Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezenty, nagrody w konkursach i inne towary przekazywane w gminach a podatek VAT po 1 kwietnia 2011 r.

Z uwagi na zmiany dotyczące podatku od towarów i usług, w szczególności zmiany obowiązujące od 1 kwietnia 2011 r., powstaje pytanie czy w ramach nieodpłatnych przekazań towarów takich np. jak nagrody w konkursach czy też ulotki promujące określony region lub obiekt muzealny, albo w przypadku wręczania prezentów np. członkom zarządu, po stronie podatnika podatku VAT czyli np. gminy, powstanie obowiązek opodatkowania takich czynności podatkiem od towarów i usług.

Analizując nowe przepisy prawne w tym zakresie, należy zacząć od generalnej zasady obowiązującej w podatku VAT, zgodnie z którą czynności nieodpłatne nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Zasada ta wynika wprost z przepisu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stanowiącego iż opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1)    odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)    eksport towarów;

3)    import towarów;

4)    wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)    wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Dotyczy to również przeniesienia tego prawa z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu.

Przez towary należy rozumieć rzeczy i ich części, jak również wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług rozumie się, co do zasady, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

To z kolei oznacza, że czynność nieodpłatna, a więc taka, która ze swej istoty nie jest związana z jakąkolwiek odpłatnością, (a nie np. zrezygnowano z pobrania odpłatności gdy strony umowy najmu umawiają się, że przez np. 3 miesiące czynsz najmu nie będzie pobierany, bo najemca musi doprowadzić wynajmowany lokal do odpowiedniego stanu technicznego), może podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT tylko w jednej sytuacji.

Czynność nieodpłatna podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w sytuacji gdy:

- przepis tak stanowi,

- spełnione są wszystkie przesłanki opisane w tym przepisie konieczne do opodatkowania podatkiem VAT – inaczej mówiąc jeśli choćby jedna przesłanka nie była spełniona – wtedy podatek VAT nie wystąpi.

Takim przepisem na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług jest przepis art. 7 ust. 2 ustawy, odnoszący się do nieodpłatnych przekazań towarów, oraz art. 8 ust. 2 tej ustawy, odnoszący się do nieodpłatnych świadczeń. Regulacje dotyczące opodatkowania czynności nieodpłatnych zawarte w tych przepisach nie są nowe, jedynie od dnia 1 kwietnia 2011 r. ich zakres został zmieniony, a dokładnie mówiąc rozszerzony, co może doprowadzić do konieczności opodatkowania nieodpłatnych przekazań towarów czy nieodpłatnego świadczenia usług, które do dnia 31 marca 2011 r. nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

VAT przed 1 kwietnia 2011 r.

W poprzednio obowiązującym stanie prawnym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegała nieodpłatna dostawa towarów i nieodpłatne świadczenie usług w przypadku :

a)    przekazania przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w tym:

- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia ( w szczególności darowizny ),

b)   nieodpłatnego świadczenia usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług.

Powyższe czynności podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w przypadku, gdy nie były związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi czynnościami w całości lub w części.

Czytaj także: Od 1 kwietnia kolejne zmiany w VAT>>

Tak więc w poprzednim stanie prawnym, aby czynność nieodpłatna podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musiały być spełnione łącznie następujące warunki:

1) musiało nastąpić nieodpłatne przekazanie towarów lub nieodpłatne świadczenie usług;

2) czynność ta musiała być dokonana na rzecz jednej z osób wymienionych w przywołanym przepisie,

3) przekazanie towarów lub świadczenie usług nie było związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika,

4) podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia tych towarów czy usług.

Przeważnie w sektorze publicznym nie była spełniona 4-ta przesłanka, ale często było też tak, że również przesłanka wymieniona powyżej w punkcie 3 też nie była spełniona. W takiej sytuacji do dnia 31 marca 2011 r. czynności takie nie podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Najczęściej występującymi w praktyce nieodpłatnymi przekazaniami towarów, które w poprzednim stanie prawnym nie podlegały opodatkowaniu tym podatkiem były:

•    przekazywane nagrody w różnego rodzaju konkursach,

•    nagrody z tytułu osiągnięcia określonych wyników ( np. w szkołach),

•    drobne lub mniej drobne upominki wręczane pracownikom jednostek,

•    upominki czy prezenty wręczane osobom trzecim.


Podobnie, w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług, w jednostkach budżetowych opodatkowanie takich czynności raczej nie występowało z uwagi na niespełnienie wskazanych powyżej przesłanek. Taka sytuacja miała np. miejsce w odniesieniu do umów użyczenia lokalu. W przeważającej większości przypadków użyczenie lokalu było związane z użyczeniem innej, wyodrębnionej jednostce, co z kolei powodowało, iż nie spełniona była przesłanka nie związania takiej czynności (użyczenia) z działalnością podatnika, co powodowało brak opodatkowania podatkiem VAT. Często też, podobnie jak w przypadku towarów, jednostki nie miały prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Warto też przypomnieć, iż nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT przekazanie przez podatnika na rzecz pracownika towarów lub świadczenie usług na potrzeby pracowników jeśli taki obowiązek wynikał z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy lub przepisów Kodeksu pracy lub z innych przepisów obowiązujących w tym zakresie.

Ponadto, w przypadku świadczeń typu wczasy, kolonie, nagrody w konkursach, które zostały sfinansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - czynności takie nie podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż w tym wypadku pracodawca nie działał w charakterze podatnika podatku VAT, a więc w konsekwencji nie mogło być takie sfinansowanie opodatkowanie tym podatkiem. Te zasady – przekazania związane z obowiązkami bhp oraz finansowane z ZFŚS – nadal pozostają poza opodatkowaniem podatkiem VAT.

VAT po 1 kwietnia 2011 r.

Powyższe przepisy warunkujące opodatkowanie podatkiem VAT nieodpłatnych przekazań uległy zmianie od dnia 1 kwietnia 2011 r.

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, iż nie uległa zmianie zasada, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług. Pomimo to, ustawa jak poprzednio - przewiduje przypadki, gdy opodatkowaniu tym podatkiem podlega również nieodpłatna dostawa towarów i nieodpłatne świadczenie usług.

W dalszej części artykułu omówię nowe regulacje prawne odnoszące się do nieodpłatnych przekazań towarów z uwagi na to, że w sektorze publicznym to właśnie takie przekazania najczęściej mają miejsce.

Nieodpłatne przekazanie towarów

Nieodpłatne przekazanie towarów jest obecnie tj. od  dnia 1 kwietnia 2011 r., regulowane w przepisie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT w nowym brzmieniu.

Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w tym:

- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia ( w szczególności darowizny ),

Powyższe czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w przypadku, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi czynnościami w całości lub w części.

Czytaj także: Stawka VAT przy zakupie przez gminę samochodu ochrony przeciwpożarowej>>

Od dnia 1 kwietnia 2011 r. przepis ten nie zawiera już warunku związku tych przekazań z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a więc związek taki dla opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie ma znaczenia.

Co taki zapis oznacza w praktyce?

Przedstawię omawianą zmianę na następującym przykładzie:

Gmina przekazuje nagrodę (zegarek o wartości 150,00 zł) w konkursie na najlepsze hasło reklamujące walory turystyczne tej gminy.

W poprzednim stanie prawnym przekazanie takiej nagrody nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT już choćby z tego powodu, iż przekazanie nagrody wiązało się z działalnością gminy w zakresie rozpowszechniania wiedzy o walorach turystycznych tej gminy.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. ta okoliczność nie ma żadnego znaczenia. Istotne jest tylko czy gmina odliczyła w całości lub w części podatek naliczony z tytułu zakupu zegarka, który następnie został przekazany jako nagroda. Jeśli gmina miała prawo do odliczenia – wtedy wystąpi podatek należny, jeśli nie – wtedy podatek ten nie wystąpi. Pozostałe warunki zawarte w nowym brzemieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie uległy zmianie w stosunku do poprzedniego brzmienia tego przepisu, a także nie ulega wątpliwości, że w tym przypadku są spełnione.

Warto zwrócić uwagę, iż warunek dotyczący prawa do odliczenia należy rozumieć jako przysługiwanie prawa do odliczenia w sensie prawnym, a nie jako dobrowolne skorzystanie z prawa do odliczenia. Wobec tego w sytuacji, gdy gminie przysługiwało (zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie) prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu zegarka, ale gmina nie skorzystała z tego prawa, gdyż w ogóle zrezygnowała z prawa do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na pracochłonność wyodrębniania kwot podatku naliczonego przy i tak niskiej kwocie podatku podlegającego odliczeniu, to wtedy zgodnie z omawianymi regulacjami wystąpi sytuacja, w której - z jednej strony gmina nie odliczy podatku naliczonego, ale – z drugiej strony – będzie zobowiązana do opodatkowania tym podatkiem przekazani nagrody.

Warto też podkreślić, iż pomimo zmiany przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, zmianie nie uległy kolejne ustępy art. 7 tej ustawy. Ma to istotne znaczenie w przypadku nieodpłatnego przekazania drukowanych folderów, informatorów, ulotek informacyjnych dotyczących np. walorów turystycznych gmin czy regionów, obiektów turystycznych czy zabytkowych, informatorów o imprezach różnego typu. Takie przekazania – podobnie jak w poprzednim stanie prawnym – nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 7 ust. 3 ustawy opodatkowaniu podatkiem VAT nie podlega przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Przy czym przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości w roku podatkowym nieprzekraczającej kwoty 100,00 zł – w przypadku, gdy podatnik prowadzi ewidencję pozwalająca na ustalenie tożsamości tych osób.

W przypadku gdy podatnik nie prowadzi takiej ewidencji prezentem o małej wartości jest towar, którego jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł.

Próbka – to niewielka ilość towaru reprezentująca określony rodzaj lub kategorie towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru. Ponadto ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) próbek nie wskazuje na działanie o charakterze handlowym.

Jeżeli więc wartość przekazywanego jednej osobie towaru nie przekroczyła w roku podatkowym 100 zł (przypadku prowadzenia przez podatnika stosownej ewidencji) lub gdy jednostkowa cena nabycia lub wytworzenia takiego prezentu nie przekroczyła 10 zł (gdy podatnik nie prowadził ewidencji) – czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przepis ten może więc w stosunku do jednostek sfery budżetowej i samorządowej znaleźć zastosowanie w odniesieniu do wręczanych drobnych nagród czy drobnych upominków w różnego rodzaju konkursach, zawodach czy turniejach.

Podsumowując - opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów jest przede wszystkim uzależnione od wystąpienia okoliczności, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Warto jednak pamiętać o tych przepisach, które nie uległy zmianie, a więc art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym – tak jak poprzednio – drukowane materiały informacyjne czy reklamowe nadal nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Elżbieta Olechniewicz

samorzad.infor.pl

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Elżbieta Olechniewicz
Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Interwencja NFZ: 350 mln zł na podwyżki w szpitalach
    Narodowy Fundusz Zdrowia przekaże dodatkowe 350 mln zł na sfinansowanie podwyżek minimalnych wynagrodzeń w szpitalach. "Zdecydowaliśmy się na podjęcie interwencji, by pomóc szpitalom w trudnym okresie transformacji" - poinformował we wtorek zastępca prezesa NFZ ds. medycznych Bernard Waśko.
    Jaki kod GTU przy usłudze polegającej na podwyższeniu standardu obsługi klienta
    Czy jeśli na fakturze sprzedażowej wpisuje się podwyższenie standardu obsługi klienta to oznaczam się to kodem GTU 12? Na podwyższenie standardów sprzedaży obsługi klienta składają się: montaż urządzenia, instruktarz przekazany klientowi, końcowa kontrola techniczna (chodzi tutaj głównie o sprzęty ogrodnicze: kosy, piły kosiarki, traktorki koszące itp.).
    Czy stosować oznaczenie TP przy sprzedaży dokonanej na rzecz spółki dominującej
    Czy spółka zależna dokonująca sprzedaży na rzecz swego udziałowca (spółki dominującej) powinna stosować oznaczenie TP? Podatkowa Grupa Kapitałowa składa się z trzech spółek miejskich, w których do dnia utworzenia PGK 100% udziałów posiadała gmina miejska. Warunkiem utworzenia PGK było przekazanie większości udziałów spółce dominującej. Czy należy stosować oznaczenie TP w JPK VAT przy sprzedaży na rzecz udziałowca (spółki dominującej), który ma 99% udziałów w spółce? Udziałowiec posiadający 99% udziałów w spółce jest spółka gminną, w której 100% udziałów posiada gmina.
    Jak zaksięgować różnice kursowe w jednostce budżetowej
    Jednostka budżetowa (Ministerstwo) dokonuje płatności w walutach obcych, gdzie powstają różnice kursowe wynikające z różnicy kursu waluty tj. zobowiązanie wyceniane jest wg kursu średniego z dnia poprzedzającego dzień operacji gospodarczej, a płatność wg kursu obowiązującego danego dnia. Jeśli chodzi o różnice kursowe ujemne sprawa jest oczywista księgowanie odbywa się WN751/201MA, natomiast różnice kursowe dodatnie, które są przychodami finansowymi księgujemy WN221/MA750 i teraz pytanie czy takie różnice stanowią dochód budżetu państwa i należy je odprowadzić na dochody, czy też odzwierciedlają sytuację finansową jednostki i prezentowane są w RZiS, a nie są odprowadzane na dochody?
    Wynajem nieruchomości na cele mieszkaniowe a VAT
    Spór co do zakresu stosowania zwolnienia od VAT w odniesieniu do usług w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym sprawiał, że VAT zawarty w czynszu najmu płaconym przez gminę na rzecz wynajmującego, jako związany z wykonaniem usługi zwolnionej nie podlegał odliczeniu i był cenotwórczy dla finalnego korzystającego.
    Po podwyżkach kierowca miejskiego autobusu zarabia 4400 zł na rękę. Chciałby 6500 zł netto + premia
    W Krakowie kierowcy miejskich autobusów zarabiają na rękę 4–4,3 tys. zł, a po pół roku pracy mogą liczyć na więcej o ok. 400 zł netto.
    Odliczenie VAT przy organizacji niebiletowanych imprez kulturalnych
    Lato to ten okres roku, który sprzyja organizacji imprez plenerowych i promowaniu działalności kulturalnej. Jest to szczególnie istotne w 2022 r., w którym po dwóch latach ograniczeń związanych z pandemią COVID-19 działalność ta ma szansę powrócić w szerszym zakresie. Niestety, wiąże się to także z powrotem problemów, które istniały już przed pandemią, a wśród nich odliczeniem przez instytucje kultury VAT związanego z organizacją imprez niebiletowanych.
    Klasyfikacja budżetowa: część rozwojowa subwencji dla samorządów [rozporządzenie z 15 lipca 2022 r.]
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 15 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych - poz. 1571
    Artur Soboń sugeruje: podwyżki w sferze budżetowej w 2023 r. będą wyższe niż 7,8 proc.
    Będziemy rozmawiać ze stroną społeczną o podwyżce dla urzędników w 2023 r. Na dziś nie powiedziałbym, że ta podwyżka skończy się na 7,8 proc. – powiedział w czwartek wiceminister finansów Artur Soboń, pytany podwyżki w sferze budżetowej.
    Soboń: dodatki do pelletu, oleju opałowego i gazu nie będą wynosiły 3000 zł. Każdy dodatek będzie miał inną wartość.
    Jeśli mamy różne paliwa, to oczywiście musi być zróżnicowanie - mówił wiceminister finansów Artur Soboń, pytany, czy dodatki dla gospodarstw ogrzewających się innym paliwem niż węgiel będą zróżnicowane. Jak dodał, nie ma żadnych przesłanek, by mówić, że czeka Polskę recesja.
    Jak uniknąć kary za niezłożenie deklaracji do CEEB do 30 czerwca 2022 r.?
    Ustawowy termin złożenia deklaracji dotyczących źródeł ciepła i spalania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) minął 30 czerwca 2022 r. Ale zapominalscy właściciele lub zarządcy budynków mogą uniknąć kary.
    W 2023 r. chcemy 1000 zł podwyżki dla urzędnika, a nie 300 zł. Dlaczego tylko dyrektor ma mieć więcej o 1,5 tys. zł [Wywiad]
    Dla każdego urzędnika po 1 tys. zł od stycznia. Inaczej dojdzie do paraliżu państwa, bo ludzie lawinowo odchodzą, a w urzędach mamy po kilkadziesiąt wakatów. Niemal połowa ogłoszeń o naborach nie jest rozstrzygana, bo albo nikt się nie zgłasza, albo pojawia się osoba bez kwalifikacji.
    Kiedy mieszkańcy miast mogą otrzymać zwrot opłaty za śmieci?
    Opłaty śmieciowe do zwrotu; prokuratura zaleca samorządom stosowanie ordynacji podatkowej.
    Czy można przenieść decyzję o legalizacji samowoli budowlanej?
    Powszechna jest praktyka przenoszenia decyzji o legalizacji samowoli budowlanej na wniosek inwestora.
    Jakich błędów unikać w uchwałach o ułatwieniu handlu rolnikom?
    Od 1 stycznia 2022 r. samorządy zostały obciążone nowymi obowiązkami związanymi z ułatwieniami prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników. Wiązało się to m.in. z podjęciem stosownych uchwał - w tym określających zasady prowadzenia takiego handlu.
    Czy gmina może pozyskać dane osobowe na temat ilości zużytej wody przez mieszkańca?
    Czy przedsiębiorstwo wodociągowe może udostępnić gminie dane osobowe na temat ilości zużytej wody przez mieszkańca?
    Ustawa o wynagrodzeniach w ochronie zdrowia - na czym polega nowelizacja przepisów?
    Ostatnia nowelizacja ustawy o wynagrodzeniach w ochronie zdrowia m.in. istotnie podwyższyła wskaźniki służące ustalaniu tych minimalnych wynagrodzeń.
    Morawiecki: 4 mld zł dla 1300 gmin w ramach programu dla terenów popegeerowskich
    Ponad 1300 gmin skorzysta na Programie Inwestycji Strategicznych dla terenów popegeerowskich. 4 mld złotych zostaną przeznaczone na wsparcie 1871 inwestycji na tych terenach.
    Pensja brutto 5500 zł, to netto 5078,81 zł z dopłatą 1000 zł do urlopu z ZFŚS
    Pytanie: Pensja brutto 5500 zł. Pracownik dostał dopłatę 1000 zł z ZFŚS do wypoczynku. Ile otrzyma pensji netto?
    Zakwaterowanie uchodźców a zwolnienie z podatku od nieruchomości
    Czasem, w którym wzrasta w gminach zainteresowanie tematyką podatków i opłat lokalnych, jest zazwyczaj przełom trzeciego i czwartego kwartału roku. Wówczas muszą one zdecydować, czy kierując się wzrostem stawek maksymalnych podatków i opłat lokalnych, podejmą nowe uchwały podatkowe na kolejny rok, a także, czy zdecydują się na wprowadzenie na swoim terenie fakultatywnych opłat albo nowych zwolnień przedmiotowych.
    Ewidencja księgowa gruntów w użytkowaniu wieczystym
    Jakie zastosować konto bilansowe lub pozabilansowe dla gruntów w użytkowaniu wieczystym, od których jednostka samorządu terytorialnego płaci do starostwa opłaty roczne?
    Wzory na obliczenie pensji netto z wynagrodzenia brutto [5 kroków. Przykład]
    Artykuł przedstawia ogólny wzór obliczania pensji netto z wynagrodzenia brutto wraz z przykładem zastosowania algorytmu obliczeń. Obliczeń dokonujemy w 5 krokach.
    Czy gmina może ustalić opłatę za eksploatację cmentarza?
    Czy wójt (burmistrz, prezydent miasta) w zarządzeniu w sprawie wysokości opłat za usługi cmentarne pobierane na terenie gminy (miasta) może ustalić opłaty "za eksploatację cmentarza" - m.in. przy pochówku, ekshumacji zwłok oraz przy pracach kamieniarskich dotyczących nagrobka?
    3800 brutto i nagroda jubileuszowa, to 5428,91 netto od 1 lipca 2022 r. [42 przykłady]
    Lista płac, gdy pracownik otrzymał nagrodę jubileuszową - to przykład nr 32 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzeń z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w poradniku.
    Jakie są zasady stosowania pełnomocnictw do sprawowania zarządu mieniem gminy
    Pytanie: Co zrobić w następującej sytuacji. Wójt gminy nie udzielił kierownikom podległych jednostek budżetowych (szkół, ośrodka pomocy społecznej) i samorządowych zakładów budżetowych (zakładu gospodarki komunalnej, zakładu gospodarki mieszkaniowej) pełnomocnictw do sprawowania zarządu mieniem gminy, w które wyposażono te jednostki organizacyjne. Kierownicy jednostek działali mimo to, zawierając umowy związane z bieżącym prowadzeniem działalności statutowej swoich jednostek - w tym dotyczące zbywania, nabywania, wynajmowania i wydzierżawiania składników mienia komunalnego.