REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?

Subskrybuj nas na Youtube
Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?
Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudnienie głównego księgowego. Czy można zatrudnić głównego księgowego w jednostce budżetowej bez przeprowadzenia konkursu?

Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?

Tak, można zatrudnić pracownika na stanowisku głównego księgowego bez przeprowadzania konkursu. Można tak postąpić tylko w przypadkach ściśle określonych prawem.

REKLAMA

REKLAMA

Stanowisko głównego księgowego w samorządowej jednostce budżetowej zalicza się do kierowniczych stanowisk urzędniczych. Tak wskazuje rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Podstawową zasadą zatrudniania na tym stanowisku jest otwarty i konkursowy nabór. Od tej zasady są trzy wyjątki (art. 11-15, art. 20 i art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych).

Awans wewnętrzny na głównego księgowego

Na stanowisko głównego księgowego może zostać awansowany pracownik jednostki zajmujący w tej jednostce inne stanowisko urzędnicze (w tym kierownicze stanowisko urzędnicze). Ale musi mieć kwalifikacje wymagane na tym stanowisku.

Takie zatrudnienie następuje na mocy porozumienia stron. Pracodawca proponuje pracownikowi przeniesienie z dotychczasowego stanowiska na stanowisko głównego księgowego. Jeśli pracownik przyjmie tę propozycję, awansuje na to stanowisko w terminie i na zasadach ustalonych w porozumieniu zmieniającym.

REKLAMA

Przeniesienie na stanowisko głównego księgowego na mocy ustawy

Pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, można na jego wniosek lub za jego zgodą przenieść do pracy w innej samorządowej jednostce budżetowej, wymienionej w art. 2 ustawy o pracownikach samorządowych, w tej samej lub innej miejscowości, w każdym czasie, jeżeli nie narusza to ważnego interesu jednostki, która dotychczas zatrudniała pracownika, oraz przemawiają za tym ważne potrzeby po stronie jednostki przejmującej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie przeniesienie następuje w drodze porozumienia pracodawców.

Przykład

Na mocy porozumienia pracodawców można przenieść pracownika z samorządowej jednostki budżetowej do:

  • innej samorządowej jednostki budżetowej,

  • samorządowego zakładu budżetowego,

  • urzędu gminy (miasta, starostwa powiatowego, urzędu marszałkowskiego),

  • biura związku JST.

Przeniesienie może odbywać się między jednostkami organizacyjnymi jednej JST lub różnych JST. Na przykład może się odbywać między jednostkami budżetowymi jednej gminy, różnych gmin, gminy i powiatu, powiatu i województwa. Może też odbywać się między jednostkami organizacyjnymi mającymi siedziby w jednej miejscowości albo w różnych miejscowościach.

Z inicjatywą przeniesienia może wystąpić:

  • pracownik - wtedy dotychczasowy pracodawca nie musi się na to zgodzić,
  • pracodawca, który chce zatrudnić danego pracownika - wtedy zarówno dotychczasowy pracodawca, jak i pracownik muszą wyrazić zgodę na przeniesienie.

Do przeniesienia dochodzi na mocy porozumienia pracodawców. Stosunek pracy pracownika nie wygasa. Zmienia on tylko zakład pracy. Może też zmienić stanowisko (np. zastępca głównego księgowego może zostać przeniesiony do innej jednostki na stanowisko głównego księgowego).

Zatrudnienie na zastępstwo za głównego księgowego

W każdym czasie bez przeprowadzania wolnego naboru można zatrudnić pracownika na zastępstwo za głównego księgowego. Stosunek pracy na zastępstwo nawiązuje się na czas usprawiedliwionej nieobecności zastępowanego pracownika, spowodowanej m.in. chorobą, urlopem macierzyńskim (tacierzyńskim), urlopem wychowawczym, urlopem bezpłatnym. Rodzaj pracy zastępcy musi odpowiadać rodzajowi pracy zastępowanego pracownika. Natomiast warunki pracy i płacy mogą być odmienne. W szczególności w umowie o pracę na czas zastępstwa można ustalić:

Stosunek pracy na zastępstwo wygasa automatycznie z chwilą powrotu do pracy zastępowanego pracownika lub wygaśnięcia jego stosunku pracy. Jeśli osoba zatrudniona na zastępstwo chce być zatrudniona na tym stanowisku po wygaśnięciu stosunku pracy osoby zastępowanej, to musi wziąć udział w wolnym i konkursowym naborze na to stanowisko.

Autor: Izabela Motowilczuk, były wieloletni inspektor kontroli RIO

Podstawy prawne:

  • art. 11-15, art. 20, art. 22 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1282; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1834)
  • rozporządzenie Rady Ministrów z 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 936; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1723)
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA