REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

200 porad. 200 wydań PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej. Zapraszamy!

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Poradnik Rachunkowości Budżetowej
prb

REKLAMA

REKLAMA

200 porad z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości na dwusetne wydanie PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej.

W jubileuszowym, dwusetnym numerze PORADNIKA prezentujemy aż 200 porad z zakresu rachunkowości budżetowej i sprawozdawczości.

Przygotowane porady są podzielone na kilka różnych obszarów, takich jak: polityka rachunkowości, plan kont i księgi rachunkowe, gospodarka pieniężna, dowody księgowe, wykonywanie budżetu, prawidłowość pobierania dochodów i ponoszenia wydatków budżetowych, wycena aktywów i pasywów, inwentaryzacja, klasyfikacja budżetowa i sprawozdawczość.

200 wydanie Poradnika Rachunkowości Budżetowej

Z Poradnika można się dowiedzieć m.in.:

  • czy trzeba zaktualizować politykę rachunkowości w przypadku zmiany nazwy programu FK,
  • jakie obowiązują zasady tworzenia zakładowego planu kont,
  • na jakim koncie ujmuje się rozrachunki z tytułu umów zlecenia,
  • czy delegacje pracowników można rozliczać z pominięciem konta 234,
  • kiedy przeksięgować przychody i koszty na wynik finansowy,
  • czy zaangażowanie można ujmować na podstawie faktur,
  • czy raporty kasowe można prowadzić w okresach dłuższych niż 10 dni,
  • w jakiej kolejności sprawdzać i zatwierdzać dowody księgowe – czy najpierw należy skontrolować pod względem formalno-rachunkowym, a następnie pod względem merytorycznym, czy na odwrót,
  • co to są środki znaczone,
  • czy trzeba kontrasygnować aneksy do umów,
  • czy zarząd JST może obciąć wydatki jednostce budżetowej,
  • Czy waloryzacja czynszów dzierżawnych jest obowiązkowa,
  • czy starostwo może pokryć koszty mandatu za przekroczenie prędkości przez starostę,
  • czy można przyznać pracownikom referatu finansowego nagrodę za sporządzenie bilansu,
  • czy kwotę niezapłaconego zobowiązania należy wliczyć do wartości początkowej środka trwałego,
  • czy do wartości początkowej środka trwałego dolicza się koszty przesyłki kurierskiej,
  • jaką metodą inwentaryzować licencje na oprogramowanie komputerowe,
  • kiedy jest wymagana zgoda kierownika jednostki na zmianę metody inwentaryzacji,
  • jak klasyfikować wielopozycyjną fakturę za naprawę,
  • czy należność z faktury sprzedaży wystawionej na przełomie kwartału trzeba wykazać w sprawozdaniu Rb-N.

Przykładowa porada

Oto jedna z nich:

Czy politykę rachunkowości należy mieć w wersji papierowej, czy może być tylko w wersji elektronicznej?

Polityka rachunkowości powinna być w wersji papierowej.

Każda jednostka powinna posiadać dokumentację opisującą w języku polskim przyjęte przez nią zasady (politykę) rachunkowości. Taki wymóg wynika z art. 10 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 z późn.zm.). Politykę rachunkowości ustala w formie pisemnej kierownik jednostki i również w takiej formie ją aktualizuje. A zatem wersją obowiązującą jest wersja papierowa.

Natomiast wersja elektroniczna polityki rachunkowości może być wersją do użytku wewnętrznego (pomocniczą).

Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi 199 poradami zawartymi w PORADNIKU 

https://www.inforlex.pl/dok/tresc,I87.2023.008.000000103,200-porad-z-zakresu-rachunkowosci-i-sprawozdawczosci.html?fbclid=IwAR2ca-AOubGwIiMGmKFAdjZDfxuyfplnLUJBRwc2VMMkf1goaWvbrSf0LDo

Szanowni Prenumeratorzy, 

pragniemy serdecznie podziękować Państwu, naszym Czytelnikom, za nieustające wsparcie i zaufanie, które umożliwiły nam dotarcie do tego ważnego jubileuszu. Zainteresowanie księgowych PORADNIKIEM Rachunkowości Budżetowej jest dla nas niezmiernie cenne.

Nadal się rozwijamy, żeby dostarczać najbardziej rzetelnej wiedzy. Dalej na łamach PORADNIKA będziemy poruszać kolejne „tematy zawsze na czasie”, m.in.: jak można usprawnić proces inwentaryzacji składników aktywów i pasywów (e-spis z natury), kiedy i jak wystawiać upomnienia i doręczać je zobowiązanemu, jak wdrożyć Krajowy System e-Faktur (KSeF) i wystawiać faktury ustrukturyzowane w sektorze publicznym. Ponadto mamy zaplanowany temat, jak przygotować się do wypełniania nowego obowiązku w zakresie wprowadzania danych do centralnego rejestru umów od 1 stycznia 2024 r. Jednak wszystko wskazuje na to, że obowiązek ten zostanie odroczony o kolejne 2 lata – do 1 stycznia 2026 r. Śledzimy prace nad tą nowelizacją i wszystkimi innymi zmianami przepisów.

Już dziś zachęcamy do prenumeraty PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej na 2024 rok.

PRB Poradnik Rachunkowości Budżetowej

 

prb

 

Z wyrazami szacunku,

Małgorzata Majewska

red. naczelny PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej

Skarbników, głównych księgowych, pracowników komórek finansowych oraz wszystkie inne

osoby zainteresowane tematyką finansów publicznych, rachunkowości i sprawozdawczości

zapraszamy do grona na facebooku: https://www.facebook.com/PRBinfor

i śledzenia naszych działań. Jest z nami już prawie 11 000 księgowych.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

REKLAMA

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA