REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidentne pomyłki w arkuszach spisu z natury [główny księgowy]

Ewidentne pomyłki w arkuszach spisu z natury [główny księgowy]
Ewidentne pomyłki w arkuszach spisu z natury [główny księgowy]
Media

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozwiązać następujący problem z poprawkami w arkuszach spisu z natury?

Do komórki księgowości trafiły arkusze spisu z natury środków trwałych do wyceny i ustalenia różnic inwentaryzacyjnych. Pracownik porównujący zapisy w arkuszach i w księgach rachunkowych stwierdził, że w arkuszach są ewidentne pomyłki dotyczące:

REKLAMA

  • nazwy składników majątkowych,
  • numerów inwentarzowych,
  • spisanej ilości.

Na przykład w jednym z arkuszy napisano, że w polu spisowym znajduje się 30 ławek szkolnych, i podano ich numery inwentarzowe. Jednak zgodnie z ewidencją pomocniczą do konta 013 "Pozostałe środki trwałe" w tym gabinecie znajdują się stoliki z krzesłami, a nie ławki. Numery inwentarzowe spisanych rzeczy zgadzają się z ewidencją, z tym że w arkuszu podano 29 numerów, podczas gdy kompletów stolików i krzeseł w arkuszu spisowym i ewidencji księgowej jest 30. Pracownik zgłosił te i inne nieścisłości głównemu księgowemu. Czy główny księgowy może poprawić takie ewidentne pomyłki na arkuszach spisowych, zamieszczając swój podpis przy poprawkach?

RADA

Nie, główny księgowy nie ma prawa nanosić poprawek na arkuszach spisowych w pozycjach wypełnionych przez zespół spisowy w polu spisowym.

Poprawki w arkuszach spisu z natury w 2023 r.

Arkusze spisowe stanowią wewnętrzne własne dowody księgowe jednostki w rozumieniu art. 20 ust. 2 pkt 3 uor. Arkusze jako dowody księgowe muszą być rzetelne, kompletne i wolne od błędów (art. 22 ust. 1 uor). Popełnione błędy w tych dowodach można poprawiać. Należy wówczas:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • skreślić błędną treść lub kwotę,
  • utrzymać czytelność skreślonych wyrażeń lub liczb,
  • wpisać poprawną treść lub kwotę,
  • podać datę poprawki,
  • złożyć swój podpis przy poprawce (osoba upoważniona).

Nie oznacza to jednak, że można w ten sposób poprawić każdy błąd i że może to zrobić jakakolwiek osoba mająca dostęp do arkusza.

Arkusze spisu z natury są specyficznymi dowodami, ponieważ wypełniają je sukcesywnie różne osoby do tego uprawnione.

Najważniejsze zapisy do arkuszy spisu z natury wprowadzają zespoły spisowe bezpośrednio w polu spisowym. Są to zapisy dotyczące: nazwy spisywanego składnika majątkowego, jego oznaczenia umożliwiającego powiązanie zapisów z arkusza z zapisami ksiąg rachunkowych (dla środków trwałych jest to numer inwentarzowy) i liczby obiektów inwentarzowych stwierdzonych faktycznie w polu spisowym. Błędy popełnione w tych zapisach może poprawiać wyłącznie zespół spisowy w czasie pobytu w polu spisowym. Poprawki te dodatkowo powinna zatwierdzić osoba materialnie odpowiedzialna. Jeśli błędy w tych pozycjach zostaną wykryte po zakończeniu spisu w danym polu spisowym, to ten, kto je zauważył, musi je niezwłocznie zgłosić przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej. Następnie przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej powinien zarządzić powtórzenie spisów w polach spisowych, z których pochodzą błędnie wypełnione arkusze spisowe. Wówczas wyniki tych spisów należy ująć już na nowych arkuszach spisowych. Arkusze zawierające błędne wpisy trzeba unieważnić w całości.

Poprawki głównego księgowego w arkuszach spisu z natury w 2023 r.

Główny księgowy ma prawo poprawiać w arkuszach spisu z natury tylko i wyłącznie błędne zapisy wprowadzone do arkuszy na etapie wyceny wyników spisu z natury. To znaczy, że może poprawiać pozycje:

  • "cena",
  • "wartość",
  • "wartość ogółem arkusza".

Nie może poprawiać danych wpisanych przez zespół spisowy, bo nie był w polu spisowym w czasie spisu. A zatem nie może wiedzieć, czy faktycznie błąd popełnił zespół spisowy, czy może błędne są dane w ewidencji księgowej.

Takie zasady przyjęto w praktyce rachunkowości. Zapewniają one rzetelność wyników spisów ujętych w arkuszach spisowych (czyli ich zgodność ze stanem faktycznym). Zasady te powinny być opisane przez kierownika jednostki w instrukcji inwentaryzacyjnej jednostki (art. 10 uor).

Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli RIO

Podstawa prawna:

  • art. 10, art. 20 ust. 2 pkt 3, art. 22 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 217; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1488)

Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Trwają prace nad zmianami w Kodeksie pracy. Będzie nowa definicja mobbingu

Trwają prace nad zmianami w Kodeksie pracy. Będzie nowa definicja mobbingu. Jaka jest obecnie definicja mobbingu? Jakie w związku z tym ma obowiązki pracodawca? Co zakłada projekt nowelizacji Kodeksu pracy? Czy pracodawcy będą mieli dodatkowe obowiązki?

Uzupełniający urlop macierzyński. Czy pracodawca może go odrzucić? Kiedy wniosek?

19 marca 2025 r. zaczną obowiązywać przepisy wprowadzające uzupełniający urlop macierzyński. Od czego zależy długość tego urlopu? Kiedy należy złożyć wniosek o uzupełniający urlop macierzyński? Czy pracodawca może go odrzucić?

Odprawa pośmiertna 2025 r. Ile wynosi? Komu przysługuje?

Kodeks pracy określa m.in. zasady dotyczące nabycia odprawy pośmiertnej po pracowniku. Chodzi o sytuację, w której pracownik m.in. w czasie trwania stosunku pracy umiera. Kto może otrzymać odprawę pośmiertną po pracowniku? Ile wynosi?

Kiedy pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia? Czy pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia?

Kiedy pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia? W jakich przypadkach pracodawca będzie mógł rozwiązać umowę o pracę z winy pracownika, a w jakich bez winy pracownika? Czy pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia?

REKLAMA

Społeczne Agencje Najmu z 100 proc. dofinansowaniem z UE. Wnioski do 17 marca 2025 r.

Społeczne Agencje Najmu z 100 proc. dofinansowaniem z UE. Ruszyła II edycja konkursu dla gmin. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przeznaczy blisko 100 mln zł z Unii Europejskiej na Społeczne Agencje Najmu Wnioski do 17 marca 2025 r. Kto może wystąpić o dofinansowanie? Ile wynosi dofinansowanie?

Wyniki VI tury naboru programu Aktywny Maluch. Prawie 10 tys. miejsc opieki objętych dofinansowaniem

Wyniki VI tury naboru programu Aktywny Maluch. Prawie 10 tys. miejsc opieki objętych dofinansowaniem. Resort rodziny 31 stycznia opublikował wyniki VI tury naboru ciągłego w ramach programu Aktywny Maluch 2022-2029. Zgodnie z danymi resortu rodziny, poziom użłobkowienia w Polsce wynosi już 40,11 proc. Pod koniec 2023 r. wynosił 36 proc.

Czy pracodawca ma obowiązek udzielić zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej?

Czy pracodawca ma obowiązek udzielić zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej? Czym jest siła wyższa? Kiedy pracownik powinien poinformować pracodawcę o taki zwolnieniu? Czy dni przeznaczone na zwolnienie z powodu działania siły wyższej przechodzą na kolejny rok?

Sporządzanie sprawozdań przez JST. Są nowe wzory. Kiedy sprawozdanie na starych zasadach?

Sporządzanie sprawozdań przez JST. Są nowe wzory. 31 stycznia 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Finansów, które wprowadza m.in. nowe wzory sporządzania sprawozdań przez JST. Kiedy sprawozdanie na starych zasadach?

REKLAMA

Amortyzacja środków trwałych

Czym są środki trwałe? Czym jest amortyzacja? Co jest wartością początkową środka trwałego? Co należy uwzględnić przy amortyzacji środka trwałego? Jakie wyróżniamy metody amortyzacji środków trwałych?

Zasady refundacji okularów lub szkieł kontaktowych: dokumentacja

Pracodawcy mają obowiązek zapewnić pracownikom okulary bądź szkła kontaktowe korygujące wzrok swoim pracownikom. Co należy uwzględnić w dokumentacji dotyczącej refundacji za poniesione koszty związane z zakupem okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok?

REKLAMA