REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy rząd wreszcie nas uwłaszczy?

RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Kiedy rząd wreszcie nas uwłaszczy?/ fot. Fotolia
Kiedy rząd wreszcie nas uwłaszczy?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już w minionym roku właściciele mieszkań byli informowani o rychłym przekształceniu użytkowania wieczystego gruntu pod blokami w prawo własności. Ze względu na przedłużające się prace sejmowe, termin tej zmiany nadal jest niepewny. Swoją własną propozycję dla właścicieli mieszkań, przygotowały władze Warszawy. Stołeczny ratusz proponuje zamianę użytkowania wieczystego gruntu na własność według obecnych zasad i wysoką bonifikatę. W ofercie władz Warszawy, niestety znajduje się pewien „haczyk”.

Nowa wersja ustawy jest niezbyt korzystna dla przedsiębiorców …

REKLAMA

Rządowy projekt ustawy o przekształceniu współużytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe we współwłasność gruntów, już w sierpniu 2016 r. pojawił się na stronach Rządowego Centrum Legislacji. W ciągu kolejnego roku, prace nad ustawą uwłaszczającą właścicieli mieszkań przebiegały wolno. Świadczy o tym fakt, że 18 września 2017 r. analizowany projekt ustawy nadal był przedmiotem prac Stałego Komitetu Rady Ministrów. Taka sytuacja wzbudza wątpliwości, czy rządowi (zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami), uda się przyjąć i wprowadzić odpowiednie przepisy do końca 2017 r. Jak tłumaczy ekspert portalu RynekPierwotny.pl przedłużające się prace nad projektem ustawy uwłaszczającej właścicieli mieszkań, wynikają m.in. z licznych uwag zainteresowanych środowisk oraz skomplikowanej materii prawnej, którą mają regulować nowe przepisy. W toku prac zdecydowano, że ustawowe przekształcenie powinno objąć również domy jednorodzinne. Taka zmiana wydłużyła prace nad odpowiednią ustawą (zobacz projekt rządowy UD75). Inną kwestią, którą należało rozstrzygnąć, były warunki objęcia przekształceniem garaży i nieruchomości mieszkaniowych należących do przedsiębiorców.

REKLAMA

Obecna wersja projektu ustawy (aktualna na dzień 18 wrzesień 2017 r.) zakłada, że przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w swoim lokalu lub domu, będą musieli dłużej (tzn. przez 33 lata) wnosić opłatę za przekształcenie użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności i nie skorzystają z żadnej bonifikaty. Wspomniana opłata za przekształcenie, co do zasady ma być równa tegorocznej opłacie z tytułu użytkowania wieczystego. Aktualny projekt ustawy przekształceniowej wskazuje, że dla osób niewykorzystujących domu lub lokalu do celów działalności gospodarczej, analogiczny okres wpłacania opłaty za przekształcenie wyniesie 20 lat. Dwudziestoletni termin płatności ma być stosowany również w przypadku przekształcenia dotyczącego zasobów spółdzielni mieszkaniowych. Wszystko wskazuje na to, że ustawowa zmiana statusu prawnego (z użytkowania wieczystego na własność), nie obejmie gruntów zabudowanych wolnostojącymi garażami.  

Stołeczny ratusz zwalnia użytkowników wieczystych z 95% opłaty

Ze względu na przedłużające się prace sejmowe w sprawie powszechnego uwłaszczenia użytkowników wieczystych, propozycja warszawskiego ratusza wzbudziła duże zainteresowanie. Tak jak już wcześniej wspomniano, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy zaproponował mieszkańcom stolicy preferencyjne zasady przekształcenia użytkowania wieczystego we własność gruntu. Co ważne, preferencyjne przekształcenie ma się odbyć według aktualnych zasad (patrz ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości - Dz.U. 2005 nr 175 poz. 1459). W ramach wciąż obowiązujących przepisów, stołeczny ratusz udziela bonifikaty wynoszącej 95%. Takie rozwiązanie oznacza konieczność zapłacenia tylko 5% opłaty przekształceniowej. Kluczowy zapis z uchwały Rady m.st. Warszawy nr L/1217/2017 mówi, że „wyraża się zgodę na udzielenie 95-proc. bonifikaty osobom fizycznym i spółdzielniom mieszkaniowym od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi lub garażami”.

Zobacz: Procedury podatkowe

Propozycja Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo korzystna dla właścicieli nieruchomości. W tym kontekście warto jednak pamiętać o dwóch ważnych ograniczeniach. Po pierwsze, preferencyjne przekształcenie „warszawskiego” użytkowania wieczystego we własność, ma się odbyć według obecnych przepisów. Te regulacje przewidują konieczność wniesienia odpowiedniego wniosku przekształceniowego przez osoby posiadające przynajmniej połowę udziałów jako współużytkownicy wieczyści – tłumaczy Andrzej Prajsnar z portalu RynekPierwotny.pl. Sprzeciw jakiegokolwiek współużytkownika zawiesza postępowanie i oznacza konieczność skorzystania z przepisu 199 kodeksu cywilnego. Mowa o sądowym rozstrzygnięciu sprawy w przypadku braku jednomyślności współudziałowców.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugą ważną kwestią jest aktualizacja wyceny warszawskiego gruntu. W tym kontekście warto przypomnieć, że obecne przepisy określają opłatę za przekształcenie (objętą ewentualną bonifikatą) jako różnicę pomiędzy wartością nieruchomości i wartością użytkowania wieczystego. Jeżeli wycena działki pod budynkiem mieszkalnym zostanie zaktualizowana przy okazji procedury przekształceniowej, to wzrośnie również koszt preferencyjnego przekształcenia. W takiej sytuacji może się okazać, że faktyczna bonifikata ze strony stołecznego ratusza będzie niższa niż spodziewane 95%.

Opłacalność propozycji warszawskich władz dotyczącej przekształcenia, w dużej mierze będzie zależeć od tego, czy wzrośnie wycena działki. Spory wzrost może mieć miejsce w przypadku gruntów, dla których od dawna nie aktualizowano wyceny. 

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

www.rynekpierwotny.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA