REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PRB: spisy z natury i wysyłanie wezwań do uzgodnienia sald od 1 października 2023 r. [Inwentaryzacja 23/24]

Małgorzata Majewska
redaktor naczelny miesięcznika „PORADNIK Rachunkowości Budżetowej”, ekonomista, praktyk – była wieloletnia księgowa w jednostkach sektora finansów publicznych posiadająca certyfikat księgowy Ministra Finansów, członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, autor artykułów z zakresu rachunkowości budżetowej i finansów publicznych
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
PRB: Inwentaryzacja od 1 października dla okresu 2023/2024
prb

REKLAMA

REKLAMA

Inwentaryzacja 2023/2024 – 1 października 2023 r. jednostki mogą rozpocząć spisy z natury i wysyłanie wezwań do uzgodnienia sald za 2023 r.

Od 1 października 2023 r. jednostki mogą rozpocząć inwentaryzację wybranych składników aktywów za 2023 r. metodami spisu z natury i uzgodnienia sald.

Inwentaryzacja 2023/2024

Jednostki sektora finansów publicznych są zobowiązane do corocznego przeprowadzania inwentaryzacji okresowej aktywów i pasywów. Muszą przeprowadzić bardzo czaso- i pracochłonne procedury spisów z natury, uzgodnień sald z kontrahentami oraz weryfikacji zapisów ksiąg rachunkowych z dokumentacją. Jest to proces skomplikowany.

Dodatkowo obciąża wszystkich pracowników jednostki. Dlatego ważne jest, aby coroczna inwentaryzacja przebiegała sprawnie i w sposób jak najmniej zakłócający funkcjonowanie jednostek.

Zaniechanie przeprowadzenia lub rozliczenia inwentaryzacji albo przeprowadzenie lub rozliczenie inwentaryzacji w sposób niezgodny z ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 z poźnz.zm) stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Inwentaryzacja od 1 października 2023 r.

Od 1 października 2023 r. jednostki mogą rozpocząć inwentaryzację wybranych składników aktywów za 2023 r. metodami spisu z natury i uzgodnienia sald.

Czynności inwentaryzacyjne (spisy z natury, uzgodnienia sald) mogą trwać od 1 października 2023 r. do 15 stycznia 2024 r.

Po 15 stycznia 2024 r. można już tylko rozliczać ich wyniki.

Od 1 października 2023 r. można:

  1. spisywać z natury na dowolny dzień, przypadający w okresie od 1 października 2023 r. do 15 stycznia 2024 r.:
  • środki trwałe użytkowane na terenach niestrzeżonych,
  • maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie, znajdujących się na terenach niestrzeżonych,
  • zapasy materiałów, towarów, produktów i półproduktów objęte ewidencją ilościowo-wartościową, przechowywane na niestrzeżonych składowiskach;
  1. uzgadniać z kontrahentami na dowolny dzień, przypadający od 1 października 2023 r. do 15 stycznia 2024 r., salda należności jednostki oraz stan składników aktywów jednostki powierzonych kontrahentom do używania, przechowania, remontu itp.

PORADNIK Rachunkowości Budżetowej (11/2023)

Już w listopadowym numerze PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej (11/2023) pt. „e-Inwentaryzacja – jak usprawnić proces inwentaryzacji aktywów i pasywów nasz ekspert poda rozwiązania dotyczące modyfikacji procedur inwentaryzacyjnych w jednostkach, które zdecydowały się na pełne lub częściowe wspomaganie informatyczne spisu z natury, uzgodnień sald i weryfikacji sald. Z Poradnika będzie można się dowiedzieć m.in.:

  • na czym polega pełne i niepełne wspomaganie informatyczne spisu z natury,
  • jak przygotować spis z natury wspomagany informatycznie,
  • jakie rozwiązania w zakresie znakowania i inwentaryzowania składników majątkowych najlepiej stosować dla różnych ich kategorii, biorąc pod uwagę szybkość i wygodę spisu z natury oraz oszczędność środków publicznych,
  • jak krok po kroku wykonywać czynności spisowe wspomagane informatycznie,
  • jak prawidłowo powinien przebiegać wspomagany informatycznie proces wyceny spisu z natury i ustalania różnic inwentaryzacyjnych,
  • jak zorganizować wspomagane informatycznie uzgodnienia sald z kontrahentami,
  • w jakim zakresie można informatycznie wspomagać weryfikację sald.

 

Oprac. Małgorzata Majewska

red. naczelny PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA