REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Catering w szkole - klasyfikacja budżetowa

Catering w szkole - jaki paragraf klasyfikacji budżetowej?
Catering w szkole - jaki paragraf klasyfikacji budżetowej?
Reporter

REKLAMA

REKLAMA

Jaka klasyfikacja budżetowa wyżywienia uczniów, gdy szkoła korzysta z cateringu?

Catering w szkole - jaki paragraf?

PROBLEM

REKLAMA

Czy w publicznej szkole, w której zapewnienie ciepłego posiłku (zgodnie z art. 106a prawo oświatowe) odbywa się w formie korzystania z cateringu z firmy zewnętrznej (posiłek dowieziony do szkoły, gdzie uczniowie spożywają posiłek) wydatki za usługę cateringową i dochody tj. wpłata od rodziców za wsad do kotła należy ująć w rozdziale 80148 mimo, że w szkole nie ma kuchni, a jest tylko wskazane miejsce do spożywania posiłków lub spożywanie posiłków odbywa się w klasie? Jaki paragraf zastosować dla wpłat od rodziców dokonanych na poczet wsadu do kotła? czy stosownym będzie §0830? Jaki paragraf zastosować do otrzymanej faktury z firmy cateringowej na której będą wyodrębnione posiłki np. zupa x 100 szt, II danie x 150 sz. i obiad dwudaniowy x 200 szt.? Czy całość jako §4300? Czy należy wyodrębnić z wymienionych pozycji wsad do kotła i ująć go w §4220, a pozostałą kwotę, która jest jednoznaczna z usługą przygotowania posiłku ująć w §4300? Gdzie w sprowadzaniu kwartalnym RBN wykazać należności za wpłaty od rodziców za wsad do kotła?

RADA

Posiłki przygotowywane przez stołówkę są klasyfikowane w dziale 801 „Oświata i wychowanie” w rozdziale 80148 „Stołówki szkolne i przedszkolne”. Jeżeli jednostka nie prowadzi stołówki to dochody i wydatki związane z organizacją posiłku powinny zostać zaklasyfikowane do właściwego dla danej jednostki rozdziału. Dochody z tytułu wyżywienia w takim przypadku należy zaklasyfikować do § 0830 „Wpływy z usług",

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zgodnie z objaśnieniami załącznika nr 3 do rozporządzeniu Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie o klasyfikacji budżetowej) § 067 „Wpływy z opłat za korzystanie z wyżywienia w jednostkach realizujących zadania z zakresu wychowania przedszkolnego” obejmuje opłaty wnoszone za korzystanie z wyżywienia w przedszkolach publicznych oraz publicznych innych formach wychowania przedszkolnego, do których ustalania stosuje się odpowiednio art. 106 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

W szkole właściwym paragrafem klasyfikacji budżetowej dla dochodów zrealizowanych z tytułu wyżywienia będzie § 0830 "Wpływy z usług". W wystąpieniu pokontrolnym szkoły podstawowej z 2 grudnia 2020 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach (sygn. WK-60.38.2020) za prawidłowe uznała zaklasyfikowanie należności z tytułu opłat za wyżywienie dzieci i nauczycieli wg podziałki 801 „Oświata i wychowanie”, 80148 „Stołówki szkolne i przedszkolne”. Jeżeli w zespole działa stołówka szkolna lub przedszkolna to dochody z tytułu wyżywienia dzieci w oddziałach przedszkolnych należy również zaklasyfikować również do rozdziału 80148 „Stołówki szkolne i przedszkolne”. W innym przypadku dochody i wydatki związane z organizacją posiłku powinny zostać zaklasyfikowane do właściwego dla danej jednostki rozdziału.

W myśl zapisów art. 6 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej usługi restauracyjne i cateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczanie żywności lub napojów lub żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości, w której muszą przeważać usługi. Usługi restauracyjne polegają na świadczeniu takich usług w lokalu należącym do usługodawcy, podczas gdy usługi cateringowe polegają na świadczeniu takich usług poza lokalem usługodawcy. Za usługi cateringowe i restauracyjne nie uznaje się dostawy gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo dostawy gotowej lub niegotowej żywności i napojów, wraz z ich transportem lub bez niego, ale bez żadnych innych usług wspomagających.

Sposób klasyfikacji budżetowej będzie uzależniony od złożonego zamówienia, jeżeli będzie ono zrealizowane w formie usługi cateringowej to należy wydatek zaklasyfikować do § 430 „Zakup usług pozostałych” na taki rodzaj wydatku wskazuje opis zawarty w pytaniu. Wskazano, że dostarczane są gotowe posiłki i jest wyłącznie wyznaczone miejsce do ich spożywania. Właściwym paragrafem klasyfikacji budżetowej dla wydatków związanych z zakupem samej żywności zgodnie z objaśnieniami załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych będzie § 422 „Zakup środków żywności”.

Paragraf 422 obejmuje pełne wydatki na zakup produktów żywnościowych, w szczególności dla osób korzystających z internatów i stołówek, dla dzieci w żłobkach, klubach dziecięcych, u dziennych opiekunów i w przedszkolach, chorych w szpitalach, krwiodawców, podopiecznych w zakładach opiekuńczych, wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, uczestników obozów, więźniów, żołnierzy, z wyjątkiem wydatków na wyżywienie uczestników szkoleń, klasyfikowanych w paragrafach 455 i 470. Należność z tytułu nieopłaconej nieopłaconych posiłków przez rodziców powinna zostać zaprezentowana w wierszu N5.3. „pozostałe należności z tytułów innych niż z tytułu dostaw towarów i usług oraz z tytułu podatków i składek na ubezpieczenia społeczne” jako wartość bezspornych należności niewymagalnych i kolumnie 13 „Gospodarstwa domowe” Stosownie do objaśnień § 14 ust. 1 pkt. 17 załącznika nr 8 do rozporządzenia w sprawie operacji finansowych w wierszu N5.3. sprawozdania Rb-N prezentuje się należności z tytułów innych niż wymienione w wierszach N5.1, N5.2.

 

Podstawa prawna:

art. 106 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.),

załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 513),

§ 14 ust. 1 pkt. 17 załącznika nr 8 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 2396 ze zm.).

 

Jarosław Jurga

Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFORLEX
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA