REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieczyste przetargi o zamówienie publiczne

Anna Ostrowska-Tomańska

REKLAMA

Zamawiający musi zapewnić, aby nie istniała dyskryminacja między różnymi usługodawcami i wobec tego nie może podać mniej istotnych kryteriów udzielenia zamówienia po terminie zgłaszania ofert.

W ramach postępowania przetargowego o udzielenie zamówienia publicznego na usługi instytucja zamawiająca nie może w terminie późniejszym ustalać współczynników wag i podkryteriów udzielania zamówienia - orzekł Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) w wyroku z 24 stycznia 2008 r. w sprawie Lianakis i in. / Dimas Alexandroupolis i in.

REKLAMA

SYGN. AKT C-532/06

Wniosek o wydanie orzeczenia prejudycjalnego dotyczył wykładni Dyrektywy nr 92/50 odnoszącej się do koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na usługi. Wniosek ten został złożony w ramach sporu między konsorcjum biur projektów i ekspertów Lianakis a gminą Alexandroupolis. Gmina ta ogłosiła przetarg na wykonanie projektu katastru, zagospodarowania przestrzennego i wdrożenia ich dla jednej z dzielnic. W ogłoszeniu o zamówieniu jako kryteria udzielenia zamówienia, według pierwszeństwa, wymieniono, po pierwsze, udowodnione doświadczenie eksperckie w zakresie podobnych projektów przeprowadzonych w ciągu ostatnich trzech lat, po drugie, personel i wyposażenie biura, po trzecie, zdolność do wykonania projektu w danym terminie. W celu przeprowadzenia oceny zgłoszonych ofert komisja przetargowa gminy ustanowiła w trakcie procedury oceny współczynniki wagi i podkryteria w zakresie określonych w ogłoszeniu o zamówieniu kryteriów udzielania zamówienia. I tak waga trzech wymienionych kryteriów wynosiła odpowiednio 60 proc., 20 proc. i 20 proc. Ponadto określiła, że doświadczenie należy oceniać pod kątem wartości przeprowadzonych projektów, i w zależności od kwot zaprezentowanych przez poszczególnych oferentów przyznawała im określoną liczbę punktów za spełnienie danego kryterium. Stosując te zasady, zamówienie zostało udzielone konsorcjum Loukatos. Lianakis stwierdził, że to konsorcjum mogło wygrać tylko dzięki ustaleniu przez komisję przetargową w terminie późniejszym współczynników wagi i podkryteriów i odwołał się od decyzji rady gminy. Rozpoznająca sprawę grecka rada stanu zwróciła się do ETS z pytaniem o to, czy art. 36 ust. 2 Dyrektywy nr 92/50 stoi na przeszkodzie takiej praktyce komisji przetargowej.

UZASADNIENIE

ETS przypomniał, że art. 3 ust. 2 Dyrektywy nr 92/50 zobowiązuje instytucje zamawiające do zapewnienia, aby nie istniała dyskryminacja między różnymi usługodawcami. Zapisana w ten sposób zasada równego traktowania zawiera w sobie obowiązek przejrzystości. Ponadto z przepisu tego wynika, że w przypadku zamówień udzielanych na podstawie oferty najkorzystniejszej ekonomicznie instytucje zamawiające zamieszczają w specyfikacji zamówienia kryteria, które zamierzają stosować w miarę możliwości w kolejności przyznanego im znaczenia. Oznacza to, że instytucja zamawiająca musi podać wszystkie czynniki, które będzie brać pod uwagę w celu wyłonienia najkorzystniejszej ekonomicznie oferty. Potencjalnym oferentom należy bowiem umożliwić uzyskanie w chwili przygotowywania swoich ofert wiedzy o istnieniu i zakresie tych czynników. Zatem instytucja zamawiająca nie może stosować reguł dotyczących ważenia lub podziału na podkryteria kryteriów udzielania zamówienia, o których nie powiadomiła oferentów uprzednio. Wykładania ta znajduje poparcie w celu Dyrektywy nr 92/50, która zmierza do zniesienia przeszkód w swobodnym przepływie usług i w związku z tym do ochrony interesów podmiotów gospodarczych mających siedzibę w jednym z państw członkowskich pragnących oferować swe usługi zamawiającym z innych państw członkowskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ANNA OSTROWSKA-TOMAŃSKA

aplikantka adwokacka, doktorantka w Centrum im. Willy Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

REKLAMA

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

REKLAMA

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

REKLAMA