Brakuje regulacji dot. konfliktu interesów w urzędach
REKLAMA
REKLAMA
Konflikt interesów, to według Fundacji Batorego "rzeczywiście występująca lub mogąca się pojawić sprzeczność między obowiązkami służbowymi a interesami urzędnika - prywatnymi, lub innymi, gdy dążenie do realizacji interesu prywatnego może godzić w dobro publiczne albo negatywnie wpływać na wykonywanie obowiązków służbowych".
REKLAMA
Chodzi tu np. o sytuacje, gdy wójt w danej gminie podejmuje decyzję o lukratywnej lokalizacji farm wiatrowych na terenach należących do członka jego rodziny, lub urzędnik przechodzi do pracy w firmie, którą wcześniej nadzorował, albo też, gdy poseł uczestniczy w pracach nad ustawą, której przepisy będą dotyczyły działalności jego firmy.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
REKLAMA
"Sam konflikt interesu jest stanem naturalnym, naprawdę groźne jest nieuświadomienie sobie jego istnienia" - mówił podczas prezentacji wyników badań ze "Społecznego monitoringu konfliktu interesów" Grzegorz Makowski z Fundacji. Badanie polegało na przeglądzie obowiązujących obecnie przepisów dotyczących konfliktu interesów, a także ankiecie dotyczącej praktyki stosowania tych przepisów oraz świadomości problemu wśród urzędników. Badanie uzupełniły dyskusje ekspertów.
Z badania wynikło, że w polskim prawie nie ma definicji, ani nawet charakterystyki zjawiska konfliktu interesów. "Okazało się, że przepisy z tej dziedziny są rozproszone w co najmniej 11 ustawach" - mówił Makowski. Jak zauważył, najwyższym standardom podlega służba cywilna, jednak większość urzędników do niej nie należy, więc te regulacje się do nich nie odnoszą.
Absolwentom uczelni brakuje odpowiednich kompetencji
Jak głosi raport z badania, z przeprowadzonych ankiet wynika także, iż "większość kadry ministerstw i innych urzędów centralnych może nie mieć wystarczającej wiedzy i stosownego przygotowania, aby odpowiednio reagować w sytuacjach konfliktu interesów". Konsekwencją takiej sytuacji może być zwycięstwo partykularyzmu nad interesem publicznym, co prowadzi do korupcji i innych nadużyć.
Raport rekomenduje więc wprowadzenie do prawodawstwa definicji konfliktu interesów, uporządkowanie przepisów dotyczących zachowania bezstronności, wzmocnienie systemu składania oświadczeń o braku konfliktu interesów oraz rozbudowanie i wzmocnienie roli stanowisk tzw. doradców etycznych w urzędach. Postuluje się także prowadzenie szkoleń, zarówno wśród nowo przyjętych urzędników, jak i tych z większym doświadczeniem.
Terminy w sprawozdawczości jednostek samorządowych - listopad 2014
REKLAMA
REKLAMA