REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brakuje regulacji dot. konfliktu interesów w urzędach

konflikt interesów w urzędzie
konflikt interesów w urzędzie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Brak definicji konfliktu interesów, spójnej regulacji etycznej oraz świadomości urzędników dot. tego problemu - stwierdza raport Fundacji Batorego z badania przeprowadzonego w ministerstwach. Tymczasem, według Fundacji, konflikt interesów może prowadzić do korupcji.

Konflikt interesów, to według Fundacji Batorego "rzeczywiście występująca lub mogąca się pojawić sprzeczność między obowiązkami służbowymi a interesami urzędnika - prywatnymi, lub innymi, gdy dążenie do realizacji interesu prywatnego może godzić w dobro publiczne albo negatywnie wpływać na wykonywanie obowiązków służbowych".

REKLAMA

REKLAMA

Chodzi tu np. o sytuacje, gdy wójt w danej gminie podejmuje decyzję o lukratywnej lokalizacji farm wiatrowych na terenach należących do członka jego rodziny, lub urzędnik przechodzi do pracy w firmie, którą wcześniej nadzorował, albo też, gdy poseł uczestniczy w pracach nad ustawą, której przepisy będą dotyczyły działalności jego firmy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

"Sam konflikt interesu jest stanem naturalnym, naprawdę groźne jest nieuświadomienie sobie jego istnienia" - mówił podczas prezentacji wyników badań ze "Społecznego monitoringu konfliktu interesów" Grzegorz Makowski z Fundacji. Badanie polegało na przeglądzie obowiązujących obecnie przepisów dotyczących konfliktu interesów, a także ankiecie dotyczącej praktyki stosowania tych przepisów oraz świadomości problemu wśród urzędników. Badanie uzupełniły dyskusje ekspertów.

REKLAMA

Z badania wynikło, że w polskim prawie nie ma definicji, ani nawet charakterystyki zjawiska konfliktu interesów. "Okazało się, że przepisy z tej dziedziny są rozproszone w co najmniej 11 ustawach" - mówił Makowski. Jak zauważył, najwyższym standardom podlega służba cywilna, jednak większość urzędników do niej nie należy, więc te regulacje się do nich nie odnoszą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Absolwentom uczelni brakuje odpowiednich kompetencji

Jak głosi raport z badania, z przeprowadzonych ankiet wynika także, iż "większość kadry ministerstw i innych urzędów centralnych może nie mieć wystarczającej wiedzy i stosownego przygotowania, aby odpowiednio reagować w sytuacjach konfliktu interesów". Konsekwencją takiej sytuacji może być zwycięstwo partykularyzmu nad interesem publicznym, co prowadzi do korupcji i innych nadużyć.

Raport rekomenduje więc wprowadzenie do prawodawstwa definicji konfliktu interesów, uporządkowanie przepisów dotyczących zachowania bezstronności, wzmocnienie systemu składania oświadczeń o braku konfliktu interesów oraz rozbudowanie i wzmocnienie roli stanowisk tzw. doradców etycznych w urzędach. Postuluje się także prowadzenie szkoleń, zarówno wśród nowo przyjętych urzędników, jak i tych z większym doświadczeniem.

Terminy w sprawozdawczości jednostek samorządowych - listopad 2014

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

REKLAMA

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

REKLAMA

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA