REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

200 porad. 200 wydań PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej. Zapraszamy!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Poradnik Rachunkowości Budżetowej
prb

REKLAMA

REKLAMA

200 porad z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości na dwusetne wydanie PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej.

W jubileuszowym, dwusetnym numerze PORADNIKA prezentujemy aż 200 porad z zakresu rachunkowości budżetowej i sprawozdawczości.

Przygotowane porady są podzielone na kilka różnych obszarów, takich jak: polityka rachunkowości, plan kont i księgi rachunkowe, gospodarka pieniężna, dowody księgowe, wykonywanie budżetu, prawidłowość pobierania dochodów i ponoszenia wydatków budżetowych, wycena aktywów i pasywów, inwentaryzacja, klasyfikacja budżetowa i sprawozdawczość.

200 wydanie Poradnika Rachunkowości Budżetowej

Z Poradnika można się dowiedzieć m.in.:

  • czy trzeba zaktualizować politykę rachunkowości w przypadku zmiany nazwy programu FK,
  • jakie obowiązują zasady tworzenia zakładowego planu kont,
  • na jakim koncie ujmuje się rozrachunki z tytułu umów zlecenia,
  • czy delegacje pracowników można rozliczać z pominięciem konta 234,
  • kiedy przeksięgować przychody i koszty na wynik finansowy,
  • czy zaangażowanie można ujmować na podstawie faktur,
  • czy raporty kasowe można prowadzić w okresach dłuższych niż 10 dni,
  • w jakiej kolejności sprawdzać i zatwierdzać dowody księgowe – czy najpierw należy skontrolować pod względem formalno-rachunkowym, a następnie pod względem merytorycznym, czy na odwrót,
  • co to są środki znaczone,
  • czy trzeba kontrasygnować aneksy do umów,
  • czy zarząd JST może obciąć wydatki jednostce budżetowej,
  • Czy waloryzacja czynszów dzierżawnych jest obowiązkowa,
  • czy starostwo może pokryć koszty mandatu za przekroczenie prędkości przez starostę,
  • czy można przyznać pracownikom referatu finansowego nagrodę za sporządzenie bilansu,
  • czy kwotę niezapłaconego zobowiązania należy wliczyć do wartości początkowej środka trwałego,
  • czy do wartości początkowej środka trwałego dolicza się koszty przesyłki kurierskiej,
  • jaką metodą inwentaryzować licencje na oprogramowanie komputerowe,
  • kiedy jest wymagana zgoda kierownika jednostki na zmianę metody inwentaryzacji,
  • jak klasyfikować wielopozycyjną fakturę za naprawę,
  • czy należność z faktury sprzedaży wystawionej na przełomie kwartału trzeba wykazać w sprawozdaniu Rb-N.

Przykładowa porada

Oto jedna z nich:

Czy politykę rachunkowości należy mieć w wersji papierowej, czy może być tylko w wersji elektronicznej?

Polityka rachunkowości powinna być w wersji papierowej.

Każda jednostka powinna posiadać dokumentację opisującą w języku polskim przyjęte przez nią zasady (politykę) rachunkowości. Taki wymóg wynika z art. 10 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 z późn.zm.). Politykę rachunkowości ustala w formie pisemnej kierownik jednostki i również w takiej formie ją aktualizuje. A zatem wersją obowiązującą jest wersja papierowa.

Natomiast wersja elektroniczna polityki rachunkowości może być wersją do użytku wewnętrznego (pomocniczą).

Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi 199 poradami zawartymi w PORADNIKU 

https://www.inforlex.pl/dok/tresc,I87.2023.008.000000103,200-porad-z-zakresu-rachunkowosci-i-sprawozdawczosci.html?fbclid=IwAR2ca-AOubGwIiMGmKFAdjZDfxuyfplnLUJBRwc2VMMkf1goaWvbrSf0LDo

Szanowni Prenumeratorzy, 

pragniemy serdecznie podziękować Państwu, naszym Czytelnikom, za nieustające wsparcie i zaufanie, które umożliwiły nam dotarcie do tego ważnego jubileuszu. Zainteresowanie księgowych PORADNIKIEM Rachunkowości Budżetowej jest dla nas niezmiernie cenne.

Nadal się rozwijamy, żeby dostarczać najbardziej rzetelnej wiedzy. Dalej na łamach PORADNIKA będziemy poruszać kolejne „tematy zawsze na czasie”, m.in.: jak można usprawnić proces inwentaryzacji składników aktywów i pasywów (e-spis z natury), kiedy i jak wystawiać upomnienia i doręczać je zobowiązanemu, jak wdrożyć Krajowy System e-Faktur (KSeF) i wystawiać faktury ustrukturyzowane w sektorze publicznym. Ponadto mamy zaplanowany temat, jak przygotować się do wypełniania nowego obowiązku w zakresie wprowadzania danych do centralnego rejestru umów od 1 stycznia 2024 r. Jednak wszystko wskazuje na to, że obowiązek ten zostanie odroczony o kolejne 2 lata – do 1 stycznia 2026 r. Śledzimy prace nad tą nowelizacją i wszystkimi innymi zmianami przepisów.

Już dziś zachęcamy do prenumeraty PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej na 2024 rok.

PRB Poradnik Rachunkowości Budżetowej

 

prb

 

Z wyrazami szacunku,

Małgorzata Majewska

red. naczelny PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej

Skarbników, głównych księgowych, pracowników komórek finansowych oraz wszystkie inne

osoby zainteresowane tematyką finansów publicznych, rachunkowości i sprawozdawczości

zapraszamy do grona na facebooku: https://www.facebook.com/PRBinfor

i śledzenia naszych działań. Jest z nami już prawie 11 000 księgowych.

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

Ważne terminy w sprawozdawczości JST [III kwartał 2025]

Już w lipcu jednostki samorządowe czeka sporo obowiązków. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Jakie są najważniejsze terminy? Oto wykaz!

Czy zmiana normy dobowej pracownika wpływa na wymiar urlopu? [Przykład]

W trakcie roku kalendarzowego może zmienić się dobowa norma czasu pracy. Często dotyczy to pracowników, przedkładających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

Kto w 2025 r. ma prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego? [LISTA]

Standardowo pracownicy mogą skorzystać z puli 20 albo 26 dni urlopu w ciągu roku. Niektórym przysługuje urlop w dłuższym wymiarze. Co to za grupy? Na jakich zasadach przysługuje dodatkowy urlop w 2025 r.? Czy będą kolejne przywileje?

REKLAMA

Klasyfikacja budżetowa. Sporo zmian w 2025 i 2026 r. [PROJEKT]

Do uzgodnień i opiniowania został przekazany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowe przepisy mają na celu dostosowanie istniejących podziałek do ostatnich zmian prawnych.

Czy świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom administracji i obsługi szkoły?

Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej. Co z pracownikami, niebędącymi pracownikami szkoły?

Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

REKLAMA

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

REKLAMA