REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidentne pomyłki w arkuszach spisu z natury [główny księgowy]

Subskrybuj nas na Youtube
Ewidentne pomyłki w arkuszach spisu z natury [główny księgowy]
Ewidentne pomyłki w arkuszach spisu z natury [główny księgowy]
Media

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozwiązać następujący problem z poprawkami w arkuszach spisu z natury?

Do komórki księgowości trafiły arkusze spisu z natury środków trwałych do wyceny i ustalenia różnic inwentaryzacyjnych. Pracownik porównujący zapisy w arkuszach i w księgach rachunkowych stwierdził, że w arkuszach są ewidentne pomyłki dotyczące:

REKLAMA

REKLAMA

  • nazwy składników majątkowych,
  • numerów inwentarzowych,
  • spisanej ilości.

Na przykład w jednym z arkuszy napisano, że w polu spisowym znajduje się 30 ławek szkolnych, i podano ich numery inwentarzowe. Jednak zgodnie z ewidencją pomocniczą do konta 013 "Pozostałe środki trwałe" w tym gabinecie znajdują się stoliki z krzesłami, a nie ławki. Numery inwentarzowe spisanych rzeczy zgadzają się z ewidencją, z tym że w arkuszu podano 29 numerów, podczas gdy kompletów stolików i krzeseł w arkuszu spisowym i ewidencji księgowej jest 30. Pracownik zgłosił te i inne nieścisłości głównemu księgowemu. Czy główny księgowy może poprawić takie ewidentne pomyłki na arkuszach spisowych, zamieszczając swój podpis przy poprawkach?

RADA

Nie, główny księgowy nie ma prawa nanosić poprawek na arkuszach spisowych w pozycjach wypełnionych przez zespół spisowy w polu spisowym.

Poprawki w arkuszach spisu z natury w 2023 r.

Arkusze spisowe stanowią wewnętrzne własne dowody księgowe jednostki w rozumieniu art. 20 ust. 2 pkt 3 uor. Arkusze jako dowody księgowe muszą być rzetelne, kompletne i wolne od błędów (art. 22 ust. 1 uor). Popełnione błędy w tych dowodach można poprawiać. Należy wówczas:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • skreślić błędną treść lub kwotę,
  • utrzymać czytelność skreślonych wyrażeń lub liczb,
  • wpisać poprawną treść lub kwotę,
  • podać datę poprawki,
  • złożyć swój podpis przy poprawce (osoba upoważniona).

Nie oznacza to jednak, że można w ten sposób poprawić każdy błąd i że może to zrobić jakakolwiek osoba mająca dostęp do arkusza.

Arkusze spisu z natury są specyficznymi dowodami, ponieważ wypełniają je sukcesywnie różne osoby do tego uprawnione.

Najważniejsze zapisy do arkuszy spisu z natury wprowadzają zespoły spisowe bezpośrednio w polu spisowym. Są to zapisy dotyczące: nazwy spisywanego składnika majątkowego, jego oznaczenia umożliwiającego powiązanie zapisów z arkusza z zapisami ksiąg rachunkowych (dla środków trwałych jest to numer inwentarzowy) i liczby obiektów inwentarzowych stwierdzonych faktycznie w polu spisowym. Błędy popełnione w tych zapisach może poprawiać wyłącznie zespół spisowy w czasie pobytu w polu spisowym. Poprawki te dodatkowo powinna zatwierdzić osoba materialnie odpowiedzialna. Jeśli błędy w tych pozycjach zostaną wykryte po zakończeniu spisu w danym polu spisowym, to ten, kto je zauważył, musi je niezwłocznie zgłosić przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej. Następnie przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej powinien zarządzić powtórzenie spisów w polach spisowych, z których pochodzą błędnie wypełnione arkusze spisowe. Wówczas wyniki tych spisów należy ująć już na nowych arkuszach spisowych. Arkusze zawierające błędne wpisy trzeba unieważnić w całości.

Poprawki głównego księgowego w arkuszach spisu z natury w 2023 r.

Główny księgowy ma prawo poprawiać w arkuszach spisu z natury tylko i wyłącznie błędne zapisy wprowadzone do arkuszy na etapie wyceny wyników spisu z natury. To znaczy, że może poprawiać pozycje:

  • "cena",
  • "wartość",
  • "wartość ogółem arkusza".

Nie może poprawiać danych wpisanych przez zespół spisowy, bo nie był w polu spisowym w czasie spisu. A zatem nie może wiedzieć, czy faktycznie błąd popełnił zespół spisowy, czy może błędne są dane w ewidencji księgowej.

Takie zasady przyjęto w praktyce rachunkowości. Zapewniają one rzetelność wyników spisów ujętych w arkuszach spisowych (czyli ich zgodność ze stanem faktycznym). Zasady te powinny być opisane przez kierownika jednostki w instrukcji inwentaryzacyjnej jednostki (art. 10 uor).

Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli RIO

Podstawa prawna:

  • art. 10, art. 20 ust. 2 pkt 3, art. 22 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 217; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1488)

Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

REKLAMA

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

REKLAMA

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA