REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brakuje regulacji dot. konfliktu interesów w urzędach

Subskrybuj nas na Youtube
konflikt interesów w urzędzie
konflikt interesów w urzędzie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Brak definicji konfliktu interesów, spójnej regulacji etycznej oraz świadomości urzędników dot. tego problemu - stwierdza raport Fundacji Batorego z badania przeprowadzonego w ministerstwach. Tymczasem, według Fundacji, konflikt interesów może prowadzić do korupcji.

Konflikt interesów, to według Fundacji Batorego "rzeczywiście występująca lub mogąca się pojawić sprzeczność między obowiązkami służbowymi a interesami urzędnika - prywatnymi, lub innymi, gdy dążenie do realizacji interesu prywatnego może godzić w dobro publiczne albo negatywnie wpływać na wykonywanie obowiązków służbowych".

REKLAMA

REKLAMA

Chodzi tu np. o sytuacje, gdy wójt w danej gminie podejmuje decyzję o lukratywnej lokalizacji farm wiatrowych na terenach należących do członka jego rodziny, lub urzędnik przechodzi do pracy w firmie, którą wcześniej nadzorował, albo też, gdy poseł uczestniczy w pracach nad ustawą, której przepisy będą dotyczyły działalności jego firmy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

"Sam konflikt interesu jest stanem naturalnym, naprawdę groźne jest nieuświadomienie sobie jego istnienia" - mówił podczas prezentacji wyników badań ze "Społecznego monitoringu konfliktu interesów" Grzegorz Makowski z Fundacji. Badanie polegało na przeglądzie obowiązujących obecnie przepisów dotyczących konfliktu interesów, a także ankiecie dotyczącej praktyki stosowania tych przepisów oraz świadomości problemu wśród urzędników. Badanie uzupełniły dyskusje ekspertów.

REKLAMA

Z badania wynikło, że w polskim prawie nie ma definicji, ani nawet charakterystyki zjawiska konfliktu interesów. "Okazało się, że przepisy z tej dziedziny są rozproszone w co najmniej 11 ustawach" - mówił Makowski. Jak zauważył, najwyższym standardom podlega służba cywilna, jednak większość urzędników do niej nie należy, więc te regulacje się do nich nie odnoszą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Absolwentom uczelni brakuje odpowiednich kompetencji

Jak głosi raport z badania, z przeprowadzonych ankiet wynika także, iż "większość kadry ministerstw i innych urzędów centralnych może nie mieć wystarczającej wiedzy i stosownego przygotowania, aby odpowiednio reagować w sytuacjach konfliktu interesów". Konsekwencją takiej sytuacji może być zwycięstwo partykularyzmu nad interesem publicznym, co prowadzi do korupcji i innych nadużyć.

Raport rekomenduje więc wprowadzenie do prawodawstwa definicji konfliktu interesów, uporządkowanie przepisów dotyczących zachowania bezstronności, wzmocnienie systemu składania oświadczeń o braku konfliktu interesów oraz rozbudowanie i wzmocnienie roli stanowisk tzw. doradców etycznych w urzędach. Postuluje się także prowadzenie szkoleń, zarówno wśród nowo przyjętych urzędników, jak i tych z większym doświadczeniem.

Terminy w sprawozdawczości jednostek samorządowych - listopad 2014

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA