REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przesłanki unieważnienia trzeba interpretować ściśle

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Brak koordynacji między inwestycjami jednostek samorządu terytorialnego nie może stanowić podstawy unieważnienia przetargu.


Jeleniogórskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oprotestowało unieważnienie przez Zarząd Dróg Powiatowych przetargu publicznego na wykonanie modernizacji jednej z dróg. Wykonawca argumentował, że zamawiający unieważniając postępowanie nie może powoływać się na to, że miasto Karpacz odstąpiło od wykonania w planowanym terminie wymiany sieci wodociągowej w drodze będącej przedmiotem przetargu. Okoliczność ta powinna być znana zamawiającemu od dawna, a przynajmniej na etapie sporządzania specyfikacji istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.). Zamawiający oddalił protest, więc przedsiębiorca wniósł odwołanie do prezesa UZP.

Zespół Arbitrów uznał, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie, i nakazał unieważnienie czynności unieważnienia postępowania. Z art. 93 ust. 1 pkt 6 prawa zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 z późn. zm. - dalej p.z.p.) wynika, że aby unieważnić przetarg, muszą kumulatywnie wystąpić dwie przesłanki: musi wystąpić istotna zmiana okoliczności, powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, oraz zmiany tych okoliczności nie można było wcześniej przewidzieć. Arbitrzy uznali, że powiat mógł przewidzieć, że nie będzie planowanego przez miasto Karpacz remontu sieci wodociągowej, jednak ze zgromadzonej dokumentacji wynika, że nie interesował się losami miejskiej inwestycji. Arbitrzy podkreślili, że unieważnienie przetargu ma charakter wyjątkowy, zatem powinno się ono odbywać w ściśle wyznaczonych przez ustawodawcę granicach. Brak koordynacji między jednostkami samorządu terytorialnego nie może wywoływać negatywnych skutków dla wykonawców, a ewentualna kolizja pomiędzy inwestycjami może zostać rozwiązana przez odpowiedni podział inwestycji na etapy lub w drodze zmiany umowy na podstawie art. 144 p.z.p.



Ewa Grączewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl


Sygn. akt UZP/ZO/0-174/07


OPINIA


Arbitrzy nie dali się zwieść argumentom zamawiającego. Zarówno art. 93 ust. 1 pkt 6, jak i pkt 7 tego przepisu są sztandarowymi wytrychami do unieważniania postępowania. Zamawiający po ogłoszeniu postępowania jest jednak związany przepisami prawa nie tylko w zakresie wyboru oferty, ale także w zakresie ewentualnej decyzji o unieważnieniu postępowania. Unieważnienie nie może być bowiem lekiem na wszelkie błędy czy niefrasobliwość zamawiającego, jak też na pomijanie niechcianych wykonawców. Dlatego wyżej wymienione przesłanki należy oceniać restrykcyjnie, pamiętając, że to na zamawiającym spoczywa ciężar ich udowodnienia.

Piotr Trębicki

radca prawny z Kancelarii Gessel

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA