REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek rolny i leśny w 2007 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Milewska

REKLAMA

Obowiązująca od początku tego roku nowelizacja ustaw normujących podatek rolny i leśny ujednoliciła sposób składania deklaracji podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej z terminologią zawartą w przepisach dotyczących informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
 
Od 1 stycznia obowiązują nowe zasady poświadczania podatnikom w drodze elektronicznej złożonych przez nich deklaracji na podatek leśny i rolny. Rada gminy może określić, w drodze uchwały, warunki i tryb składania informacji o gruntach oraz deklaracji na podatek rolny i leśny za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Nowelizacja wyszczególnia, że rada gminy może określić swą uchwałą także układ informacji i powiązań między nimi. Do przepisów dodany został wymóg, aby e-mailowe poświadczenie złożenia informacji odbywało się zgodnie z przepisami o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Przypomnijmy, że zarówno podatek rolny, jak i leśny jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.
Wysokość aktualnych, obowiązujących od nowego roku stawek podatku rolnego i leśnego została podana w dodatku „Wskaźniki i stawki” dołączonym do numeru.
Zrównanie statusu dzierżawiących gospodarstwo rolne
Ponadto w ustawie o podatku rolnym znowelizowany został art. 3, dzięki czemu zrównano status osób wydzierżawiających gospodarstwa rolne na podstawie przepisów o rolniczym ubezpieczeniu społecznym z osobami wydzierżawiającymi gospodarstwa na podstawie przepisów o rentach strukturalnych. Zmiana ta jest korzystna z punktu widzenia dzierżawców ubiegających się o fundusze z Unii Europejskiej.
Zaokrąglanie podatku leśnego
W przypadku podatku leśnego często zdarza się, że gminy dowolnie go zaokrąglają, mimo że przepis art. 63 Ordynacji podatkowej obowiązuje już od ponad roku, tj. od 1 stycznia 2006 r. Dokonywanie zaokrągleń w sposób inny niż określony w Ordynacji stanowi naruszenie jej przepisów.
Artykuł 63 Ordynacji podatkowej stanowi, że podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych.
 

Stanowisko MF
Jak zaokrąglać raty podatków pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego
 
Stosownie do treści art. 6 ust. 7 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.) podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania.
 
Podatek od nieruchomości jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. W analogiczny sposób organ podatkowy ustala podatek rolny na podstawie art. 6a ust. 6 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 ze zm.) oraz podatek leśny na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz.U. Nr 200, poz. 1682 ze zm.).
Ponadto w myśl art. 6c ust. 1 ustawy o podatku rolnym osobom fizycznym, na których ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku rolnego oraz jednocześnie w zakresie podatku od nieruchomości lub podatku leśnego dotyczącego przedmiotów opodatkowania położonych na terenie tej samej gminy, wysokość należnego zobowiązania podatkowego pobieranego w formie łącznego zobowiązania pieniężnego ustala organ podatkowy w jednej decyzji.
Zgodnie z treścią art. 63 § 1 i 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.
Zaokrąglania podstaw opodatkowania i kwot podatków nie stosuje się do opłaty skarbowej oraz opłat, o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych. Stosownie zaś do treści art. 3 pkt 3 ustawy – Ordynacja podatkowa przez podatki rozumie się również raty podatków, jeżeli przepisy prawa podatkowego przewidują płatność podatku w ratach.
Mając na uwadze powyższe uregulowania, należy uznać, że w odniesieniu do zobowiązań podatkowych, płaconych zgodnie z przepisami prawa podatkowego w ratach, zaokrągleniu podlega rata podatku. Podobne zasady powinny być stosowane w przypadku łącznego zobowiązania pieniężnego, o którym mowa w art. 6c ustawy o podatku rolnym. Także w tym przypadku zaokrągleniu podlega rata łącznego zobowiązania pieniężnego, a nie suma poszczególnych podatków składających się na ratę łącznego zobowiązania pieniężnego. Najpierw należy więc zsumować kwoty poszczególnych podatków wchodzących w skład łącznego zobowiązania (bez zaokrąglania), następnie powstałą w ten sposób kwotę łącznego zobowiązania podzielić na raty i dokonać zaokrąglenia każdej z powstałych w ten sposób rat łącznego zobowiązania. Przy zaokrąglaniu rat powinna być jednak zachowana zasada proporcjonalności wynikająca z poszczególnych ustaw podatkowych.
Wobec powyższego kwotę łącznego zobowiązania pieniężnego należy podzielić na odpowiednią liczbę rat wyrażonych w pełnych złotych, z czego rata pierwsza lub ostatnia może być niższa lub wyższa od pozostałych (rata wynikowa) – w załączeniu przykłady.
W analogiczny sposób powinny być zaokrąglane raty podatku rolnego, podatku leśnego oraz podatku od nieruchomości, ustalane w decyzji przez organ podatkowy, jak również raty podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego, wykazywane w deklaracjach składanych przez osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
 


Pismo Ministerstwa Finansów nr AP13-160/8012/548/2006/AA
 

EWA MILEWSKA

PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym oraz ustawy o podatku leśnym (Dz.U. Nr 249, poz. 1825)
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA