REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy mieszkańcy miast mogą otrzymać zwrot opłaty za śmieci?

Zwrot opłaty śmieciowej
Zwrot opłaty śmieciowej
Reporter

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty śmieciowe do zwrotu; prokuratura zaleca samorządom stosowanie ordynacji podatkowej.

Zdaniem Prokuratury Okręgowej w Warszawie, której stanowisko podziela Ministerstwo Sprawiedliwości, gminy będą musiały zwracać opłatę śmieciową, która została pobrana na podstawie uchwał unieważnionych przez sądy administracyjne.

REKLAMA

Czy unieważnienie uchwały śmieciowej oznacza zwrot nadpłaconych środków?

Mieszkańcy, wnioskując o zwrot nadpłaty, będą mogli powoływać się na przepisy ordynacji podatkowej.

REKLAMA

Przed sądami administracyjnymi toczą się postępowania związane ze stwierdzeniem nieważności uchwał, na podstawie których samorządy naliczały opłaty za odbiór odpadów. Zdaniem Prokuratury Okręgowej w Warszawie, której stanowisko podziela Ministerstwo Sprawiedliwości, w przypadku unieważnienia uchwały mieszkańcy powinni otrzymać zwrot nadpłaconych środków za okres, kiedy były one pobierane w oparciu o unieważnioną uchwałę.

„Te kwestie muszą być dalej rozstrzygane pomiędzy organem, który wydał zdaniem sądu wadliwą uchwałę, a skarżącymi, czyli w tym przypadku mieszkańcami, organizacjami. Spór musi być konsekwentnie rozpatrywany w relacji pomiędzy skarżącym a organem stanowiącym, który te uchwały przegłosowywał i oczywiście dalej na drodze sądowej, żeby rozstrzygnąć wszystkie niejasności. Na pewno w tej sprawie nie może rozstrzygać żaden zewnętrzny organ wykonawczy, bo to jest postępowanie sądowe” – wskazuje minister ds. samorządu Włodzimierz Tomaszewski.

Kiedy mieszkańcy miast mogą otrzymać zwrot opłat za śmieci?

Według prokuratury stwierdzenie nieważności uchwały oznacza, że akt ten od samego początku „nie był zdolny do wywołania skutku prawnego, a zatem do kształtowania uprawnień czy obowiązków”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„W przypadku stwierdzenia nieważności przepisów uchwały w przedmiocie ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w zakresie w jakim dotyczyły, one wysokości takiej opłaty uznać należy, że w okresie w którym obowiązywał taki akt, zastosowanie winny znajdować przepisy regulujące poprzednio ww. zagadnienie, a wiec wysokość stawki w nich określona” – czytamy w stanowisku prokuratury.

Jak mieszkańcy miast mogą otrzymać zwrot opłaty za śmieci?

Oznacza to, że mieszkańcy będą mogli ubiegać się o zwrot nadpłaconej kwoty na podstawie wniosku skierowanego do właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W ocenie prokuratury „w sprawie zwrotu kwot wpłaconych tytułem opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w oparciu o przepisy uchwały, która została następnie wyeliminowana ze skutkiem ex tune z obrotu prawnego zastosowanie znajdą przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1.997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1540, dalej o.p.)”.

„Zgodnie z art. 72 § I pkt 1 o.p., za nadpłatę uważa się m.in. kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Wydaje się, że pogląd prezentowany w orzecznictwie sądowo-administracyjnym, dopuszcza zastosowanie ww. przepisów w sprawach dot. opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi” – wskazuje prokuratura.

Zgodnie z przepisami, zaskarżeniu może podlegać nawet ta uchwała, która już została zmieniona, ale obowiązywała w przeszłości. Dotyczy to m.in. wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w maju oddalił skargę kasacyjną Ekologicznego Związku Gmin Dorzecza Koprzywianki zrzeszającego 14 samorządów województwa świętokrzyskiego dotyczącą uchwały z dnia 2 sierpnia 2019 w sprawie ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Podobne postępowanie w sprawie naliczania opłat śmieciowych toczy się też w związku z uchwałą miasta stołecznego Warszawy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
    Osoby niepełnosprawne, PFRON i JST: 33 696 zł i 37 000 zł na dofinansowania w 2024 r. Podwyżka o 1000 zł jeszcze w 2023 r. [WTZ i ZAZ]

    Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. 

    Jak wdrożyć KSeF w sektorze finansów publicznych?

    Od 1 lipca 2024 r. jednostki  sektora finansów publicznych będą miały obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Jakie działania powinny zostać podjęte przez te jednostki, aby wdrożenie przebiegło szybko i bezproblemowo? Czy KSeF będzie musiał być stosowany w każdej jednostce? Kto powinien wystąpić o nadanie uprawnień w KSeF w przypadku jednostek scentralizowanych o skomplikowanej strukturze? Na te i inne pytanie odpowiedzi udzielają eksperci w publikacji  "KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych".

    REKLAMA

    ZUS: Przy kontrolach zasiłków i zwolnień korzystamy z donosów od sąsiadów i rodziny. Sprawdzamy zlecenia obok etatu

    ZUS sprawdza też, czy osoba pobierająca chorobowe wykonuje poza etatem zlecenia. Interesuje się prawem do zasiłków.

    Komunikat MRiPS o refundacji zakupu szkieł kontaktowych [od 17 listopada 2023 r.]

    W Dzienniku Ustaw pod poz. 2367 zostało opublikowane rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Rozporządzenie weszło w życie 17 listopada 2023 r.

    Emerytury: brak waloryzacji. I emerytura niższa o 300 zł

    Nie milkną echa środowego wyroku Trybunału Konstytucyjnego o emeryturach. 

    Ministerstwo Cyfryzacji: Krytyczne tygodnie przed e-Doręczeniami [wywiad]

    10 grudnia wchodzi dla podmiotów publicznych obowiązek korzystania z doręczeń elektronicznych. Przed nami krytyczne tygodnie; to ostatni moment, żeby jeszcze raz dokonać przeglądu procedur w urzędzie i sprawdzić, czy na pewno wszystko jest dopięte na ostatni guzik - mówi w rozmowie z Serwisem Samorządowym Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w Ministerstwie Cyfryzacji Maciej Górski.

    REKLAMA

    Zapowiedzi: Będzie projekt ustawy dla 150 000 pracowników pomocy społecznej

    Chcemy przedstawić projekt ustawy o pracownikach pomocy społecznej; będziemy starali się go tak pilotować, aby ustawa została przyjęta i wdrożona w życie - powiedziała w czwartek szefowa MRiPS Marlena Maląg. Podkreśliła, że projekt dotyczy wsparcia finansowego dla pracowników służb społecznych.

     

    Jak przyznać dodatek specjalny pracownikowi samorządowemu [RIO]

    Regionalna Izba Obrachunkowa przypomina, że przyznanie dodatku pracownikowi samorządowemu wymaga uzasadnienia i nie jest to świadczenie stałe. 

    REKLAMA