REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpłatny dowóz przez gminę uczniów, których droga z domu do szkoły jest krótka, podlega opodatkowaniu VAT

Odpłatny dowóz przez gminę uczniów, których droga z domu do szkoły jest krótka, podlega opodatkowaniu VAT./ fot. Fotolia
Odpłatny dowóz przez gminę uczniów, których droga z domu do szkoły jest krótka, podlega opodatkowaniu VAT./ fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednostka samorządu terytorialnego realizująca odpłatne usługi dowozu uczniów szkół podstawowych, których droga z domu do szkoły jest krótka i nie przekracza odpowiednio 3 lub 4 km, posiada status podatnika VAT. Usługi dowozu uczniów są sklasyfikowane jako usługi transportu pasażerskiego i opodatkowane 8-proc. stawką podatku.

Plan sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez gminę, a także granice obwodów tych szkół, z wyjątkiem specjalnych, mających siedzibę na obszarze gminy, określa rada gminy (art. 39 ust. 5 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe; dalej: Prawo oświatowe). Ustalona przez radę sieć publicznych szkół podstawowych powinna być zorganizowana w sposób umożliwiający wszystkim dzieciom spełnianie obowiązku szkolnego, z tym że droga dziecka z domu do szkoły nie może przekraczać:

REKLAMA

  • 3 km - w przypadku uczniów klas I-IV szkół podstawowych,
  • 4 km - w przypadku uczniów klas V-VIII szkół podstawowych

- co wynika z art. 39 ust. 1 i 2 Prawa oświatowego.

W przypadku gdy droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka, przekracza powyższe odległości, gmina ma obowiązek zapewnić bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu dziecka albo zwrot kosztów przejazdu dziecka środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice, a do ukończenia przez dziecko 7 lat - także zwrot kosztów przejazdu opiekuna dziecka środkami komunikacji publicznej (art. 39 ust. 3 pkt 1 Prawa oświatowego). Jeśli natomiast droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka, nie przekracza odpowiednio 3 lub 4 km, gmina nie ma obowiązku, ale może zorganizować bezpłatny transport uczniów, zapewniając opiekę w czasie przewozu (art. 39 ust. 3 pkt 2 Prawa oświatowego). Gmina może także zorganizować odpłatny transport dla uczniów, których droga z domu do szkoły nie przekracza powyższych odległości. Wówczas za dowóz uczniów korzystających z tak zorganizowanego transportu gmina pobiera opłatę od ich rodziców. Opłatę tę przyjmuje się jako kwotę brutto zawierającą w sobie VAT. Usługa dowozu uczniów w takim przypadku może być realizowana na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy gminą a rodzicami dowożonych uczniów. W praktyce liczne problemy budzi kwestia opodatkowania usługi odpłatnego dowozu uczniów, których droga do szkoły jest krótka i nie przekracza wymienionych powyżej odległości. Co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; dalej: ustawa o VAT). Jednak świadczenie usług będzie podlegało opodatkowaniu VAT tylko w przypadku, gdy czynności dokona podmiot posiadający status podatnika, a więc osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna, wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą (art. 15 ust. 1 ustawy o VAT).

Zobacz: Podatki i opłaty lokalne

Słowniczek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Działalność gospodarcza w rozumieniu VAT to wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. W szczególności obejmuje ona czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, nie są uznawane za podatników (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT). Oznacza to, że np. wykonywanie przez gminę czynności o charakterze cywilnoprawnym, a więc jej realizowanie na podstawie umowy cywilnoprawnej, skutkuje uznaniem jej za podatnika podatku od towarów i usług, a dokonywane przez nią odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT. W konsekwencji organizowany przez gminę odpłatny dowóz uczniów, których droga z domu do szkoły jest krótka i nie przekracza odpowiednio 3 lub 4 km, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina staje się w tym przypadku podatnikiem VAT, co potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 25 października 2017 r.

Interpretacja

(…) gmina świadcząc usługi dowozu do szkół dzieci, których droga z domu do szkoły nie przekracza odległości wymienionych w art. 17 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, działa w charakterze podatnika VAT dla tych usług i skoro sklasyfikował je do grupowania PKWiU 49.39.3, to winien je opodatkować preferencyjną stawką VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2, w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 157 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

z 25 października 2017 r., sygn. akt 0113-KDIPT-1.4012.452.2017.2.RG

PODSTAWY PRAWNE

  • art. 39 ust. 1-3 i 5 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 59; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 2203)

  • art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 15 ust. 1-2 i 6, art. 41 ust. 2, art. 146a pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2024)

Anna Ryl

doktor nauk prawnych, specjalistka w zakresie prawa pracy i finansów publicznych, biegła sądowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA