REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zaangażowanie wydatków budżetowych to planowanie finansowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Piotrowska
Zaangażowanie prawne występuje najczęściej w postaci aktów administracyjnych.
Zaangażowanie prawne występuje najczęściej w postaci aktów administracyjnych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak należy zdefiniować zaangażowanie wydatków budżetowych? Na czym polega zangażowanie rachunkowe i zangażowanie prawne?

Samorządowe jednostki organizacyjne mają obowiązek bieżącej ewidencji na kontach pozabilansowych poziomu zaangażowania środków budżetowych. Ewidencja ta umożliwia wstępną kontrolę zgodności zamierzonych operacji z planem finansowym. Zaangażowanie to czynności, na podstawie których zarząd jednostki samorządu terytorialnego lub kierownik jednostki budżetowej kształtuje zobowiązania, z których wynika obciążenie planu finansowego urzędu samorządu terytorialnego lub jednostki budżetowej w bieżącym roku budżetowym oraz w latach następnych.

REKLAMA

Należy pamiętać, że zaangażowania wydatków budżetowych nie można mylić ani z planem, ani ze zobowiązaniami. Konieczne jest jednakże wiarygodne ustalenie kwoty zaangażowania, gdyż ono poprzedza dokonanie wydatku, który musi mieścić się w limicie planu finansowego.

Polecamy także: Projekt planu finansowego i plan finansowy samorządowej jednostki budżetowej na rok 2012

Wyróżnia się:

REKLAMA

• zaangażowanie rachunkowe, wskutek którego środki budżetowe zostają w planie finansowym przeznaczone na konkretne cele, co pozwala zapewnić indywidualizację wydatku i w związku z tym nie ma możliwości wykorzystania zaplanowanych kwot na inny wydatek,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zaangażowanie prawne, wynikające np. z umów o pracę zawartych z pracownikami, umów z kontrahentami o wykonanie usług lub z wydanych decyzji, a skutkiem tego zaangażowania jest powstanie długu jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki budżetowej.

Zaangażowanie prawne występuje najczęściej w postaci aktów administracyjnych, np. decyzji o przyznaniu świadczeń z zakresu opieki społecznej, umów o pracę, umów cywilnoprawnych polegających na udzieleniu zamówienia publicznego.

W sytuacji, kiedy zaangażowanie prawne tworzy dług, to musi go poprzedzać zaangażowanie rachunkowe, a więc uwzględnienie środków na dany wydatek w planie finansowym. Jeżeli prawne zaangażowanie ogranicza się do stwierdzenia długu np. na skutek postanowienia sądu, to zaangażowanie rachunkowe musi nastąpić po nim, czyli wydatek wynikający z tego faktu powinien zostać uwzględniony w planie finansowym.

Zobacz także: Ewidencja środków pieniężnych w jednostce budżetowej

Plan kont przewiduje dla poszczególnych samorządowych jednostek organizacyjnych następujące rodzaje kont pozabilansowych, na których ewidencjonuje się prawne zaangażowanie środków finansowych:

• konto 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego”,

• konto 999 „Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat”,

• konto 996 „Zaangażowanie dochodów własnych jednostek budżetowych”,

• konto 997 „Zaangażowanie środków funduszy pomocowych”,

• konto 995 „Zaangażowanie środków zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych”.

Poza tym, należy zwrócić uwagę na dwa konta pozabilansowe, a mianowicie:

• konto 980 „Plan finansowy wydatków budżetowych”, które służy do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych dysponenta środków budżetowych, oraz

• konto 981 „Plan finansowy niewygasających wydatków”, na którym ewidencjonuje się plan finansowy niewygasających wydatków budżetowych dysponenta środków budżetowych.

BEATA PIOTROWSKA

główny specjalista w Biurze Audytu Wewnętrznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego

PODSTAWA PRAWNA

• Rozporządzenie ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 142, poz. 1020).

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA