REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gmina nie może odstąpić od naliczenia opłaty prolongacyjnej

Gmina nie może odstąpić od naliczenia opłaty prolongacyjnej
Gmina nie może odstąpić od naliczenia opłaty prolongacyjnej
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy należy naliczyć opłatę prolongacyjną w okresie stanu pandemii, jeśli gmina nie podjęła uchwały o nienaliczaniu opłaty prolongacyjnej w okresie pandemii?

REKLAMA

Podatnik złożył do wójta wniosek o rozłożenie na raty zaległości z tytułu naliczonego podatku rolnego i podatku od nieruchomości na podstawie art. 67a § 1 pkt 2 w związku z art. 67b § 1 pkt 2 jako pomoc de minimis, powołując się na trudną sytuację finansową. We wniosku wskazał, że wnosi o zwolnienie z opłaty prolongacyjnej w związku z pandemią COVID-19. Jeśli możliwe jest nienaliczenie opłaty prolongacyjnej, to na jaką podstawę prawną należy powołać się w decyzji o rozłożeniu na raty odnośnie do odstąpienia od ustalenia opłaty prolongacyjnej?

REKLAMA

Odpowiedź: Tak. W przedstawionym stanie faktycznym należy naliczyć opłatę prolongacyjną. Nie ma podstawy prawnej, która umożliwiałaby odstąpienie od naliczenia opłaty prolongacyjnej w sytuacji, w której - jak wynika z treści zapytania - rada gminy stosowną uchwałą wprowadziła opłatę prolongacyjną i odrębną uchwałą nie dokonała jej uchylenia. Uchylenie przez radę gminy własnej uchwały w sprawie opłaty prolongacyjnej - np. ze względu na stan pandemii COVID-19 - spowodowałoby jej wycofanie z obiegu prawnego, co w praktyce oznaczałoby formalne odstąpienie od obowiązku naliczania tej opłaty w decyzjach w sprawie podatku należnego gminie. Co do zasady w każdym przypadku, w którym uchwała rady gminy dotycząca opłaty prolongacyjnej stanowi obowiązujący akt prawa miejscowego - ustalenie w decyzji opłaty prolongacyjnej jest obligatoryjne. Co prawda ustawodawca dopuszcza odstępstwo od zasady generalnej, wskazując, że opłaty prolongacyjnej nie ustala się w sytuacji, gdy przyczyną wydania danej decyzji były albo klęska żywiołowa, albo wypadek losowy. Jednak ustalenie zasadności zastosowania przesłanek uprawniających do odstąpienia od naliczenia opłaty prolongacyjny powinno być poddane indywidualnej sytuacji podatnika, którego decyzja ma dotyczyć.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Administracja cały artykuł: Gmina nie może odstąpić od naliczenia opłaty prolongacyjnej

Zapoznaj się z uzasadnieniem odpowiedzi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR LEX Administracja
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    REKLAMA

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    REKLAMA

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA