REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta deklaracji VAT - czynności dokonywane między jednostkami gminy

Korekta deklaracji VAT - czynności dokonywane między jednostkami gminy./ fot. Fotolia
Korekta deklaracji VAT - czynności dokonywane między jednostkami gminy./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób powinno się ująć czynności dokonywane pomiędzy jednostkami gminy w korekcie deklaracji VAT?

W związku z wyrokiem TS UE z 29 września 2015 r. gmina zamierza złożyć korekty deklaracji VAT składanych w latach 2013–2016. Jak w związku z tym w ewidencji VAT ująć faktury, które dotyczą czynności dokonywanych między jednostkami organizacyjnymi gminy?

REKLAMA

REKLAMA

Czynności dokonywane między jednostkami organizacyjnymi gminy należy wyłączyć ze skorygowanej ewidencji VAT i nie wykazywać ich w tej ewidencji w żaden inny sposób.

Od dnia centralizacji czynności wykonywane między jednostkami organizacyjnymi (tj. samorządowymi jednostkami budżetowymi oraz samorządowymi zakładami budżetowymi) danej jednostki samorządu terytorialnego nie podlegają opodatkowaniu VAT (jako czynności dokonywane w ramach jednego, tego samego podatnika).Jednostki samorządu terytorialnego, wraz z utworzonymi przez siebie samorządowymi jednostkami i zakładami budżetowymi, najpóźniej z dniem 1 stycznia 2017 r. musiały przejść na scentralizowany model rozliczania VAT. Operacja ta była skutkiem tez wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14. W uproszczeniu – Trybunał uznał, że gminne jednostki budżetowe nie posiadają odrębnej podmiotowości w VAT. Ze względu na identyczną konstrukcję prawną, stanowisko to dotyczyło także pozostałych (nie tylko gminnych) samorządowych jednostek budżetowych. Takie stanowisko (również w stosunku do samorządowych zakładów budżetowych) zajął też Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 26 października 2015 r. (sygn. akt I FPS 4/15). Ustawodawca zdecydował się zatem na centralizację rozliczeń VAT tych podmiotów z macierzystymi dla nich jednostkami samorządu terytorialnego. Na gruncie przepisów prawnych stanowi o tym art. 3 tzw. ustawy o centralizacji rozliczeń VAT.

Zobacz również: Procedury podatkowe

REKLAMA

Analogicznie – czynności wykonywane między jednostkami organizacyjnymi JST należy traktować jako niepodlegające VAT również przy dokonywaniu korekty deklaracji podatkowych w związku z wyrokiem TS UE (art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy o centralizacji rozliczeń VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponieważ czynności dokonywane wewnątrz tego samego podatnika nie wpływają na treść składanych przez podatników deklaracji, nie są wykazywane w ewidencji VAT. Czynności te należy wyłączyć ze skorygowanej ewidencji VAT. Nie należy ich też wykazywać w ewidencji w inny sposób.

TOMASZ KRYWAN

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor wielu publikacji z zakresu podatków

PODSTAWY PRAWNE

● art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 710; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60)

● art. 3, art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2016 r. poz. 1454; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1948)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA