REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek rolny i leśny w 2007 r.

Ewa Milewska

REKLAMA

Obowiązująca od początku tego roku nowelizacja ustaw normujących podatek rolny i leśny ujednoliciła sposób składania deklaracji podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej z terminologią zawartą w przepisach dotyczących informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
 
Od 1 stycznia obowiązują nowe zasady poświadczania podatnikom w drodze elektronicznej złożonych przez nich deklaracji na podatek leśny i rolny. Rada gminy może określić, w drodze uchwały, warunki i tryb składania informacji o gruntach oraz deklaracji na podatek rolny i leśny za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Nowelizacja wyszczególnia, że rada gminy może określić swą uchwałą także układ informacji i powiązań między nimi. Do przepisów dodany został wymóg, aby e-mailowe poświadczenie złożenia informacji odbywało się zgodnie z przepisami o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Przypomnijmy, że zarówno podatek rolny, jak i leśny jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.
Wysokość aktualnych, obowiązujących od nowego roku stawek podatku rolnego i leśnego została podana w dodatku „Wskaźniki i stawki” dołączonym do numeru.
Zrównanie statusu dzierżawiących gospodarstwo rolne
Ponadto w ustawie o podatku rolnym znowelizowany został art. 3, dzięki czemu zrównano status osób wydzierżawiających gospodarstwa rolne na podstawie przepisów o rolniczym ubezpieczeniu społecznym z osobami wydzierżawiającymi gospodarstwa na podstawie przepisów o rentach strukturalnych. Zmiana ta jest korzystna z punktu widzenia dzierżawców ubiegających się o fundusze z Unii Europejskiej.
Zaokrąglanie podatku leśnego
W przypadku podatku leśnego często zdarza się, że gminy dowolnie go zaokrąglają, mimo że przepis art. 63 Ordynacji podatkowej obowiązuje już od ponad roku, tj. od 1 stycznia 2006 r. Dokonywanie zaokrągleń w sposób inny niż określony w Ordynacji stanowi naruszenie jej przepisów.
Artykuł 63 Ordynacji podatkowej stanowi, że podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych.
 

Stanowisko MF
Jak zaokrąglać raty podatków pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego
 
Stosownie do treści art. 6 ust. 7 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.) podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania.
 
Podatek od nieruchomości jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. W analogiczny sposób organ podatkowy ustala podatek rolny na podstawie art. 6a ust. 6 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 ze zm.) oraz podatek leśny na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz.U. Nr 200, poz. 1682 ze zm.).
Ponadto w myśl art. 6c ust. 1 ustawy o podatku rolnym osobom fizycznym, na których ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku rolnego oraz jednocześnie w zakresie podatku od nieruchomości lub podatku leśnego dotyczącego przedmiotów opodatkowania położonych na terenie tej samej gminy, wysokość należnego zobowiązania podatkowego pobieranego w formie łącznego zobowiązania pieniężnego ustala organ podatkowy w jednej decyzji.
Zgodnie z treścią art. 63 § 1 i 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.
Zaokrąglania podstaw opodatkowania i kwot podatków nie stosuje się do opłaty skarbowej oraz opłat, o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych. Stosownie zaś do treści art. 3 pkt 3 ustawy – Ordynacja podatkowa przez podatki rozumie się również raty podatków, jeżeli przepisy prawa podatkowego przewidują płatność podatku w ratach.
Mając na uwadze powyższe uregulowania, należy uznać, że w odniesieniu do zobowiązań podatkowych, płaconych zgodnie z przepisami prawa podatkowego w ratach, zaokrągleniu podlega rata podatku. Podobne zasady powinny być stosowane w przypadku łącznego zobowiązania pieniężnego, o którym mowa w art. 6c ustawy o podatku rolnym. Także w tym przypadku zaokrągleniu podlega rata łącznego zobowiązania pieniężnego, a nie suma poszczególnych podatków składających się na ratę łącznego zobowiązania pieniężnego. Najpierw należy więc zsumować kwoty poszczególnych podatków wchodzących w skład łącznego zobowiązania (bez zaokrąglania), następnie powstałą w ten sposób kwotę łącznego zobowiązania podzielić na raty i dokonać zaokrąglenia każdej z powstałych w ten sposób rat łącznego zobowiązania. Przy zaokrąglaniu rat powinna być jednak zachowana zasada proporcjonalności wynikająca z poszczególnych ustaw podatkowych.
Wobec powyższego kwotę łącznego zobowiązania pieniężnego należy podzielić na odpowiednią liczbę rat wyrażonych w pełnych złotych, z czego rata pierwsza lub ostatnia może być niższa lub wyższa od pozostałych (rata wynikowa) – w załączeniu przykłady.
W analogiczny sposób powinny być zaokrąglane raty podatku rolnego, podatku leśnego oraz podatku od nieruchomości, ustalane w decyzji przez organ podatkowy, jak również raty podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego, wykazywane w deklaracjach składanych przez osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
 


Pismo Ministerstwa Finansów nr AP13-160/8012/548/2006/AA
 

EWA MILEWSKA

PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym oraz ustawy o podatku leśnym (Dz.U. Nr 249, poz. 1825)
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie urlopowe dla nauczycieli. Wypłata do końca sierpnia – jakie wyrównanie

Świadczenie urlopowe dla nauczycieli powinno zostać wypłacone do końca sierpnia 2024 r. Świadczenie to przysługuje nauczycielom, którzy byli zatrudnieniu w pełnym wymiarze zajęć przez cały rok szkolny 2023/2024. Świadczenie urlopowe dla nauczycieli reguluje art. 53 ust 1a ustawy  – Karta Nauczyciela.

Rusza program "Pierwszy Dzienny Opiekun w Gminie". Samorządy mogą składać wnioski do 30 sierpnia

W czwartek, 25 lipca odbyła się konferencja z udziałem wiceministry rodziny, pracy i polityki społecznej Aleksandry Gajewskiej. Tematem konferencji był nowy program dla gmin bez opieki żłobkowej w ramach Aktywnego Malucha – "Pierwszy Dzienny Opiekun w Gminie". Wnioski można składać do 30 sierpnia.

ZUS przestawił się na mLegitymacje. Jak z nich korzystać?

Elektroniczna mLegitymacja to duże ułatwienie dla emerytów i rencistów. Można z niej korzystać na własnym urządzeniu mobilnym, np. telefonie. Z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, iż prawie 800 tysięcy seniorów porzuciło plastik.

Świadczenie „Aktywny rodzic” i inne nowości w klasyfikacji budżetowej

23 lipca 2024 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Co się zmieni i od kiedy?

REKLAMA

82 mln zł środków na dofinansowania do remontów dróg samorządowych na 2025 r. w województwie śląskim

W środę, 24 lipca wojewoda śląski Marek Wójcik poinformował, o tym, że rusza nabór na dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przyszły rok. W województwie lubelskim nabór ruszy w piątek, 26 lipca. Środki z dofinansowania mogą zostać przeznaczone na remonty dróg powiatowych i gminnych, a także na inne inwestycje, które zwiększą bezpieczeństwo ruchu.

5 000 zł na jedno koło gospodyń wiejskich i prawo do dofinansowania dla wszystkich kół gospodyń wiejskich z gmin, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc. W Dzienniku Ustaw ukazała się już nowelizacja

W Dzienniku Ustaw ukazała się nowelizacja rozporządzenia dotycząca prawa do dofinansowania dla kół gospodyń wiejskich z gmin,  w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc. Dofinansowanie będzie przysługiwało nie tylko kołom wpisanym do Krajowego Rejestru Kół Gospodyń Wiejskich.

W 2024 roku przeciętny pracownik skorzysta z nawet 35 dni urlopu oraz dodatkowych zwolnień z pracy. Co z urlopem w 2025 r.

W ostatnim czasie do kodeksu pracy wprowadzono wiele nowych rozwiązań, dzięki którym pracownicy mogą uzyskać dodatkowe dni wolne od pracy. Chodzi m.in. o wprowadzenie dodatkowych pięciu dni urlopu opiekuńczego. Sprawdź, jakie jeszcze dodatkowe zwolnienia i urlopy przysługują pracownikom, ile są płatne oraz jak je uzyskać.

Dni wolne od pracy w drugiej połowie 2024 roku i w 2025 r. [KALENDARZ — DŁUGIE WEEKENDY]

W 2024 r. uwzględniając wszystkie dni wolne i weekendy wypada 115 dni wolnych od pracy. Sprawdź, kiedy przypadają długie weekendy w drugiej połowie 2024 r. Możesz już także wstępnie zaplanować wolne w 2025 r.

REKLAMA

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, ale trzeba od niej zapłacić podatek.

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, jednak świadczenie urlopowe nie jest świadczeniem socjalnym, a więc trzeba je opodatkować. Na konta trafi więc o 12 proc. mniej.

Zbliża się termin złożenia sprawozdania SP-1. Kto musi je złożyć i co w nim wykazać? To ważne m.in. dla podatku od nieruchomości.

Jest coraz mniej czasu na złożenie części B sprawozdania SP-1. Czy wiesz, kto musi je złożyć, do kiedy i co w nim wykazać? Przepisy jasno to regulują, ale w praktyce pojawiają się problemy.

REKLAMA