REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gmina nie może odstąpić od naliczenia opłaty prolongacyjnej

Gmina nie może odstąpić od naliczenia opłaty prolongacyjnej
Gmina nie może odstąpić od naliczenia opłaty prolongacyjnej
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy należy naliczyć opłatę prolongacyjną w okresie stanu pandemii, jeśli gmina nie podjęła uchwały o nienaliczaniu opłaty prolongacyjnej w okresie pandemii?

REKLAMA

Podatnik złożył do wójta wniosek o rozłożenie na raty zaległości z tytułu naliczonego podatku rolnego i podatku od nieruchomości na podstawie art. 67a § 1 pkt 2 w związku z art. 67b § 1 pkt 2 jako pomoc de minimis, powołując się na trudną sytuację finansową. We wniosku wskazał, że wnosi o zwolnienie z opłaty prolongacyjnej w związku z pandemią COVID-19. Jeśli możliwe jest nienaliczenie opłaty prolongacyjnej, to na jaką podstawę prawną należy powołać się w decyzji o rozłożeniu na raty odnośnie do odstąpienia od ustalenia opłaty prolongacyjnej?

REKLAMA

Odpowiedź: Tak. W przedstawionym stanie faktycznym należy naliczyć opłatę prolongacyjną. Nie ma podstawy prawnej, która umożliwiałaby odstąpienie od naliczenia opłaty prolongacyjnej w sytuacji, w której - jak wynika z treści zapytania - rada gminy stosowną uchwałą wprowadziła opłatę prolongacyjną i odrębną uchwałą nie dokonała jej uchylenia. Uchylenie przez radę gminy własnej uchwały w sprawie opłaty prolongacyjnej - np. ze względu na stan pandemii COVID-19 - spowodowałoby jej wycofanie z obiegu prawnego, co w praktyce oznaczałoby formalne odstąpienie od obowiązku naliczania tej opłaty w decyzjach w sprawie podatku należnego gminie. Co do zasady w każdym przypadku, w którym uchwała rady gminy dotycząca opłaty prolongacyjnej stanowi obowiązujący akt prawa miejscowego - ustalenie w decyzji opłaty prolongacyjnej jest obligatoryjne. Co prawda ustawodawca dopuszcza odstępstwo od zasady generalnej, wskazując, że opłaty prolongacyjnej nie ustala się w sytuacji, gdy przyczyną wydania danej decyzji były albo klęska żywiołowa, albo wypadek losowy. Jednak ustalenie zasadności zastosowania przesłanek uprawniających do odstąpienia od naliczenia opłaty prolongacyjny powinno być poddane indywidualnej sytuacji podatnika, którego decyzja ma dotyczyć.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Administracja cały artykuł: Gmina nie może odstąpić od naliczenia opłaty prolongacyjnej

Zapoznaj się z uzasadnieniem odpowiedzi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR LEX Administracja
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    REKLAMA

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
    Osoby niepełnosprawne, PFRON i JST: 33 696 zł i 37 000 zł na dofinansowania w 2024 r. Podwyżka o 1000 zł jeszcze w 2023 r. [WTZ i ZAZ]

    Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. 

    REKLAMA