REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT od serwera zakupionego do kopania kryptowalut

Jak rozliczyć VAT od serwera zakupionego do kopania kryptowalut
Jak rozliczyć VAT od serwera zakupionego do kopania kryptowalut
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik KPiR + VAT kupił w Czechach serwer danych (koparka kryptowalut) za 400.000,00 PLN. Faktura bez VAT, obaj podatnicy mają VAT UE. Urządzenie ma służyć do "kopania" kryptowalut. Czy zakup należy rozliczyć jako WNT i naliczyć VAT należny bez rozliczania/odliczania VAT-u naliczonego? Jaka będzie wartość środka trwałego, czy powiększyć wartość o nieodliczony VAT (vat nie był płacony)?

VAT na serwery do kryptowalut

ODPOWIEDŹ

REKLAMA

Jeżeli po spełnieniu określonych warunków, a w szczególności jeżeli w efekcie zakupu nabyty serwer danych ma zostać przemieszczony z Czech do Polski, w związku ze wskazanym zakupem podatnik obowiązany jest rozpoznać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Jedną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju (zob. art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Aby doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów konieczne jest co do zasady aby:

1) doszło do nabycia prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz (zob. art. 9 ust. 1 ustawy o VAT), oraz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) stronami transakcji byli podatnicy (zob. art. 9 ust. 2 ustawy o VAT),

3) nie miało zastosowania żadne z określonych przepisami art. 10 ustawy o VAT wyłączeń występowania wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

REKLAMA

Jeżeli warunki te są w przedstawionej sytuacji spełnione (w szczególności jeżeli w efekcie zakupu nabyty serwer danych ma zostać przemieszczony z Czech do Polski, ewentualnie do jeszcze innego państwa członkowskiego), w związku ze wskazanym zakupem podatnik obowiązany jest rozpoznać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Przy czym w związku z tym, że przedmiotowego serwera podatnik nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (ani innych dających prawo do odliczenia), podatku należnego z tytułu tego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów podatnik nie będzie uprawniony odliczyć jako podatku naliczonego (zob. art. 86 ust. 1 i 8 ustawy o VAT).

Wskazać jednocześnie pragnę, że z początkiem 2019 r. do ustaw o podatku dochodowym, w tym do ustawy o PIT, dodane zostały przepisy kompleksowo regulujące kwestie opodatkowania dochodów uzyskanych z obrotu walutami wirtualnymi (czyli tzw. kryptowalutami).

Z przepisów tych wynika, że na gruncie ustawy o PIT przychody z obrotu walutami wirtualnymi stanowią przychody z kapitałów pieniężnych (zob. art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o PIT). Co do zasady, jest tak również, jeżeli podatnik osiąga te przychody w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wyjątek od tej zasady dotyczy jedynie podatników prowadzących działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (np. podatników prowadzących giełdy walut wirtualnych czy kantory walut wirtualnych), u których przychody z obrotu walutami wirtualnymi stanowić będą jednak przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej (zob. art. 17 ust. 1g ustawy o PIT).

W mojej ocenie działalność polegająca na wydobywaniu kryptowalut nie mieści się w zakresie działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Uważam zatem, że uzyskiwane przez podatnika przychody ze sprzedaży „wykopanych” kryptowalut stanowią dla niego przychody z kapitałów pieniężnych, a nie przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji według mnie przedmiotowy serwer danych nie stanowi dla podatnika środka trwałych, gdyż nie stanowi składnika majątku wykorzystywanego przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą ani oddanego do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1 ustawy o PIT (zob. art. 22a ust. 1 ustawy o PIT).

Uważam zatem, że przedmiotowy serwer danych nie może zostać zaliczony przez podatnika do środków trwałych w prowadzonej działalności gospodarczej. W grę wchodzi jedynie uznanie kosztu jego zakupu za koszt uzyskania przychodów z obrotu walutami wirtualnymi (zob. wyrok WSA w Łodzi z dnia 21 lipca 2020 r. - I SA/Łd 285/20). Zastrzec jednak należy, że nie jest to kwestia oczywista (organy podatkowe jak na razie się na to nie zgadzają - zob. przykładowo interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 grudnia 2020 r. – sygn. 0115-KDIT1.4011.735.2020.1.MR oraz z dnia 6 września 2021 r. – sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.539.2021.2.AP).

Tym niemniej na marginesie wskazać pragnę, że gdyby odrzucić to stanowisko i dopuścić uznanie przedmiotowego serwera danych jako środka trwałego w prowadzonej działalności gospodarczej, niepodlegający odliczeniu VAT z tytułu jego wewnątrzwspólnotowego nabycia powiększyłby jego wartość początkową jako środka trwałego. Wynika to z art. 22g ust. 3 ustawy o VAT, który nakazuje pomniejszać wartość początkową nabywanych środków trwałych o podatek od towarów i usług, jednak z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Podstawa prawna:

- art. 86 ust. 1 i 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r. poz. 685)

Tomasz Krywan

Porada pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX 🡢

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFORLEX
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA