REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostawa energii cieplnej nie jest zwolniona z VAT

Dostawa energii cieplnej nie jest zwolniona z VAT
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

W każdym przypadku, w którym opłata za ogrzewanie lokalu mieszkalnego jest ustalana w sposób odzwierciedlający faktyczne zużycie energii cieplnej, jej dostawa jest świadczeniem odrębnym od usługi najmu. Jeśli zatem usługa dostawy energii cieplnej stanowi usługę odrębną, to ta nie podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Takie stanowisko powszechnie wyrażają organy skarbowe. Ale w takich przypadkach ważne są zapisy zawarte w umowie najmu dotyczące rozliczeń kosztów ciepła. I na to warto zwrócić uwagę.

Dostawa energii cieplnej a VAT

Kwestia energii cieplnej - w dobie kryzysu gospodarczego i wysokiego poziomu inflacji - to temat niezwykle gorący. Surowce opałowe, w tym przede wszystkim węgiel, to ostatnio jedno z najbardziej poszukiwanych dóbr. Nie dość, że jego cena, nawet ta regulowana, jest bardzo wysoka, to i tak nie jest łatwo go kupić. Rosnące w zastraszającym tempie koszty ogrzewania i obawy o ich dalszy wzrost zmuszają do poszukiwania takich rozwiązań, które pozwolą na wprowadzenie jakichkolwiek oszczędności. Problem dotyczy zarówno mieszkańców w blokach, jak i posiadaczy domów jednorodzinnych. W tym kontekście istotne mogą okazać się kwestie podatkowe, mające wpływ na cenę końcową energii cieplnej.

REKLAMA

Jak gmina ma rozliczać VAT z wynajmowanych lokali

REKLAMA

Gminy wynajmujące na rzecz swoich mieszkańców lokale na cele mieszkalne borykają się z problemem określenia właściwej stawki podatku VAT dla opłaty za ogrzewanie, a raczej - czy mogą w tym przypadku skorzystać ze zwolnienia z VAT na gruncie przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).

Przyjmijmy, że mieszkania ogrzewane są w systemie centralnego ogrzewania. W skład pobieranej przez gminę opłaty za lokal wchodzi kwota czynszu oraz kwota opłaty za ogrzewanie. Czy te dwie pozycje to ściśle powiązane ze sobą świadczenia, czy stanowią jednak odrębny przedmiot opodatkowania? Kwestię tę przeanalizujemy na podstawie jednej ze spraw, która była przedmiotem interpretacji indywidualnej - stan faktyczny prezentujemy w przykładzie.

PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gmina, będąc właścicielem lokali mieszkalnych, świadczy usługi wynajmu wyłącznie na cele mieszkalne. Zgodnie z umową najmu najemca zobowiązany jest uiszczać na rzecz gminy czynsz oraz opłaty za centralne ogrzewanie. Na opłatę za ogrzewanie składa się wynagrodzenie palacza i koszty zakupu węgla. Na fakturze gmina wykazuje dwie pozycje, tj. 1) czynsz za lokal mieszkalny oraz 2) opłatę za ogrzewanie lokalu. Przy czym kwota opłaty za ogrzewanie wskazana na fakturze ustalana jest na podstawie wskaźnika udziału powierzchni wynajmowanego lokalu w stosunku do powierzchni całkowitej budynku, według faktycznych kosztów ogrzewania poniesionych w roku poprzednim. W ocenie gminy każda z pozycji wskazanych w fakturze jest zwolniona z podatku VAT.

Gmina stoi na stanowisku, że zarówno czynsz za lokal, jak i opłaty za centralne ogrzewanie tego lokalu pobierane od najemców są zwolnione z VAT. Są one bowiem ściśle związane z usługą najmu lokali, a usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

Organ podatkowy nie podzielił stanowiska gmina i uznał, że ta interpretuje powołany przepis w sposób nieprawidłowy. W ocenie organu każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług co do zasady powinno być traktowane jako odrębne i niezależne.

Przykład opracowano na podstawie interpretacji indywidualnej dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 września 2022 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.314.2022.3.JJ.

(…)

Małgorzata Wyrwas

 

Fragment artykułu pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Szukasz wiarygodnych aktualności, porad i artykułów dotyczących zmian w prawie i podatkach, komentarzy ekspertów oraz indywidualnego doradztwa? INFORLEX jest dla Ciebie! Zyskaj bezpłatny dostęp do INFORLEX >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFORLEX
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    REKLAMA

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    REKLAMA

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA