REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

200 porad. 200 wydań PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej. Zapraszamy!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Poradnik Rachunkowości Budżetowej
prb

REKLAMA

REKLAMA

200 porad z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości na dwusetne wydanie PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej.

W jubileuszowym, dwusetnym numerze PORADNIKA prezentujemy aż 200 porad z zakresu rachunkowości budżetowej i sprawozdawczości.

Przygotowane porady są podzielone na kilka różnych obszarów, takich jak: polityka rachunkowości, plan kont i księgi rachunkowe, gospodarka pieniężna, dowody księgowe, wykonywanie budżetu, prawidłowość pobierania dochodów i ponoszenia wydatków budżetowych, wycena aktywów i pasywów, inwentaryzacja, klasyfikacja budżetowa i sprawozdawczość.

200 wydanie Poradnika Rachunkowości Budżetowej

Z Poradnika można się dowiedzieć m.in.:

  • czy trzeba zaktualizować politykę rachunkowości w przypadku zmiany nazwy programu FK,
  • jakie obowiązują zasady tworzenia zakładowego planu kont,
  • na jakim koncie ujmuje się rozrachunki z tytułu umów zlecenia,
  • czy delegacje pracowników można rozliczać z pominięciem konta 234,
  • kiedy przeksięgować przychody i koszty na wynik finansowy,
  • czy zaangażowanie można ujmować na podstawie faktur,
  • czy raporty kasowe można prowadzić w okresach dłuższych niż 10 dni,
  • w jakiej kolejności sprawdzać i zatwierdzać dowody księgowe – czy najpierw należy skontrolować pod względem formalno-rachunkowym, a następnie pod względem merytorycznym, czy na odwrót,
  • co to są środki znaczone,
  • czy trzeba kontrasygnować aneksy do umów,
  • czy zarząd JST może obciąć wydatki jednostce budżetowej,
  • Czy waloryzacja czynszów dzierżawnych jest obowiązkowa,
  • czy starostwo może pokryć koszty mandatu za przekroczenie prędkości przez starostę,
  • czy można przyznać pracownikom referatu finansowego nagrodę za sporządzenie bilansu,
  • czy kwotę niezapłaconego zobowiązania należy wliczyć do wartości początkowej środka trwałego,
  • czy do wartości początkowej środka trwałego dolicza się koszty przesyłki kurierskiej,
  • jaką metodą inwentaryzować licencje na oprogramowanie komputerowe,
  • kiedy jest wymagana zgoda kierownika jednostki na zmianę metody inwentaryzacji,
  • jak klasyfikować wielopozycyjną fakturę za naprawę,
  • czy należność z faktury sprzedaży wystawionej na przełomie kwartału trzeba wykazać w sprawozdaniu Rb-N.

Przykładowa porada

Oto jedna z nich:

Czy politykę rachunkowości należy mieć w wersji papierowej, czy może być tylko w wersji elektronicznej?

Polityka rachunkowości powinna być w wersji papierowej.

Każda jednostka powinna posiadać dokumentację opisującą w języku polskim przyjęte przez nią zasady (politykę) rachunkowości. Taki wymóg wynika z art. 10 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 z późn.zm.). Politykę rachunkowości ustala w formie pisemnej kierownik jednostki i również w takiej formie ją aktualizuje. A zatem wersją obowiązującą jest wersja papierowa.

Natomiast wersja elektroniczna polityki rachunkowości może być wersją do użytku wewnętrznego (pomocniczą).

Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi 199 poradami zawartymi w PORADNIKU 

https://www.inforlex.pl/dok/tresc,I87.2023.008.000000103,200-porad-z-zakresu-rachunkowosci-i-sprawozdawczosci.html?fbclid=IwAR2ca-AOubGwIiMGmKFAdjZDfxuyfplnLUJBRwc2VMMkf1goaWvbrSf0LDo

Szanowni Prenumeratorzy, 

pragniemy serdecznie podziękować Państwu, naszym Czytelnikom, za nieustające wsparcie i zaufanie, które umożliwiły nam dotarcie do tego ważnego jubileuszu. Zainteresowanie księgowych PORADNIKIEM Rachunkowości Budżetowej jest dla nas niezmiernie cenne.

Nadal się rozwijamy, żeby dostarczać najbardziej rzetelnej wiedzy. Dalej na łamach PORADNIKA będziemy poruszać kolejne „tematy zawsze na czasie”, m.in.: jak można usprawnić proces inwentaryzacji składników aktywów i pasywów (e-spis z natury), kiedy i jak wystawiać upomnienia i doręczać je zobowiązanemu, jak wdrożyć Krajowy System e-Faktur (KSeF) i wystawiać faktury ustrukturyzowane w sektorze publicznym. Ponadto mamy zaplanowany temat, jak przygotować się do wypełniania nowego obowiązku w zakresie wprowadzania danych do centralnego rejestru umów od 1 stycznia 2024 r. Jednak wszystko wskazuje na to, że obowiązek ten zostanie odroczony o kolejne 2 lata – do 1 stycznia 2026 r. Śledzimy prace nad tą nowelizacją i wszystkimi innymi zmianami przepisów.

Już dziś zachęcamy do prenumeraty PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej na 2024 rok.

PRB Poradnik Rachunkowości Budżetowej

 

prb

 

Z wyrazami szacunku,

Małgorzata Majewska

red. naczelny PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej

Skarbników, głównych księgowych, pracowników komórek finansowych oraz wszystkie inne

osoby zainteresowane tematyką finansów publicznych, rachunkowości i sprawozdawczości

zapraszamy do grona na facebooku: https://www.facebook.com/PRBinfor

i śledzenia naszych działań. Jest z nami już prawie 11 000 księgowych.

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA