REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędne daty operacji gospodarczych w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jeżewska
Błędne daty operacji gospodarczych w księgach rachunkowych.
Błędne daty operacji gospodarczych w księgach rachunkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Nie można wprowadzać do ksiąg rachunkowych zapisów na podstawie dowodów księgowych, które nie dokumentują dokonanej operacji gospodarczej. Data zapisu w księgach rachunkowych faktury i data zapisu wyciągu bankowego to dwie rożne daty.

Zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( art.20 pkt 2), podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe. Katalog dowodów źródłowych obejmuje:
- zewnętrzne obce - otrzymane od kontrahentów;
- zewnętrzne własne - w oryginale dostarczane kontrahentom;
- wewnętrzne - odnośnie operacji wewnątrz jednostki.

REKLAMA

REKLAMA

Ponadto rejestracja zdarzeń gospodarczych może być dokonywana w oparciu o dowody księgowe:
- zbiorcze;
- korygujące;
- zastępcze;
- rozliczeniowe.

Przykład

W sytuacji zakupu np. materiałów biurowych przez jednostkę z odroczonym terminem płatności np.14 dni od daty wystawienia faktury dokumentem potwierdzającym operację gospodarczą jest dostarczona do jednostki faktura zakupu . Faktura ta winna być uznana jako dowód księgowy.

REKLAMA

Zobacz również: Nota korygująca w przypadku zmiany adresu nabywcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dowód księgowy za ustawą o rachunkowości (art. 21, ust.1, pkt .4) powinien zawierać, co najmniej:
- datę dokonania operacji;
- w sytuacji, gdy dowód sporządzono pod inną datą niż data przeprowadzonej operacji gospodarczej, to także datę sporządzenia dowodu.

Ponadto obligatoryjna jest też dekretacja, czyli kwalifikacja do ujęcia w księgach rachunkowych poprzez wskazanie miesiąca - okresu sprawozdawczego oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych. Odstąpienie od dekretacji może wynikać z odrębnych przepisów lub techniki dokumentowania zapisów księgowych.

W trakcie roku obrotowego przy zakupie materiałów biurowych dostarczonych do jednostki w dniu dokonania operacji gospodarczej, potwierdzonej wystawioną fakturą sprzedaży, która wpłynęła do jednostki, a data operacji gospodarczej jest tożsama z datą wystawienia faktury, to data operacji gospodarczej (data dokumentu) determinuje datę poniesionego kosztu.

Podstawową implikacją tak zidentyfikowanego stanu faktycznego jest fakt wprowadzenia do ksiąg rachunkowych w postaci zapisu zdarzenia gospodarczego, które nastąpiło w danym miesiącu.

Zapis księgowy w oparciu o ustawę o rachunkowości (art.23, ust.2) powinien zawierać co najmniej:
- datę operacji gospodarczej;
- datę dowodu księgowego,gdy rożni się ona od daty operacji gospodarczej;
- datę zapisu.

Prawidłowa dekretacja i rejestracja zdarzeń gospodarczych winna skutkować brakiem dywergencji pomiędzy okresem sprawozdawczym zapisu księgowego oraz okresem sprawozdawczym, którego dana operacja gospodarcza dotyczy.

Nie można wprowadzać do ksiąg rachunkowych zapisów na podstawie dowodów księgowych, które nie dokumentują dokonanej operacji gospodarczej. Poniesione koszty dokumentuje faktura zakupu, a nie wyciąg bankowy. Ten ostatni jest podstawą dokonania zapisu dokumentującego wydatek (zapłatę za zakup materiałów) i będzie dotyczyć tego miesiąca, w którym poniesiono wydatek, nie zaś miesiąca poniesionych kosztów.

Data zapisu w księgach rachunkowych faktury i data zapisu wyciągu bankowego to dwie rożne daty.

Operację gospodarczą potwierdzoną fakturą zakupu dotyczącą zakupu materiałów biurowych ujmujemy w księgach memoriałowo odnośnie poniesionych kosztów oraz stwierdzonych zobowiązań. Data tej operacji gospodarczej w naszym przykładzie to data wystawienia faktury - data poniesienia kosztu.

Wyciąg bankowy dokumentuje zapłatę za zakupione materiały biurowe. Wydatek potwierdzamy kasowo i stwierdzamy zmniejszenie/redukcję zobowiązania.

Zakwalifikowanie kosztu poniesionego w związku z zakupem materiałów biurowych do ujęcia w księgach rachunkowych na podstawie wyciągu bankowego i pod datą dokonania wydatku jest nieprawidłowością rachunkowości jednostki i narusza nadrzędne zasady ewidencji zdarzeń gospodarczych. Implikuje to delikty co do bieżącego, chronologicznego i systematycznego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz negatywnie weryfikuje wiarygodność uzyskiwanych na ich podstawie informacji, w tym grupowanych jako sprawozdania, do sporządzania,których zobligowana jest jednostka.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA