REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrowersje wokół wykazywania danych uzupełniających w sprawozdaniu Rb-Z

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jolanta Włodarek

REKLAMA

W praktyce nadal wątpliwości budzi brak spójności zapisów rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego z § 10 ust. 1 załącznika nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. Jak zatem wykazywać dane uzupełniające w sprawozdaniu Rb-Z?

REKLAMA

Szczegółowy sposób klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, w tym rodzaje zobowiązań zaliczanych do tytułów dłużnych, zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego (dalej: rozporządzenie o tytułach dłużnych).

REKLAMA

Problem zakresu umów jednostek sektora finansów publicznych wykazywanych w części uzupełniającej D sprawozdania Rb-Z, zawieranych na okres dłuższy niż 6 miesięcy oraz o terminie płatności przypadającym na lata następne, związany jest z nieprecyzyjnym opisem części D oraz brakiem dostatecznych objaśnień w instrukcji sporządzania sprawozdań. Przepis § 10 ust. 1 załącznika nr 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (dalej: rozporządzenie w zakresie operacji finansowych) wskazuje jedynie sposób obliczania wartości zobowiązania. Ponadto stanowi, że w tej części nie ujawnia się zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek oraz papierów wartościowych. Natomiast nie pozwala na jednoznaczne określenie zakresu danych, które podlegają wykazaniu w tej części sprawozdania.

Pojawiające się w praktyce wątpliwości wraz ze wskazówkami prawidłowego wykazywania danych ilustrują przykłady.

PRZYKŁAD 1

Czy umowa nienazwana wykupiona przez bank i wykazana w części A sprawozdania Rb-Z jako kredyt lub pożyczka powinna być jednocześnie ujęta w części D tego sprawozdania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykazanie umowy nienazwanej wykupionej przez bank w sprawozdaniu Rb-Z

Umowa nienazwana wykupiona przez bank i wykazana w części A sprawozdania nie powinna być ujmowana w części uzupełniającej D sprawozdania Rb-Z.

Sprawozdanie Rb-Z to sprawozdanie statystyczne, a jego dane wykorzystywane są do liczenia wskaźników zadłużenia i stanowią istotne informacje dla jednostek sektora finansów publicznych. Dane wykazane w częściach A i D sprawozdania nie podlegają sumowaniu i w zasadzie nie ma ograniczeń, aby umowa znalazła się w obu jego częściach. Przy sporządzaniu sprawozdania należy kierować się zasadą rzetelności i przejrzystości zapisów oraz konsekwentnie przyjmować definicję poszczególnych tytułów dłużnych (§ 10 ust. 4 rozporządzenia w zakresie operacji finansowych). Dlatego też, jeśli jednostka sektora finansów publicznych umowę nienazwaną o przedłużonym terminie płatności wykazała w części A sprawozdania, nie powinna już jej wykazywać w części uzupełniającej D.

PRZYKŁAD 2

Jednostka sektora finansów publicznych 1 kwietnia 2012 r. zawarła umowę na roboty budowlane z terminem wykonania 30 grudnia 2013 r. Płatność natomiast określono na 30 dni po wystawieniu faktury, tj. w styczniu 2014 r. Jaki dokument będzie podstawą wykazania zobowiązania – umowa czy faktura? Jaką należy wskazać datę zaciągnięcia zobowiązania, rozpoczęcia i zakończenia spłaty – na podstawie umowy czy faktury?

Dokument będący podstawą wykazania zobowiązania

Faktura jest podstawą wykazania zobowiązania, a umowa powinna być wykazywana w zaangażowaniu wydatków w sprawozdaniu Rb-28S.

Nie podlegają zaliczeniu do kredytów i pożyczek zobowiązania wynikające z nieprzyjętych od dostawcy przez bank tzw. kredytów kupieckich (§ 2 ust. 1 pkt 2 instrukcji sporządzania sprawozdań stanowiącej załącznik nr 9 do rozporządzenia w zakresie operacji finansowych). Przez „zobowiązanie” należy rozumieć wynikający z przeszłych zdarzeń obowiązek wykonania świadczeń o wiarygodnie określonej wartości, które spowodują wykorzystanie już posiadanych lub przyszłych aktywów jednostki (art. 3 ust. 1 pkt 20 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości; dalej: uor). Powstanie zobowiązania nie ma zatem związku z datą wystawienia faktury ani też z terminem płatności zobowiązania czy też jego wymagalności, tylko z datą wykonania usługi. To właśnie dopiero fakt wykonania usługi powoduje po stronie dłużnika (jednostki sektora finansów publicznych) obowiązek wykonania świadczenia (zapłaty). Do czasu więc otrzymania faktury rozliczającej faktyczne i rzeczywiście poniesione koszty za wykonane roboty budowlane, zaciągnięte zobowiązanie stanowi zaangażowanie środków i wykazuje się je w sprawozdaniu Rb-28S, ale jako zaangażowanie z uwzględnieniem miesiąca/roku, którego dotyczy, a nie jako zobowiązanie. Nieprecyzyjne zapisy w instrukcji sporządzania sprawozdań z rozporządzenia w zakresie operacji finansowych prowadzą do błędnych wniosków powodujących niejednokrotnie wykazywanie w części D sprawozdania Rb-Z kwot, które nie stanowiły jeszcze zobowiązań, a jedynie zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych okresów. Zgodnie z wyjaśnieniem Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z 29 września 2011 r. należy przyjąć, że kryteriów zaliczenia do zobowiązań wykazywanych w sprawozdaniu Rb-Z (nawet wykazywanych tylko w części D) nie spełnia zobowiązanie płatne po 30 dniach od wystawienia faktury, nawet jeżeli w tym przypadku data zapłaty przypada na rok następny. Data zawarcia umowy na roboty budowlane nie wyznacza dla zamawiającego terminu, od którego liczony jest upływ terminu wykonania zobowiązania (obowiązku wykonania świadczeń o wiarygodnie określonej wartości).

Więcej w Rachunkowość Budżetowa. Zamów prenumeratę!

Niemasz czasu na śledzenie częstych zmian w przepisach, a musisz szybko rozwiązać problemy, które pojawiają się w rozliczaniu finansów Twojej jednostki?

Znajdź rozwiązania swoich aktualnych problemów!

Rachunkowość Budżetowa - wydanie elektroniczne

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA