RIO: Czy gmina musi zwracać opłatę za niewykorzystane zezwolenia na sprzedaż alkoholu?
REKLAMA
REKLAMA
Czy gmina musi zwracać opłatę za niewykorzystane zezwolenia na sprzedaż alkoholu?
„Dokonanie zwrotu ww. opłaty jest obowiązkiem gminy i nie może być warunkowane złożeniem wniosku o jej zwrot” – wskazano w wyjaśnieniu.
REKLAMA
W odpowiedzi na wniosek prezydenta Pabianic, Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi wyjaśniła, że w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego „nie jest prawnie dopuszczalne, by kwoty opłat za korzystanie z zezwoleń zapłacone do końca danego roku, w sytuacji gdy zezwolenia te wyeliminowane zostały z obrotu prawnego w wyniku wygaśnięcia a także i cofnięcia mogły pozostawać w budżecie jednostki, do którego zostały wpłacone”.
Sądy o zwrocie opłaty za niewykorzystane zezwolenia na sprzedaż alkoholu
Izba w swoich wyjaśnieniach powołała się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 sierpnia 2020 r. sygn. akt II GSK 518/20 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 7 grudnia 2020 r. sygn. akt SA/GL657/20.
REKLAMA
We wskazanym orzecznictwie sądy uznały, że opłata za zezwolenie na sprzedaż alkoholu jest opłatą za korzystanie z zezwolenia, a nie opłatą za jego udzielenie. W związku z tym opłata powinna być pobrana proporcjonalnie do okresu ważności zezwolenia.
Zgodnie ze wskazanym orzecznictwem w przypadku uiszczenia opłaty za okres po wygaśnięciu zezwolenia, staje się ona opłatą nienależną i podlega zwrotowi. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego obowiązek zwrotu nienależnej opłaty powstaje już następnego dnia po wygaśnięciu decyzji o zezwoleniu na sprzedaż alkoholu i nie może być warunkowany złożeniem wniosku przez osobę zawiadamiająca organ o rezygnacji z zezwolenia.
Opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż alkoholu naliczane są na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Opłaty pobierane są przez gminę w określonej przepisami wysokości.
REKLAMA
REKLAMA