REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości – zasady poboru przez gminy

REKLAMA

Zgodnie z regulacjami ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z 13 listopada 2003 r., gminy oprócz udziałów we wpływach z podatków dochodowych stanowiących dochód budżetu państwa posiadają również dochody z tzw. podatków samorządowych. Jednym z takich podatków samorządowych jest podatek od nieruchomości.

Podatek od nieruchomości - podatnicy

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych podatnikami podatku od nieruchomości są:

1. osoby fizyczne,

2. osoby prawne,

3. jednostki organizacyjne oraz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. spółki niemające osobowości prawnej, będące:
- właścicielami lub posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;
- użytkownikami wieczystymi gruntów;
- posiadaczami nieruchomości lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jst.

Wyjątek stanowią osoby fizyczne posiadające lokale mieszkalne, które nie stanowią odrębnych nieruchomości. W tym przypadku podatnikiem jest właściciel (posiadacz) nieruchomości, w skład której wchodzi ten lokal mieszkalny.

Podatek od nieruchomości – przedmiot opodatkowania

Przedmiotem opodatkowania są:
• grunty,
• budynki lub ich części, a także
• budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają m.in.:
• grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,
• grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub
• lasy z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej oraz
• nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby organów jednostek samorządu terytorialnego, w tym urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich.

Należy pamiętać, że nieruchomości jednostek organizacyjnych utworzonych przez organy samorządu terytorialnego, np. zakładów budżetowych, będą podlegać opodatkowaniu.

Podatek od nieruchomości – podstawa opodatkowania

Podstawą opodatkowania podatkiem od nieruchomości jest dla:
1. gruntów - powierzchnia;
2. budynków lub ich części - powierzchnia użytkowa;
3. budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - wartość ustalona na 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji (dla celów podatkowych), niepomniejszona o dotychczasowe odpisy, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.

Jeżeli od budowli lub ich części nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych dla celów podatku dochodowego, podstawą opodatkowania jest ich wartość rynkowa określana przez podatnika.

Budowla jednocześnie na obszarze kilku gmin

W sytuacji gdy budowla usytuowana jest na obszarze kilku gmin, wartość podatku określa się proporcjonalnie do długości odcinka budowli położonego na terenie danej gminy. Dla wielu gmin zapis ten przybrał realny wymiar finansowy.

Wysokość stawek podatku od nieruchomości

Wysokość stawek podatku od nieruchomości określa, w drodze uchwały, rada gminy. Nie mogą one jednak przekroczyć wysokości stawek zawartych w ustawie o podatkach i opatach lokalnych.

Stawki maksymalne są zróżnicowane w zależności od tego, w jaki sposób dany przedmiot opodatkowania jest wykorzystywany lub jaką spełnia funkcję, np. czy budynek jest budynkiem mieszkalnym, czy związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej, czy może "pozostałym" zajętym na odpłatną statutową działalność pożytku publicznego.

Najwyższe stawki mają zastosowanie w przypadku związania przedmiotu opodatkowania z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Najniższe stawki mają zastosowanie - do budynków mieszkalnych i kategorii gruntów pozostałych.

Zobacz serwis: Podatki i opłaty

Zaznaczyć należy, że począwszy od 2004 r. istnieje nowa kategoria wśród przedmiotów opodatkowania (dla której przewidziano maksymalną stawkę podatku), a mianowicie nieruchomości zajęte na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego (wysokość stawki maksymalnej jest taka sama jak dla gruntów i budynków pozostałych).

Stawki mają charakter kwotowy - w odniesieniu do gruntów i budynków - oraz procentowy - w odniesieniu do budowli.

Powstanie obowiązku podatkowego

Generalną zasadą jest, że obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku (np. zakup nieruchomości).

REKLAMA

Przepis art. 6 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych przewiduje jednak w określonych przypadkach (chodzi tu o proces powstawania budowli lub budynków) inny moment powstania tego obowiązku. Osoby fizyczne opłacają podatek, ustalony w drodze decyzji przez organ podatkowy (wójta, burmistrza, prezydenta) właściwy ze względu na położenie nieruchomości, w 4 ratach - do dnia: 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.

Natomiast osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej i niektóre osoby fizyczne (w przypadku gdy nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu osób fizycznych oraz osób prawnych lub jednostek organizacyjnych - z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę mieszkaniową) same obliczają należny podatek, i wpłacają go w proporcjonalnych ratach, w terminie do 15. dnia każdego miesiąca.

Obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości wygasa natomiast z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek (np. dokonano rozbiórki budowli).

Zobacz również Forum.

Podstawa prawna:
• Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 203, poz. 1966),
• Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. nr 9, poz. 31).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia? Czy pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia?

Kiedy pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia? W jakich przypadkach pracodawca będzie mógł rozwiązać umowę o pracę z winy pracownika, a w jakich bez winy pracownika? Czy pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia?

Społeczne Agencje Najmu z 100 proc. dofinansowaniem z UE. Wnioski do 17 marca 2025 r.

Społeczne Agencje Najmu z 100 proc. dofinansowaniem z UE. Ruszyła II edycja konkursu dla gmin. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przeznaczy blisko 100 mln zł z Unii Europejskiej na Społeczne Agencje Najmu Wnioski do 17 marca 2025 r. Kto może wystąpić o dofinansowanie? Ile wynosi dofinansowanie?

Wyniki VI tury naboru programu Aktywny Maluch. Prawie 10 tys. miejsc opieki objętych dofinansowaniem

Wyniki VI tury naboru programu Aktywny Maluch. Prawie 10 tys. miejsc opieki objętych dofinansowaniem. Resort rodziny 31 stycznia opublikował wyniki VI tury naboru ciągłego w ramach programu Aktywny Maluch 2022-2029. Zgodnie z danymi resortu rodziny, poziom użłobkowienia w Polsce wynosi już 40,11 proc. Pod koniec 2023 r. wynosił 36 proc.

Czy pracodawca ma obowiązek udzielić zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej?

Czy pracodawca ma obowiązek udzielić zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej? Czym jest siła wyższa? Kiedy pracownik powinien poinformować pracodawcę o taki zwolnieniu? Czy dni przeznaczone na zwolnienie z powodu działania siły wyższej przechodzą na kolejny rok?

REKLAMA

Sporządzanie sprawozdań przez JST. Są nowe wzory. Kiedy sprawozdanie na starych zasadach?

Sporządzanie sprawozdań przez JST. Są nowe wzory. 31 stycznia 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Finansów, które wprowadza m.in. nowe wzory sporządzania sprawozdań przez JST. Kiedy sprawozdanie na starych zasadach?

Amortyzacja środków trwałych

Czym są środki trwałe? Czym jest amortyzacja? Co jest wartością początkową środka trwałego? Co należy uwzględnić przy amortyzacji środka trwałego? Jakie wyróżniamy metody amortyzacji środków trwałych?

Zasady refundacji okularów lub szkieł kontaktowych: dokumentacja

Pracodawcy mają obowiązek zapewnić pracownikom okulary bądź szkła kontaktowe korygujące wzrok swoim pracownikom. Co należy uwzględnić w dokumentacji dotyczącej refundacji za poniesione koszty związane z zakupem okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika? Czy ma znaczenie miejsce w którym pracownik wykonuje prace, czy jest w biurze, pracuje hybrydowo, czy zdalnie?

REKLAMA

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte?

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte? Jakie są ograniczenia? Kiedy umowa o pracę na czas określony przekształca się w umowę o pracę na czas nieokreślony?

Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach tylko dla poważniejszych nadużyć? [propozycja MF]

Rząd podtrzymuje plany wprowadzenia od 1 stycznia 2026 r. rejestru umów zawieranych w samorządach. Ma to dać efekt przejrzystości spraw finansowych w gminach. Istotną zmianą jest rozważane przez MG limitu 10 000 zł - tylko umowy powyżej tej wartości byłyby ujawniane w rejestrze.

REKLAMA