REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darowizny do dyspozycji dyrektora w jednostce budżetowej

Jan Charytoniuk
Jan Charytoniuk
autor kilkudziesięciu publikacji z zakresu rachunkowości budżetowej, w tym ok. 30 opracowań do „PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej”, opartych na praktycznych doświadczeniach wyniesionych z pracy w instytucjach kontrolnych (w RIO) i na stanowisku głównego księgowego
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednostka budżetowa na podstawie uchwały rady miejskiej utworzyła rachunek dochodów własnych. Różnorodne drobne kwoty, wpłaca na konto dochodów własnych z adnotacją „darowizna do dyspozycji dyrektora”. Są to np.: prowizje od ubezpieczenia dzieci i za obsługę ubezpieczenia, prowizje od wpłat za język angielski przekazywane przez firmę prowadzącą na terenie przedszkola naukę tego języka, darowizny od rodziców. Czy jest to prawidłowe postępowanie?

Jednostki budżetowe otrzymujące dochody z:

REKLAMA

REKLAMA

• opłat za udostępnianie dokumentacji przetargowej,

• spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej,

• odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie bądź użytkowaniu jednostki budżetowej

REKLAMA

mogą je gromadzić na wydzielonym rachunku dochodów własnych (art. 22 ust. 1 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych; dalej: uofp).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W odniesieniu do tych dochodów, wśród których występują m.in. darowizny, które mogą być przeznaczone na cel wskazany przez darczyńcę, decyzję o utworzeniu rachunku dochodów własnych podejmuje kierownik jednostki budżetowej (art. 22 ust. 5 i 6 uofp).

Poza dochodami z tytułów wymienionych w przywołanym przepisie, samorządowe jednostki budżetowe mogą gromadzić na rachunku dochodów własnych dochody określone w uchwale podjętej przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. W uchwale należy ustalić źródła dochodów własnych i ich przeznaczenie oraz wskazać jednostki, które utworzą omawiany rachunek (art. 22 ust. 3 i 4 uofp).

W opisanej na wstępie sytuacji, otrzymywane prowizje są formą wynagrodzenia za usługi wykonywane na rzecz firm ubezpieczeniowych lub podmiotów prowadzących naukę języka angielskiego, a ich wysokość jest uzależniona od wpływów za ubezpieczenie i opłat za naukę języka obcego. Z umów zawartych z tymi podmiotami lub z uzgodnień niemających formy pisemnej z pewnością nie wynikają żadne ograniczenia w odniesieniu do wydatkowania uzyskanych w ten sposób środków. W związku z tym dochody tego typu należy traktować jako dochody budżetowe, jeżeli nie zostały one wymienione w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego jako źródło dochodów własnych jednostki budżetowej.

W odniesieniu do dochodów w postaci darowizn od rodziców, to dochody te mogą być przeznaczone na cele wskazane przez darczyńcę. Jeżeli darowizny są wpłacane na cel wskazany w uchwale rady rodziców, można przyjąć, że cel wskazany w tej uchwale jest tożsamy z wolą wpłacającego.

Przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy nie regulują zasad zwrotu kosztów podróży służbowych osobom, które nie są pracownikami. W danym przypadku zwrot kosztów podróży służbowej rodzicowi, delegowanemu przez kierownika przedszkola, może być dokonany właśnie ze środków z dochodów własnych, pochodzących z darowizn rodziców, jeżeli jako cel ich wykorzystania wskazano w uchwale rady rodziców przeznaczenie na pokrycie kosztów udziału rodziców w zajęciach związanych z funkcjonowaniem przedszkola. Dowodem dokumentującym wydatek jest polecenie wyjazdu, rozliczone według zasad obowiązujących pracowników samorządowych (rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju).

Jan Charytoniuk

Podstawy prawne

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 79, poz. 666)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 58, poz. 485)

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. z Nr 236, poz. 1990; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1661)

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA