Kategorie

Prezenty, nagrody w konkursach i inne towary przekazywane w gminach a podatek VAT po 1 kwietnia 2011 r.

Z uwagi na zmiany dotyczące podatku od towarów i usług, w szczególności zmiany obowiązujące od 1 kwietnia 2011 r., powstaje pytanie czy w ramach nieodpłatnych przekazań towarów takich np. jak nagrody w konkursach czy też ulotki promujące określony region lub obiekt muzealny, albo w przypadku wręczania prezentów np. członkom zarządu, po stronie podatnika podatku VAT czyli np. gminy, powstanie obowiązek opodatkowania takich czynności podatkiem od towarów i usług.

Analizując nowe przepisy prawne w tym zakresie, należy zacząć od generalnej zasady obowiązującej w podatku VAT, zgodnie z którą czynności nieodpłatne nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Zasada ta wynika wprost z przepisu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stanowiącego iż opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1)    odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)    eksport towarów;

3)    import towarów;

4)    wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)    wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Dotyczy to również przeniesienia tego prawa z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu.

Przez towary należy rozumieć rzeczy i ich części, jak również wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług rozumie się, co do zasady, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

To z kolei oznacza, że czynność nieodpłatna, a więc taka, która ze swej istoty nie jest związana z jakąkolwiek odpłatnością, (a nie np. zrezygnowano z pobrania odpłatności gdy strony umowy najmu umawiają się, że przez np. 3 miesiące czynsz najmu nie będzie pobierany, bo najemca musi doprowadzić wynajmowany lokal do odpowiedniego stanu technicznego), może podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT tylko w jednej sytuacji.

Czynność nieodpłatna podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w sytuacji gdy:

- przepis tak stanowi,

- spełnione są wszystkie przesłanki opisane w tym przepisie konieczne do opodatkowania podatkiem VAT – inaczej mówiąc jeśli choćby jedna przesłanka nie była spełniona – wtedy podatek VAT nie wystąpi.

Takim przepisem na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług jest przepis art. 7 ust. 2 ustawy, odnoszący się do nieodpłatnych przekazań towarów, oraz art. 8 ust. 2 tej ustawy, odnoszący się do nieodpłatnych świadczeń. Regulacje dotyczące opodatkowania czynności nieodpłatnych zawarte w tych przepisach nie są nowe, jedynie od dnia 1 kwietnia 2011 r. ich zakres został zmieniony, a dokładnie mówiąc rozszerzony, co może doprowadzić do konieczności opodatkowania nieodpłatnych przekazań towarów czy nieodpłatnego świadczenia usług, które do dnia 31 marca 2011 r. nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

VAT przed 1 kwietnia 2011 r.

W poprzednio obowiązującym stanie prawnym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegała nieodpłatna dostawa towarów i nieodpłatne świadczenie usług w przypadku :

a)    przekazania przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w tym:

- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia ( w szczególności darowizny ),

Reklama

b)   nieodpłatnego świadczenia usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług.

Powyższe czynności podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w przypadku, gdy nie były związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi czynnościami w całości lub w części.

Czytaj także: Od 1 kwietnia kolejne zmiany w VAT>>

Tak więc w poprzednim stanie prawnym, aby czynność nieodpłatna podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musiały być spełnione łącznie następujące warunki:

1) musiało nastąpić nieodpłatne przekazanie towarów lub nieodpłatne świadczenie usług;

2) czynność ta musiała być dokonana na rzecz jednej z osób wymienionych w przywołanym przepisie,

3) przekazanie towarów lub świadczenie usług nie było związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika,

4) podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia tych towarów czy usług.

Przeważnie w sektorze publicznym nie była spełniona 4-ta przesłanka, ale często było też tak, że również przesłanka wymieniona powyżej w punkcie 3 też nie była spełniona. W takiej sytuacji do dnia 31 marca 2011 r. czynności takie nie podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Najczęściej występującymi w praktyce nieodpłatnymi przekazaniami towarów, które w poprzednim stanie prawnym nie podlegały opodatkowaniu tym podatkiem były:

•    przekazywane nagrody w różnego rodzaju konkursach,

•    nagrody z tytułu osiągnięcia określonych wyników ( np. w szkołach),

•    drobne lub mniej drobne upominki wręczane pracownikom jednostek,

•    upominki czy prezenty wręczane osobom trzecim.


Reklama

Podobnie, w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług, w jednostkach budżetowych opodatkowanie takich czynności raczej nie występowało z uwagi na niespełnienie wskazanych powyżej przesłanek. Taka sytuacja miała np. miejsce w odniesieniu do umów użyczenia lokalu. W przeważającej większości przypadków użyczenie lokalu było związane z użyczeniem innej, wyodrębnionej jednostce, co z kolei powodowało, iż nie spełniona była przesłanka nie związania takiej czynności (użyczenia) z działalnością podatnika, co powodowało brak opodatkowania podatkiem VAT. Często też, podobnie jak w przypadku towarów, jednostki nie miały prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Warto też przypomnieć, iż nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT przekazanie przez podatnika na rzecz pracownika towarów lub świadczenie usług na potrzeby pracowników jeśli taki obowiązek wynikał z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy lub przepisów Kodeksu pracy lub z innych przepisów obowiązujących w tym zakresie.

Ponadto, w przypadku świadczeń typu wczasy, kolonie, nagrody w konkursach, które zostały sfinansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - czynności takie nie podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż w tym wypadku pracodawca nie działał w charakterze podatnika podatku VAT, a więc w konsekwencji nie mogło być takie sfinansowanie opodatkowanie tym podatkiem. Te zasady – przekazania związane z obowiązkami bhp oraz finansowane z ZFŚS – nadal pozostają poza opodatkowaniem podatkiem VAT.

VAT po 1 kwietnia 2011 r.

Powyższe przepisy warunkujące opodatkowanie podatkiem VAT nieodpłatnych przekazań uległy zmianie od dnia 1 kwietnia 2011 r.

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, iż nie uległa zmianie zasada, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług. Pomimo to, ustawa jak poprzednio - przewiduje przypadki, gdy opodatkowaniu tym podatkiem podlega również nieodpłatna dostawa towarów i nieodpłatne świadczenie usług.

W dalszej części artykułu omówię nowe regulacje prawne odnoszące się do nieodpłatnych przekazań towarów z uwagi na to, że w sektorze publicznym to właśnie takie przekazania najczęściej mają miejsce.

Nieodpłatne przekazanie towarów

Nieodpłatne przekazanie towarów jest obecnie tj. od  dnia 1 kwietnia 2011 r., regulowane w przepisie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT w nowym brzmieniu.

Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w tym:

- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia ( w szczególności darowizny ),

Powyższe czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w przypadku, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi czynnościami w całości lub w części.

Czytaj także: Stawka VAT przy zakupie przez gminę samochodu ochrony przeciwpożarowej>>

Od dnia 1 kwietnia 2011 r. przepis ten nie zawiera już warunku związku tych przekazań z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a więc związek taki dla opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie ma znaczenia.

Co taki zapis oznacza w praktyce?

Przedstawię omawianą zmianę na następującym przykładzie:

Gmina przekazuje nagrodę (zegarek o wartości 150,00 zł) w konkursie na najlepsze hasło reklamujące walory turystyczne tej gminy.

W poprzednim stanie prawnym przekazanie takiej nagrody nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT już choćby z tego powodu, iż przekazanie nagrody wiązało się z działalnością gminy w zakresie rozpowszechniania wiedzy o walorach turystycznych tej gminy.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. ta okoliczność nie ma żadnego znaczenia. Istotne jest tylko czy gmina odliczyła w całości lub w części podatek naliczony z tytułu zakupu zegarka, który następnie został przekazany jako nagroda. Jeśli gmina miała prawo do odliczenia – wtedy wystąpi podatek należny, jeśli nie – wtedy podatek ten nie wystąpi. Pozostałe warunki zawarte w nowym brzemieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie uległy zmianie w stosunku do poprzedniego brzmienia tego przepisu, a także nie ulega wątpliwości, że w tym przypadku są spełnione.

Warto zwrócić uwagę, iż warunek dotyczący prawa do odliczenia należy rozumieć jako przysługiwanie prawa do odliczenia w sensie prawnym, a nie jako dobrowolne skorzystanie z prawa do odliczenia. Wobec tego w sytuacji, gdy gminie przysługiwało (zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie) prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu zegarka, ale gmina nie skorzystała z tego prawa, gdyż w ogóle zrezygnowała z prawa do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na pracochłonność wyodrębniania kwot podatku naliczonego przy i tak niskiej kwocie podatku podlegającego odliczeniu, to wtedy zgodnie z omawianymi regulacjami wystąpi sytuacja, w której - z jednej strony gmina nie odliczy podatku naliczonego, ale – z drugiej strony – będzie zobowiązana do opodatkowania tym podatkiem przekazani nagrody.

Warto też podkreślić, iż pomimo zmiany przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, zmianie nie uległy kolejne ustępy art. 7 tej ustawy. Ma to istotne znaczenie w przypadku nieodpłatnego przekazania drukowanych folderów, informatorów, ulotek informacyjnych dotyczących np. walorów turystycznych gmin czy regionów, obiektów turystycznych czy zabytkowych, informatorów o imprezach różnego typu. Takie przekazania – podobnie jak w poprzednim stanie prawnym – nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 7 ust. 3 ustawy opodatkowaniu podatkiem VAT nie podlega przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Przy czym przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości w roku podatkowym nieprzekraczającej kwoty 100,00 zł – w przypadku, gdy podatnik prowadzi ewidencję pozwalająca na ustalenie tożsamości tych osób.

W przypadku gdy podatnik nie prowadzi takiej ewidencji prezentem o małej wartości jest towar, którego jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł.

Próbka – to niewielka ilość towaru reprezentująca określony rodzaj lub kategorie towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru. Ponadto ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) próbek nie wskazuje na działanie o charakterze handlowym.

Jeżeli więc wartość przekazywanego jednej osobie towaru nie przekroczyła w roku podatkowym 100 zł (przypadku prowadzenia przez podatnika stosownej ewidencji) lub gdy jednostkowa cena nabycia lub wytworzenia takiego prezentu nie przekroczyła 10 zł (gdy podatnik nie prowadził ewidencji) – czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przepis ten może więc w stosunku do jednostek sfery budżetowej i samorządowej znaleźć zastosowanie w odniesieniu do wręczanych drobnych nagród czy drobnych upominków w różnego rodzaju konkursach, zawodach czy turniejach.

Podsumowując - opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów jest przede wszystkim uzależnione od wystąpienia okoliczności, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Warto jednak pamiętać o tych przepisach, które nie uległy zmianie, a więc art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym – tak jak poprzednio – drukowane materiały informacyjne czy reklamowe nadal nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Elżbieta Olechniewicz

samorzad.infor.pl

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Elżbieta Olechniewicz
Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    1 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Reorganizacja struktury szkoły i związana z tym likwidacja stanowiska

    W związku z licznymi zmianami struktury pracy w szkole przewidujemy likwidację jednego stanowiska sprzątaczki oraz stanowiska referenta. Wszyscy pracownicy administracji i obsługi zatrudnieni są na czas nieokreślony. Jakie regulacje obowiązują szkołę przy wypowiadaniu takich umów?

    Zakres odpowiedzialności głównego księgowego w Państwowej Straży Pożarnej

    Zakres odpowiedzialności pracownika, któremu powierzono obowiązki głównego księgowego w jednostce sektora finansów publicznych, został określony zapisami ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) oraz ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: uondfp). W artykule autor przedstawia najważniejsze obowiązki głównego księgowego, których niewypełnienie może prowadzić do poniesienia odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, ale także odpowiedzialności karnej.

    Wzrost minimalnego wynagrodzenia, w budżetówce bez zmian

    Rząd chce, aby minimalne wynagrodzenie wzrosło o 200 zł brutto. Płace w budżetówce pozostaną jednak zamrożone.

    Wynagrodzenia medyków po 1 lipca 2021 r. (pytania i odpowiedzi)

    Nowe regulacje dotyczące wynagradzania pracowników medycznych weszły w życie 1 lipca 2021 r. Oto odpowiedzi NFZ na najczęściej zadawane pytania.

    Termin na wykonanie wydatków niewygasających

    Czy uchwała rady gminy może przedłużyć termin na wykonanie wydatków niewygasających wynikający z art. 263 uofp?

    Inwestycje w OZE - rozliczanie dotacji na gruncie VAT

    Opodatkowanie VAT dotacji, w tym w szczególności dotacji na finansowanie inwestycji w OZE, niezmiennie budzi wątpliwości. Organy podatkowe prezentują w tym zakresie stanowisko niekorzystne dla gmin, a sądy administracyjne nie prezentują w wydawanych orzeczeniach jednolitej linii orzeczniczej. Wątpliwości związane ze sposobem traktowania dotacji stały się powodem tego, że 16 kwietnia 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny zdecydował się wystąpić do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z pytaniem prejudycjalnym dotyczącym tej problematyki. Na wyrok TSUE przyjdzie poczekać zapewne co najmniej do 2023 r., jednak już teraz warto zwrócić uwagę na to, jakie może on pociągnąć za sobą konsekwencje.

    Terminowe rozliczanie sum depozytowych - procedura

    Rozliczanie sum depozytowych - jak to zrobić w terminie? Przedstawiamy instruktaż dla księgowych.

    Zmiany w zasadach wystawiania faktur w 2021 r.

    Zasady wystawiania faktur. Od 1 lipca 2021 r. obowiązują zmiany w rozporządzeniu w sprawie wystawiania faktur. Nowości dotyczą uznania za fakturę biletów jednorazowych. Zniesiony został limit 50 km.

    W jaki sposób oblicza się termin 3 miesięcy zatrudnienia do celów PPK?

    Jeśli pracownik nie złoży deklaracji o nieprzystępowaniu do PPK, to w jakim terminie należy zawrzeć w jego imieniu umowę o prowadzenie PPK?

    Jak ująć w ewidencji księgowej częściowo umorzony, a następnie zwrócony do reklamacji środek trwały

    Środek trwały został zakupiony w 2019 r. i rozpoczęto jego umorzenie. Pod koniec 2019 r. został zareklamowany i w grudniu 2020 r. zwrócony do dostawcy, co potwierdzone jest fakturą korygującą na 100% jego wartości. Jak rozliczyć taką operację w księgach rachunkowych? W przypadku likwidacji środka trwałego jego wartość netto jest księgowana zapisem 800/011, a dotychczasowe umorzenie 071/011. W opisanym przypadku umorzenie z 2019 r. powinno być przeksięgowane na pozostałe przychody operacyjne (w 2020 r. odpisy nie były dokonywane).

    Reforma wynagrodzeń w administracji publicznej

    Reforma wynagrodzeń w administracji publicznej - wiceminister finansów Piotr Patkowski w trakcie posiedzenia prezydium Rady Dialogu Społecznego zadeklarował chęć rozmów o podwyżkach w budżetówce.

    Spółka komunalna ponosi opłatę za zajęcie pasa drogi

    Spółka ze 100-proc. udziałem gminy realizuje zadanie polegające na przebudowie wodociągu w pasie drogi gminnej. Czy w sytuacji, w której gmina jest właścicielem tego wodociągu, a spółka jest dzierżawcą, gmina powinna naliczyć wobec spółki opłatę za umieszczenie urządzeń wodociągowych w pasie drogowym? Czy spółka komunalna w ogóle jest zobowiązana do uzyskania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego?

    Jak windykować Dokument Obliczenia Opłaty

    Czy Dokument Obliczenia Opłaty, wystawiany na podstawie art. 40e ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, może być windykowany, jeśli nie został opłacony? Czy bez okazania dowodu opłaty nie powinien był zostać wydany wnioskodawcy?

    Gmina nie może odstąpić od naliczenia opłaty prolongacyjnej

    Czy należy naliczyć opłatę prolongacyjną w okresie stanu pandemii, jeśli gmina nie podjęła uchwały o nienaliczaniu opłaty prolongacyjnej w okresie pandemii?

    Sprawozdania w II kwartale 2021 r. - terminy

    Sprawozdania w II kwartale 2021 r. - przedstawiamy terminy sprawozdań, które powinny złożyć w lipcu jednostki samorządu terytorialnego.

    Podwyżka dla lekarzy stażystów od 1 lipca 2021 r.

    Podwyżka dla lekarzy stażystów od 1 lipca 2021 r. O ile wzrosną wynagrodzenia młodych lekarzy?

    Aport wodociągu a opodatkowanie VAT

    Czy wniesienie aportem sieci kanalizacyjnych i wodociągowych w zamian za podwyższenie ilości udziałów gminy w spółce będzie podlegało opodatkowaniu, czy będzie korzystało ze zwolnienia od VAT z uwagi na to, że od momentu oddania do użytkowania do momentu wniesienia aportem minęły już 2 lata?

    Podwyższone koszty w czasie pracy zdalnej

    W związku z obowiązującymi obostrzeniami związanymi z epidemią COVID-19 część pracowników urzędu gminy świadczy pracę zdalnie. Niektórzy z nich mieszkają poza miejscowością, w której znajduje się urząd i stosowane są wobec nich podwyższone koszty uzyskania przychodów. Czy można je stosować także w okresie pracy zdalnej, gdy pracownicy nie dojeżdżają do pracy?

    Czy w roku 2021 wydatki bieżące mogą przewyższyć dochody bieżące

    Czy w roku 2021 obowiązuje przepis, na podstawie którego wydatki bieżące nie mogą być wyższe niż dochody bieżące, z wyłączeniem wydatków covidowych?

    Błąd w wykazaniu podatku na paragonie można skorygować

    Czy podatek wynikający z nieprawidłowego zaewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej (23% VAT zamiast ZW) należy odprowadzić do urzędu skarbowego?

    Czy pracownik samorządowy musi skorzystać z ciągłego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 14 dni

    Pracownik nie chce skorzystać z dwutygodniowego wypoczynku, mimo że zostało to określone w sporządzonym w styczniu planie urlopowym. Czym pracodawca powinien się podeprzeć, aby pracownik obowiązkowo skorzystał z urlopu w wyznaczonym terminie i we wskazanym wymiarze?

    Jak rozliczyć w księgach rachunkowych nadpłatę z tytułu użytkowania wieczystego

    Użytkownik wniósł opłatę z tytułu użytkowania wieczystego na rachunek bankowy powiatu w roku 2019. Powiat przekazał zebrane dochody odpowiednio: 75% udział Skarbu Państwa - urząd marszałkowski, 25% udział powiatu. W roku 2021 po weryfikacji dokumentów przez wydział geodezji wpłacona przez użytkownika kwota okazała się nadpłatą i podlega zwrotowi. Użytkownik wystąpił do powiatu o zwrot nadpłaconej kwoty. Czy prawidłowe jest występowanie do urzędu wojewódzkiego o zwrot przekazanej kwoty, czy należy pomniejszać o zwrot dochody zebrane przez powiat w 2021? Jak należy zaksięgować zwrot nadpłaty, w przypadku gdy kwota zostanie zwrócona do powiatu przez urząd wojewódzki w wysokości 75%? Z jakiego paragrafu należy zwrócić użytkownikowi 25% udziału powiatu, w przypadku gdy stanowił dochód w roku 2019? Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa na kontach w zaistniałej sytuacji?

    NFZ przyjmuje wnioski od aptek, które chcą przystąpić do programu szczepień

    Apteki - szczepienia na COVID-19. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Jak zgłosić aptekę do Narodowego Programu Szczepień? Na jakich zasadach szczepienia przeprowadzają farmaceuci?

    Powrót do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) 2022

    Stabilizująca reguła wydatkowa. Rząd przyjął projekt, który zakłada, że klauzula powrotu do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) zostanie wydłużona na rok 2022 r. - poinformował resort finansów.

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?