REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak gwarantowane są prawa wyborcze niepełnosprawnych

Subskrybuj nas na Youtube
Jak gwarantowane są prawa wyborcze niepełnosprawnych./ fot. Fotolia
Jak gwarantowane są prawa wyborcze niepełnosprawnych./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks wyborczy zawiera wiele przepisów, których zadaniem jest ułatwienie udziału w wyborach osobom niepełnosprawnym. Są to m.in. głosowanie korespondencyjne, głosowanie przez pełnomocnika, obowiązek dostosowania lokali wyborczych do potrzeb osób niepełnosprawnych czy nakładki na karty do głosowania sporządzone w alfabecie Braille’a.

Gros zadań związanych z prawami wyborczymi niepełnosprawnych przepisy Kodeksu wyborczego (dalej: k.w.) powierzyły do wykonywania gminom. Część z nich - zwłaszcza o charakterze informacyjnym (ale nie tylko) - realizują organy wyborcze, m.in. Państwowa Komisja Wyborcza (PKW), komisarze wyborczy czy urzędnicy wyborczy.

REKLAMA

Prawo do informacji o wyborach

Zgodnie z przepisami k.w. obowiązek informacyjny w tym zakresie spoczywa przede wszystkim na Państwowej Komisji Wyborczej oraz na wójcie (burmistrzu, prezydencie miasta).

REKLAMA

Państwowa Komisja Wyborcza zamieszcza na stronie internetowej prowadzonego przez siebie portalu informacje o uprawnieniach przysługujących wyborcom niepełnosprawnym na podstawie Kodeksu wyborczego, w formie uwzględniającej różne rodzaje niepełnosprawności. Ponadto sporządza - w alfabecie Braille'a - materiał informacyjny o uprawnieniach przysługujących wyborcom niepełnosprawnym na podstawie kodeksu. Materiał ten jest przekazywany zainteresowanym na żądanie (art. 37b § 1 i 2 k.w.).

Niepełnosprawny ma także prawo do uzyskania informacji na temat zbliżających się wyborów w gminie, w której figuruje w stałym rejestrze wyborców. Zakres tych informacji wynika z art. 37a § 1 k.w., który wskazuje, że wyborca niepełnosprawny ma prawo do uzyskiwania informacji o:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • właściwym dla siebie okręgu wyborczym i obwodzie głosowania,
  • lokalach obwodowych komisji wyborczych znajdujących się najbliżej miejsca zamieszka
  • nia wyborcy niepełnosprawnego, w tym o lokalach dostosowanych do potrzeb wyborców niepełnosprawnych,
  • warunkach dopisania wyborcy do spisu wyborców w obwodzie głosowania, o którym mowa w art. 28 § 1 k.w.,
  • terminie wyborów oraz godzinach głosowania,
  • komitetach wyborczych biorących udział w wyborach oraz zarejestrowanych kandydatach i listach kandydatów,
  • warunkach oraz formach głosowania.

Informacje te przekazuje wójt lub upoważniony przez niego pracownik urzędu gminy. Udziela się ich w godzinach pracy urzędu, w tym także telefonicznie. Informacje te mogą być też przekazywane na piśmie - za pośrednictwem poczty - na wniosek wyborcy niepełnosprawnego, a także w formie elektronicznej.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Administracja cały artykuł:

Jak gwarantowane są prawa wyborcze niepełnosprawnych

W artykule szczegółowo omówiono pozostał udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR LEX Administracja

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA