Czy zaangażowanie wydatków budżetowych to planowanie finansowe
REKLAMA
REKLAMA
Samorządowe jednostki organizacyjne mają obowiązek bieżącej ewidencji na kontach pozabilansowych poziomu zaangażowania środków budżetowych. Ewidencja ta umożliwia wstępną kontrolę zgodności zamierzonych operacji z planem finansowym. Zaangażowanie to czynności, na podstawie których zarząd jednostki samorządu terytorialnego lub kierownik jednostki budżetowej kształtuje zobowiązania, z których wynika obciążenie planu finansowego urzędu samorządu terytorialnego lub jednostki budżetowej w bieżącym roku budżetowym oraz w latach następnych.
REKLAMA
Należy pamiętać, że zaangażowania wydatków budżetowych nie można mylić ani z planem, ani ze zobowiązaniami. Konieczne jest jednakże wiarygodne ustalenie kwoty zaangażowania, gdyż ono poprzedza dokonanie wydatku, który musi mieścić się w limicie planu finansowego.
Polecamy także: Projekt planu finansowego i plan finansowy samorządowej jednostki budżetowej na rok 2012
Wyróżnia się:
REKLAMA
• zaangażowanie rachunkowe, wskutek którego środki budżetowe zostają w planie finansowym przeznaczone na konkretne cele, co pozwala zapewnić indywidualizację wydatku i w związku z tym nie ma możliwości wykorzystania zaplanowanych kwot na inny wydatek,
• zaangażowanie prawne, wynikające np. z umów o pracę zawartych z pracownikami, umów z kontrahentami o wykonanie usług lub z wydanych decyzji, a skutkiem tego zaangażowania jest powstanie długu jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki budżetowej.
Zaangażowanie prawne występuje najczęściej w postaci aktów administracyjnych, np. decyzji o przyznaniu świadczeń z zakresu opieki społecznej, umów o pracę, umów cywilnoprawnych polegających na udzieleniu zamówienia publicznego.
W sytuacji, kiedy zaangażowanie prawne tworzy dług, to musi go poprzedzać zaangażowanie rachunkowe, a więc uwzględnienie środków na dany wydatek w planie finansowym. Jeżeli prawne zaangażowanie ogranicza się do stwierdzenia długu np. na skutek postanowienia sądu, to zaangażowanie rachunkowe musi nastąpić po nim, czyli wydatek wynikający z tego faktu powinien zostać uwzględniony w planie finansowym.
Zobacz także: Ewidencja środków pieniężnych w jednostce budżetowej
Plan kont przewiduje dla poszczególnych samorządowych jednostek organizacyjnych następujące rodzaje kont pozabilansowych, na których ewidencjonuje się prawne zaangażowanie środków finansowych:
• konto 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego”,
• konto 999 „Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat”,
• konto 996 „Zaangażowanie dochodów własnych jednostek budżetowych”,
• konto 997 „Zaangażowanie środków funduszy pomocowych”,
• konto 995 „Zaangażowanie środków zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych”.
Poza tym, należy zwrócić uwagę na dwa konta pozabilansowe, a mianowicie:
• konto 980 „Plan finansowy wydatków budżetowych”, które służy do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych dysponenta środków budżetowych, oraz
• konto 981 „Plan finansowy niewygasających wydatków”, na którym ewidencjonuje się plan finansowy niewygasających wydatków budżetowych dysponenta środków budżetowych.
BEATA PIOTROWSKA
główny specjalista w Biurze Audytu Wewnętrznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego
PODSTAWA PRAWNA
• Rozporządzenie ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 142, poz. 1020).
REKLAMA
REKLAMA