Abonament systemu monitoringu GPS e-TOLL - jaki paragraf w 2022 r.?
REKLAMA
REKLAMA
RADA
REKLAMA
Opłaty za przejazd autostradą należy klasyfikować w paragrafie 451 "Opłaty na rzecz budżetu państwa". Natomiast system monitoringu urządzeń GPS nie jest regulowany ww. ustawami. A zatem zlecenie takiego monitoringu firmie świadczącej tego rodzaju usługi należy ujmować w paragrafie 430 "Zakup usług pozostałych".
UZASADNIENIE
Jakie są podstawy prawne dla systemu GPS e-TOLL?
Zasady pobierania opłat za przejazd autostradami oraz obowiązki związane z tymi opłatami i odpowiedzialność za naruszenie tych obowiązków, a także organy właściwe w tych sprawach reguluje ustawa o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Natomiast kwestie związane z poborem opłaty elektronicznej, które pozwalają na kompleksowe określenie np. pojazdów objętych obowiązkiem poboru opłaty elektronicznej, kwestie kar pieniężnych, kar grzywny, usługi EETS są zawarte w ustawie o drogach publicznych.
Od kiedy działa GPS e-TOLL?
Opłata elektroniczna jest pobierana za pomocą systemu teleinformatycznego zwanego "Systemem Poboru Opłaty Elektronicznej KAS". System ten został uruchomiony 24 czerwca 2021 r. (obwieszczenie w sprawie informacji o uruchomieniu Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS).
Jakie urządzenia są stosowane w GPS e-TOLL?
Na potrzeby poboru opłaty elektronicznej za pomocą tego systemu są stosowane urządzenia mobilne, zewnętrzne systemy lokalizacyjne oraz urządzenia pokładowe, wykorzystujące technologie pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych. W celu poboru opłaty elektronicznej urządzenia pokładowe mogą być zapewnione przez Szefa KAS, w przypadku niewystarczającej ich dostępności.
GPS e-TOLL – kto pobiera opłatę za przejazd autostradą?
Opłaty za przejazd autostradą pobiera Szef Krajowej Administracji Skarbowej.
Szef KAS jest jednocześnie sekretarzem stanu w Ministerstwie Finansów. KAS znajduje się w jego strukturach. Samo ministerstwo jest państwową jednostką budżetową.
Klasyfikacja budżetowa GPS e-TOLL – opłata obowiązkowa a nie usługa
Oznacza to, że obowiązkowe elektroniczne opłaty za przejazd autostradą zasilają budżet państwa. To powoduje, że jest to opłata obowiązkowa. Nie stanowi usługi w rozumieniu k.c. Ma charakter publicznoprawny.
Klasyfikacja budżetowa opłaty za przejazd autostradą w GPS e-TOLL – paragraf 451
Opłaty za przejazd autostradą należy więc klasyfikować w paragrafie 451 "Opłaty na rzecz budżetu państwa".
Klasyfikacja budżetowa opłaty dla monitoringu GPS e-TOLL – paragraf 430
Natomiast system monitoringu urządzeń GPS nie jest regulowany ww. ustawami. A zatem zlecenie takiego monitoringu firmie świadczącej tego rodzaju usługi należy ujmować w paragrafie 430 "Zakup usług pozostałych".
Piotr Wieczorek
specjalista ds. rachunkowości, praktyk kontroli i certyfikowany szkoleniowiec
artykuł pochodzi z Poradnika Rachunkowości Budżetowej
Podstawy prawne:
-
art. 1 ustawy z 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 2268; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2238)
-
art. 13i ust. 3a, art. 13j, art. 13k ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1376; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1595)
-
załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1382)
-
obwieszczenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 22 czerwca 2021 r. w sprawie informacji o uruchomieniu Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (M.P. z 2021 r. poz. 587)
REKLAMA
REKLAMA