REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy rząd wreszcie nas uwłaszczy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Kiedy rząd wreszcie nas uwłaszczy?/ fot. Fotolia
Kiedy rząd wreszcie nas uwłaszczy?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już w minionym roku właściciele mieszkań byli informowani o rychłym przekształceniu użytkowania wieczystego gruntu pod blokami w prawo własności. Ze względu na przedłużające się prace sejmowe, termin tej zmiany nadal jest niepewny. Swoją własną propozycję dla właścicieli mieszkań, przygotowały władze Warszawy. Stołeczny ratusz proponuje zamianę użytkowania wieczystego gruntu na własność według obecnych zasad i wysoką bonifikatę. W ofercie władz Warszawy, niestety znajduje się pewien „haczyk”.

Nowa wersja ustawy jest niezbyt korzystna dla przedsiębiorców …

Rządowy projekt ustawy o przekształceniu współużytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe we współwłasność gruntów, już w sierpniu 2016 r. pojawił się na stronach Rządowego Centrum Legislacji. W ciągu kolejnego roku, prace nad ustawą uwłaszczającą właścicieli mieszkań przebiegały wolno. Świadczy o tym fakt, że 18 września 2017 r. analizowany projekt ustawy nadal był przedmiotem prac Stałego Komitetu Rady Ministrów. Taka sytuacja wzbudza wątpliwości, czy rządowi (zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami), uda się przyjąć i wprowadzić odpowiednie przepisy do końca 2017 r. Jak tłumaczy ekspert portalu RynekPierwotny.pl przedłużające się prace nad projektem ustawy uwłaszczającej właścicieli mieszkań, wynikają m.in. z licznych uwag zainteresowanych środowisk oraz skomplikowanej materii prawnej, którą mają regulować nowe przepisy. W toku prac zdecydowano, że ustawowe przekształcenie powinno objąć również domy jednorodzinne. Taka zmiana wydłużyła prace nad odpowiednią ustawą (zobacz projekt rządowy UD75). Inną kwestią, którą należało rozstrzygnąć, były warunki objęcia przekształceniem garaży i nieruchomości mieszkaniowych należących do przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Obecna wersja projektu ustawy (aktualna na dzień 18 wrzesień 2017 r.) zakłada, że przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w swoim lokalu lub domu, będą musieli dłużej (tzn. przez 33 lata) wnosić opłatę za przekształcenie użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności i nie skorzystają z żadnej bonifikaty. Wspomniana opłata za przekształcenie, co do zasady ma być równa tegorocznej opłacie z tytułu użytkowania wieczystego. Aktualny projekt ustawy przekształceniowej wskazuje, że dla osób niewykorzystujących domu lub lokalu do celów działalności gospodarczej, analogiczny okres wpłacania opłaty za przekształcenie wyniesie 20 lat. Dwudziestoletni termin płatności ma być stosowany również w przypadku przekształcenia dotyczącego zasobów spółdzielni mieszkaniowych. Wszystko wskazuje na to, że ustawowa zmiana statusu prawnego (z użytkowania wieczystego na własność), nie obejmie gruntów zabudowanych wolnostojącymi garażami.  

Stołeczny ratusz zwalnia użytkowników wieczystych z 95% opłaty

Ze względu na przedłużające się prace sejmowe w sprawie powszechnego uwłaszczenia użytkowników wieczystych, propozycja warszawskiego ratusza wzbudziła duże zainteresowanie. Tak jak już wcześniej wspomniano, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy zaproponował mieszkańcom stolicy preferencyjne zasady przekształcenia użytkowania wieczystego we własność gruntu. Co ważne, preferencyjne przekształcenie ma się odbyć według aktualnych zasad (patrz ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości - Dz.U. 2005 nr 175 poz. 1459). W ramach wciąż obowiązujących przepisów, stołeczny ratusz udziela bonifikaty wynoszącej 95%. Takie rozwiązanie oznacza konieczność zapłacenia tylko 5% opłaty przekształceniowej. Kluczowy zapis z uchwały Rady m.st. Warszawy nr L/1217/2017 mówi, że „wyraża się zgodę na udzielenie 95-proc. bonifikaty osobom fizycznym i spółdzielniom mieszkaniowym od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi lub garażami”.

Zobacz: Procedury podatkowe

Propozycja Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo korzystna dla właścicieli nieruchomości. W tym kontekście warto jednak pamiętać o dwóch ważnych ograniczeniach. Po pierwsze, preferencyjne przekształcenie „warszawskiego” użytkowania wieczystego we własność, ma się odbyć według obecnych przepisów. Te regulacje przewidują konieczność wniesienia odpowiedniego wniosku przekształceniowego przez osoby posiadające przynajmniej połowę udziałów jako współużytkownicy wieczyści – tłumaczy Andrzej Prajsnar z portalu RynekPierwotny.pl. Sprzeciw jakiegokolwiek współużytkownika zawiesza postępowanie i oznacza konieczność skorzystania z przepisu 199 kodeksu cywilnego. Mowa o sądowym rozstrzygnięciu sprawy w przypadku braku jednomyślności współudziałowców.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugą ważną kwestią jest aktualizacja wyceny warszawskiego gruntu. W tym kontekście warto przypomnieć, że obecne przepisy określają opłatę za przekształcenie (objętą ewentualną bonifikatą) jako różnicę pomiędzy wartością nieruchomości i wartością użytkowania wieczystego. Jeżeli wycena działki pod budynkiem mieszkalnym zostanie zaktualizowana przy okazji procedury przekształceniowej, to wzrośnie również koszt preferencyjnego przekształcenia. W takiej sytuacji może się okazać, że faktyczna bonifikata ze strony stołecznego ratusza będzie niższa niż spodziewane 95%.

Opłacalność propozycji warszawskich władz dotyczącej przekształcenia, w dużej mierze będzie zależeć od tego, czy wzrośnie wycena działki. Spory wzrost może mieć miejsce w przypadku gruntów, dla których od dawna nie aktualizowano wyceny. 

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

www.rynekpierwotny.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

REKLAMA

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

REKLAMA