Czy przetargi na nieruchomości rolne Skarbu Państwa są jawne
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
W przypadku przetargów nieograniczonych ustnych (tzw. licytacji) cały proces związany ze sprzedażą nieruchomości rolnych z zasobu własności rolnej Skarbu Państwa jest jawny. Przetarg ogłasza się w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem przetargu nieograniczonego. Na licytację, oprócz jej uczestników, może przyjść każdy, również osoba niebiorąca udziału w przetargu. Tym samym w trakcie trwania przetargu i po jego zakończeniu każda z osób obecnych posiada dostęp do informacji (informacji publicznej), kto i za jaką cenę nabył daną nieruchomość. Natomiast Agencja, zgodnie z art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznych, z uwagi na ochronę prywatności osób fizycznych niebędących osobami publicznymi, nie udziela takich informacji osobom trzecim (nieuczestniczącym w przetargu), gdyż informacje o tym, kto i za ile nabył konkretną nieruchomość, nie podlegają ujawnieniu.
REKLAMA
W przypadku przetargu ofertowego, zgodnie z par. 18 rozporządzenia ministra Skarbu Państwa z dnia 1 sierpnia 2003 r. w sprawie szczegółowego trybu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej skarbu państwa i ich części składowych, warunków rozkładania ceny sprzedaży na raty oraz stawek szacunkowych gruntów (Dz.U. z 2003 r. nr 140, poz. 1350), z jawności wyłączone zostały czynności określone w par. 21 pkt 1 wymienionego rozporządzenia. Zgodnie z tymi przepisami ocena ofert należy do części niejawnej przetargu, których to czynności dokonuje komisja przetargowa. Wśród czynności, o których mowa we wspomnianym par. 21 pkt 1, jest m.in. zaoferowana cena. Ze zrozumiałych względów uczestnik przetargu nie może mieć wiedzy odnośnie do oferty konkurencyjnej.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami uczestnik przetargu nie może zapoznać się z tą częścią protokołu, która zawiera wniosek w sprawie wyboru najkorzystniejszej oferty (m.in. dane kto i za ile nabył nieruchomość). Jawność przetargu ofertowego kończy się w momencie otwierania kopert z ofertami. Wniosek komisji w sprawie wyboru najkorzystniejszej oferty podlega zatwierdzeniu przez organizatora przetargu (dyrektora oddziału terenowego Agencji lub prezesa Agencji). Po zakończeniu przetargu każdy uczestnik otrzymuje z Agencji informację o tym, czy jego oferta została wybrana czy nie.
W razie wątpliwości co do poprawności procedury przetargowej uczestnik przetargu może złożyć skargę do prezesa Agencji. W razie stwierdzenia, że czynności przetargowe zostały dokonane w sposób sprzeczny z obowiązującymi przepisami, których naruszenie miało wpływ na wynik przetargu, prezes Agencji zarządza powtórzenie czynności przetargowych lub unieważnia przetarg. Jeśli w wyniku kontroli całego procesu związanego z przetargiem zostanie wykryte naruszenie prawa, to agencja może nawet wystąpić do sądu o unieważnienie zawartego aktu notarialnego o nabycie nieruchomości.
Przy sprzedaży nieruchomości z zasobu WRSP nie mają zastosowania przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, gdzie jawne jest wszystko na każdym etapie postępowania przetargowego. Należy też dodać, że od 14 marca 2007 r. nadzór nad Agencją Nieruchomości Rolnych sprawuje minister właściwy do spraw rozwoju wsi.
PAWEŁ KOZYRA
Ministerstwo Skarbu Państwa
EGI
PODSTAWA PRAWNA
• Par. 18 i par 21 pkt 1 rozporządzenia ministra skarbu państwa z 1 sierpnia 2003 r. w sprawie szczegółowego trybu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa i ich części składowych, warunków rozkładania ceny sprzedaży na raty oraz stawek szacunkowych gruntów (Dz.U. z 2003 r. nr 140, poz. 1350).
REKLAMA
REKLAMA