REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?

Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?
Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudnienie głównego księgowego. Czy można zatrudnić głównego księgowego w jednostce budżetowej bez przeprowadzenia konkursu?

Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?

Tak, można zatrudnić pracownika na stanowisku głównego księgowego bez przeprowadzania konkursu. Można tak postąpić tylko w przypadkach ściśle określonych prawem.

REKLAMA

Stanowisko głównego księgowego w samorządowej jednostce budżetowej zalicza się do kierowniczych stanowisk urzędniczych. Tak wskazuje rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Podstawową zasadą zatrudniania na tym stanowisku jest otwarty i konkursowy nabór. Od tej zasady są trzy wyjątki (art. 11-15, art. 20 i art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych).

Awans wewnętrzny na głównego księgowego

Na stanowisko głównego księgowego może zostać awansowany pracownik jednostki zajmujący w tej jednostce inne stanowisko urzędnicze (w tym kierownicze stanowisko urzędnicze). Ale musi mieć kwalifikacje wymagane na tym stanowisku.

Takie zatrudnienie następuje na mocy porozumienia stron. Pracodawca proponuje pracownikowi przeniesienie z dotychczasowego stanowiska na stanowisko głównego księgowego. Jeśli pracownik przyjmie tę propozycję, awansuje na to stanowisko w terminie i na zasadach ustalonych w porozumieniu zmieniającym.

Przeniesienie na stanowisko głównego księgowego na mocy ustawy

Pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, można na jego wniosek lub za jego zgodą przenieść do pracy w innej samorządowej jednostce budżetowej, wymienionej w art. 2 ustawy o pracownikach samorządowych, w tej samej lub innej miejscowości, w każdym czasie, jeżeli nie narusza to ważnego interesu jednostki, która dotychczas zatrudniała pracownika, oraz przemawiają za tym ważne potrzeby po stronie jednostki przejmującej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie przeniesienie następuje w drodze porozumienia pracodawców.

Przykład

Na mocy porozumienia pracodawców można przenieść pracownika z samorządowej jednostki budżetowej do:

  • innej samorządowej jednostki budżetowej,

  • samorządowego zakładu budżetowego,

  • urzędu gminy (miasta, starostwa powiatowego, urzędu marszałkowskiego),

  • biura związku JST.

Przeniesienie może odbywać się między jednostkami organizacyjnymi jednej JST lub różnych JST. Na przykład może się odbywać między jednostkami budżetowymi jednej gminy, różnych gmin, gminy i powiatu, powiatu i województwa. Może też odbywać się między jednostkami organizacyjnymi mającymi siedziby w jednej miejscowości albo w różnych miejscowościach.

Z inicjatywą przeniesienia może wystąpić:

  • pracownik - wtedy dotychczasowy pracodawca nie musi się na to zgodzić,
  • pracodawca, który chce zatrudnić danego pracownika - wtedy zarówno dotychczasowy pracodawca, jak i pracownik muszą wyrazić zgodę na przeniesienie.

Do przeniesienia dochodzi na mocy porozumienia pracodawców. Stosunek pracy pracownika nie wygasa. Zmienia on tylko zakład pracy. Może też zmienić stanowisko (np. zastępca głównego księgowego może zostać przeniesiony do innej jednostki na stanowisko głównego księgowego).

Zatrudnienie na zastępstwo za głównego księgowego

W każdym czasie bez przeprowadzania wolnego naboru można zatrudnić pracownika na zastępstwo za głównego księgowego. Stosunek pracy na zastępstwo nawiązuje się na czas usprawiedliwionej nieobecności zastępowanego pracownika, spowodowanej m.in. chorobą, urlopem macierzyńskim (tacierzyńskim), urlopem wychowawczym, urlopem bezpłatnym. Rodzaj pracy zastępcy musi odpowiadać rodzajowi pracy zastępowanego pracownika. Natomiast warunki pracy i płacy mogą być odmienne. W szczególności w umowie o pracę na czas zastępstwa można ustalić:

Stosunek pracy na zastępstwo wygasa automatycznie z chwilą powrotu do pracy zastępowanego pracownika lub wygaśnięcia jego stosunku pracy. Jeśli osoba zatrudniona na zastępstwo chce być zatrudniona na tym stanowisku po wygaśnięciu stosunku pracy osoby zastępowanej, to musi wziąć udział w wolnym i konkursowym naborze na to stanowisko.

Autor: Izabela Motowilczuk, były wieloletni inspektor kontroli RIO

Podstawy prawne:

  • art. 11-15, art. 20, art. 22 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1282; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1834)
  • rozporządzenie Rady Ministrów z 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 936; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1723)
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    REKLAMA

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
    Osoby niepełnosprawne, PFRON i JST: 33 696 zł i 37 000 zł na dofinansowania w 2024 r. Podwyżka o 1000 zł jeszcze w 2023 r. [WTZ i ZAZ]

    Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. 

    REKLAMA