REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości - od 2016 r. ograniczone możliwości zmniejszenia

Dorota Tyszka
ekspert ds. podatku od nieruchomości w CRIDO
 Inventage
Inventage jest międzynarodową firmą specjalizującą się w optymalizacji kosztów
Podatek od nieruchomości 2016
Podatek od nieruchomości 2016
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. zmienią się przepisy umożliwiające zmniejszenia podatku od nieruchomości ze względów technicznych. Możliwość zastosowania preferencji podatkowych zachowają tylko te obiekty budowlane, dla których odpowiednie organy państwowe nakazały rozbiórkę i trwale wyłączyły te obiekty z użytkowania.

Zmniejszenie podatku od nieruchomości poprzez wyodrębnienie własności lokali oraz z tytułu występowania względów technicznych

W okresie 2014–2015 w Sejmie trwały prace m.in. nad zmianami mającymi wpływ na wysokość płaconego przez Przedsiębiorców podatku od nieruchomości. Zmiany te uwzględniła nowelizacja ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustawach, która to w ubiegły poniedziałek 20 lipca br. została podpisana przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego.

REKLAMA

Kwestie, na które chcemy zwrócić Państwa uwagę, dotyczą ograniczenia możliwości zmniejszenia podatku poprzez wyodrębnienie własności lokali oraz z tytułu występowania tzw. względów technicznych.

WYODRĘBNIENIE WŁASNOŚCI LOKALI

REKLAMA

Przed omawianymi zmianami art. 3 ust. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: upol) dawał możliwość zmniejszenia podatku od nieruchomości od tzw. części wspólnych poprzez wyodrębnienie własności lokali. Zastosowanie powyższego przepisu, który wskazuje na sposób kalkulacji podatku w sytuacji wyodrębnienia lokali, daje możliwość preferencyjnego wyliczenia do opodatkowania wielkości tzw. powierzchni wspólnej. Aktualnie art. 3 ust. 5 upol mówi bowiem, że wielkość powierzchni wspólnej wynika „ze stosunku powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej całego budynku”. Dzięki takiemu zapisowi do końca roku istnieje możliwość obniżenia podatku od nieruchomości w zakresie budynków i gruntów nawet o 99%.

Nowy zapis usuwa taką możliwość poprzez zmianę brzmienia omawianego przepisu na następujący: „Jeżeli wyodrębniono własność lokali, obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości od gruntu oraz od części budynku stanowiących nieruchomość wspólną w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. nr 80, poz. 903 oraz z 2004 r. nr 141, poz. 1492) ciąży na współwłaścicielach w zakresie odpowiadającym ich udziałowi w nieruchomości wspólnej.”

Podpisanie nowelizacji ustawy przez Prezydenta RP wiąże się z wejściem w życie zmienionych przepisów podatkowych od 1 stycznia 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WZGLĘDY TECHNICZNE

Brzmienie art. 1a ust. 1 pkt 3 upol przed zmianą wskazuje, że opodatkowaniu podlegają grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej tj. „grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą […] chyba że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych” Oznacza to możliwość zastosowania preferencyjnej stawki podatkowej dla budynków nie tylko w przypadkach, gdy np. popadły one w ruinę, groziły zawaleniem, ale też gdy brak jest obiektywnej możliwości ich wykorzystania w działalności danego przedsiębiorcy. W związku z niedookreślonym i wieloznacznym pojęciem względów technicznych, którego nie zdefiniowano w ustawie podatkowej, przedsiębiorcy opierali się na wykładni językowej oraz opiniach wykonanych przez rzeczoznawców budowlanych określających brak możliwości ich użytkowania.

Począwszy od 1 stycznia 2016 r. przepis ten zostanie zmieniony — interesujący podatników fragment trafi do art. 2a ust. 3 upol i przyjmie brzmienie: „ Do gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej nie zalicza się […] budynków, budowli lub ich części, w odniesieniu do których została wydana decyzja ostateczna organu nadzoru budowlanego, o której mowa w art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.[9])), lub decyzja ostateczna organu nadzoru górniczego, na podstawie której trwale wyłączono budynek, budowlę lub ich części z użytkowania.”. Oznacza to, że możliwość zastosowania preferencji podatkowych zachowają tylko te obiekty budowalne, dla których odpowiednie organy państwowe nakazały rozbiórkę i trwale wyłączyły te obiekty z użytkowania.

Autor: Dorota Tyszka Project Manager Inventage Polska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat? Kiedy pobierana jest opłata uzdrowiskowa, a w których przypadkach może być pobrana opłata miejscowa?

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego [projekt]

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego. W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Chodzi o przedłużenie obowiązującego do 2025 r. uelastycznienia reguł fikusowych dla samorządów terytorialnych.

REKLAMA

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych. Jakie działania podejmuje fiskus, aby zapobiec przedawnieniu? Jakie przepisy dają mu do tego prawo? Komentarz ekspercki. Z końcem roku 2024 przedawniają się zobowiązania podatkowe, których zapłata przypadała na 2019 rok.

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich. Chodzi o prawo do dofinansowania dla kół gospodyń wiejskich z gmin, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc.

REKLAMA