REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wycena bilansowa środków trwałych w budowie [przykłady]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
Wycena bilansowa środków trwałych w budowie [przykłady]
Wycena bilansowa środków trwałych w budowie [przykłady]

REKLAMA

REKLAMA

W artykule przedstawiono wycenę bilansową środków trwałych w budowie na przykładach.

REKLAMA

REKLAMA

Co to są środki trwałe w budowie?

Środki trwałe w budowie to środki trwałe w okresie ich pozyskiwania przez jednostkę siłami własnymi lub obcymi.

Na którym koncie umieszcza się środki trwałe w budowie?

Ich wartość ujmuje się na koncie 080 "Środki trwałe w budowie (inwestycje)".

Jak wycenia się środki trwałe w budowie?

Na dzień bilansowy wycenia się je według schematu:

REKLAMA

Wartość księgowa netto środków trwałych w budowie = ogół kosztów pozostających w bezpośrednim związku z ich nabyciem lub wytworzeniem - odpisy z tytułu trwałej utraty wartości

Wycena bilansowa środków trwałych w budowie z inwentaryzacją

Wycenę bilansową środków trwałych w budowie najczęściej wykonuje się łącznie z inwentaryzacją okresową metodą weryfikacji zapisów na koncie 080 z dokumentacją księgową. Wycenę powinny wykonywać zespoły złożone z pracowników komórek merytorycznych i pracowników księgowości. Tylko takie postępowanie gwarantuje weryfikację kosztów środków trwałych w budowie pod względem zaliczenia ich na prawidłowe obiekty oraz ich kwalifikację zgodnie z przepisami o rachunkowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wycena bilansowa środków trwałych – jak odróżnić ulepszenie od remontu?

Przy tej wycenie najwięcej problemów sprawia rozróżnienie nakładów na używane środki trwałe o charakterze inwestycyjnym (ulepszenie) i bieżącym (remont). Zasady klasyfikacji takich nakładów przedstawia tabela 2.

Tabela 2. Podstawowe zasady kwalifikacji nakładów na środki trwałe

Lp.

Środek trwały

Nakłady zaliczane do

inwestycji

remontów

1

Używany środek trwały nabyty przez jednostkę w stanie niezdatnym do użytku

Remont wykonany w celu przywrócenia wartości użytkowej w okresie od dnia nabycia do dnia oddania do używania

Konserwacje, remonty okresowe, remonty awaryjne w okresie po dniu oddania do używania

Ulepszenie (przebudowa, rozbudowa, adaptacja, modernizacja lub odbudowa) w okresie od dnia nabycia do dnia oddania do używania i po dniu oddania do używania

2

Nowy lub używany środek trwały nabyty przez jednostkę w stanie wymagającym przystosowania do użytku w tej konkretnej jednostce

Przystosowanie do używania w danej jednostce w okresie od dnia nabycia do dnia oddania do używania

Ulepszenie (przebudowa, rozbudowa, adaptacja, modernizacja lub odbudowa) po dniu oddania do używania

3

Nowy lub używany środek trwały nabyty przez jednostkę w stanie gotowym do użytku

Ulepszenie (przebudowa, rozbudowa, adaptacja, modernizacja lub odbudowa) po dniu oddania do używania

Szczególną uwagę należy poświęcić prawidłowemu odróżnieniu kosztów ulepszenia - polegającego na modernizacji i odbudowie - od remontu, w tym tzw. remontu kapitalnego. Przy tym odróżnieniu istotny jest:

  • rodzaj przeprowadzanych prac lub czynności,
  • efekt wykonanych prac lub czynności mierzony wzrostem wartości użytkowej środka trwałego.

Nakłady poniesione na środek trwały uznaje się za:

  1. ulepszenie - jeśli spełnione są jednocześnie dwa warunki:

 

  • przeprowadzane prace lub czynności mają charakter modernizacji lub rekonstrukcji obiektu środka trwałego,
  • w wyniku tych prac oczekuje się wzrostu wartości użytkowej ulepszonego środka trwałego w stosunku do posiadanej uprzednio wartości użytkowej;

 

  1. remont - jeśli wynikiem przeprowadzonych prac jest przywrócenie utraconej wartości użytkowej, nawet gdy do remontu użyto nowocześniejszych materiałów lub części niż pierwotnie użyte.

Wycena bilansowa środków trwałych w budowie na przykładach

Przykład 1

Wymiana bramy w ogrodzeniu może być sklasyfikowana zarówno jako modernizacja ogrodzenia (stanowiącego odrębny obiekt inwentarzowy od budynku), jak i remont.

Jeśli jednostka wymienia sprawną, zwykłą bramę w ogrodzeniu na bramę otwieraną automatycznie (sterowaną elektronicznie), jest to ulepszenie polegające na modernizacji. Ta wymiana polepsza warunki eksploatacji ogrodzenia, które bez tej wymiany cały czas miało pierwotnie założoną wartość użytkową.

Jeśli jednostka wymienia uszkodzoną bramę w ogrodzeniu na taką samą bramę, choć wykonaną z lepszego stopu metali (lżejszego, bardziej odpornego na korozję, trwalszego), jest to remont. Celem jest tu przywrócenie pierwotnej wartości użytkowej ogrodzenia, które straciło ją na skutek braku sprawnej bramy. Dla takiej kwalifikacji nie ma znaczenia, że nowa brama jest wykonana z nowocześniejszych materiałów.

Szczególnie trudne jest odróżnienie tzw. remontu kapitalnego od odbudowy (będącej ulepszeniem). Przyjmuje się, że w tym przypadku kluczowy jest pierwotnie założony przez jednostkę okres eksploatacji środka trwałego. W jednostkach organizacyjnych, które przyjęły stawki amortyzacji podatkowej (lub stawki ustalone przez dysponenta części budżetowej albo zarząd JST), okresy te są wyznaczone odgórnie (jako czas, w którym następuje całkowita amortyzacja środka trwałego zgodnie z okresami amortyzacji przyjętymi dla ustalenia jednolitych stawek amortyzacji podatkowej).

Jeśli w skład środka trwałego wchodzą części składowe, które muszą być wymienione w trakcie okresu eksploatacji środka trwałego (równego okresowi amortyzacji), to wymianę części (nawet jeśli środek trwały nie jest bez nich zdatny do użytku) traktuje się jak remont, a nie jako odbudowę.

Jednak jeśli jednostka wymieni zużyte części składowe w niesprawnym (niekompletnym) środku trwałym całkowicie umorzonym, przez co odzyska on cechę kompletności i zdatności do użytku, to taki tzw. remont kapitalny dla celów ewidencji księgowej jest ulepszeniem (odbudową) środka trwałego. Nakłady trzeba doliczyć do jego wartości początkowej i wznowić amortyzację.

Przykład 2

Budynek jest amortyzowany przez 40 lat. Jednak stolarka drzwiowa i okienna (czyli części składowe budynku, bez których nie może on być użytkowany) wymaga całkowitej wymiany co 20 lat. Wymiana taka po 20 latach nie powoduje wydłużenia okresu użytkowania budynku. Jest więc remontem.

Jednak kolejna wymiana po 40 latach wydłuży okres użytkowania tego budynku o kolejne 20 lat. Z tego względu powinna być sklasyfikowana jako odbudowa, czyli ulepszenie środka trwałego.

Wszystkie nakłady na środki trwałe poniesione w danym roku trzeba na koniec roku przeanalizować. Należy przy tym wziąć pod uwagę ww. reguły. Błędnie sklasyfikowane nakłady trzeba skorygować najpóźniej pod datą 31 grudnia. Jeśli błędy zostaną stwierdzone dla środków trwałych oddanych do użytkowania w trakcie roku, korekty wymaga także naliczona amortyzacja (umorzenie).

Izabela Motowilczuk

magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych

źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA