REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Czy gmina musi zwrócić odliczony VAT?/ fot. Fotolia
Czy gmina musi zwrócić odliczony VAT?/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Odliczenie podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków majątkowych dotyczących nieruchomości – w szczególności sal sportowych, basenów, stadionów i innych obiektów użyteczności publicznej – objęte jest procedurą korekty 10-letniej. Czy zatem wprowadzenie, w trakcie tego 10-letniego okresu, przepisów o prewspółczynniku może wpłynąć na pierwotnie dokonane odliczenie?

Zasady odliczania do końca 2015 r.

Do końca 2015 r. wydatki majątkowe dotyczące nieruchomości odliczano zgodnie z art. 86 ust. 7b ustawy o VAT. Stosownie do tego przepisu, w przypadku wykorzystania nieruchomości na cele odpłatne i nieodpłatne, konieczne było ustalenie – w celu dokonania odliczenia – udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość była wykorzystywana do działalności gospodarczej (odpłatnej). Przepisy nie wskazywały jednak, w jaki sposób ten udział obliczyć. Podatnicy dysponowali zatem pewną swobodą w tym zakresie.

REKLAMA

Zasady odliczania od 1 stycznia 2016 r.

Z dniem 1 stycznia 2016 r. wprowadzono przepisy o prewspółczynniku. Od tego momentu wydatki na nieruchomości należy odliczać zgodnie z art. 86 ust. 2a i n. ustawy o VAT. W odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, organy podatkowe stoją generalnie na stanowisku, że zastosowanie znajdować powinny metody odliczenia wskazane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Jest to z pewnością stanowisko niekorzystne dla JST, gdyż stosowanie ww. metod w znacznym stopniu zmniejsza zakres odliczenia.

Przepisy o prewspółczynniku a okres korekty

REKLAMA

Wyobraźmy sobie, że gmina budowała w latach 2013-2014 salę sportową. Z uwagi na zamiar wykorzystania sali na cele nieodpłatne (np. lekcje wychowania fizycznego w szkole) oraz odpłatne (np. najem w godzinach popołudniowych) dokonano odliczenia w wysokości 50%. W takiej bowiem wysokości określono udział procentowy wykorzystania nieruchomości na potrzeby działalności gospodarczej. Jednocześnie, w związku z oddaniem sali do użytkowania w 2014 r. od tego momentu rozpoczął bieg 10-letni okres korekty. Gmina jest zatem zobowiązana do corocznej weryfikacji czy zakres wykorzystania sali do działalności gospodarczej się nie zmienił. W przypadku gdyby wspomniany zakres się zmniejszył, wystąpi obowiązek modyfikacji (umniejszenia) pierwotnego odliczenia – dokonanego wg wskaźnika 50% (odrębnie za każdy rok 10-letniego okresu korekty). Modyfikacja pierwotnego odliczenia będzie następować na bieżąco w trakcie okresu korekty.

W prezentowanej sytuacji istotną kwestię stanowi wprowadzenie 1 stycznia 2016 r. przepisów o prewspółczynniku. Przepisy te określają zasady ustalania zakresu odliczenia (wskazują w jaki sposób należy obliczyć wartość procentową odliczenia). W odniesieniu do przytoczonego przykładu należy zauważyć, że wejście w życie tych przepisów nastąpiło w trakcie 10-letniego okresu korekty.

Zgodnie z przepisami przejściowymi, w odniesieniu do wydatków na nieruchomości (które zostały poniesione przed 1 stycznia 2016 r.), korekty odliczonej kwoty VAT w pozostałym 10-letnim okresie tej korekty, należy dokonywać na zasadach określonych w art. 90c ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Centralizacja VAT

Innymi słowy, od 1 stycznia 2016 r. dalsza (pozostała) część korekty 10-letniej powinna następować według zasad wprowadzonych 1 stycznia 2016 r., a więc przy zastosowaniu niekorzystnych dla samorządów reguł prewspółczynnika. Następuje więc swego rodzaju zmiana reguł „w czasie gry”.

Powyższe potwierdził wojewódzki sąd administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 14 marca 2017 r. o sygn. III SA/Wa 1339/16 (wyrok nieprawomocny). W rozstrzygnięciu tym wskazuje się, że w odniesieniu do nakładów poniesionych przed dniem 1 stycznia 2016 r. na ulepszenie budynków, w stosunku do których nie upłynął okres korekty, wynikający z art. 91 ust. 2 u.p.t.u., Skarżąca, będzie miała obowiązek dokonania korekty kwoty podatku naliczonego w pozostałym jej okresie na zasadach określonych w art. 90c u.p.t.u. w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r.

Opierając się na przedstawionym wyżej przykładzie oznacza to, że dla 10-letniego okresu korekty mającego miejsce:

  1. w 2014 i 2015 r. – zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 7b ustawy o VAT (wskaźnik 50%),
  2. w okresach rocznych od 2016 r. – zastosowanie znajdą art. 86 ust. 2a i n. ustawy o VAT (wskaźnik obliczany wg aktualnych zasad, w tym w szczególności w oparciu o rozporządzenie).

Przedstawiona sytuacja powoduje ryzyko zakwestionowania pierwotnie dokonanego odliczenia. Organ podatkowy może bowiem próbować narzucić JST – dla pozostałych rocznych okresów w ramach korekty 10-letniej – konieczność stosowania prewspółczynnika liczonego zgodnie z rozporządzeniem. Zaakceptowanie takiego podejścia może spowodować obowiązek zwrotu pierwotnie odliczonego VAT.

Przedstawiony problem jest niezwykle istotny. Dwa różne sposoby określania wartości odliczenia dla tej samej inwestycji i wynikające z tego ryzyko konieczności zwrotu odliczonego wcześniej VAT (dodać należy, że odliczonego zgodnie z przepisami) to zarazem kwestia bardzo kontrowersyjna. Nie zmienia to jednak faktu, że konieczne jest dokonanie weryfikacji obejmującej przede wszystkim rodzaje inwestycji, w odniesieniu do których w przeszłości odliczono VAT oraz zakresu aktualnego wykorzystania tych inwestycji do działalności gospodarczej. 

Michał Kostrzewa

radca prawny, specjalizuje się w zakresie optymalnych zasad rozliczeń podatku od towarów i usług, a także w funduszach unijnych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie urlopowe dla nauczycieli. Wypłata do końca sierpnia – jakie wyrównanie

Świadczenie urlopowe dla nauczycieli powinno zostać wypłacone do końca sierpnia 2024 r. Świadczenie to przysługuje nauczycielom, którzy byli zatrudnieniu w pełnym wymiarze zajęć przez cały rok szkolny 2023/2024. Świadczenie urlopowe dla nauczycieli reguluje art. 53 ust 1a ustawy  – Karta Nauczyciela.

Rusza program "Pierwszy Dzienny Opiekun w Gminie". Samorządy mogą składać wnioski do 30 sierpnia

W czwartek, 25 lipca odbyła się konferencja z udziałem wiceministry rodziny, pracy i polityki społecznej Aleksandry Gajewskiej. Tematem konferencji był nowy program dla gmin bez opieki żłobkowej w ramach Aktywnego Malucha – "Pierwszy Dzienny Opiekun w Gminie". Wnioski można składać do 30 sierpnia.

ZUS przestawił się na mLegitymacje. Jak z nich korzystać?

Elektroniczna mLegitymacja to duże ułatwienie dla emerytów i rencistów. Można z niej korzystać na własnym urządzeniu mobilnym, np. telefonie. Z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, iż prawie 800 tysięcy seniorów porzuciło plastik.

Świadczenie „Aktywny rodzic” i inne nowości w klasyfikacji budżetowej

23 lipca 2024 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Co się zmieni i od kiedy?

REKLAMA

82 mln zł środków na dofinansowania do remontów dróg samorządowych na 2025 r. w województwie śląskim

W środę, 24 lipca wojewoda śląski Marek Wójcik poinformował, o tym, że rusza nabór na dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przyszły rok. W województwie lubelskim nabór ruszy w piątek, 26 lipca. Środki z dofinansowania mogą zostać przeznaczone na remonty dróg powiatowych i gminnych, a także na inne inwestycje, które zwiększą bezpieczeństwo ruchu.

5 000 zł na jedno koło gospodyń wiejskich i prawo do dofinansowania dla wszystkich kół gospodyń wiejskich z gmin, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc. W Dzienniku Ustaw ukazała się już nowelizacja

W Dzienniku Ustaw ukazała się nowelizacja rozporządzenia dotycząca prawa do dofinansowania dla kół gospodyń wiejskich z gmin,  w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc. Dofinansowanie będzie przysługiwało nie tylko kołom wpisanym do Krajowego Rejestru Kół Gospodyń Wiejskich.

W 2024 roku przeciętny pracownik skorzysta z nawet 35 dni urlopu oraz dodatkowych zwolnień z pracy. Co z urlopem w 2025 r.

W ostatnim czasie do kodeksu pracy wprowadzono wiele nowych rozwiązań, dzięki którym pracownicy mogą uzyskać dodatkowe dni wolne od pracy. Chodzi m.in. o wprowadzenie dodatkowych pięciu dni urlopu opiekuńczego. Sprawdź, jakie jeszcze dodatkowe zwolnienia i urlopy przysługują pracownikom, ile są płatne oraz jak je uzyskać.

Dni wolne od pracy w drugiej połowie 2024 roku i w 2025 r. [KALENDARZ — DŁUGIE WEEKENDY]

W 2024 r. uwzględniając wszystkie dni wolne i weekendy wypada 115 dni wolnych od pracy. Sprawdź, kiedy przypadają długie weekendy w drugiej połowie 2024 r. Możesz już także wstępnie zaplanować wolne w 2025 r.

REKLAMA

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, ale trzeba od niej zapłacić podatek.

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, jednak świadczenie urlopowe nie jest świadczeniem socjalnym, a więc trzeba je opodatkować. Na konta trafi więc o 12 proc. mniej.

Zbliża się termin złożenia sprawozdania SP-1. Kto musi je złożyć i co w nim wykazać? To ważne m.in. dla podatku od nieruchomości.

Jest coraz mniej czasu na złożenie części B sprawozdania SP-1. Czy wiesz, kto musi je złożyć, do kiedy i co w nim wykazać? Przepisy jasno to regulują, ale w praktyce pojawiają się problemy.

REKLAMA