REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

KSeF faktura ustrukturyzowana faktura JST samorząd jednostka samorządowa
Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

KSeF miał być obowiązkowy od 1 lipca 2024 r. 

Zgodnie z art. 106ga ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, od 1 lipca 2024 r. miały zacząć obowiązywać przepisy przewidujące obowiązkowe stosowanie faktur ustrukturyzowanych u podatników dokumentujących sprzedaż za pomocą tych dokumentów. Choć od zasady tej istniały wyjątki dotyczące podatników zwolnionych, to można w uproszczeniu powiedzieć, że od 1 lipca 2024 r. mieli go stosować wszyscy podatnicy, w tym również jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne. Podmioty te po przeprowadzonej przed laty centralizacji na gruncie VAT mają specyficzną strukturę i ich pracownicy nie potrafili wyobrazić sobie tego, jak będzie wyglądała ich codzienna praca po obowiązkowym wdrożeniu KSeF – poczynając od nadawania uprawnień do systemu, przez wystawienia i odbieranie dokumentów, aż po ich merytoryczne opisywanie i dokonywanie rozliczeń podatkowych. Naprzeciw tym obawom wyszły regulacje przepisów wykonawczych – rozporządzenia Ministra Finansów z 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur – w których uwzględniono specyficzny status samorządowej jednostki budżetowej, samorządowego zakładu budżetowego i urzędu gminy. Status wyodrębnionej w ramach podatnika jednostki mogliby uzyskać także: starostwo powiatowe i urząd marszałkowski.
Choć wątpliwości dotyczących JST było wiele, to jednak po wielokrotnych zapewnieniach, że wdrożenie KSeF nie zostanie przesunięte, nastawiały się one na wdrożenie tego systemu. Dotyczyło to także tych jednostek, które, choć teoretycznie mogłyby skorzystać z możliwości późniejszego terminu wdrożenia systemu u podatników zwolnionych, to przecież musiałyby i tak do 1 lipca 2024 r. odbierać przy użyciu systemu faktury od swoich kontrahentów, którzy korzystaliby z niego obowiązkowo.

REKLAMA

REKLAMA

Nie będzie obowiązkowego wdrożenia KSeF w 2024 r.

Obawy jednostek samorządu terytorialnego chwilowo tracą jednak na znaczeniu, bo wbrew wcześniejszym zapowiedziom resortu finansów, w dniu 19 stycznia 2024 r. poinformowano, że obowiązkowego wdrożenia KSeF w 2024 r. nie będzie. Choć resort nie wycofuje się z planów jego wprowadzenia, to zostanie to odroczone w czasie.
Podstawa prawna

  • art. 106ga ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1570; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 1598)

  • rozporządzenia Ministra Finansów z 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (Dz.U. z 2021 r. poz. 248; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 1760)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

REKLAMA

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA