REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przetargi na nieruchomości rolne Skarbu Państwa są jawne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EGI
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy uczestnik przetargu pisemnego po ogłoszeniu wyników (zwłaszcza w sytuacji, gdy przegrał) może zapoznać się z dokumentacją przetargową: protokołem postępowania oraz z ofertami złożonymi przez pozostałych uczestników? Do kogo powinien się zwrócić uczestnik przetargu pisemnego w razie wykrycia nieprawidłowości w zakresie procedury przetargowej, i w jakim trybie?

REKLAMA

W przypadku przetargów nieograniczonych ustnych (tzw. licytacji) cały proces związany ze sprzedażą nieruchomości rolnych z zasobu własności rolnej Skarbu Państwa jest jawny. Przetarg ogłasza się w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem przetargu nieograniczonego. Na licytację, oprócz jej uczestników, może przyjść każdy, również osoba niebiorąca udziału w przetargu. Tym samym w trakcie trwania przetargu i po jego zakończeniu każda z osób obecnych posiada dostęp do informacji (informacji publicznej), kto i za jaką cenę nabył daną nieruchomość. Natomiast Agencja, zgodnie z art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznych, z uwagi na ochronę prywatności osób fizycznych niebędących osobami publicznymi, nie udziela takich informacji osobom trzecim (nieuczestniczącym w przetargu), gdyż informacje o tym, kto i za ile nabył konkretną nieruchomość, nie podlegają ujawnieniu.

REKLAMA

W przypadku przetargu ofertowego, zgodnie z par. 18 rozporządzenia ministra Skarbu Państwa z dnia 1 sierpnia 2003 r. w sprawie szczegółowego trybu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej skarbu państwa i ich części składowych, warunków rozkładania ceny sprzedaży na raty oraz stawek szacunkowych gruntów (Dz.U. z 2003 r. nr 140, poz. 1350), z jawności wyłączone zostały czynności określone w par. 21 pkt 1 wymienionego rozporządzenia. Zgodnie z tymi przepisami ocena ofert należy do części niejawnej przetargu, których to czynności dokonuje komisja przetargowa. Wśród czynności, o których mowa we wspomnianym par. 21 pkt 1, jest m.in. zaoferowana cena. Ze zrozumiałych względów uczestnik przetargu nie może mieć wiedzy odnośnie do oferty konkurencyjnej.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami uczestnik przetargu nie może zapoznać się z tą częścią protokołu, która zawiera wniosek w sprawie wyboru najkorzystniejszej oferty (m.in. dane kto i za ile nabył nieruchomość). Jawność przetargu ofertowego kończy się w momencie otwierania kopert z ofertami. Wniosek komisji w sprawie wyboru najkorzystniejszej oferty podlega zatwierdzeniu przez organizatora przetargu (dyrektora oddziału terenowego Agencji lub prezesa Agencji). Po zakończeniu przetargu każdy uczestnik otrzymuje z Agencji informację o tym, czy jego oferta została wybrana czy nie.

W razie wątpliwości co do poprawności procedury przetargowej uczestnik przetargu może złożyć skargę do prezesa Agencji. W razie stwierdzenia, że czynności przetargowe zostały dokonane w sposób sprzeczny z obowiązującymi przepisami, których naruszenie miało wpływ na wynik przetargu, prezes Agencji zarządza powtórzenie czynności przetargowych lub unieważnia przetarg. Jeśli w wyniku kontroli całego procesu związanego z przetargiem zostanie wykryte naruszenie prawa, to agencja może nawet wystąpić do sądu o unieważnienie zawartego aktu notarialnego o nabycie nieruchomości.

Przy sprzedaży nieruchomości z zasobu WRSP nie mają zastosowania przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, gdzie jawne jest wszystko na każdym etapie postępowania przetargowego. Należy też dodać, że od 14 marca 2007 r. nadzór nad Agencją Nieruchomości Rolnych sprawuje minister właściwy do spraw rozwoju wsi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PAWEŁ KOZYRA

Ministerstwo Skarbu Państwa

EGI

PODSTAWA PRAWNA

• Par. 18 i par 21 pkt 1 rozporządzenia ministra skarbu państwa z 1 sierpnia 2003 r. w sprawie szczegółowego trybu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa i ich części składowych, warunków rozkładania ceny sprzedaży na raty oraz stawek szacunkowych gruntów (Dz.U. z 2003 r. nr 140, poz. 1350).

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA