REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Catering w szkole - klasyfikacja budżetowa

Subskrybuj nas na Youtube
Catering w szkole - jaki paragraf klasyfikacji budżetowej?
Catering w szkole - jaki paragraf klasyfikacji budżetowej?
/
Reporter

REKLAMA

REKLAMA

Jaka klasyfikacja budżetowa wyżywienia uczniów, gdy szkoła korzysta z cateringu?

Catering w szkole - jaki paragraf?

PROBLEM

REKLAMA

REKLAMA

Czy w publicznej szkole, w której zapewnienie ciepłego posiłku (zgodnie z art. 106a prawo oświatowe) odbywa się w formie korzystania z cateringu z firmy zewnętrznej (posiłek dowieziony do szkoły, gdzie uczniowie spożywają posiłek) wydatki za usługę cateringową i dochody tj. wpłata od rodziców za wsad do kotła należy ująć w rozdziale 80148 mimo, że w szkole nie ma kuchni, a jest tylko wskazane miejsce do spożywania posiłków lub spożywanie posiłków odbywa się w klasie? Jaki paragraf zastosować dla wpłat od rodziców dokonanych na poczet wsadu do kotła? czy stosownym będzie §0830? Jaki paragraf zastosować do otrzymanej faktury z firmy cateringowej na której będą wyodrębnione posiłki np. zupa x 100 szt, II danie x 150 sz. i obiad dwudaniowy x 200 szt.? Czy całość jako §4300? Czy należy wyodrębnić z wymienionych pozycji wsad do kotła i ująć go w §4220, a pozostałą kwotę, która jest jednoznaczna z usługą przygotowania posiłku ująć w §4300? Gdzie w sprowadzaniu kwartalnym RBN wykazać należności za wpłaty od rodziców za wsad do kotła?

RADA

Posiłki przygotowywane przez stołówkę są klasyfikowane w dziale 801 „Oświata i wychowanie” w rozdziale 80148 „Stołówki szkolne i przedszkolne”. Jeżeli jednostka nie prowadzi stołówki to dochody i wydatki związane z organizacją posiłku powinny zostać zaklasyfikowane do właściwego dla danej jednostki rozdziału. Dochody z tytułu wyżywienia w takim przypadku należy zaklasyfikować do § 0830 „Wpływy z usług",

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z objaśnieniami załącznika nr 3 do rozporządzeniu Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie o klasyfikacji budżetowej) § 067 „Wpływy z opłat za korzystanie z wyżywienia w jednostkach realizujących zadania z zakresu wychowania przedszkolnego” obejmuje opłaty wnoszone za korzystanie z wyżywienia w przedszkolach publicznych oraz publicznych innych formach wychowania przedszkolnego, do których ustalania stosuje się odpowiednio art. 106 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

W szkole właściwym paragrafem klasyfikacji budżetowej dla dochodów zrealizowanych z tytułu wyżywienia będzie § 0830 "Wpływy z usług". W wystąpieniu pokontrolnym szkoły podstawowej z 2 grudnia 2020 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach (sygn. WK-60.38.2020) za prawidłowe uznała zaklasyfikowanie należności z tytułu opłat za wyżywienie dzieci i nauczycieli wg podziałki 801 „Oświata i wychowanie”, 80148 „Stołówki szkolne i przedszkolne”. Jeżeli w zespole działa stołówka szkolna lub przedszkolna to dochody z tytułu wyżywienia dzieci w oddziałach przedszkolnych należy również zaklasyfikować również do rozdziału 80148 „Stołówki szkolne i przedszkolne”. W innym przypadku dochody i wydatki związane z organizacją posiłku powinny zostać zaklasyfikowane do właściwego dla danej jednostki rozdziału.

W myśl zapisów art. 6 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej usługi restauracyjne i cateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczanie żywności lub napojów lub żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości, w której muszą przeważać usługi. Usługi restauracyjne polegają na świadczeniu takich usług w lokalu należącym do usługodawcy, podczas gdy usługi cateringowe polegają na świadczeniu takich usług poza lokalem usługodawcy. Za usługi cateringowe i restauracyjne nie uznaje się dostawy gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo dostawy gotowej lub niegotowej żywności i napojów, wraz z ich transportem lub bez niego, ale bez żadnych innych usług wspomagających.

Sposób klasyfikacji budżetowej będzie uzależniony od złożonego zamówienia, jeżeli będzie ono zrealizowane w formie usługi cateringowej to należy wydatek zaklasyfikować do § 430 „Zakup usług pozostałych” na taki rodzaj wydatku wskazuje opis zawarty w pytaniu. Wskazano, że dostarczane są gotowe posiłki i jest wyłącznie wyznaczone miejsce do ich spożywania. Właściwym paragrafem klasyfikacji budżetowej dla wydatków związanych z zakupem samej żywności zgodnie z objaśnieniami załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych będzie § 422 „Zakup środków żywności”.

Paragraf 422 obejmuje pełne wydatki na zakup produktów żywnościowych, w szczególności dla osób korzystających z internatów i stołówek, dla dzieci w żłobkach, klubach dziecięcych, u dziennych opiekunów i w przedszkolach, chorych w szpitalach, krwiodawców, podopiecznych w zakładach opiekuńczych, wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, uczestników obozów, więźniów, żołnierzy, z wyjątkiem wydatków na wyżywienie uczestników szkoleń, klasyfikowanych w paragrafach 455 i 470. Należność z tytułu nieopłaconej nieopłaconych posiłków przez rodziców powinna zostać zaprezentowana w wierszu N5.3. „pozostałe należności z tytułów innych niż z tytułu dostaw towarów i usług oraz z tytułu podatków i składek na ubezpieczenia społeczne” jako wartość bezspornych należności niewymagalnych i kolumnie 13 „Gospodarstwa domowe” Stosownie do objaśnień § 14 ust. 1 pkt. 17 załącznika nr 8 do rozporządzenia w sprawie operacji finansowych w wierszu N5.3. sprawozdania Rb-N prezentuje się należności z tytułów innych niż wymienione w wierszach N5.1, N5.2.

 

Podstawa prawna:

art. 106 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.),

załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 513),

§ 14 ust. 1 pkt. 17 załącznika nr 8 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 2396 ze zm.).

 

Jarosław Jurga

Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA