Kategorie

Świadectwo pracy przy umowie na czas określony

Czajkowska-Matosiuk Katarzyna
świadectwo pracy
ShutterStock
Świadectwo pracy powinno zostać wydane w dniu upływu okr24 miesięcy zatrudnienia na podstawie umowy na czas określony. Stanowi o tym art. 97 § 12 Kodeksu pracy.

Pytanie:

Pracownik zatrudniony jest w zakładzie budżetowym na umowę o pracę na czas określony. Po upływie terminu obowiązywania tej umowy ma zostać podpisana kolejna. Czy pracodawca będzie zobowiązany do wystawienia świadectwa pracy po zakończeniu pierwszej umowy? Czy świadectwo należy wręczyć osobiście czy wysłać listem poleconym?

Odpowiedź:

Pracodawca nie ma obowiązku wystawiania świadectwa pracy po zakończeniu pierwszej z umów, chyba że pracownik złoży na piśmie żądanie wystawienia świadectwa. Pracodawca zobowiązany będzie natomiast do wystawienia świadectwa pracy po zakończeniu kolejnej umowy okresowej. Świadectwo powinno zostać wydane do rąk pracownika lub osoby przez niego upoważnionej na piśmie. Jeśli zaś bezpośrednie wydanie świadectwa nie jest możliwe, pracodawca - nie później niż w ciągu 7 dni od ustania stosunku pracy – powinien przesyłać ten dokument pracownikowi lub upoważnionej przez niego osobie za pośrednictwem poczty lub doręcza go w inny sposób.

Uzasadnienie:

Kiedy powstaje obowiązek jego wydania?

Reklama

Świadectwo pracy jest dokumentem prywatnym, o którym mowa w art. 245 KPC i jest wyłącznie dowodem na to, że pracodawca, który je podpisał, złożył oświadczenie stanowiące jego treść (wyrok SA w Warszawie z 25.11.1997 r., III AUA 897/97, OSA w Warszawie 1998, Nr 1, poz. 4).

Obowiązek pracodawcy wydania pracownikowi świadectwa pracy powstaje automatycznie z chwilą rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Ponieważ tego typu relacja może powstać nie tylko na podstawie umowy o pracę, ale także powołania, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę, rozwiązanie stosunku pracy w każdym z tych przypadków rodzi obowiązek wydania świadectwa pracy. Potwierdził to SN w uchwale z 20.4.1994 r. (I PZP 19/94, OSNAPiUS 1994, Nr 5, poz. 80), w której uznał, że roszczenie o wydanie świadectwa pracy służy również odwołanemu wojewodzie.

Reklama

W sytuacji, gdy podstawą zatrudnienia pracownika u tego samego pracodawcy są umowy o pracę obowiązek wydania świadectwa pracy powstaje:
1) na okres próbny,
2) na czas określony,
3) na czas wykonania określonej pracy,
wówczas dokument ów obejmuje zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zbiorczo za okres 24 miesięcy.

W takiej sytuacji obowiązek wydania świadectwa pracy powstaje pomimo pozostawania pracownika w zatrudnieniu, a więc w sytuacji, gdy stosunek pracy jest kontynuowany na podstawie kolejnej umowy o pracę - bez względu na to, czy będzie to umowa terminowa, czy na czas nieokreślony. Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, czy zawarto jedną umowę na czas określony na 24 miesiące, czy najpierw zawarto umowę na okres próbny, a dopiero po niej kolejną lub kolejne umowy na czas określony. Przepis wymienia rodzaje umów o pracę, których on dotyczy, ale bez wątpienia dla zastosowania mechanizmu z niego wynikającego nie musi być najpierw zawarta umowa na okres próbny, a dopiero potem umowa na czas określony.

Również zdaniem MPiPS powołany przepis nie wymaga, aby wymienione w nim terminowe umowy o pracę były z danym pracownikiem zawierane bezpośrednio jedna po drugiej, czy też w określonej w tym przepisie kolejności, a także aby pracownik był zatrudniony na podstawie każdej z tych umów (Opinia Departamentu Prawa Pracy MPiPS z 6.4.2011 r. w sprawie wystawiania świadectw pracy po zmianach Kodeksu pracy, dostępna na: http://www.rp.pl/artykul/638775.html).

Zobacz również: Godziny nadliczbowe – rozliczenie i rekompensata

Zgodnie z art. 97 § 12 KP, świadectwo pracy powinno zostać wydane w dniu upływu okresu 24 miesięcy zatrudnienia terminowego, chyba że rozwiązanie trwającej w tej dacie umowy o pracę przypada w okresie późniejszym, gdyż wtedy świadectwo pracy może zostać wydane w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia takiej umowy. Przepisy nie odnoszą się natomiast bezpośrednio do terminu wydania "zbiorczego świadectwa pracy", gdy przed upływem 24 miesięcy pracodawca nie zamierza już zawierać z pracownikiem kolejnej terminowej umowy o pracę lub zawrze z nim umowę na czas nieokreślony. W ocenie MPiPS w takim wypadku nie ma przeszkód prawnych, aby pracodawca w związku z zakończeniem zatrudniania pracownika na podstawie terminowych umów o pracę wcześniej wydał mu zbiorcze świadectwo pracy obejmujące okres (okresy) zatrudnienia na podstawie takiej umowy (takich umów). Wcześniejsza realizacja przez pracodawcę ustawowego obowiązku nie pogarsza bowiem sytuacji prawnej pracownika (Opinia Departamentu Prawa Pracy MPiPS z 6.4.2011 r.).

Na żądanie pracownika…

Pracownik może jednak w każdym czasie zażądać wydania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem każdej z kolejnych umów o pracę, albo może zażądać wydania łącznego świadectwa za okresy zatrudnienia z kilku zakończonych umów o pracę przypadających przed zgłoszeniem żądania. W takim przypadku świadectwo jest wydawane w ciągu 7 dni od złożenia pisemnego wniosku pracownika.

Oznacza to więc, że w przypadku kontynuowania zatrudnienia pracownik może, po kolejnych kończących się umowach terminowych, nie żądać wydawania świadectw, lecz gdy zrobi to w trakcie trwania trzeciej umowy, to pracodawca i tak bezwzględnie będzie musiał wydać mu świadectwo pracy za wcześniejsze zakończone okresy zatrudnienia. Co ważne, ustawodawca w tym zakresie nie określił żadnej cezury czasowej, co oznacza że wniosek pracownika o wydanie świadectwa może zostać złożony także po kilku miesiącach od zakończenia ostatniej z umów.

Przy umowie na czas nieokreślony…

W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, pracodawca jest zobowiązany do wydania świadectwa pracy w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy (§ 1a rozp. MPiPS z 15.5.1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania; Dz.U. Nr 60, poz. 282 ze zm.).

Jeśli zaś nie jest to możliwe, pracodawca powinien nie później niż w ciągu 7 dni od ustania stosunku pracy przesłać świadectwo pracy pracownikowi lub upoważnionej osobie za pośrednictwem poczty albo doręczyć je w inny sposób (§ 1a rozp. MPiPS).

Kopia do akt

Kopię świadectwa pracy pracodawca przechowuje w części C akt osobowych pracownika. W razie utraty przez pracownika oryginału tego dokumentu (np. zagubienia lub zniszczenia), będąca w posiadaniu pracodawcy kopia stanowi podstawę sporządzenia odpisu świadectwa pracy, który następnie wydawany jest pracownikowi, upoważnionej przez niego osobie, członkowi jego rodziny lub spadkobiercy.

Polecamy: Kadry

Do rąk pracownika…

W dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy (z wyżej omówionymi wyjątkami wynikającymi z art. 97 § 11 KP ) pracodawca powinien niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Spełnienie tego obowiązku powinno nastąpić do rąk pracownika lub osoby przez niego upoważnionej na piśmie.

Dopiero jeśli bezpośrednie wydanie świadectwa pracy nie jest możliwe, pracodawca - nie później niż w ciągu 7 dni od ustania stosunku pracy - przesyła ten dokument pracownikowi lub upoważnionej przez niego osobie za pośrednictwem poczty lub doręcza go w inny sposób (§ 2 ust. 2 rozp. MPiPS z 15.5.1996 r.). Warto, by na potwierdzenie wywiązania się z tego obowiązku, pracodawca zachował dowód nadania przesyłki listowej zawierającej świadectwo pracy. Jeśli list powróciłby do nadawcy z powodu zmiany przez pracownika adresu, o której nie poinformował pracodawcy, wówczas wystarczy, by pracodawca złożył świadectwo pracy w aktach osobowych, ze skutkiem doręczenia (art. 136 § 2 KPC).

Jak uznał Najwyższy w uchwale z 28.9.1976 r. (I PZP 41/76, OSPiKA 1977, Nr 2, poz. 21), "zakład pracy czyni zadość (…) obowiązkowi niezwłocznego wydania pracownikowi świadectwa pracy, gdy wręcza je w miejscu dotychczasowego zatrudnienia, a gdy jest to niemożliwe lub utrudnione, gdy świadectwo pracy przesyła do znanego mu miejsca pobytu pracownika najwcześniej, jak tylko może to - w konkretnej sytuacji faktycznej - nastąpić" (np. po uzyskaniu informacji na temat aktualnego miejsca pobytu).

Podstawa prawna:

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.).

• § 2 rozp. MPiPS z 15.5.1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. Nr 60, poz. 282 ze zm.)

Polecamy serwis: Pracownicy

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    14 cze 2021
    Zakres dat:

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?

    Brak ogłoszenia o wyniku postępowania a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

    Nowa ustawa - Prawo zamówień publicznych wprowadziła nowe rodzaje ogłoszeń m.in. w trybach zamówień poniżej progów unijnych, w tym ogłoszenie o wyniku postępowania i ogłoszenie o wykonaniu umowy. Czy podobnie jak innego rodzaju ogłoszenia będą one podlegać dyscyplinie finansów publicznych, np. przy niezamieszczeniu albo nieterminowym zamieszczeniu w Biuletynie Zamówień Publicznych?

    Nagroda jubileuszowa po przedstawieniu przez pracownika dodatkowych dokumentów

    Czy po dostarczeniu przez pracownika samorządowego dodatkowych dokumentów należy mu wypłacić nagrodę jubileuszową wyższego stopnia? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Czy należy ją oskładkować?

    Powierzenie prowadzenia określonych spraw gminy

    Czy z przepisu art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynika możliwość powierzenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) prowadzenia określonych spraw gminy w jego imieniu sekretarzowi tej gminy. W szczególności czy na podstawie tego przepisu wójt może upoważnić sekretarza gminy do podejmowania zarządzeń zmieniających budżet?

    Młodzieżowy budżet obywatelski

    W mieście realizowany jest budżet obywatelski, którego pula środków podzielona jest na zadania osiedlowe oraz ogólnomiejskie. Czy możliwe jest utworzenie odrębnego młodzieżowego budżetu obywatelskiego, jeśli w mieście obowiązuje uchwała, zgodnie z którą mieszkańcy - bez względu na wiek - mogą zgłaszać swoje pomysły do realizacji? Młodzieżowy budżet obywatelski byłby skierowany do ściśle określonej grupy mieszkańców - tylko tych w wieku uczniów szkół ponadpodstawowych. Czy wprowadzenie młodzieżowego budżetu obywatelskiego powinno mieć formę zarządzenia prezydenta miasta czy uchwały?

    Nowe formularze sprawozdań dla samorządowych jednostek z osobowością prawną

    Na stronie Ministerstwa Finansów opublikowano nowe formularze sprawozdań Rb-N, Rb-Z dedykowane dla samorządowych jednostek z osobowością prawną (instytucji kultury, sp zoz, samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw).