REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

200 porad. 200 wydań PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej. Zapraszamy!

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Poradnik Rachunkowości Budżetowej
prb

REKLAMA

REKLAMA

200 porad z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości na dwusetne wydanie PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej.

W jubileuszowym, dwusetnym numerze PORADNIKA prezentujemy aż 200 porad z zakresu rachunkowości budżetowej i sprawozdawczości.

Przygotowane porady są podzielone na kilka różnych obszarów, takich jak: polityka rachunkowości, plan kont i księgi rachunkowe, gospodarka pieniężna, dowody księgowe, wykonywanie budżetu, prawidłowość pobierania dochodów i ponoszenia wydatków budżetowych, wycena aktywów i pasywów, inwentaryzacja, klasyfikacja budżetowa i sprawozdawczość.

200 wydanie Poradnika Rachunkowości Budżetowej

Z Poradnika można się dowiedzieć m.in.:

  • czy trzeba zaktualizować politykę rachunkowości w przypadku zmiany nazwy programu FK,
  • jakie obowiązują zasady tworzenia zakładowego planu kont,
  • na jakim koncie ujmuje się rozrachunki z tytułu umów zlecenia,
  • czy delegacje pracowników można rozliczać z pominięciem konta 234,
  • kiedy przeksięgować przychody i koszty na wynik finansowy,
  • czy zaangażowanie można ujmować na podstawie faktur,
  • czy raporty kasowe można prowadzić w okresach dłuższych niż 10 dni,
  • w jakiej kolejności sprawdzać i zatwierdzać dowody księgowe – czy najpierw należy skontrolować pod względem formalno-rachunkowym, a następnie pod względem merytorycznym, czy na odwrót,
  • co to są środki znaczone,
  • czy trzeba kontrasygnować aneksy do umów,
  • czy zarząd JST może obciąć wydatki jednostce budżetowej,
  • Czy waloryzacja czynszów dzierżawnych jest obowiązkowa,
  • czy starostwo może pokryć koszty mandatu za przekroczenie prędkości przez starostę,
  • czy można przyznać pracownikom referatu finansowego nagrodę za sporządzenie bilansu,
  • czy kwotę niezapłaconego zobowiązania należy wliczyć do wartości początkowej środka trwałego,
  • czy do wartości początkowej środka trwałego dolicza się koszty przesyłki kurierskiej,
  • jaką metodą inwentaryzować licencje na oprogramowanie komputerowe,
  • kiedy jest wymagana zgoda kierownika jednostki na zmianę metody inwentaryzacji,
  • jak klasyfikować wielopozycyjną fakturę za naprawę,
  • czy należność z faktury sprzedaży wystawionej na przełomie kwartału trzeba wykazać w sprawozdaniu Rb-N.

Przykładowa porada

Oto jedna z nich:

Czy politykę rachunkowości należy mieć w wersji papierowej, czy może być tylko w wersji elektronicznej?

Polityka rachunkowości powinna być w wersji papierowej.

Każda jednostka powinna posiadać dokumentację opisującą w języku polskim przyjęte przez nią zasady (politykę) rachunkowości. Taki wymóg wynika z art. 10 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 z późn.zm.). Politykę rachunkowości ustala w formie pisemnej kierownik jednostki i również w takiej formie ją aktualizuje. A zatem wersją obowiązującą jest wersja papierowa.

Natomiast wersja elektroniczna polityki rachunkowości może być wersją do użytku wewnętrznego (pomocniczą).

Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi 199 poradami zawartymi w PORADNIKU 

https://www.inforlex.pl/dok/tresc,I87.2023.008.000000103,200-porad-z-zakresu-rachunkowosci-i-sprawozdawczosci.html?fbclid=IwAR2ca-AOubGwIiMGmKFAdjZDfxuyfplnLUJBRwc2VMMkf1goaWvbrSf0LDo

Szanowni Prenumeratorzy, 

pragniemy serdecznie podziękować Państwu, naszym Czytelnikom, za nieustające wsparcie i zaufanie, które umożliwiły nam dotarcie do tego ważnego jubileuszu. Zainteresowanie księgowych PORADNIKIEM Rachunkowości Budżetowej jest dla nas niezmiernie cenne.

Nadal się rozwijamy, żeby dostarczać najbardziej rzetelnej wiedzy. Dalej na łamach PORADNIKA będziemy poruszać kolejne „tematy zawsze na czasie”, m.in.: jak można usprawnić proces inwentaryzacji składników aktywów i pasywów (e-spis z natury), kiedy i jak wystawiać upomnienia i doręczać je zobowiązanemu, jak wdrożyć Krajowy System e-Faktur (KSeF) i wystawiać faktury ustrukturyzowane w sektorze publicznym. Ponadto mamy zaplanowany temat, jak przygotować się do wypełniania nowego obowiązku w zakresie wprowadzania danych do centralnego rejestru umów od 1 stycznia 2024 r. Jednak wszystko wskazuje na to, że obowiązek ten zostanie odroczony o kolejne 2 lata – do 1 stycznia 2026 r. Śledzimy prace nad tą nowelizacją i wszystkimi innymi zmianami przepisów.

Już dziś zachęcamy do prenumeraty PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej na 2024 rok.

PRB Poradnik Rachunkowości Budżetowej

 

prb

 

Z wyrazami szacunku,

Małgorzata Majewska

red. naczelny PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej

Skarbników, głównych księgowych, pracowników komórek finansowych oraz wszystkie inne

osoby zainteresowane tematyką finansów publicznych, rachunkowości i sprawozdawczości

zapraszamy do grona na facebooku: https://www.facebook.com/PRBinfor

i śledzenia naszych działań. Jest z nami już prawie 11 000 księgowych.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

1000 plus - to nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia. Czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA