REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wycena bilansowa środków trwałych w budowie [przykłady]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
Wycena bilansowa środków trwałych w budowie [przykłady]
Wycena bilansowa środków trwałych w budowie [przykłady]

REKLAMA

REKLAMA

W artykule przedstawiono wycenę bilansową środków trwałych w budowie na przykładach.

REKLAMA

REKLAMA

Co to są środki trwałe w budowie?

Środki trwałe w budowie to środki trwałe w okresie ich pozyskiwania przez jednostkę siłami własnymi lub obcymi.

Na którym koncie umieszcza się środki trwałe w budowie?

Ich wartość ujmuje się na koncie 080 "Środki trwałe w budowie (inwestycje)".

Jak wycenia się środki trwałe w budowie?

Na dzień bilansowy wycenia się je według schematu:

REKLAMA

Wartość księgowa netto środków trwałych w budowie = ogół kosztów pozostających w bezpośrednim związku z ich nabyciem lub wytworzeniem - odpisy z tytułu trwałej utraty wartości

Wycena bilansowa środków trwałych w budowie z inwentaryzacją

Wycenę bilansową środków trwałych w budowie najczęściej wykonuje się łącznie z inwentaryzacją okresową metodą weryfikacji zapisów na koncie 080 z dokumentacją księgową. Wycenę powinny wykonywać zespoły złożone z pracowników komórek merytorycznych i pracowników księgowości. Tylko takie postępowanie gwarantuje weryfikację kosztów środków trwałych w budowie pod względem zaliczenia ich na prawidłowe obiekty oraz ich kwalifikację zgodnie z przepisami o rachunkowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wycena bilansowa środków trwałych – jak odróżnić ulepszenie od remontu?

Przy tej wycenie najwięcej problemów sprawia rozróżnienie nakładów na używane środki trwałe o charakterze inwestycyjnym (ulepszenie) i bieżącym (remont). Zasady klasyfikacji takich nakładów przedstawia tabela 2.

Tabela 2. Podstawowe zasady kwalifikacji nakładów na środki trwałe

Lp.

Środek trwały

Nakłady zaliczane do

inwestycji

remontów

1

Używany środek trwały nabyty przez jednostkę w stanie niezdatnym do użytku

Remont wykonany w celu przywrócenia wartości użytkowej w okresie od dnia nabycia do dnia oddania do używania

Konserwacje, remonty okresowe, remonty awaryjne w okresie po dniu oddania do używania

Ulepszenie (przebudowa, rozbudowa, adaptacja, modernizacja lub odbudowa) w okresie od dnia nabycia do dnia oddania do używania i po dniu oddania do używania

2

Nowy lub używany środek trwały nabyty przez jednostkę w stanie wymagającym przystosowania do użytku w tej konkretnej jednostce

Przystosowanie do używania w danej jednostce w okresie od dnia nabycia do dnia oddania do używania

Ulepszenie (przebudowa, rozbudowa, adaptacja, modernizacja lub odbudowa) po dniu oddania do używania

3

Nowy lub używany środek trwały nabyty przez jednostkę w stanie gotowym do użytku

Ulepszenie (przebudowa, rozbudowa, adaptacja, modernizacja lub odbudowa) po dniu oddania do używania

Szczególną uwagę należy poświęcić prawidłowemu odróżnieniu kosztów ulepszenia - polegającego na modernizacji i odbudowie - od remontu, w tym tzw. remontu kapitalnego. Przy tym odróżnieniu istotny jest:

  • rodzaj przeprowadzanych prac lub czynności,
  • efekt wykonanych prac lub czynności mierzony wzrostem wartości użytkowej środka trwałego.

Nakłady poniesione na środek trwały uznaje się za:

  1. ulepszenie - jeśli spełnione są jednocześnie dwa warunki:

 

  • przeprowadzane prace lub czynności mają charakter modernizacji lub rekonstrukcji obiektu środka trwałego,
  • w wyniku tych prac oczekuje się wzrostu wartości użytkowej ulepszonego środka trwałego w stosunku do posiadanej uprzednio wartości użytkowej;

 

  1. remont - jeśli wynikiem przeprowadzonych prac jest przywrócenie utraconej wartości użytkowej, nawet gdy do remontu użyto nowocześniejszych materiałów lub części niż pierwotnie użyte.

Wycena bilansowa środków trwałych w budowie na przykładach

Przykład 1

Wymiana bramy w ogrodzeniu może być sklasyfikowana zarówno jako modernizacja ogrodzenia (stanowiącego odrębny obiekt inwentarzowy od budynku), jak i remont.

Jeśli jednostka wymienia sprawną, zwykłą bramę w ogrodzeniu na bramę otwieraną automatycznie (sterowaną elektronicznie), jest to ulepszenie polegające na modernizacji. Ta wymiana polepsza warunki eksploatacji ogrodzenia, które bez tej wymiany cały czas miało pierwotnie założoną wartość użytkową.

Jeśli jednostka wymienia uszkodzoną bramę w ogrodzeniu na taką samą bramę, choć wykonaną z lepszego stopu metali (lżejszego, bardziej odpornego na korozję, trwalszego), jest to remont. Celem jest tu przywrócenie pierwotnej wartości użytkowej ogrodzenia, które straciło ją na skutek braku sprawnej bramy. Dla takiej kwalifikacji nie ma znaczenia, że nowa brama jest wykonana z nowocześniejszych materiałów.

Szczególnie trudne jest odróżnienie tzw. remontu kapitalnego od odbudowy (będącej ulepszeniem). Przyjmuje się, że w tym przypadku kluczowy jest pierwotnie założony przez jednostkę okres eksploatacji środka trwałego. W jednostkach organizacyjnych, które przyjęły stawki amortyzacji podatkowej (lub stawki ustalone przez dysponenta części budżetowej albo zarząd JST), okresy te są wyznaczone odgórnie (jako czas, w którym następuje całkowita amortyzacja środka trwałego zgodnie z okresami amortyzacji przyjętymi dla ustalenia jednolitych stawek amortyzacji podatkowej).

Jeśli w skład środka trwałego wchodzą części składowe, które muszą być wymienione w trakcie okresu eksploatacji środka trwałego (równego okresowi amortyzacji), to wymianę części (nawet jeśli środek trwały nie jest bez nich zdatny do użytku) traktuje się jak remont, a nie jako odbudowę.

Jednak jeśli jednostka wymieni zużyte części składowe w niesprawnym (niekompletnym) środku trwałym całkowicie umorzonym, przez co odzyska on cechę kompletności i zdatności do użytku, to taki tzw. remont kapitalny dla celów ewidencji księgowej jest ulepszeniem (odbudową) środka trwałego. Nakłady trzeba doliczyć do jego wartości początkowej i wznowić amortyzację.

Przykład 2

Budynek jest amortyzowany przez 40 lat. Jednak stolarka drzwiowa i okienna (czyli części składowe budynku, bez których nie może on być użytkowany) wymaga całkowitej wymiany co 20 lat. Wymiana taka po 20 latach nie powoduje wydłużenia okresu użytkowania budynku. Jest więc remontem.

Jednak kolejna wymiana po 40 latach wydłuży okres użytkowania tego budynku o kolejne 20 lat. Z tego względu powinna być sklasyfikowana jako odbudowa, czyli ulepszenie środka trwałego.

Wszystkie nakłady na środki trwałe poniesione w danym roku trzeba na koniec roku przeanalizować. Należy przy tym wziąć pod uwagę ww. reguły. Błędnie sklasyfikowane nakłady trzeba skorygować najpóźniej pod datą 31 grudnia. Jeśli błędy zostaną stwierdzone dla środków trwałych oddanych do użytkowania w trakcie roku, korekty wymaga także naliczona amortyzacja (umorzenie).

Izabela Motowilczuk

magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych

źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

REKLAMA

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

REKLAMA

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA