REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostawa energii cieplnej nie jest zwolniona z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dostawa energii cieplnej nie jest zwolniona z VAT
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

W każdym przypadku, w którym opłata za ogrzewanie lokalu mieszkalnego jest ustalana w sposób odzwierciedlający faktyczne zużycie energii cieplnej, jej dostawa jest świadczeniem odrębnym od usługi najmu. Jeśli zatem usługa dostawy energii cieplnej stanowi usługę odrębną, to ta nie podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Takie stanowisko powszechnie wyrażają organy skarbowe. Ale w takich przypadkach ważne są zapisy zawarte w umowie najmu dotyczące rozliczeń kosztów ciepła. I na to warto zwrócić uwagę.

Dostawa energii cieplnej a VAT

Kwestia energii cieplnej - w dobie kryzysu gospodarczego i wysokiego poziomu inflacji - to temat niezwykle gorący. Surowce opałowe, w tym przede wszystkim węgiel, to ostatnio jedno z najbardziej poszukiwanych dóbr. Nie dość, że jego cena, nawet ta regulowana, jest bardzo wysoka, to i tak nie jest łatwo go kupić. Rosnące w zastraszającym tempie koszty ogrzewania i obawy o ich dalszy wzrost zmuszają do poszukiwania takich rozwiązań, które pozwolą na wprowadzenie jakichkolwiek oszczędności. Problem dotyczy zarówno mieszkańców w blokach, jak i posiadaczy domów jednorodzinnych. W tym kontekście istotne mogą okazać się kwestie podatkowe, mające wpływ na cenę końcową energii cieplnej.

REKLAMA

REKLAMA

Jak gmina ma rozliczać VAT z wynajmowanych lokali

Gminy wynajmujące na rzecz swoich mieszkańców lokale na cele mieszkalne borykają się z problemem określenia właściwej stawki podatku VAT dla opłaty za ogrzewanie, a raczej - czy mogą w tym przypadku skorzystać ze zwolnienia z VAT na gruncie przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).

Przyjmijmy, że mieszkania ogrzewane są w systemie centralnego ogrzewania. W skład pobieranej przez gminę opłaty za lokal wchodzi kwota czynszu oraz kwota opłaty za ogrzewanie. Czy te dwie pozycje to ściśle powiązane ze sobą świadczenia, czy stanowią jednak odrębny przedmiot opodatkowania? Kwestię tę przeanalizujemy na podstawie jednej ze spraw, która była przedmiotem interpretacji indywidualnej - stan faktyczny prezentujemy w przykładzie.

REKLAMA

PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gmina, będąc właścicielem lokali mieszkalnych, świadczy usługi wynajmu wyłącznie na cele mieszkalne. Zgodnie z umową najmu najemca zobowiązany jest uiszczać na rzecz gminy czynsz oraz opłaty za centralne ogrzewanie. Na opłatę za ogrzewanie składa się wynagrodzenie palacza i koszty zakupu węgla. Na fakturze gmina wykazuje dwie pozycje, tj. 1) czynsz za lokal mieszkalny oraz 2) opłatę za ogrzewanie lokalu. Przy czym kwota opłaty za ogrzewanie wskazana na fakturze ustalana jest na podstawie wskaźnika udziału powierzchni wynajmowanego lokalu w stosunku do powierzchni całkowitej budynku, według faktycznych kosztów ogrzewania poniesionych w roku poprzednim. W ocenie gminy każda z pozycji wskazanych w fakturze jest zwolniona z podatku VAT.

Gmina stoi na stanowisku, że zarówno czynsz za lokal, jak i opłaty za centralne ogrzewanie tego lokalu pobierane od najemców są zwolnione z VAT. Są one bowiem ściśle związane z usługą najmu lokali, a usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

Organ podatkowy nie podzielił stanowiska gmina i uznał, że ta interpretuje powołany przepis w sposób nieprawidłowy. W ocenie organu każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług co do zasady powinno być traktowane jako odrębne i niezależne.

Przykład opracowano na podstawie interpretacji indywidualnej dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 września 2022 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.314.2022.3.JJ.

(…)

Małgorzata Wyrwas

 

Fragment artykułu pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Szukasz wiarygodnych aktualności, porad i artykułów dotyczących zmian w prawie i podatkach, komentarzy ekspertów oraz indywidualnego doradztwa? INFORLEX jest dla Ciebie! Zyskaj bezpłatny dostęp do INFORLEX >>

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

REKLAMA

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

REKLAMA

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

REKLAMA