REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

SP-1 sprawozdanie wójt burmistrz prezydent miasta RIO regionalna izba obrachunkowa MF Ministerstwo Finansów podatek od nieruchomości podatek rolny podatek leśny
To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

Jak złożyć część A sprawozdania SP-1?

Sprawozdanie SP-1 znajduje się w informatycznym systemie sprawozdawczości budżetowej jednostek samorządu terytorialnego BeSTi@ w module Sprawozdania [Podatki (część A), paczka: Sprawozdania/Sprawozdanie SP-1]. Przekazuje się je ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych w formie dokumentu elektronicznego z wykorzystaniem informatycznego systemu sprawozdawczości budżetowej jednostek samorządu terytorialnego BeSTi@. Część A sprawozdania, którą należy złożyć w terminie do 10 stycznia 2024 r. jest już dostępna w systemie.

REKLAMA

REKLAMA

Jaki dane wykazuje się w części A sprawozdania SP-1?

Część A sprawozdania SP-1 to ta, która w praktyce sprawia mniej trudności. Należy wykazać w niej: 
a) wysokość stawek podatku od nieruchomości, 
b) średnią cenę skupu żyta i średnią cenę sprzedaży drewna określone uchwałą rady gminy i przyjmowane na potrzeby wymiaru odpowiednio podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na terenie gminy w danym roku podatkowym.
Dane te wykazuje się w wysokości wynikającej z odpowiednich uchwał rady gminy obowiązujących w roku podatkowym, w którym sprawozdanie jest sporządzane, czyli w tym przypadku zgodnie z uchwałą, która będzie obowiązywała na terenie gminy w 2024 r. Informacje te należy wykazać z dokładnością wynikającą z uchwał.

Jakie trudności mogą się pojawić przy wypełnianiu części A sprawozdania SP-1?

W przypadku gdy rada gminy nie określiła w uchwale danej stawki podatku od nieruchomości (kolumna 1, pozycje 1.1–1.10), w odpowiednim wierszu kolumny 2 należy wpisać: „STAWKI NIE UCHWALONO”.
Jeżeli rada gminy skorzystała z uprawnienia do zróżnicowania wysokości stawek od gruntów, budynków lub ich części oraz od budowli, należy pod właściwym rodzajem przedmiotu opodatkowania, dla którego dokonano zróżnicowania: dodać odpowiednią liczbę wierszy, w kolumnie 1 uzupełnić rodzaje przedmiotów opodatkowania zgodnie z treścią uchwały rady gminy, a następnie w kolumnie 2 wpisać odpowiednią stawkę podatku.
Gdy rada gminy nie podjęła uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta lub średniej ceny sprzedaży drewna, w kolumnie 2 należy wpisać średnią cenę skupu żyta lub średnią cenę sprzedaży drewna ustalone na podstawie komunikatów Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, obowiązujące w 2024 r.
W przypadku braku możliwości przekazania części A sprawozdania w przewidzianym terminie, spowodowanego niedostępnością lub nieprawidłowym działaniem systemu informatycznego lub aplikacji, przekazuje się ją najpóźniej pierwszego dnia roboczego następującego po dniu usunięcia awarii.
Jeżeli w części A sprawozdania błędnie wprowadzono dane, należy dokonać jej korekty. Wójt, burmistrz, prezydent miasta dokonuje jej niezwłocznie i przekazuje do właściwej regionalnej izby obrachunkowej. Izba ta przekazuje ją do ministra właściwego do spraw finansów publicznych w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania aktualizacji.

Podstawa prawna
art. 7a, art. 7b ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 70 ze zm.)
rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 20 grudnia 2017 r. w sprawie sprawozdania podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 2455)

 

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

1000 plus - to nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia. Czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA