REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gmina nie może odstąpić od naliczenia opłaty prolongacyjnej

Gmina nie może odstąpić od naliczenia opłaty prolongacyjnej
Gmina nie może odstąpić od naliczenia opłaty prolongacyjnej
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy należy naliczyć opłatę prolongacyjną w okresie stanu pandemii, jeśli gmina nie podjęła uchwały o nienaliczaniu opłaty prolongacyjnej w okresie pandemii?

REKLAMA

Podatnik złożył do wójta wniosek o rozłożenie na raty zaległości z tytułu naliczonego podatku rolnego i podatku od nieruchomości na podstawie art. 67a § 1 pkt 2 w związku z art. 67b § 1 pkt 2 jako pomoc de minimis, powołując się na trudną sytuację finansową. We wniosku wskazał, że wnosi o zwolnienie z opłaty prolongacyjnej w związku z pandemią COVID-19. Jeśli możliwe jest nienaliczenie opłaty prolongacyjnej, to na jaką podstawę prawną należy powołać się w decyzji o rozłożeniu na raty odnośnie do odstąpienia od ustalenia opłaty prolongacyjnej?

REKLAMA

Odpowiedź: Tak. W przedstawionym stanie faktycznym należy naliczyć opłatę prolongacyjną. Nie ma podstawy prawnej, która umożliwiałaby odstąpienie od naliczenia opłaty prolongacyjnej w sytuacji, w której - jak wynika z treści zapytania - rada gminy stosowną uchwałą wprowadziła opłatę prolongacyjną i odrębną uchwałą nie dokonała jej uchylenia. Uchylenie przez radę gminy własnej uchwały w sprawie opłaty prolongacyjnej - np. ze względu na stan pandemii COVID-19 - spowodowałoby jej wycofanie z obiegu prawnego, co w praktyce oznaczałoby formalne odstąpienie od obowiązku naliczania tej opłaty w decyzjach w sprawie podatku należnego gminie. Co do zasady w każdym przypadku, w którym uchwała rady gminy dotycząca opłaty prolongacyjnej stanowi obowiązujący akt prawa miejscowego - ustalenie w decyzji opłaty prolongacyjnej jest obligatoryjne. Co prawda ustawodawca dopuszcza odstępstwo od zasady generalnej, wskazując, że opłaty prolongacyjnej nie ustala się w sytuacji, gdy przyczyną wydania danej decyzji były albo klęska żywiołowa, albo wypadek losowy. Jednak ustalenie zasadności zastosowania przesłanek uprawniających do odstąpienia od naliczenia opłaty prolongacyjny powinno być poddane indywidualnej sytuacji podatnika, którego decyzja ma dotyczyć.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Administracja cały artykuł: Gmina nie może odstąpić od naliczenia opłaty prolongacyjnej

Zapoznaj się z uzasadnieniem odpowiedzi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR LEX Administracja

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA