REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można przenieść decyzję o legalizacji samowoli budowlanej?

Przeniesienie decyzji o legalizacji samowoli budowlanej
Przeniesienie decyzji o legalizacji samowoli budowlanej
Media

REKLAMA

REKLAMA

Powszechna jest praktyka przenoszenia decyzji o legalizacji samowoli budowlanej na wniosek inwestora.

Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego wskazuje na nieprawidłowość takiego działania. W jego ocenie Prawo budowlane nie przewiduje takiej możliwości. Interpretacja ta budzi jednak wiele wątpliwości w środowisku inspektorów powiatowych nadzoru budowlanego, którzy przeniesienie takiej decyzji postrzegają jako zgodne z prawem.

REKLAMA

Czy można przenieść decyzję o legalizacji samowoli budowlanej?

Interpretacja Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (GINB) opiera się na założeniu, że art. 40 Prawa budowlanego przewiduje możliwość przeniesienia wyłącznie dwóch, wskazanych literalnie decyzji:

1) o pozwoleniu na budowę oraz

2) na wznowienie robót budowlanych.

Jak podkreśla GINB, przepis ten nic nie mówi o decyzji o legalizacji samowoli budowlanej. Nie użyto w nim również sformułowania "w szczególności". Tym samym wymienione decyzje nie są podane jako przykłady. Przepis stanowi więc katalog zamknięty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy jest podstawa dla przenoszenia decyzji o legalizacji samowoli budowlanej?

REKLAMA

Nie ma podstawy do przenoszenia decyzji o legalizacji samowoli budowlanej. Taki stan rzeczy ma wynikać nie tylko z jednego uregulowania. W opinii GINB Prawo budowlane w ogóle nie przewiduje takiej możliwości. Potwierdzeniem tego ma być dodatkowo fakt, że ustawodawca określił tylko wzory wniosków o przeniesienie decyzji jedynie w odniesieniu do decyzji o pozwoleniu na budowę i decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych.

Część prawników przyznaje, że interpretacja GINB jest prawidłowa. Zgodnie bowiem z zasadą trwałości decyzji administracyjnych wyrażoną w art. 16 Kodeksu postępowania administracyjnego, zmiana decyzji ostatecznej może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w tej ustawie lub ustawach szczególnych. Zmiana takich decyzji jest wyjątkiem i podlega ścisłej wykładni. Jeżeli przepis prawa nie przewiduje możliwości przeniesienia decyzji legalizacyjnej, to takiej możliwości po prostu nie ma. Nie można też w tym przypadku stosować wykładni rozszerzającej opartej na analogii innych regulacji.

Nie ulega wątpliwości, że mechanizm przeniesienia decyzji o legalizacji samowoli jest celowy, ale w obecnym porządku prawnym zwyczajnie nie występuje. Tu wymagana jest nowelizacja przepisów.

(…)

Piotr Maliszewski

Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA