REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strony miały interes prawny wnosząc odwołanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

REKLAMA

Zatwierdzenie wyników konkursu stanowi czynność organizatora konkursu, wobec której mogą być stosowane środki ochrony prawnej

 

REKLAMA

 

ORZECZENIE

Zamawiający zorganizował konkurs na koncepcję systemu informatycznego. Nagrodą było zaproszenie do udziału w postępowaniu na budowę oraz wdrożenie systemu w trybie z wolnej ręki. Po wyborze zwycięzcy dwaj uczestnicy wnieśli protesty. Jeden oprotestował uniemożliwienie mu wykonania fotokopii złożonych prac, drugi zarzucał przyznanie mu niewłaściwej liczby punktów. Zamawiający oddalił protesty, więc firmy odwołały się do prezesa UZP.

REKLAMA

Zespół arbitrów unieważnił postępowanie z powodu wady uniemożliwiającej zawarcie ważnej umowy. Wskazał, że regulamin konkursu był nieprecyzyjny, a przedmiot konkursu nie był tożsamy z nagrodą. Zakres konkursu określa art. 110 prawa zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 z późn. zm. - dalej p.z.p.) i dotyczy dzieła niematerialnego, natomiast dostawa sprzętu - przedmiotów materialnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na rozstrzygnięcie skargi wnieśli zamawiający i prezes UZP. Zamawiający wskazał, że przepis, na którym oparli się arbitrzy unieważniając postępowanie (art. 191 ust. 3 p.z.p.), dotyczy postępowania o udzielenie zamówienia, a nie konkursu. Natomiast prezes UZP zarzucił arbitrom naruszenie art. 179 ust. 1b p.z.p., z którego wynika, że środki ochrony nie przysługują wobec rozstrzygnięcia sądu konkursowego w zakresie oceny prac konkursowych oraz wyboru najlepszych prac. Wskazywał, że skargi wniosły podmioty, które nie miały interesu prawnego w uzyskaniu zamówienia (art. 179 ust. 1 p.z.p.).

Sąd Okręgowy uznał skargi za zasadne i zmienił orzeczenie w ten sposób, że oddalił odwołania. Wskazał, że brak możliwości wnoszenia odwołań wobec rozstrzygnięć sądu konkursowego nie wyłącza prawa ich wnoszenia na czynności kierownika organizatora konkursu, bo to on sprawuje nadzór nad sądem konkursowym. Zatwierdzenie wyników stanowi czynność organizatora konkursu, wobec której mogą być stosowane środki ochrony prawnej. Sąd za nietrafny uznał zarzut zaniechania odrzucenia odwołań wobec niewykazania interesu prawnego (naruszenia przez arbitrów art. 179 ust. 1 p.z.p.). Nie można braku interesu prawnego upatrywać jedynie w tym, że odwołania zmierzały do obejścia zakazu wnoszenia odwołań na rozstrzygnięcia sądu konkursowego.

Sąd wskazał, że unieważnienie konkursu z powodu wady uniemożliwiającej zawarcie umowy jest możliwe w przypadku konkursów, w których nagrodą jest zaproszenie do postępowania o udzielenie zamówienia. Tylko wtedy może wystąpić okoliczność uniemożliwiająca zawarcie umowy. Wadą uniemożliwiającą jej zawarcie jest niemożność wyboru najkorzystniejszej oferty. Stwierdzenie arbitrów, że postanowienia regulaminu były nieprecyzyjne nie może być podstawą uznania, że w przyszłości nie będzie możliwe zawarcie umowy. Podobnie niezasadny był zarzut niezgodność przedmiotu konkursu z przedmiotem nagrody przewidzianej w konkursie.

Sąd Okręgowy w Warszawie, sygn. akt V Ca 149/07

SPECJALNY SPOSÓB UDZIELANIA ZAMÓWIENIA

Co to jest konkurs

Konkurs jest przyrzeczeniem publicznym, w którym przez publiczne ogłoszenie zamawiający przyrzeka nagrodę za wykonanie i przeniesienie prawa do wybranej przez sąd konkursowy pracy konkursowej.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA