REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidentne pomyłki w arkuszach spisu z natury [główny księgowy]

Subskrybuj nas na Youtube
Ewidentne pomyłki w arkuszach spisu z natury [główny księgowy]
Ewidentne pomyłki w arkuszach spisu z natury [główny księgowy]
Media

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozwiązać następujący problem z poprawkami w arkuszach spisu z natury?

Do komórki księgowości trafiły arkusze spisu z natury środków trwałych do wyceny i ustalenia różnic inwentaryzacyjnych. Pracownik porównujący zapisy w arkuszach i w księgach rachunkowych stwierdził, że w arkuszach są ewidentne pomyłki dotyczące:

REKLAMA

  • nazwy składników majątkowych,
  • numerów inwentarzowych,
  • spisanej ilości.

Na przykład w jednym z arkuszy napisano, że w polu spisowym znajduje się 30 ławek szkolnych, i podano ich numery inwentarzowe. Jednak zgodnie z ewidencją pomocniczą do konta 013 "Pozostałe środki trwałe" w tym gabinecie znajdują się stoliki z krzesłami, a nie ławki. Numery inwentarzowe spisanych rzeczy zgadzają się z ewidencją, z tym że w arkuszu podano 29 numerów, podczas gdy kompletów stolików i krzeseł w arkuszu spisowym i ewidencji księgowej jest 30. Pracownik zgłosił te i inne nieścisłości głównemu księgowemu. Czy główny księgowy może poprawić takie ewidentne pomyłki na arkuszach spisowych, zamieszczając swój podpis przy poprawkach?

RADA

Nie, główny księgowy nie ma prawa nanosić poprawek na arkuszach spisowych w pozycjach wypełnionych przez zespół spisowy w polu spisowym.

Poprawki w arkuszach spisu z natury w 2023 r.

Arkusze spisowe stanowią wewnętrzne własne dowody księgowe jednostki w rozumieniu art. 20 ust. 2 pkt 3 uor. Arkusze jako dowody księgowe muszą być rzetelne, kompletne i wolne od błędów (art. 22 ust. 1 uor). Popełnione błędy w tych dowodach można poprawiać. Należy wówczas:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • skreślić błędną treść lub kwotę,
  • utrzymać czytelność skreślonych wyrażeń lub liczb,
  • wpisać poprawną treść lub kwotę,
  • podać datę poprawki,
  • złożyć swój podpis przy poprawce (osoba upoważniona).

Nie oznacza to jednak, że można w ten sposób poprawić każdy błąd i że może to zrobić jakakolwiek osoba mająca dostęp do arkusza.

Arkusze spisu z natury są specyficznymi dowodami, ponieważ wypełniają je sukcesywnie różne osoby do tego uprawnione.

Najważniejsze zapisy do arkuszy spisu z natury wprowadzają zespoły spisowe bezpośrednio w polu spisowym. Są to zapisy dotyczące: nazwy spisywanego składnika majątkowego, jego oznaczenia umożliwiającego powiązanie zapisów z arkusza z zapisami ksiąg rachunkowych (dla środków trwałych jest to numer inwentarzowy) i liczby obiektów inwentarzowych stwierdzonych faktycznie w polu spisowym. Błędy popełnione w tych zapisach może poprawiać wyłącznie zespół spisowy w czasie pobytu w polu spisowym. Poprawki te dodatkowo powinna zatwierdzić osoba materialnie odpowiedzialna. Jeśli błędy w tych pozycjach zostaną wykryte po zakończeniu spisu w danym polu spisowym, to ten, kto je zauważył, musi je niezwłocznie zgłosić przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej. Następnie przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej powinien zarządzić powtórzenie spisów w polach spisowych, z których pochodzą błędnie wypełnione arkusze spisowe. Wówczas wyniki tych spisów należy ująć już na nowych arkuszach spisowych. Arkusze zawierające błędne wpisy trzeba unieważnić w całości.

Poprawki głównego księgowego w arkuszach spisu z natury w 2023 r.

Główny księgowy ma prawo poprawiać w arkuszach spisu z natury tylko i wyłącznie błędne zapisy wprowadzone do arkuszy na etapie wyceny wyników spisu z natury. To znaczy, że może poprawiać pozycje:

  • "cena",
  • "wartość",
  • "wartość ogółem arkusza".

Nie może poprawiać danych wpisanych przez zespół spisowy, bo nie był w polu spisowym w czasie spisu. A zatem nie może wiedzieć, czy faktycznie błąd popełnił zespół spisowy, czy może błędne są dane w ewidencji księgowej.

Takie zasady przyjęto w praktyce rachunkowości. Zapewniają one rzetelność wyników spisów ujętych w arkuszach spisowych (czyli ich zgodność ze stanem faktycznym). Zasady te powinny być opisane przez kierownika jednostki w instrukcji inwentaryzacyjnej jednostki (art. 10 uor).

Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli RIO

Podstawa prawna:

  • art. 10, art. 20 ust. 2 pkt 3, art. 22 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 217; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1488)

Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

REKLAMA

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

REKLAMA

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

REKLAMA