REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na płyn do e-papierosów już od 1 stycznia 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Akcyza na płyn do e-papierosów już od 1 stycznia 2018 r./ fot. Fotolia
Akcyza na płyn do e-papierosów już od 1 stycznia 2018 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już niedługo opodatkowany będzie płyn do e-papierosów oraz wyrobów nowatorskich, które zawierają w swoim składzie tytoń do podgrzewania. Planuje się, że przepisy dotyczące opodatkowania płynu do papierosów elektronicznych wejdą w życie 1 stycznia 2018 r.

Sejmowa komisja finansów publicznych oceni poprawki złożone w czwartek w drugim czytaniu projektu, który wprowadza akcyzę na płyn do e-papierosów i tzw. nowatorskie wyroby tytoniowe. Mają one na celu obniżenie stawki tego podatku.

REKLAMA

W czwartek w Sejmie odbyło się drugie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o akcyzie, której celem jest opodatkowanie akcyzą płynu do e-papierosów i tzw. wyrobów nowatorskich.

Andrzej Szlachta (PiS) powiedział, przedstawiając sprawozdanie komisji finansów publicznych z prac nad projektem, że do wersji zaproponowanej przez rząd wprowadzono kilka poprawek merytorycznych oraz legislacyjnych. Jako najważniejszą wskazał zmianę, która przewiduje utrzymanie do końca 2018 r. zerowej stawki akcyzy na płyn do e-papierosów oraz wyroby nowatorskie. Wskazał, że zmianę tę pozytywnie przyjęli mali przedsiębiorcy, którzy są producentami tych towarów.

"To jest czas, który pozwoli, aby te podmioty dostosowały się do nowych zapisów ustawy" - powiedział Szlachta.

Występujący w imieniu PiS Jerzy Gosiewski poinformował, że jego klub popiera projekt wraz z wprowadzonymi do niego zmianami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast Marta Golbik z PO oceniła, że zmiana jest kolejnym przykładem lekceważenia postulatów i interesów małych i średnich firm. Według niej nowelizacja ma charakter czysto fiskalny.

REKLAMA

Jej zdaniem słuszne byłoby wprowadzenie początkowej stawki akcyzy na niższym poziomie, niż zaproponowano w projekcie, a potem jej stopniowe podnoszenie. Dlatego Golbik złożyła odpowiednie poprawki, których wprowadzenie - jej zdaniem - pozwoli uniknąć negatywnych konsekwencji zmian i utrzymać konsumpcję w legalnej strefie. "Terapia szokowa nie zda tutaj egzaminu" - oceniła.

Michał Jaros z Nowoczesnej zwrócił uwagę, że każdy podatek ostatecznie obciąża konsumenta, a PiS chce zyskać dodatkowe pieniądze, których brakuje w budżecie. "Nowoczesna jako partia wolnorynkowa, jako partia liberalna będzie sprzeciwiała się temu projektowi ustawy" - poinformował.

Genowefa Tokarska (PSL) pozytywnie oceniła zmianę opóźniającą wprowadzenie pełnych stawek akcyzy na płyn do e-papierosów i wyroby nowatorskie, bowiem pozwoli ona przystosować się przedsiębiorcom do wprowadzenia nowego podatku. Zauważyła, że poprawkę taką proponowały zrzeszenia przedsiębiorców.

Wiceminister finansów Piotr Walczak zapewniał, odpowiadając na pytania posłów, że aspekt fiskalny tej ustawy nawet nie jest drugorzędny, a trzeciorzędny. Najważniejsze - podkreślał - jest zapewnienie bezpieczeństwa konsumentów na nowym rynku oraz równej gry przedsiębiorców. "Obie branże (tytoniowa oraz e-papierosów i wyrobów nowatorskich - PAP) muszą mieć możliwość równej konkurencji" - powiedział.

Zobacz: Finanse publiczne

Wyjaśnił, że wprowadzenie zerowej stawki na rok jest bardzo długim vacatio legis, które spowoduje stratę w budżecie państwa na kwotę ponad 74 milionów złotych. Według Walczaka oznacza to, że rząd nie kieruje się aspektem finansowym.

Projekt przewiduje opodatkowanie akcyzą płynu do elektronicznych papierosów i tzw. wyrobów nowatorskich, które zawierają w swoim składzie tytoń do podgrzewania.

Podczas debaty nad projektem podczas pierwszego czytania wiceminister finansów Wiesław Janczyk przekonywał, że e-papierosy stanowią substytut tradycyjnych wyrobów tytoniowych. "Dlatego głównym celem projektu jest zagwarantowanie równego traktowania podatkowego przedsiębiorcom działającym w branży tradycyjnych wyrobów tytoniowych oraz podmiotów z branż papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich" - tłumaczył.

Jego zdaniem dzięki zmianom rynek ten zostanie uregulowany, zwiększy się też bezpieczeństwo konsumentów. Zwrócił uwagę, że 13 państw UE opodatkowało wyroby nowatorskie, a 9 płyn do e-papierosów.

W pierwotnej wersji projektu płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie miały być opodatkowane akcyzą od 1 stycznia 2018 r. Według rządu oznacza to, że produkty te będą traktowane tak samo, jak tradycyjne wyroby tytoniowe – zostaną objęte obowiązkiem banderolowania, potwierdzającym ich legalne pochodzenie oraz lepszą kontrolą państwa nad ich produkcją, przemieszczaniem się i sprzedażą.

Stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych ma wynieść 50 gr za każdy jego mililitr. Z kolei stawka akcyzy na wyroby nowatorskie wyniesie 141,29 zł za każdy ich kilogram i 31,41 proc. średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży tytoniu do palenia.

Projekt zakłada też, że w stosunku do płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich będą miały zastosowanie ogólne przepisy dotyczące opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych. W przypadku obydwu produktów przewidziano także zwolnienia od podatku akcyzowego (np. w sytuacji importu płynu do e-papierosów i wyrobów nowatorskich, przywożonych w bagażu osobistym podróżnego). (PAP)

Autor: Marcin Musiał

edytor: Jacek Ensztein

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA