REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości – zasady poboru przez gminy

REKLAMA

Zgodnie z regulacjami ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z 13 listopada 2003 r., gminy oprócz udziałów we wpływach z podatków dochodowych stanowiących dochód budżetu państwa posiadają również dochody z tzw. podatków samorządowych. Jednym z takich podatków samorządowych jest podatek od nieruchomości.

Podatek od nieruchomości - podatnicy

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych podatnikami podatku od nieruchomości są:

1. osoby fizyczne,

2. osoby prawne,

3. jednostki organizacyjne oraz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. spółki niemające osobowości prawnej, będące:
- właścicielami lub posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;
- użytkownikami wieczystymi gruntów;
- posiadaczami nieruchomości lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jst.

Wyjątek stanowią osoby fizyczne posiadające lokale mieszkalne, które nie stanowią odrębnych nieruchomości. W tym przypadku podatnikiem jest właściciel (posiadacz) nieruchomości, w skład której wchodzi ten lokal mieszkalny.

Podatek od nieruchomości – przedmiot opodatkowania

Przedmiotem opodatkowania są:
• grunty,
• budynki lub ich części, a także
• budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają m.in.:
• grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,
• grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub
• lasy z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej oraz
• nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby organów jednostek samorządu terytorialnego, w tym urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich.

Należy pamiętać, że nieruchomości jednostek organizacyjnych utworzonych przez organy samorządu terytorialnego, np. zakładów budżetowych, będą podlegać opodatkowaniu.

Podatek od nieruchomości – podstawa opodatkowania

Podstawą opodatkowania podatkiem od nieruchomości jest dla:
1. gruntów - powierzchnia;
2. budynków lub ich części - powierzchnia użytkowa;
3. budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - wartość ustalona na 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji (dla celów podatkowych), niepomniejszona o dotychczasowe odpisy, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.

Jeżeli od budowli lub ich części nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych dla celów podatku dochodowego, podstawą opodatkowania jest ich wartość rynkowa określana przez podatnika.

Budowla jednocześnie na obszarze kilku gmin

W sytuacji gdy budowla usytuowana jest na obszarze kilku gmin, wartość podatku określa się proporcjonalnie do długości odcinka budowli położonego na terenie danej gminy. Dla wielu gmin zapis ten przybrał realny wymiar finansowy.

Wysokość stawek podatku od nieruchomości

Wysokość stawek podatku od nieruchomości określa, w drodze uchwały, rada gminy. Nie mogą one jednak przekroczyć wysokości stawek zawartych w ustawie o podatkach i opatach lokalnych.

Stawki maksymalne są zróżnicowane w zależności od tego, w jaki sposób dany przedmiot opodatkowania jest wykorzystywany lub jaką spełnia funkcję, np. czy budynek jest budynkiem mieszkalnym, czy związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej, czy może "pozostałym" zajętym na odpłatną statutową działalność pożytku publicznego.

Najwyższe stawki mają zastosowanie w przypadku związania przedmiotu opodatkowania z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Najniższe stawki mają zastosowanie - do budynków mieszkalnych i kategorii gruntów pozostałych.

Zobacz serwis: Podatki i opłaty

Zaznaczyć należy, że począwszy od 2004 r. istnieje nowa kategoria wśród przedmiotów opodatkowania (dla której przewidziano maksymalną stawkę podatku), a mianowicie nieruchomości zajęte na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego (wysokość stawki maksymalnej jest taka sama jak dla gruntów i budynków pozostałych).

Stawki mają charakter kwotowy - w odniesieniu do gruntów i budynków - oraz procentowy - w odniesieniu do budowli.

Powstanie obowiązku podatkowego

Generalną zasadą jest, że obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku (np. zakup nieruchomości).

REKLAMA

Przepis art. 6 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych przewiduje jednak w określonych przypadkach (chodzi tu o proces powstawania budowli lub budynków) inny moment powstania tego obowiązku. Osoby fizyczne opłacają podatek, ustalony w drodze decyzji przez organ podatkowy (wójta, burmistrza, prezydenta) właściwy ze względu na położenie nieruchomości, w 4 ratach - do dnia: 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.

Natomiast osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej i niektóre osoby fizyczne (w przypadku gdy nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu osób fizycznych oraz osób prawnych lub jednostek organizacyjnych - z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę mieszkaniową) same obliczają należny podatek, i wpłacają go w proporcjonalnych ratach, w terminie do 15. dnia każdego miesiąca.

Obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości wygasa natomiast z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek (np. dokonano rozbiórki budowli).

Zobacz również Forum.

Podstawa prawna:
• Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 203, poz. 1966),
• Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. nr 9, poz. 31).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA