nie są powszechnie znane, może próbować nas przekonać do swoich racji, wskazując na okoliczności innych spraw, których nie da się wyczytać nawet przy najbardziej drobiazgowej lekturze uzasadnienia wyroku NSA. Sytuacja staje się trudniejsza do zidentyfikowania, gdy w dopuszczalny sposób organy podatkowe wymieniają się informacjami dotyczącymi prowadzonych spraw, a później organ, który nie był zaangażowany w daną sprawę, a tylko uzyskał informacje od organu znającego sprawę, ujawnia informacje objęte tajemnicą skarbową postronnym osobom. W takiej sytuacji mamy do czynienia z naruszeniem tajemnicy skarbowej.

Za naruszenie tajemnicy skarbowej grozi kara pozbawienia wolności do pięciu lat. W przypadku popełnienia tego czynu nieumyślnie, zagrożenie karą pozbawienia wolności ograniczone jest do dwóch lat. Ściganie przestępstwa następuje na wniosek pokrzywdzonego, jeśli pokrzywdzonym nie jest Skarb Państwa. Z jednej strony kara, z drugiej zaś tryb ścigania pokazują, że naruszenia tajemnicy skarbowej nie powinni lekceważyć - z różnych powodów - ani urzędnicy, ani podatnicy.

 

REKLAMA

AGNIESZKA TAŁASIEWICZ

Dalszy ciąg materiału pod wideo

partner Ernst & Young

 


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA