REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości – zasady poboru przez gminy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zgodnie z regulacjami ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z 13 listopada 2003 r., gminy oprócz udziałów we wpływach z podatków dochodowych stanowiących dochód budżetu państwa posiadają również dochody z tzw. podatków samorządowych. Jednym z takich podatków samorządowych jest podatek od nieruchomości.

Podatek od nieruchomości - podatnicy

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych podatnikami podatku od nieruchomości są:

1. osoby fizyczne,

2. osoby prawne,

3. jednostki organizacyjne oraz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. spółki niemające osobowości prawnej, będące:
- właścicielami lub posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;
- użytkownikami wieczystymi gruntów;
- posiadaczami nieruchomości lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jst.

Wyjątek stanowią osoby fizyczne posiadające lokale mieszkalne, które nie stanowią odrębnych nieruchomości. W tym przypadku podatnikiem jest właściciel (posiadacz) nieruchomości, w skład której wchodzi ten lokal mieszkalny.

Podatek od nieruchomości – przedmiot opodatkowania

Przedmiotem opodatkowania są:
• grunty,
• budynki lub ich części, a także
• budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają m.in.:
• grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,
• grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub
• lasy z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej oraz
• nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby organów jednostek samorządu terytorialnego, w tym urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich.

Należy pamiętać, że nieruchomości jednostek organizacyjnych utworzonych przez organy samorządu terytorialnego, np. zakładów budżetowych, będą podlegać opodatkowaniu.

Podatek od nieruchomości – podstawa opodatkowania

Podstawą opodatkowania podatkiem od nieruchomości jest dla:
1. gruntów - powierzchnia;
2. budynków lub ich części - powierzchnia użytkowa;
3. budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - wartość ustalona na 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji (dla celów podatkowych), niepomniejszona o dotychczasowe odpisy, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.

Jeżeli od budowli lub ich części nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych dla celów podatku dochodowego, podstawą opodatkowania jest ich wartość rynkowa określana przez podatnika.

Budowla jednocześnie na obszarze kilku gmin

W sytuacji gdy budowla usytuowana jest na obszarze kilku gmin, wartość podatku określa się proporcjonalnie do długości odcinka budowli położonego na terenie danej gminy. Dla wielu gmin zapis ten przybrał realny wymiar finansowy.

Wysokość stawek podatku od nieruchomości

Wysokość stawek podatku od nieruchomości określa, w drodze uchwały, rada gminy. Nie mogą one jednak przekroczyć wysokości stawek zawartych w ustawie o podatkach i opatach lokalnych.

Stawki maksymalne są zróżnicowane w zależności od tego, w jaki sposób dany przedmiot opodatkowania jest wykorzystywany lub jaką spełnia funkcję, np. czy budynek jest budynkiem mieszkalnym, czy związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej, czy może "pozostałym" zajętym na odpłatną statutową działalność pożytku publicznego.

Najwyższe stawki mają zastosowanie w przypadku związania przedmiotu opodatkowania z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Najniższe stawki mają zastosowanie - do budynków mieszkalnych i kategorii gruntów pozostałych.

Zobacz serwis: Podatki i opłaty

Zaznaczyć należy, że począwszy od 2004 r. istnieje nowa kategoria wśród przedmiotów opodatkowania (dla której przewidziano maksymalną stawkę podatku), a mianowicie nieruchomości zajęte na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego (wysokość stawki maksymalnej jest taka sama jak dla gruntów i budynków pozostałych).

Stawki mają charakter kwotowy - w odniesieniu do gruntów i budynków - oraz procentowy - w odniesieniu do budowli.

Powstanie obowiązku podatkowego

Generalną zasadą jest, że obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku (np. zakup nieruchomości).

REKLAMA

Przepis art. 6 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych przewiduje jednak w określonych przypadkach (chodzi tu o proces powstawania budowli lub budynków) inny moment powstania tego obowiązku. Osoby fizyczne opłacają podatek, ustalony w drodze decyzji przez organ podatkowy (wójta, burmistrza, prezydenta) właściwy ze względu na położenie nieruchomości, w 4 ratach - do dnia: 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.

Natomiast osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej i niektóre osoby fizyczne (w przypadku gdy nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu osób fizycznych oraz osób prawnych lub jednostek organizacyjnych - z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę mieszkaniową) same obliczają należny podatek, i wpłacają go w proporcjonalnych ratach, w terminie do 15. dnia każdego miesiąca.

Obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości wygasa natomiast z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek (np. dokonano rozbiórki budowli).

Zobacz również Forum.

Podstawa prawna:
• Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 203, poz. 1966),
• Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. nr 9, poz. 31).

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA