REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrowersje wokół wykazywania danych uzupełniających w sprawozdaniu Rb-Z

Jolanta Włodarek

REKLAMA

W praktyce nadal wątpliwości budzi brak spójności zapisów rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego z § 10 ust. 1 załącznika nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. Jak zatem wykazywać dane uzupełniające w sprawozdaniu Rb-Z?

REKLAMA

Szczegółowy sposób klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, w tym rodzaje zobowiązań zaliczanych do tytułów dłużnych, zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego (dalej: rozporządzenie o tytułach dłużnych).

REKLAMA

Problem zakresu umów jednostek sektora finansów publicznych wykazywanych w części uzupełniającej D sprawozdania Rb-Z, zawieranych na okres dłuższy niż 6 miesięcy oraz o terminie płatności przypadającym na lata następne, związany jest z nieprecyzyjnym opisem części D oraz brakiem dostatecznych objaśnień w instrukcji sporządzania sprawozdań. Przepis § 10 ust. 1 załącznika nr 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (dalej: rozporządzenie w zakresie operacji finansowych) wskazuje jedynie sposób obliczania wartości zobowiązania. Ponadto stanowi, że w tej części nie ujawnia się zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek oraz papierów wartościowych. Natomiast nie pozwala na jednoznaczne określenie zakresu danych, które podlegają wykazaniu w tej części sprawozdania.

Pojawiające się w praktyce wątpliwości wraz ze wskazówkami prawidłowego wykazywania danych ilustrują przykłady.

PRZYKŁAD 1

Czy umowa nienazwana wykupiona przez bank i wykazana w części A sprawozdania Rb-Z jako kredyt lub pożyczka powinna być jednocześnie ujęta w części D tego sprawozdania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykazanie umowy nienazwanej wykupionej przez bank w sprawozdaniu Rb-Z

Umowa nienazwana wykupiona przez bank i wykazana w części A sprawozdania nie powinna być ujmowana w części uzupełniającej D sprawozdania Rb-Z.

Sprawozdanie Rb-Z to sprawozdanie statystyczne, a jego dane wykorzystywane są do liczenia wskaźników zadłużenia i stanowią istotne informacje dla jednostek sektora finansów publicznych. Dane wykazane w częściach A i D sprawozdania nie podlegają sumowaniu i w zasadzie nie ma ograniczeń, aby umowa znalazła się w obu jego częściach. Przy sporządzaniu sprawozdania należy kierować się zasadą rzetelności i przejrzystości zapisów oraz konsekwentnie przyjmować definicję poszczególnych tytułów dłużnych (§ 10 ust. 4 rozporządzenia w zakresie operacji finansowych). Dlatego też, jeśli jednostka sektora finansów publicznych umowę nienazwaną o przedłużonym terminie płatności wykazała w części A sprawozdania, nie powinna już jej wykazywać w części uzupełniającej D.

PRZYKŁAD 2

Jednostka sektora finansów publicznych 1 kwietnia 2012 r. zawarła umowę na roboty budowlane z terminem wykonania 30 grudnia 2013 r. Płatność natomiast określono na 30 dni po wystawieniu faktury, tj. w styczniu 2014 r. Jaki dokument będzie podstawą wykazania zobowiązania – umowa czy faktura? Jaką należy wskazać datę zaciągnięcia zobowiązania, rozpoczęcia i zakończenia spłaty – na podstawie umowy czy faktury?

Dokument będący podstawą wykazania zobowiązania

Faktura jest podstawą wykazania zobowiązania, a umowa powinna być wykazywana w zaangażowaniu wydatków w sprawozdaniu Rb-28S.

Nie podlegają zaliczeniu do kredytów i pożyczek zobowiązania wynikające z nieprzyjętych od dostawcy przez bank tzw. kredytów kupieckich (§ 2 ust. 1 pkt 2 instrukcji sporządzania sprawozdań stanowiącej załącznik nr 9 do rozporządzenia w zakresie operacji finansowych). Przez „zobowiązanie” należy rozumieć wynikający z przeszłych zdarzeń obowiązek wykonania świadczeń o wiarygodnie określonej wartości, które spowodują wykorzystanie już posiadanych lub przyszłych aktywów jednostki (art. 3 ust. 1 pkt 20 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości; dalej: uor). Powstanie zobowiązania nie ma zatem związku z datą wystawienia faktury ani też z terminem płatności zobowiązania czy też jego wymagalności, tylko z datą wykonania usługi. To właśnie dopiero fakt wykonania usługi powoduje po stronie dłużnika (jednostki sektora finansów publicznych) obowiązek wykonania świadczenia (zapłaty). Do czasu więc otrzymania faktury rozliczającej faktyczne i rzeczywiście poniesione koszty za wykonane roboty budowlane, zaciągnięte zobowiązanie stanowi zaangażowanie środków i wykazuje się je w sprawozdaniu Rb-28S, ale jako zaangażowanie z uwzględnieniem miesiąca/roku, którego dotyczy, a nie jako zobowiązanie. Nieprecyzyjne zapisy w instrukcji sporządzania sprawozdań z rozporządzenia w zakresie operacji finansowych prowadzą do błędnych wniosków powodujących niejednokrotnie wykazywanie w części D sprawozdania Rb-Z kwot, które nie stanowiły jeszcze zobowiązań, a jedynie zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych okresów. Zgodnie z wyjaśnieniem Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z 29 września 2011 r. należy przyjąć, że kryteriów zaliczenia do zobowiązań wykazywanych w sprawozdaniu Rb-Z (nawet wykazywanych tylko w części D) nie spełnia zobowiązanie płatne po 30 dniach od wystawienia faktury, nawet jeżeli w tym przypadku data zapłaty przypada na rok następny. Data zawarcia umowy na roboty budowlane nie wyznacza dla zamawiającego terminu, od którego liczony jest upływ terminu wykonania zobowiązania (obowiązku wykonania świadczeń o wiarygodnie określonej wartości).

Więcej w Rachunkowość Budżetowa. Zamów prenumeratę!

Niemasz czasu na śledzenie częstych zmian w przepisach, a musisz szybko rozwiązać problemy, które pojawiają się w rozliczaniu finansów Twojej jednostki?

Znajdź rozwiązania swoich aktualnych problemów!

Rachunkowość Budżetowa - wydanie elektroniczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA