REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostawa energii cieplnej nie jest zwolniona z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dostawa energii cieplnej nie jest zwolniona z VAT
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

W każdym przypadku, w którym opłata za ogrzewanie lokalu mieszkalnego jest ustalana w sposób odzwierciedlający faktyczne zużycie energii cieplnej, jej dostawa jest świadczeniem odrębnym od usługi najmu. Jeśli zatem usługa dostawy energii cieplnej stanowi usługę odrębną, to ta nie podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Takie stanowisko powszechnie wyrażają organy skarbowe. Ale w takich przypadkach ważne są zapisy zawarte w umowie najmu dotyczące rozliczeń kosztów ciepła. I na to warto zwrócić uwagę.

Dostawa energii cieplnej a VAT

Kwestia energii cieplnej - w dobie kryzysu gospodarczego i wysokiego poziomu inflacji - to temat niezwykle gorący. Surowce opałowe, w tym przede wszystkim węgiel, to ostatnio jedno z najbardziej poszukiwanych dóbr. Nie dość, że jego cena, nawet ta regulowana, jest bardzo wysoka, to i tak nie jest łatwo go kupić. Rosnące w zastraszającym tempie koszty ogrzewania i obawy o ich dalszy wzrost zmuszają do poszukiwania takich rozwiązań, które pozwolą na wprowadzenie jakichkolwiek oszczędności. Problem dotyczy zarówno mieszkańców w blokach, jak i posiadaczy domów jednorodzinnych. W tym kontekście istotne mogą okazać się kwestie podatkowe, mające wpływ na cenę końcową energii cieplnej.

REKLAMA

Jak gmina ma rozliczać VAT z wynajmowanych lokali

REKLAMA

Gminy wynajmujące na rzecz swoich mieszkańców lokale na cele mieszkalne borykają się z problemem określenia właściwej stawki podatku VAT dla opłaty za ogrzewanie, a raczej - czy mogą w tym przypadku skorzystać ze zwolnienia z VAT na gruncie przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).

Przyjmijmy, że mieszkania ogrzewane są w systemie centralnego ogrzewania. W skład pobieranej przez gminę opłaty za lokal wchodzi kwota czynszu oraz kwota opłaty za ogrzewanie. Czy te dwie pozycje to ściśle powiązane ze sobą świadczenia, czy stanowią jednak odrębny przedmiot opodatkowania? Kwestię tę przeanalizujemy na podstawie jednej ze spraw, która była przedmiotem interpretacji indywidualnej - stan faktyczny prezentujemy w przykładzie.

PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gmina, będąc właścicielem lokali mieszkalnych, świadczy usługi wynajmu wyłącznie na cele mieszkalne. Zgodnie z umową najmu najemca zobowiązany jest uiszczać na rzecz gminy czynsz oraz opłaty za centralne ogrzewanie. Na opłatę za ogrzewanie składa się wynagrodzenie palacza i koszty zakupu węgla. Na fakturze gmina wykazuje dwie pozycje, tj. 1) czynsz za lokal mieszkalny oraz 2) opłatę za ogrzewanie lokalu. Przy czym kwota opłaty za ogrzewanie wskazana na fakturze ustalana jest na podstawie wskaźnika udziału powierzchni wynajmowanego lokalu w stosunku do powierzchni całkowitej budynku, według faktycznych kosztów ogrzewania poniesionych w roku poprzednim. W ocenie gminy każda z pozycji wskazanych w fakturze jest zwolniona z podatku VAT.

Gmina stoi na stanowisku, że zarówno czynsz za lokal, jak i opłaty za centralne ogrzewanie tego lokalu pobierane od najemców są zwolnione z VAT. Są one bowiem ściśle związane z usługą najmu lokali, a usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

Organ podatkowy nie podzielił stanowiska gmina i uznał, że ta interpretuje powołany przepis w sposób nieprawidłowy. W ocenie organu każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług co do zasady powinno być traktowane jako odrębne i niezależne.

Przykład opracowano na podstawie interpretacji indywidualnej dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 września 2022 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.314.2022.3.JJ.

(…)

Małgorzata Wyrwas

 

Fragment artykułu pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Szukasz wiarygodnych aktualności, porad i artykułów dotyczących zmian w prawie i podatkach, komentarzy ekspertów oraz indywidualnego doradztwa? INFORLEX jest dla Ciebie! Zyskaj bezpłatny dostęp do INFORLEX >>

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

REKLAMA

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

REKLAMA