REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na płyn do e-papierosów już od 1 stycznia 2018 r.

Akcyza na płyn do e-papierosów już od 1 stycznia 2018 r./ fot. Fotolia
Akcyza na płyn do e-papierosów już od 1 stycznia 2018 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już niedługo opodatkowany będzie płyn do e-papierosów oraz wyrobów nowatorskich, które zawierają w swoim składzie tytoń do podgrzewania. Planuje się, że przepisy dotyczące opodatkowania płynu do papierosów elektronicznych wejdą w życie 1 stycznia 2018 r.

Sejmowa komisja finansów publicznych oceni poprawki złożone w czwartek w drugim czytaniu projektu, który wprowadza akcyzę na płyn do e-papierosów i tzw. nowatorskie wyroby tytoniowe. Mają one na celu obniżenie stawki tego podatku.

REKLAMA

W czwartek w Sejmie odbyło się drugie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o akcyzie, której celem jest opodatkowanie akcyzą płynu do e-papierosów i tzw. wyrobów nowatorskich.

Andrzej Szlachta (PiS) powiedział, przedstawiając sprawozdanie komisji finansów publicznych z prac nad projektem, że do wersji zaproponowanej przez rząd wprowadzono kilka poprawek merytorycznych oraz legislacyjnych. Jako najważniejszą wskazał zmianę, która przewiduje utrzymanie do końca 2018 r. zerowej stawki akcyzy na płyn do e-papierosów oraz wyroby nowatorskie. Wskazał, że zmianę tę pozytywnie przyjęli mali przedsiębiorcy, którzy są producentami tych towarów.

"To jest czas, który pozwoli, aby te podmioty dostosowały się do nowych zapisów ustawy" - powiedział Szlachta.

Występujący w imieniu PiS Jerzy Gosiewski poinformował, że jego klub popiera projekt wraz z wprowadzonymi do niego zmianami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast Marta Golbik z PO oceniła, że zmiana jest kolejnym przykładem lekceważenia postulatów i interesów małych i średnich firm. Według niej nowelizacja ma charakter czysto fiskalny.

REKLAMA

Jej zdaniem słuszne byłoby wprowadzenie początkowej stawki akcyzy na niższym poziomie, niż zaproponowano w projekcie, a potem jej stopniowe podnoszenie. Dlatego Golbik złożyła odpowiednie poprawki, których wprowadzenie - jej zdaniem - pozwoli uniknąć negatywnych konsekwencji zmian i utrzymać konsumpcję w legalnej strefie. "Terapia szokowa nie zda tutaj egzaminu" - oceniła.

Michał Jaros z Nowoczesnej zwrócił uwagę, że każdy podatek ostatecznie obciąża konsumenta, a PiS chce zyskać dodatkowe pieniądze, których brakuje w budżecie. "Nowoczesna jako partia wolnorynkowa, jako partia liberalna będzie sprzeciwiała się temu projektowi ustawy" - poinformował.

Genowefa Tokarska (PSL) pozytywnie oceniła zmianę opóźniającą wprowadzenie pełnych stawek akcyzy na płyn do e-papierosów i wyroby nowatorskie, bowiem pozwoli ona przystosować się przedsiębiorcom do wprowadzenia nowego podatku. Zauważyła, że poprawkę taką proponowały zrzeszenia przedsiębiorców.

Wiceminister finansów Piotr Walczak zapewniał, odpowiadając na pytania posłów, że aspekt fiskalny tej ustawy nawet nie jest drugorzędny, a trzeciorzędny. Najważniejsze - podkreślał - jest zapewnienie bezpieczeństwa konsumentów na nowym rynku oraz równej gry przedsiębiorców. "Obie branże (tytoniowa oraz e-papierosów i wyrobów nowatorskich - PAP) muszą mieć możliwość równej konkurencji" - powiedział.

Zobacz: Finanse publiczne

Wyjaśnił, że wprowadzenie zerowej stawki na rok jest bardzo długim vacatio legis, które spowoduje stratę w budżecie państwa na kwotę ponad 74 milionów złotych. Według Walczaka oznacza to, że rząd nie kieruje się aspektem finansowym.

Projekt przewiduje opodatkowanie akcyzą płynu do elektronicznych papierosów i tzw. wyrobów nowatorskich, które zawierają w swoim składzie tytoń do podgrzewania.

Podczas debaty nad projektem podczas pierwszego czytania wiceminister finansów Wiesław Janczyk przekonywał, że e-papierosy stanowią substytut tradycyjnych wyrobów tytoniowych. "Dlatego głównym celem projektu jest zagwarantowanie równego traktowania podatkowego przedsiębiorcom działającym w branży tradycyjnych wyrobów tytoniowych oraz podmiotów z branż papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich" - tłumaczył.

Jego zdaniem dzięki zmianom rynek ten zostanie uregulowany, zwiększy się też bezpieczeństwo konsumentów. Zwrócił uwagę, że 13 państw UE opodatkowało wyroby nowatorskie, a 9 płyn do e-papierosów.

W pierwotnej wersji projektu płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie miały być opodatkowane akcyzą od 1 stycznia 2018 r. Według rządu oznacza to, że produkty te będą traktowane tak samo, jak tradycyjne wyroby tytoniowe – zostaną objęte obowiązkiem banderolowania, potwierdzającym ich legalne pochodzenie oraz lepszą kontrolą państwa nad ich produkcją, przemieszczaniem się i sprzedażą.

Stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych ma wynieść 50 gr za każdy jego mililitr. Z kolei stawka akcyzy na wyroby nowatorskie wyniesie 141,29 zł za każdy ich kilogram i 31,41 proc. średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży tytoniu do palenia.

Projekt zakłada też, że w stosunku do płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich będą miały zastosowanie ogólne przepisy dotyczące opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych. W przypadku obydwu produktów przewidziano także zwolnienia od podatku akcyzowego (np. w sytuacji importu płynu do e-papierosów i wyrobów nowatorskich, przywożonych w bagażu osobistym podróżnego). (PAP)

Autor: Marcin Musiał

edytor: Jacek Ensztein

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowa tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pozostałych pracowników urzędów i jednostek [projekt rozporządzenia z 4 marca 2024 r.]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    REKLAMA

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA