REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości - od 2016 r. ograniczone możliwości zmniejszenia

Dorota Tyszka
ekspert ds. podatku od nieruchomości w CRIDO
Inventage
Inventage jest międzynarodową firmą specjalizującą się w optymalizacji kosztów
Podatek od nieruchomości 2016
Podatek od nieruchomości 2016
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. zmienią się przepisy umożliwiające zmniejszenia podatku od nieruchomości ze względów technicznych. Możliwość zastosowania preferencji podatkowych zachowają tylko te obiekty budowlane, dla których odpowiednie organy państwowe nakazały rozbiórkę i trwale wyłączyły te obiekty z użytkowania.

Zmniejszenie podatku od nieruchomości poprzez wyodrębnienie własności lokali oraz z tytułu występowania względów technicznych

W okresie 2014–2015 w Sejmie trwały prace m.in. nad zmianami mającymi wpływ na wysokość płaconego przez Przedsiębiorców podatku od nieruchomości. Zmiany te uwzględniła nowelizacja ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustawach, która to w ubiegły poniedziałek 20 lipca br. została podpisana przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego.

REKLAMA

REKLAMA

Kwestie, na które chcemy zwrócić Państwa uwagę, dotyczą ograniczenia możliwości zmniejszenia podatku poprzez wyodrębnienie własności lokali oraz z tytułu występowania tzw. względów technicznych.

WYODRĘBNIENIE WŁASNOŚCI LOKALI

Przed omawianymi zmianami art. 3 ust. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: upol) dawał możliwość zmniejszenia podatku od nieruchomości od tzw. części wspólnych poprzez wyodrębnienie własności lokali. Zastosowanie powyższego przepisu, który wskazuje na sposób kalkulacji podatku w sytuacji wyodrębnienia lokali, daje możliwość preferencyjnego wyliczenia do opodatkowania wielkości tzw. powierzchni wspólnej. Aktualnie art. 3 ust. 5 upol mówi bowiem, że wielkość powierzchni wspólnej wynika „ze stosunku powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej całego budynku”. Dzięki takiemu zapisowi do końca roku istnieje możliwość obniżenia podatku od nieruchomości w zakresie budynków i gruntów nawet o 99%.

Nowy zapis usuwa taką możliwość poprzez zmianę brzmienia omawianego przepisu na następujący: „Jeżeli wyodrębniono własność lokali, obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości od gruntu oraz od części budynku stanowiących nieruchomość wspólną w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. nr 80, poz. 903 oraz z 2004 r. nr 141, poz. 1492) ciąży na współwłaścicielach w zakresie odpowiadającym ich udziałowi w nieruchomości wspólnej.”

REKLAMA

Podpisanie nowelizacji ustawy przez Prezydenta RP wiąże się z wejściem w życie zmienionych przepisów podatkowych od 1 stycznia 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WZGLĘDY TECHNICZNE

Brzmienie art. 1a ust. 1 pkt 3 upol przed zmianą wskazuje, że opodatkowaniu podlegają grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej tj. „grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą […] chyba że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych” Oznacza to możliwość zastosowania preferencyjnej stawki podatkowej dla budynków nie tylko w przypadkach, gdy np. popadły one w ruinę, groziły zawaleniem, ale też gdy brak jest obiektywnej możliwości ich wykorzystania w działalności danego przedsiębiorcy. W związku z niedookreślonym i wieloznacznym pojęciem względów technicznych, którego nie zdefiniowano w ustawie podatkowej, przedsiębiorcy opierali się na wykładni językowej oraz opiniach wykonanych przez rzeczoznawców budowlanych określających brak możliwości ich użytkowania.

Począwszy od 1 stycznia 2016 r. przepis ten zostanie zmieniony — interesujący podatników fragment trafi do art. 2a ust. 3 upol i przyjmie brzmienie: „ Do gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej nie zalicza się […] budynków, budowli lub ich części, w odniesieniu do których została wydana decyzja ostateczna organu nadzoru budowlanego, o której mowa w art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.[9])), lub decyzja ostateczna organu nadzoru górniczego, na podstawie której trwale wyłączono budynek, budowlę lub ich części z użytkowania.”. Oznacza to, że możliwość zastosowania preferencji podatkowych zachowają tylko te obiekty budowalne, dla których odpowiednie organy państwowe nakazały rozbiórkę i trwale wyłączyły te obiekty z użytkowania.

Autor: Dorota Tyszka Project Manager Inventage Polska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA