Kategorie

Podatek od nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?
Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.
Podatek od nieruchomości oraz opłata targowa - zmiany w ich zakresie zostały wprowadzone Tarczą antykryzysową w związku z pandemią koronawirusa. Ile wyniosą w 2021 roku? Czy JST otrzymają rekompensatę za brak wpływów?
Co do zasady opłaty uzdrowiskowej oraz opłaty miejscowej nie pobiera się od podatników podatku od nieruchomości z tytułu posiadania domów letniskowych położonych w miejscowości, w której pobiera się takie opłaty. Ale czy wyłączenie to obejmuje również pobyt takich osób w innych obiektach w danej miejscowości niż tylko w obiekcie posiadanym przez daną osobę?
Zmiana pozwolenia na budowę budynku może mieć wpływ na powstanie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości.
Rada Miejska w Koszalinie zdecydowała, że już od 1 stycznia 2020 r. wzrosną stawki podatku od nieruchomości i od środków transportowych. O ile wzrosną stawki? Co z pozostałymi miastami?
Trwają obecnie spory, czy oczyszczalnia ścieków może stanowić jeden przedmiot opodatkowania – budowlę, czy też należy ją traktować jako konglomerat różnych obiektów budowlanych opodatkowanych w zależności od ich cech konstrukcyjnych jako budynki lub budowle.
Czy należy zastosować stawki z ustawy o podatku rolnym czy też staw należy opodatkować podatkiem od nieruchomości?
Zwolnione z podatku od nieruchomości będą obiekty, które są zajęte przez stowarzyszenia na wyłącznie oznaczony cel np. statutową działalność wśród dzieci i młodzieży w zakresie kultury fizycznej i sportu. Wykorzystanie tych nieruchomości dla innych podmiotów np. osób dorosłych czy osób prawnych oznacza, że nie zostaną spełnione warunki zwolnienia.
Państwowa jednostka budżetowa posiada budynki i grunty, za które opłaca do urzędu miasta podatek od nieruchomości. Podatek jest płatny w ratach miesięcznych w wysokości po 125 zł. W związku z tym, że jednostka budżetowa otrzymała w planie finansowym środki finansowe na całą roczną kwotę podatku i posiadała wolne środki pieniężne na rachunku bankowym, opłaciła w styczniu z góry całą kwotę rocznego podatku w łącznej wysokości 1500 zł. Podczas przeprowadzanej corocznej kontroli finansowej inspektorzy kontroli - oprócz błędnej klasyfikacji i nieprawidłowego konta księgowego - wskazali na nieefektywne dokonanie wydatków budżetowych. Protokół kontroli z tymi zarzutami jeszcze nie wpłynął, a jednostka ma wątpliwość, czy takie działanie jest nieprawidłowe i stanowi naruszenie przepisów prawa. Dodatkowo, jaki jest właściwy paragraf klasyfikacji budżetowej i konto księgowe kosztów do ewidencji podatku od nieruchomości?
Z opodatkowania daniną od nieruchomości zwolnione są m.in. należące  do Skarbu Państwa grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi,  jezior oraz co do zasady zajęte pod sztuczne zbiorniki wodne. Z tytułu tego zwolnienia  gminom przysługuje rekompensata. Utracone dochody podatkowe ma samorządom wyrównać Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.
Rady gmin i miast już muszą brać pod uwagę mniejsze wpływy z podatku od nieruchomości. Jakie będą skutki nowelizacji ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku leśnym?
Nieprawidłowość: Dla podatników podatku od nieruchomości, będących właścicielami więcej niż jednej nieruchomości, położonych w różnych miejscowościach na terenie gminy, zakładano tyle kart kontowych, ile mieli nieruchomości. W efekcie zarówno przypis podatku, jak i jego wpłaty były ujmowane na poszczególnych kontach na podstawie dowodów PK - „Polecenie księgowania” poprzez rozksięgowanie podatku należnego i wpłaconego na karty kontowe poszczególnych nieruchomości.
Nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym wprowadza również zmiany w podatku od nieruchomości. Zwalnia bowiem z opodatkowania grunty i budowle wykorzystywane na utrzymywanie nie tylko autostrad, ale również dróg publicznych. Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają „grunty zajęte pod pasy drogowe dróg publicznych w rozumieniu przepisów o drogach publicznych oraz zlokalizowane w nich budowle – z wyjątkiem związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej innej niż eksploatacja autostrad płatnych”.
Nieruchomość, którą podatnik przekaże w użyczenie fundacji, której status jako OPP nie został potwierdzony wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego, nie podlega zwolnieniu od podatku od nieruchomości. Wyrokiem z dnia 5 kwietnia 2018 r.
Przy nowych budynkach obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości powstaje od początku roku następującego po zakończeniu prac lub rozpoczęciu użytkowania. W praktyce często pojawiają się wątpliwości, czy zakończenie prac nastąpiło w momencie odpowiedniego wpisu w dzienniku budowy, złożenia zgłoszenia o zakończeniu prac, czy może z chwilą uzyskania pozwolenia na użytkowanie?
Rozpoczęcie użytkowania części powierzchni (parteru, jednej z kondygnacji) przy nowopowstałych budynkach powoduje, że podatek od nieruchomości należy zapłacić od całości. Takie stanowisko prezentują organy podatkowe, a potwierdzają to również sądy administracyjne.
Zmiany zaostrzają warunki udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej.
W przypadku, gdy budynek jest użytkowany bez stosownego pozwolenia, jego właściciel może być zobowiązany do zapłaty zarówno sankcji, jak i podatku od nieruchomości. Obie te daniny wzajemnie się nie wykluczają. Takie wnioski płyną z trzech wyroków NSA, które zapadły 1 sierpnia 2017 r. (sygn. II FSK 1921/15, II FSK 2646/15, II 2647/15).
Podniesiono stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych. Sprawdź ile zapłacisz w 2018 r.
Już w minionym roku właściciele mieszkań byli informowani o rychłym przekształceniu użytkowania wieczystego gruntu pod blokami w prawo własności. Ze względu na przedłużające się prace sejmowe, termin tej zmiany nadal jest niepewny. Swoją własną propozycję dla właścicieli mieszkań, przygotowały władze Warszawy. Stołeczny ratusz proponuje zamianę użytkowania wieczystego gruntu na własność według obecnych zasad i wysoką bonifikatę. W ofercie władz Warszawy, niestety znajduje się pewien „haczyk”.
Naczelny Sąd Administracyjny przyjął, że w przypadku wydzierżawianych przez trwałego zarządcę gruntów Skarbu Państwa podatnikiem powinien być ich dzierżawca, a nie trwały zarządca (sygn. II FSK 487/15).
Podatnikiem podatku od nieruchomości w spółce cywilnej są jej wspólnicy, a nie sama spółka. To stanowisko zostało po raz kolejny potwierdzone przez Naczelny Sąd Administracyjny.
Pracodawca, który zaoferuje nowo przyjętym pracownikom min. 150 proc. minimalnej płacy może starać się o zwolnienie z podatku od nieruchomości. Taką uchwałę podjęli radni z Częstochowy. Uchwała opublikowana będzie w Dzienniku Urzędowym woj. śląskiego.
Naczelny Sąd Administracyjny w sprawie o sygn. akt II FSK 2968/14 orzekł, że wiaty przystankowe z kasetonami reklamowymi i nośniki reklamowe powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Zarówno wiaty, jak i nośniki reklamowe uznane zostały za budowle.
Z zasady o solidarnym obowiązku podatkowym wynika, że każdemu z podatników podatku od nieruchomości, powinna zostać doręczona identyczna decyzja podatkowa obejmująca całą wysokość podatku od całej nieruchomości.
Podatek od nieruchomości ma charakter lokalny, jest pobierany przez organ samorządu gminnego. Rada gminy w drodze uchwały ustala jego wysokość. Podatek ten został uregulowany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.
To jak powinny być opodatkowane elektrownie wiatrowe zawsze budziło kontrowersje. Zmiana przepisów o tych budowlach spowodowała, że ponownie poruszany jest ten temat.
Nowe regulacje, które wejdą w życie 1 stycznia 2017 r., dają możliwość stosowania zwrotu utraconych przez gminy dochodów, w związku ze stosowaniem zwolnień z podatku od nieruchomości dla znajdujących się w parkach narodowych lub rezerwatach przyrody i służących bezpośrednio i wyłącznie osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody: gruntów położonych na obszarach objętych ochroną ścisłą, czynną lub krajobrazową, a także budynków i budowli trwale związanych z gruntem.
Wśród największych problemów związanych z podatkiem od nieruchomości podatnicy wymieniają: niejasne przepisy, brak jednolitego wzoru deklaracji podatku od nieruchomości DN-1, podwójną rolę gmin, różne interpretacje przepisów w różnych gminach, opodatkowanie niezależnie od użytkowania. Na szczególne problemy napotykają podatnicy, którzy mają infrastrukturę w kilku gminach, np. firmy telekomunikacyjne, przesyłowe czy paliwowe, sieci sklepów.
Przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie określają jednoznacznie granicy, pozwalającej na naliczenie podatku od całości powierzchni użytkowej nieruchomości, nie zaś tylko od jej połowy. Z tego powodu samorządy stosują różne interpretacje, dotyczące wysokości pomieszczeń.
Jeśli przedsiębiorca przeznaczy grunt, budynek lub jego część, czy też budowlę lub jej część na swoją działalność, musi wiedzieć, że wśród licznych zobowiązań podatkowych pojawia się wówczas obowiązek zapłaty podatku od nieruchomości.
Projekt nowej ustawy wprowadza zwolnienie przedmiotowe w podatku od nieruchomości dla gruntów i budynków lub ich części, stanowiących własność gminy, z wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą lub będących w posiadaniu innych niż gmina jednostek sektora finansów publicznych oraz pozostałych podmiotów. Potrzeba wprowadzenia zwolnienia sprowadza się do wyeliminowania tych przypadków, w których gmina występująca jako podmiot prawa publicznego, pobiera podatek od siebie samej.
Senat zaakceptował nowelizację ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Zakłada ona, iż gminy nie będą musiały pobierać podatku od nieruchomości od samych siebie.
Senat zajmie się propozycją ws płacenia przez gminy podatku od nieruchomości. Obecne przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, prowadzą do paradoksalnej sytuacji, w której gmina zobowiązana jest do zapłacenia na swoją rzecz podatku za mienie stanowiące jej własność.
Czy zakład pracy chronionej korzysta ze zwolnienia z podatku od nieruchomości? W jakim zakresie?
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 6 marca 2014 r. stwierdził, iż hala namiotowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, albowiem jako tymczasowy obiekt budowlany, który nie jest trwale połączony z gruntem, nie może zostać zaliczona do budowli w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane, a tym samym do budowli w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Od stycznia 2015 r oku możemy spodziewać się zmian w płatnościach podatku od nieruchomości. Na poziom stawek wpływ ma wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w I półroczu 2014 r.
Port lotniczy Balice płaci podatek od nieruchomości tylko od niewielkiej części zajmowanego terenu. Wójt podkrakowskiej gminy Zabierzów chce jednak, aby lotniska płaciły podatek od nieruchomości za pasy startowe
Czym skutkuje niezapłacenie podatku od nieruchomości w terminie określonym przez ustawę? Wyjaśnienia udzieliła RIO w Katowicach.
Podatek od nieruchomości w 2014 r. może wzrosnąć o 0,9 proc. O tyle bowiem ulegną podwyższeniu stawki maksymalne tego podatku.
Spółka wodna, która prowadzi działalność gospodarczą na rzecz podmiotów w niej nie zrzeszonych podlega podatkowi od nieruchomości
Czy pracownicy służby leśnej, którzy korzystają z udostępnionych im przez Lasy Państwowe mieszkań i domów, muszą regulować podatek od nieruchomości?
Od 2013 r. obowiązują wyższe górne granice stawek podatku od nieruchomości. Podatek od nieruchomości pobierany jest przez samorządy gminne. Podatnikami mogą być wszystkie podmioty niezależnie od statusu prawnego, jeżeli mają określony tytuł prawny do korzystania z nieruchomości. Górne granice stawek kwot podatków oraz opłat lokalnych są ustalane przez Ministerstwo Finansów.
W Monitorze Polskim ukazało się obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 19 października 2011 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2012 r.
Szkoła publiczna zamierza wynająć pomieszczenie organizacji pożytku publicznego. Zajmowane przez szkołę nieruchomości (przeznaczone na działalność oświatową) są zwolnione z podatku od nieruchomości. Czy wynajęcie tych pomieszczeń organizacji spowoduje opodatkowanie tym podatkiem?
Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują zmienione przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych rozszerzające obowiązek stosowania przez gminy preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości na dodatkowe obiekty.
Jak wiadomo część podatków ma charakter lokalny. Oprócz nich jednak, w pewnych sytuacjach jesteśmy zobowiązani do ponoszenia innych świadczeń o takim charakterze. Przyjrzyjmy się głównym podatkom i opłatom lokalnym.
Osoby zajmujące się sprzedażą na targowiskach muszą wnosić opłatę targową. Z kolei drobni przedsiębiorcy, prowadzący np. pensjonaty w miejscowościach o korzystnym klimacie, powinni pamiętać, że turyści lub wczasowicze powinni uiścić opłatę miejscową lub uzdrowiskową.
Osoby zajmujące się sprzedażą na targowiskach muszą wnosić opłatę targową. Z kolei drobni przedsiębiorcy, prowadzący np. pensjonaty w miejscowościach o korzystnym klimacie, powinni pamiętać, że turyści lub wczasowicze powinni uiścić opłatę miejscową lub uzdrowiskową.