REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ostatni rok obowiązywania podatku od posiadania psów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wojciech Mrozek

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 stycznia 2008 r. dotychczasowy podatek od posiadania psów zostanie zastąpiony opłatą od posiadania psów. Obecnie stawka podatku od jednego psa nie może przekraczać w 2007 roku - 53,69 zł rocznie. Natomiast przyszła opłata od posiadania jednego psa nie może przekroczyć w 2008 roku 100 zł rocznie.

Od 1 stycznia 2007 r. obowiązuje ustawa z dnia 7 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006 r. nr 249, poz. 1828). Niektóre z przepisów tej ustawy będą obowiązywały od początku 2008 r. Wśród nich znajdują się między innymi przepisy dotyczące podatku od posiadania psów.

REKLAMA

W obecnym stanie prawnym podatek od posiadania psów jest świadczeniem obligatoryjnym, uregulowanym w powołanej ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. Obligatoryjny charakter tego świadczenia determinuje fakt, iż rada gminy nie może uchylić ustawowego obowiązku płacenia tego podatku. Natomiast rada gminy jest ustawowo zobowiązana do podjęcia uchwały, w której określa wysokość stawek podatku od posiadania psów, zasady ustalania, poboru oraz terminy płatności tego podatku.

Fakultatywny charakter opłaty

REKLAMA

W pierwszej kolejności przyszłe zmiany będą polegać na zastąpieniu określenia podatek od posiadania psów sformułowaniem - opłata od posiadania psów. Tym samym opłata ta dołączy do katalogu opłat lokalnych (opłaty targowej, miejscowej, administracyjnej). Zmiana terminologii była konieczna, bowiem zachowanie podatku od posiadania psów, mimo zmiany jego charakteru na fakultatywny, naruszałoby przepisy Konstytucji RP formułujące zasadę ustanawiania podatków wyłącznie w drodze ustawowej.

Opłaty obligatoryjne - targowa i miejscowa - mają cechy właściwe podatkom. Z kolei opłata administracyjna, a w przyszłości także opłata od posiadania psów, będą jedynymi świadczeniami z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych o fakultatywnym charakterze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastąpienie przedmiotowego podatku fakultatywną opłatą od posiadania psów uzasadniane było po pierwsze tym, że jest duże zróżnicowanie uchwalanej przez rady gmin stawki podatku od posiadania psów (w 2007 roku stawka wynosi: np. w Warszawie - 1 zł, we Wrocławiu - 40 zł, w Poznaniu - 53 zł), po drugie, ze względu na związane z tym zróżnicowanie wysokości wpływów do budżetów poszczególnych gmin.

Fakultatywny charakter tej opłaty oznacza, że o jej wprowadzeniu na terenie danej gminy zdecyduje rada gminy - podejmując uchwałę w sprawie opłaty od posiadania psów. Wprowadzając opłatę, rada gminy jednocześnie określi zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek tej opłaty. Będzie mogła również wprowadzić dodatkowe, obok ustawowych, zwolnienia z opłaty.

Z kolei brak odpowiedniej uchwały będzie oznaczać rezygnację z wprowadzenia na obszarze danej gminy opłaty, a tym samym brak podstaw prawnych do jej pobierania od mieszkańców gminy posiadających psa.

Niezależnie od podjętej decyzji, rady gmin powinny uchylić dotychczasowe uchwały określające wysokość stawki, zasady ustalania i poboru oraz terminy i sposób płatności podatku, albowiem będą one (od 1 stycznia 2008 r.) niezgodne z nowymi przepisami.

Górna granica stawki opłaty

W kwestii wysokości górnej granicy stawki opłaty zwrócić należy uwagę, iż obecnie rada gminy, ustalając wysokość stawki podatku od posiadania psów, związana jest ustawowym ograniczeniem kwotowym, zgodnie z którym stawka podatku od jednego psa nie może przekraczać w 2007 roku 53,69 zł rocznie. Natomiast stawka przyszłej opłaty od posiadania psów, w przypadku jej wprowadzenia, nie może przekroczyć w 2008 roku - 100 zł rocznie od jednego psa. W gminach, w których wprowadzona zostanie opłata, a które skorzystają z określenia wysokości opłaty w jej górnych granicach, posiadanie psa może okazać się naprawdę luksusem. Znaczące podwyższenie górnej granicy stawki opłaty od posiadania psów uzasadniano wysokimi kosztami poboru tej opłaty oraz koniecznością zapewnienia gminom środków finansowych na prowadzenie działalności w zakresie utrzymania czystości na ich terenie.

Wprowadzić czy nie wprowadzić

Niedaleka przyszłość pokaże, jak wiele spośród gmin, w związku z oczekującymi na wejście w życie zmianami przepisów, zrezygnuje z możliwości wprowadzenia na swoim terytorium opłaty od posiadania psów. Pierwszych decyzji w tym zakresie należy się spodziewać w ostatnich miesiącach bieżącego roku. Nie budzi wątpliwości, iż obecny podatek od posiadania psów ma marginalne znaczenie dla budżetu gmin (stanowiąc niewielki procentowy udział w dochodach ogółem). Wydaje się, iż podjęcie przez gminę decyzji o wprowadzeniu opłaty powinno być poprzedzone przede wszystkim oceną kosztów jego poboru w stosunku do wpływów z tego tytułu do budżetu gminy.


WOJCIECH MROZEK

gp@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

- Ustawa z dnia 7 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006 r. nr 249, poz. 1828).

 
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Klasyfikacja budżetowa. Sporo zmian w 2025 i 2026 r. [PROJEKT]

Do uzgodnień i opiniowania został przekazany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowe przepisy mają na celu dostosowanie istniejących podziałek do ostatnich zmian prawnych.

Czy świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom administracji i obsługi szkoły?

Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej. Co z pracownikami, niebędącymi pracownikami szkoły?

Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

REKLAMA

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

REKLAMA

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA