Dodatek węglowy a budżety JST
REKLAMA
REKLAMA
Ustawa o dodatku węglowym zmieniła zasady planowania w budżetach jednostek samorządu terytorialnego wydatków z tytułu udzielanych poręczeń i gwarancji – przypomniała RIO w Krakowie.
REKLAMA
Dodatek węglowy a budżety JST
Piotr Józefczyk, członek Kolegium RIO w Krakowie zwrócił uwagę, że ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym oprócz regulacji związanych z wypłatą dodatku węglowego, wprowadziła w art. 14 zmianę treści art. 212 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634), skutkującą zmianą zasady planowania w budżetach jednostek samorządu terytorialnego wydatków z tytułu udzielanych poręczeń i gwarancji.
Dodatek węglowy a wydatki JST z tytułu udzielanych poręczeń i gwarancji
Jak zauważył ekspert, zgodnie z nowym brzmieniem art. 212 ust. 1 pkt 7 ustawy o finansach publicznych uchwała budżetowa określa kwotę wydatków na spłatę przypadających w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, wymagalnych zobowiązań z tytułu udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego poręczeń i gwarancji.
Dodatek węglowy a ustawa o finansach publicznych
REKLAMA
Dodatkowo w art. 28 ustawy o dodatku węglowym ustawodawca postanowił, że do ustalania na lata 2023 – 2025 relacji, o której mowa w art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych przepisów art. 243 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 3 pkt 2 tej ustawy nie stosuje się.
Józefczyk przypomniał jednocześnie, że do czasu wejścia w życie art. 14 ustawy o dodatku węglowym, jednostki samorządu terytorialnego były zobowiązane wyodrębniać w uchwałach budżetowych, w planie wydatków bieżących budżetu, w Dziale 757 Obsługa długu publicznego, Rozdziale 75704 Rozliczenia z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego - planowane kwoty wydatków bieżących na wypłaty z tytułu wymagalnych jak również niewymagalnych (potencjalnych) spłat z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji.
REKLAMA
REKLAMA