REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gmina nie może odstąpić od naliczenia opłaty prolongacyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Gmina nie może odstąpić od naliczenia opłaty prolongacyjnej
Gmina nie może odstąpić od naliczenia opłaty prolongacyjnej
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy należy naliczyć opłatę prolongacyjną w okresie stanu pandemii, jeśli gmina nie podjęła uchwały o nienaliczaniu opłaty prolongacyjnej w okresie pandemii?

REKLAMA

Podatnik złożył do wójta wniosek o rozłożenie na raty zaległości z tytułu naliczonego podatku rolnego i podatku od nieruchomości na podstawie art. 67a § 1 pkt 2 w związku z art. 67b § 1 pkt 2 jako pomoc de minimis, powołując się na trudną sytuację finansową. We wniosku wskazał, że wnosi o zwolnienie z opłaty prolongacyjnej w związku z pandemią COVID-19. Jeśli możliwe jest nienaliczenie opłaty prolongacyjnej, to na jaką podstawę prawną należy powołać się w decyzji o rozłożeniu na raty odnośnie do odstąpienia od ustalenia opłaty prolongacyjnej?

REKLAMA

Odpowiedź: Tak. W przedstawionym stanie faktycznym należy naliczyć opłatę prolongacyjną. Nie ma podstawy prawnej, która umożliwiałaby odstąpienie od naliczenia opłaty prolongacyjnej w sytuacji, w której - jak wynika z treści zapytania - rada gminy stosowną uchwałą wprowadziła opłatę prolongacyjną i odrębną uchwałą nie dokonała jej uchylenia. Uchylenie przez radę gminy własnej uchwały w sprawie opłaty prolongacyjnej - np. ze względu na stan pandemii COVID-19 - spowodowałoby jej wycofanie z obiegu prawnego, co w praktyce oznaczałoby formalne odstąpienie od obowiązku naliczania tej opłaty w decyzjach w sprawie podatku należnego gminie. Co do zasady w każdym przypadku, w którym uchwała rady gminy dotycząca opłaty prolongacyjnej stanowi obowiązujący akt prawa miejscowego - ustalenie w decyzji opłaty prolongacyjnej jest obligatoryjne. Co prawda ustawodawca dopuszcza odstępstwo od zasady generalnej, wskazując, że opłaty prolongacyjnej nie ustala się w sytuacji, gdy przyczyną wydania danej decyzji były albo klęska żywiołowa, albo wypadek losowy. Jednak ustalenie zasadności zastosowania przesłanek uprawniających do odstąpienia od naliczenia opłaty prolongacyjny powinno być poddane indywidualnej sytuacji podatnika, którego decyzja ma dotyczyć.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Administracja cały artykuł: Gmina nie może odstąpić od naliczenia opłaty prolongacyjnej

Zapoznaj się z uzasadnieniem odpowiedzi.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR LEX Administracja

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

REKLAMA

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

Budowa, remont, utrzymanie strzelnic. Dotacje celowe dla JST [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie dofinansowania z budżetu państwa zadań związanych z budową, remontami i utrzymaniem strzelnic oraz rozwijaniem sportu strzeleckiego. Chodzi o dotacje celowe z budżetu państwa.

2 maja i 10 listopada 2025 r. dniami wolnymi w służbie cywilnej

Tak wynika z zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie wyznaczenia dla członków korpusu służby cywilnej dni wolnych od pracy. Zarządzenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim 3 marca 2025 r. Wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko PIP

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy w sprawie wypłacania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wójtów i burmistrzów, którzy zakończyli swoją kadencję i stosunek pracy nawiązany z wyboru w kwietniu 2024 r.

REKLAMA

Od 1 lipca 2026 r. obowiązkowy Centralny Rejestr Umów dla jednostek samorządu terytorialnego

Od 1 lipca 2026 r. zostanie wprowadzony obowiązek udostępniania informacji o umowach zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych dla jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi o Centralny Rejestr Umów

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r.

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r. Jaka będzie podstawa określająca wysokość odpisu podstawowego na fundusz socjalny w 2025 r.? Kto ma obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych? Czym jest odpis podstawowy?

REKLAMA