REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy gmina musi zwrócić odliczony VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy gmina musi zwrócić odliczony VAT?/ fot. Fotolia
Czy gmina musi zwrócić odliczony VAT?/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Odliczenie podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków majątkowych dotyczących nieruchomości – w szczególności sal sportowych, basenów, stadionów i innych obiektów użyteczności publicznej – objęte jest procedurą korekty 10-letniej. Czy zatem wprowadzenie, w trakcie tego 10-letniego okresu, przepisów o prewspółczynniku może wpłynąć na pierwotnie dokonane odliczenie?

Zasady odliczania do końca 2015 r.

Do końca 2015 r. wydatki majątkowe dotyczące nieruchomości odliczano zgodnie z art. 86 ust. 7b ustawy o VAT. Stosownie do tego przepisu, w przypadku wykorzystania nieruchomości na cele odpłatne i nieodpłatne, konieczne było ustalenie – w celu dokonania odliczenia – udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość była wykorzystywana do działalności gospodarczej (odpłatnej). Przepisy nie wskazywały jednak, w jaki sposób ten udział obliczyć. Podatnicy dysponowali zatem pewną swobodą w tym zakresie.

REKLAMA

Zasady odliczania od 1 stycznia 2016 r.

Z dniem 1 stycznia 2016 r. wprowadzono przepisy o prewspółczynniku. Od tego momentu wydatki na nieruchomości należy odliczać zgodnie z art. 86 ust. 2a i n. ustawy o VAT. W odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, organy podatkowe stoją generalnie na stanowisku, że zastosowanie znajdować powinny metody odliczenia wskazane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Jest to z pewnością stanowisko niekorzystne dla JST, gdyż stosowanie ww. metod w znacznym stopniu zmniejsza zakres odliczenia.

Przepisy o prewspółczynniku a okres korekty

REKLAMA

Wyobraźmy sobie, że gmina budowała w latach 2013-2014 salę sportową. Z uwagi na zamiar wykorzystania sali na cele nieodpłatne (np. lekcje wychowania fizycznego w szkole) oraz odpłatne (np. najem w godzinach popołudniowych) dokonano odliczenia w wysokości 50%. W takiej bowiem wysokości określono udział procentowy wykorzystania nieruchomości na potrzeby działalności gospodarczej. Jednocześnie, w związku z oddaniem sali do użytkowania w 2014 r. od tego momentu rozpoczął bieg 10-letni okres korekty. Gmina jest zatem zobowiązana do corocznej weryfikacji czy zakres wykorzystania sali do działalności gospodarczej się nie zmienił. W przypadku gdyby wspomniany zakres się zmniejszył, wystąpi obowiązek modyfikacji (umniejszenia) pierwotnego odliczenia – dokonanego wg wskaźnika 50% (odrębnie za każdy rok 10-letniego okresu korekty). Modyfikacja pierwotnego odliczenia będzie następować na bieżąco w trakcie okresu korekty.

W prezentowanej sytuacji istotną kwestię stanowi wprowadzenie 1 stycznia 2016 r. przepisów o prewspółczynniku. Przepisy te określają zasady ustalania zakresu odliczenia (wskazują w jaki sposób należy obliczyć wartość procentową odliczenia). W odniesieniu do przytoczonego przykładu należy zauważyć, że wejście w życie tych przepisów nastąpiło w trakcie 10-letniego okresu korekty.

Zgodnie z przepisami przejściowymi, w odniesieniu do wydatków na nieruchomości (które zostały poniesione przed 1 stycznia 2016 r.), korekty odliczonej kwoty VAT w pozostałym 10-letnim okresie tej korekty, należy dokonywać na zasadach określonych w art. 90c ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Centralizacja VAT

Innymi słowy, od 1 stycznia 2016 r. dalsza (pozostała) część korekty 10-letniej powinna następować według zasad wprowadzonych 1 stycznia 2016 r., a więc przy zastosowaniu niekorzystnych dla samorządów reguł prewspółczynnika. Następuje więc swego rodzaju zmiana reguł „w czasie gry”.

Powyższe potwierdził wojewódzki sąd administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 14 marca 2017 r. o sygn. III SA/Wa 1339/16 (wyrok nieprawomocny). W rozstrzygnięciu tym wskazuje się, że w odniesieniu do nakładów poniesionych przed dniem 1 stycznia 2016 r. na ulepszenie budynków, w stosunku do których nie upłynął okres korekty, wynikający z art. 91 ust. 2 u.p.t.u., Skarżąca, będzie miała obowiązek dokonania korekty kwoty podatku naliczonego w pozostałym jej okresie na zasadach określonych w art. 90c u.p.t.u. w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r.

Opierając się na przedstawionym wyżej przykładzie oznacza to, że dla 10-letniego okresu korekty mającego miejsce:

  1. w 2014 i 2015 r. – zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 7b ustawy o VAT (wskaźnik 50%),
  2. w okresach rocznych od 2016 r. – zastosowanie znajdą art. 86 ust. 2a i n. ustawy o VAT (wskaźnik obliczany wg aktualnych zasad, w tym w szczególności w oparciu o rozporządzenie).

Przedstawiona sytuacja powoduje ryzyko zakwestionowania pierwotnie dokonanego odliczenia. Organ podatkowy może bowiem próbować narzucić JST – dla pozostałych rocznych okresów w ramach korekty 10-letniej – konieczność stosowania prewspółczynnika liczonego zgodnie z rozporządzeniem. Zaakceptowanie takiego podejścia może spowodować obowiązek zwrotu pierwotnie odliczonego VAT.

Przedstawiony problem jest niezwykle istotny. Dwa różne sposoby określania wartości odliczenia dla tej samej inwestycji i wynikające z tego ryzyko konieczności zwrotu odliczonego wcześniej VAT (dodać należy, że odliczonego zgodnie z przepisami) to zarazem kwestia bardzo kontrowersyjna. Nie zmienia to jednak faktu, że konieczne jest dokonanie weryfikacji obejmującej przede wszystkim rodzaje inwestycji, w odniesieniu do których w przeszłości odliczono VAT oraz zakresu aktualnego wykorzystania tych inwestycji do działalności gospodarczej. 

Michał Kostrzewa

radca prawny, specjalizuje się w zakresie optymalnych zasad rozliczeń podatku od towarów i usług, a także w funduszach unijnych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA